A decemberi Boldogságóránk témája: A jó cselekedetek gyakorlása. Mottó: A jó cselekedetek adventi gyertyaként ragyognak.
Négyhetes vállalás
A decemberi hónapban vállalta az 1.B osztály, hogy jótetteket hajtunk végre, amit hetente megvalósítunk.
1. hét: December 6-án Galyatetőn nagy hó esett, és nálunk Salgótarjánban is szánon érkezett a Mikulás. Az osztályunkból 4 kisgyerek vállalta, hogy segít a Télapónak. Beöltöztek kis krampusznak, és cukrot osztogattak. Reggel 7 órára érkeztek az iskolába, hogy örömet szerezzenek az iskola tanulóinak. Az osztályunkból minden tanuló készített ajándékot a Mikulásnak. A rénszarvasfogat legkedvesebb tagját, Rudolfot rajzolták meg. Rudolf, a piros orrú rénszarvas című dalra jót táncoltunk. A Mikulás is velünk ropta a táncot. A gyerekek nagyon boldogok voltak. Örültek a csomagoknak, és hogy ők is megajándékozták a fehér szakállú öreg Mikulást.
December 6-án meghallgattuk a hónap dalát: Jó emberré csak a szívemmel válhatok. Ezen a napon tudtuk meghallgatni, mert az előző héten karanténban volt az osztály. Ez a dal végig kísérte az adventi időszakot. Kedvenc dalunk volt decemberben. „Jól csak a szívemmel láthatok. Jól csak a szívemmel hallhatok. Jól csak a szívemmel élhetek. Jól csak a szívemmel szerethetek.” Megígérték a gyerekek, hogy meglepetés képpen karácsonykor előadják a családnak. A könnyed, kedves dallamot hamar megtanulták a kis elsősök.
Minden nap kinyitottunk egy adventi naptárt, amiben jó cselekedetek voltak. Ezeket felolvastam a gyerekeknek, és mindig betartottuk: Hívj valakit játszani! Hegyezd ki egy osztálytársad ceruzáját! Mosolyogj mindenkire! Lepd meg a társadat egy rajzzal! Engedj valakit előre a sorban! Kívánj az osztálytársadnak szép napot! Légy ma mindenkivel kedves! Nagy ölelés bármikor! Minden játékot elpakolok. Az órán csendben maradok. Megöntözöm a virágokat. Nem duzzogok senkire. Segítek takarítani. Segítek rendet rakni. Nem veszekedek a testvéremmel. Kütyümentes nap. Mindent megteszek az első szóra. Segítek a házimunkában. Gondozom a kutyámat, a cicámat, a hörcsögöt.
2. hét: „Van-e érzés, mely forróbban és sejtelmesebben megdobogtatja az emberi szívet, mint az ünnep és a várakozás izgalma?” Márai Sándor
Ezt az időszakot a hit, remény, szeretet, megbékélés hangulata járja át. A mi kis osztályunk örömteli várakozással készült a kis Jézus születésének eljövetelére. Az adventi gyertyák fénye pislákoló kis lámpásként melegséget árasztott a kisdiákok szívében. Ezt a fényt, szeretetet adták tovább társaik felé. A csodában való hit beragyogta az adventi készülődést. Szerettem volna, ha ez a meghitt ünnep emlékezetes marad számukra. Elmeséltem a gyerekeknek a 4 gyertya történetét. Rajzórán megfestettük a mesét. Elmondtuk, hogy a remény minden gyertyát képes meggyújtani: a hitet, a békét, és a szeretetet. Olykor sokáig kell rá várni, de megéri.
Advent 2. hetében elkészítettük a Nógrád Megyei TIT által meghirdetett rajzpályázatot „Az én karácsonyom” címmel. A pályamunkákat a TIT intézményében állították ki. Az osztályunkból mindenki készített karácsonyi rajzot. Két kislány a díjazottak között volt. Az iskolai fenyőfa alatt vették át a jutalmat. Nagyon boldogok voltak, és a társak is gratuláltak az elért sikerhez.
3. hét: Angyalkákról meséltem.
Advent idején 4 angyal érkezik a Földre… Az első csak jár-kel az emberek között, de azok annyira „készülődnek” az ünnepekre, hogy észre sem veszik. Az angyal azért szállt le az égből, hogy megnyissa a lelkeket egymás felé. Mi is kinyitottunk a szívünkben minden ablakot, és hagytuk, hogy a gyertyák fénye megmelegítse.
A második angyal aranyszálból szőtt kosarat tart a kezében. Az angyal keresi, mivel tölthetné meg ezt a kosarat. Meg is találja: a reményt, a hitet, és a szeretetet. Ezekből az angyalok fényes csillagokat készítenek, hogy az emberek felemeljék tekintetüket, és az égre nézve szívüket boldogság tölti el.
