A boldogító jócselekedetek örömet szereznek mindannyiunknak. Iskolánk felső tagozatos tanulói adománygyűjtésbe kezdtek, tartós élelmiszert gyűjtöttek. Ehhez a kezdeményezéshez a mi osztályunk önkéntesen, örömmel csatlakozott. Ha mindennapossá válnak a jó cselekedetek, boldogabbakká válunk.
Boldogító jó cselekedetek
Az ünnepek közeledtén mindenhol – médiában, közvetlen környezetünkben – „megnőnek” az adománygyűjtések száma. Úgy vélem, erre nemcsak az év vége felé van szükség, hanem a mindennapokban is tehetünk jót embertársainkkal.
Kis csapatommal decemberben ezt a témát dolgoztuk fel a boldogság és etikaóra keretein belül. Ugyan nem adományoztunk egymásnak semmit, de a gyerekek nagyon kreatívan oldották meg a „jót”: voltak, akik rendet tettek társaik padján, volt aki összehajtogatta barátja pulóverét, aki kifaragta a másik ceruzáit, vagy csak egyszerűen átölelte osztálytársát, mert az éppen szomorú volt.
Megbeszéltük, hogy nem kellenek adományok az osztályban, elég csak egy jó szó, egy kis segítség és már valamit jót cselekedtünk a másikért. Szó esett az önzetlenség fontosságáról (keresztrejtvény), s arról, ha szuperhősök lennénk, mit tehetnénk az emberiségért. Legtöbben családtagjaik körében tettek jót jelképesen a foglalkozáson, de néhányan a Földet védték meg a kipusztulástól.
Ezek az apró „jócselekedetek” azóta is tartanak, folynak kis közösségünkben.
„Karácsonyfa”
A foglalkozást három ráhangolódó gyakorlattal kezdtük „Almát szedj,ügyesedj”…nyújtóztak,hajoltak, „Szőlőt szedj,ügyesedj!” nyújtóztak,szedték a szőlőt.Elmondtuk közösen a „Hüvelykujjam almafa…” mondókát,és a figyelem-fejlesztő futójátékot játszották, gurultak, guggoltak,egymás kezét fogták,mint a szőlőfürt.
Meghallgatták ” Az alma és a kerti manó” című mesét.
Végül papír almát készítettünk,fűzért alkottunk belőle és a karácsonyfára tettük.
Befejezésül meghallgattuk Bagdi Bella hónap dalát.
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Született egy zenés összeállítás is felirattal.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A decemberi hónap témája ,,Jó cselekedetek gyakorlása” volt. E téma keretén belül a gyerekek példákat mondtak jó cselekedetekkel kapcsolatban.
Ezt követően közösen elkészítettük a ,,jó cselekedet karácsonyfáját”. Az a gyerek, aki egy jó cselekedetet végrehajtott, az feltehetett egy dekorgumiból kivágott díszt a karácsonyfára. Megbeszéltük, hogy milyen jó cselekedetek díszítik a karácsonyfánkat.
Pl. ,,segítek összeszedni a játékokat, a ceruzákat, a szemetet’’, ,,segítek a reggelinél és az ebédnél’’, ,,megvigasztalom a társamat’’, ,,oda adom annak a játékomat, aki szomorú’’.
A beszélgetés után jöhetett egy kis játék. Eljátszottuk az ,,Almát szedj, ügyesen…” elnevezésű játékot, melyet a gyerekek nagyon élveztek. Ezután átismételtük a már jól ismert ,,Hüvelykujjam almafa’’ c. mutogatós mondókát.
Ezt követően meghallgattuk ,,Az alma és a kerti manó” c. mesét, mely elnyerte a tetszésünket. Majd ezután utánzó mozgássort végeztek a gyerekek. Elkészítettük a kerti manó pirospozsgás színező festékét. Utánzó mozdulatokkal a festékből öntöttünk egy kicsit a tenyerünkbe, majd megdörzsöltük vele saját arcunkat és a mellettük lévő társunk arcát, ahogy a manó az almát.
Karácsony közeledtével követtük a kerti manó példáját, családtagjainkra gondolván ,,szaloncukor angyalkákat’’ és ,,mézeskalács figurákat” készítettünk, melyekkel szent este megajándékozzuk a családtagjainkat.
A ,,Zárókör” keretén belül a gyerekek a ,,Kiskarácsony, Nagykarácsony” című dalra felszabadultan énekeltek, táncoltak.
Áldott, békés, boldog karácsonyt kíván a ,,Bogyó és Babóca” csoport apraja és nagyja!
Az óvodásoknak választható egyik feladatot készítettük el csoportmunkában, mert ezt találtam az osztály számára megoldhatónak. A gyerekek nagyon élvezték.
Az ötödikesek cipőket rajzoltak és színeztek ki, majd beleírták, miket mesélhetnének: nekik jóleső dolgokat, amikor mások jót tettek nekik.