A harmadik angyal ünnepváró embereket keres, és örömében megérinti őket egy fénysugárral. A fény ragyogni kezd az emberek szívében, lelkükben békesség, a szemükben csillogás költözik, a világ megtelik várakozással. Mi is sok szép verset tanultunk. Így vártuk a kis Jézus eljövetelét.
A negyedik angyal a kezében lantot tart, és énekel a tiszta szívű embereknek. Sok apró angyal kíséri, együtt zengik a béke, a szeretet dallamát. Az én „csilingelő angyalkáim” éneke is szebbé tette az ünnepi készülődést. Farkasházi Réka: Angyalok, Gryllus Vilmos: Szálljatok le, szálljatok le…, Gyújtsunk gyertyát! című dalokat tanultuk meg.
4. hét: A család ünnepe. Készítettünk ajándékot, amit a karácsonyfa alatt adnak át a gyerekek szenteste.
A Jézuska a szeretet, a varázs, a remény, a hit és a boldogság. Mi az ő csapatában kaptunk helyet. Vendégségben voltunk nála. Megtanít minket hinni valamiben, ami a kezünkkel megfoghatatlan. Ez egy nagy feladat. Megtanít hinni magunkban, a barátainkban, a tehetségben, a családban.
Boldogító jó cselekedetek
Zajzoni Rab István középiskola
A Trevi- kút legendája meghallgatása és feldolgozása után született meg az ötlet. Trevi-kút készítése fenyőtobozokból.
Zajzoni Rab István középiskola
A Trevi- kút legendája meghallgatása és feldolgozása után született meg az ötlet. Trevi-kút készítése fenyőtobozokból.
December a jócselekedetek kiemelt hónapja. Mottónk: “Tedd, amit tudsz, ott, ahol vagy, azzal, amid van, és a többivel ne törődj!” (Roosevelt)
Igen, jó adni és jó kapni is! “Jó tett helyébe, jót várj!” Erről beszélgettünk az elsősökkel a Boldogságórán. Ki kinek mit adott, miért? Kivel tett jót? És cserébe mit kapott? Minden gyermek mondott valamit!
Az egyik kislány ezt mondta: “Én adtam a cicámnak pizzát, mert nagyon szereti és ő cserébe dorombolt nekem.” (Le is rajzolta.)
A beszélgetés után, a szegény ember szőlője című népmesét néztük meg, majd megbeszéltük. Ezek után nagyon szép rajzok készültek!
A Boldogságóra elérte célját, mert a beszélgetéseink és a rajzok is örömet, vidámságot, boldogságot közvetítettek, miközben végig “A jó tett helyébe jót várj!” – ról, a boldogító jócselekedetekről volt szó!
Pápai Erkel Ferenc Ének-Zenei Általános Iskola
Íme, a második animációs filmünk, kicsit más megvilágításban.
December a jócselekedetek kiemelt hónapja. Mottónk: „Tedd, amit tudsz, ott, ahol vagy, azzal, amid van, és a többivel ne törődj!” (Roosevelt)
Igen, jó adni és jó kapni is! „Jó tett helyébe, jót várj!” Erről beszélgettünk az elsősökkel a Boldogságórán. Ki kinek mit adott, miért? Kivel tett jót? És cserébe mit kapott? Minden gyermek mondott valamit!
Az egyik kislány ezt mondta: „Én adtam a cicámnak pizzát, mert nagyon szereti és ő cserébe dorombolt nekem.” (Le is rajzolta.)
A beszélgetés után, a szegény ember szőlője című népmesét néztük meg, majd megbeszéltük. Ezek után nagyon szép rajzok készültek!
A Boldogságóra elérte célját, mert a beszélgetéseink és a rajzok is örömet, vidámságot, boldogságot közvetítettek, miközben végig „A jó tett helyébe jót várj!” – ról, a boldogító jócselekedetekről volt szó!
A decemberi Boldogság óránkat a Hinta gyakorlattal kezdtünk, mely rögtön oldottabb hangulatba hozta őket. Felszabadultak és vidámak lettek. Annyira édesek voltak, mikor egy mondatban megfogalmazták, hogy érzik magukat a gyakorlat után.
Ezt követően meghallgattuk Béla László, ha a cipőm beszélni tudna dalt. (https://www.youtube.com/watch?v=fTBySqXkAm0 )
Melyet egy elmélyült beszélgetés követett. Olyan dolgokat is megfogalmaztak, mely bennem fel sem merült. Engem is arra sarkalt, hogy tovább vigyem a gondolatmenetet.
Még hónap elején kihúztuk egymást egy kalapból. A feladatuk az volt, hogy a kihúzott személynek legyen a Jó tündére. A teendőjük nem volt más, mint apró meglepetésekkel kedveskedjen neki.
Pl.: kezdeményezzen beszélgetést, segítsen neki az ebédlőben, meséljen neki viccet, készítsen neki rajzot… Mind ezt titokban.
Nem is volt olyan könnyű feladat.
A zárókörünkben felfedtük ki kinek volt a Jó tündére.
Számadást végeztünk a hónapban, milyen apró jócselekedeteket vittünk véghez. Miután meghallgattuk a hónap dalát. (https://boldogsagora.hu/ae-content/uploads/2017/11/07-Jo%CC%81-emberre%CC%81-csak-a-szi%CC%81vemmel-va%CC%81lhatok.mp3 )
A Társas kapcsolatok hónapjában kezdett MosolyManók jótékonysági gyűjtése is lezárult.
Iszonyatosan büszke vagyok az én kis Lélekbogyóimra!
Hihetetlenül aktívak voltak, ragyogott a szemük. Összesen a 90 fős kisiskolánk 59 csomagot jutatott el a rászoruló gyerekeknek, mely mosolyt fog csalni karácsonykor 59 kis gyermek arcára.
Ajándékkészítés sem maradt el a hónapban. Saját készítésű szaloncukrot készítettünk természetes alapanyagokból (aszaltgyümölcsből cukor hozzáadása nélkül) a szüleik részére.
Egy nagyon szép és szeretetteljes hónapot zárhatunk, szeretettel teli szívvel várva a Karácsonyt.
Áldott, Békés Ünnepeket kívánunk mindenkinek!
Karácsony közeledtével még fontosabbá válik a jót adni cselekedetek sora. Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy szoktak-e adományozni. Miért teszik ezt az emberek, mit vált ki belőlük és mit is okoznak ezzel másoknak. Sok példát mondtak, hogy ki kinek szokott segíteni, volt, hogy negatív tapasztalatról számoltak be. De abban megegyeztünk, hogy kölcsönösen jó mindkét félnek az adományozás, segítés.
A drágakő odaadományozásáról szóló történetet dolgozták fel különféle módon. Voltak frappáns megoldások és viccesek is.
A karácsonyi ajándékozás alkalmával, pedig osztálytársaiknak is boldog perceket szereznek.
Sombereki Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Decemberi hónap témája A jócselekedetek volt.
Idén is gyűjtöttünk adományokat rászoruló gyerekeknek, ezzel is erősítettük a gyerekekben, hogy adni jó.
Az órán meghallgattuk A befogadott nagypapa c. kínai mesét. Megbeszéltük, mi az örökbefogadás lényege, kit-mit lehet örökbe fogadni.
Elhatároztuk, hogy osztályunk örökbe fogadja a folyosón álló szobafenyőt.
Összeszedtük, milyen feladatokkal jár ez: rendszeres öntözés, ha kell a föld lazítása, tápanyag pótlása, időnként egy kis simogatás.
Mivel közeleg a karácsony ezért feldíszitettük, majd egy kis karácsonyi dallal kedveskedtünk neki.
Témahét
2021. december 13.-17.-ig
3. hét
A Boldogságóra Program 4. hónapjának témája: Boldogító jó cselekedetek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő:
Mindennapos testnevelés reggelente + Foglalkozást kezdő relaxáció: 14, 15, 23, 28,
Húzzuk a szekeret, forgatjuk a kereket, Ugráljunk, mint a verebek, mondókával egybekötött mozgásos játékok, Hüvelykujjam almafa, (Mozdulj rá!)
A Boldogságóra Program 4. hónapjának témája: Boldogító jó cselekedetek
(Jószívű cím elnyerése: kézikönyv: 108. old.)
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Zh: Bagdi Bella: Jó emberré, csak a szívemmel válhatok
Ráhangolódunk az ünnepekre: Karácsonyi dalok éneklése, hallgatása. Éj mélyből, A karácsony akkor szép, Kis karácsony, nagy karácsony, (hangszerekkel kísérve: ütem-ritmus)
Kf.: Egyenletes lüktetés gyakorlása, mozgással kísért éneklés, a dalszöveg tanulása
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben beszélgetés a jó cselekedetekről gyermekszemmel (segítettél már a társadnak, édesanyádnak, játszottál azzal, aki szomorú volt, felvidítottad stb.)
Jócselekedet: Dec. 24.-én a Református templomban is előadjuk a tanult verseket, dalokat
Kedd:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Matematika
Komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: mondókával egybekötött mozgásos játékok (Mozdulj rá! +ÉNO+ foglalkozást kezdő relaxáció: 14, 15, 23, 28) Molnár Orsi: Száz liba egy sorba https://www.youtube.com/watch?v=RPAc-vIY6b0 (matematikai tartalommal)
Beszélgetőkör: Szituációs játékok (Boldogságóra kézikönyv 107. old.)
Mese: Alex és Leo meséi – Jótett helyébe jót várj! https://www.youtube.com/watch?v=EGcgoqSVfRQ
Vers: Bodor Miklós: Betlehemi csillag, Szent karácsony napja
Matematika: Csoportosítás, halmazképzés. Számlálás 8-ig (mini- mattal) Ismerkedünk a relációs jelekkel! (>, =, <)
*Feladatlap kitöltése: Párosítsd a zoknikat! (Boldogságóra munkafüzet 28. old.)
Szerda
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
A hétfői nap ismétlése, gyakorlása
zenére mozgásos játékok, szoborjáték
Zh: Bagdi Bella: Jó emberré, csak a szívemmel válhatok
www.boldogsagora.hu/gyerekdalok-3-6
Kf.: Szöveg után mondása, gyakorlása, mozgással kísért éneklés.
*(Jószívű cím elnyerésének folytatása: kézikönyv: 108. old.)
A téma bevezetése: Beszélgetőkörben beszélgetés a jó cselekedetekről gyermekszemmel (segítettél már a társadnak, édesanyádnak, játszottál azzal, aki szomorú volt, felvidítottad?)
Ének-zene, énekes játék: Figyelem fejlesztő futójáték: alma, körte, szőlő (játékszabály)
Alma készítése papírból: http://krokotak.com/2015/09/simple-apple-craft/ (lehetőség)
* A Boldogságóra munkafüzet (27. old.) szivecskék színezése, + segíts a mókusoknak megtalálni a helyes utat.
Csütörtök:
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
A keddi nap ismétlése, felidézése, gyakorlása, folytatása
Új mese: Alex és Leo meséi – Karácsonyi mese https://www.youtube.com/watch?v=BSwT7EVGCrg
Vers: Bodor Miklós: Betlehemi csillag, Szent karácsony napja
* Segíts a kismadaraknak, hogy fiókáikhoz jussanak (Boldogságóra munkafüzet 31. old.)
* Megnézzük, a tavaly készült madáretetőket és feltöltjük magokkal!
* Segíts, hogy mindenki megtalálja a lufiját (Boldogságóra munkafüzet 32. old.)
Közben karácsonyi zenék hallgatása
Kicsi Gesztenye Klub: Fehér karácsony stb. https://www.youtube.com/watch?v=B8clO7Cjoow
Péntek:
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Mindennapos testnevelés reggelente: Mondókával egybekötött mozgásos játékok és zenehallgatással egybekötött mozgásos játékok, Repül a, repül a (játék)
Figyelem fejlesztő futójáték: alma, körte, szőlő (játékszabály) +Mozdulj Rá!
https://www.youtube.com/watch?v=T3pJ8nGSyyU 👐 Molnár Orsi: Ram sam sam
*Színezd ki a jócselekedet jelét! (Boldogságóra munkafüzet 35. old.)
*A jócselekedet jelét a boldogság várának negyedik lépcsőfokára felragasztjuk!
Átadni a jócselekedet jelét másik csoportban lévő barátoknak, hazavinni a szüleinknek, testvérünknek is.
Szülőknek megmutatni, amit egész héten készítettünk!
Mese: Szívem kertje (Bezzeg Andrea írta, Kézikönyv 105. old.)
Reflexió:
A hét nagyon gyorsan eltelt, mert a gyermekek örömmel vettek részt a tevékenységeken. Az óvodánkban már hagyomány, hogy a mindenkori nagycsoportosok készülnek a karácsonyi családi napra. Most a COVID miatt sajnos ezt nem tudjuk megtartani itt az óvodában. Azért mi készülünk versekkel, dalokkal! Minden karácsonykor meglátogatjuk az Idősek Otthonát és az ott lakó néniknek bácsiknak is elmondjuk a verseinket és elénekeljük a dalainkat, örömet szerezve ezzel számukra! Most az idősek védelmében ezt sem tehetjük, de mi azért készülünk! A Zsadányi Református Általános Iskola szervezésében december 24.-én a Református Templomba meghívtak bennünket, hogy a nagycsoportosok is megmutathassák, milyen ügyesek! Versekkel, dalokkal örvendeztetjük meg Zsadány község lakosait, akik eljönnek a Templomba. Úgy tervezzük, hogy felvételt is készítünk róla, amit a Gomba csoportban is megosztunk, hogy azok a szülők is megnézhessék gyerekeiket, akik nem tudtak eljönni az ünnepségre. A szeretet, az összetartozás, a boldogító jó cselekedetek gyakorlásával igyekszünk magunknak és másoknak szép pillanatokat szerezni!
Mindenkinek szeretetteljes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet kívánunk!
A Gomba csoport gyermekei és dolgozói a Zsadányi Tündérkert Óvodából
Balázsné Barta Anikó
Óvodapedagógus