Szeretett harmadikas diákjaimmal az adventi időszakban gyönyörűen feldíszítettük a termünket. A karácsonyi hangulathoz a kedves szülők is hozzájárultak, hiszen kaptunk egy csodaszép fenyőfát, szaloncukrot, égősort és díszeket, így boldogan öltöztettük fel gyönyörű fánkat. December első hetében a gyerekek, akkor tehettek a karácsonyfára díszt, ha valamilyen jó cselekedetet követtek el társukkal szemben. Mivel a gyerekek segítőkészek voltak, ezért nagyon hamar egy csodaszép karácsonyfában gyönyörködhettünk. Én is megleptem a gyerkőcöket, hiszen készítettem nekik egy adventi naptárat, melynek batyuiból édességet húzhattak. Mivel jól viselkedtek, így mindenki kivehette a jutalmat, amikor éppen sorra került.
Testnevelésórán a gyerekekkel befogadó fogót játszottunk, melyet nagyon élveztek. Úgy megkedvelték ezt a játékot, hogy szinte mindig ezt akarták játszani.
Igazán bensőséges és szeretetteljes hangulatban telt el a várakozás időszaka iskolánkban. Minden héten az adventi koszorún meggyújtottunk egy gyertyát és így jutottunk el a téli szünetig.
Boldog, békés karácsonyt kívánunk és jó egészséget!
Boldogító jó cselekedetek
Szeretett harmadikas diákjaimmal az adventi időszakban gyönyörűen feldíszítettük a termünket. A karácsonyi hangulathoz a kedves szülők is hozzájárultak, hiszen kaptunk egy csodaszép fenyőfát, szaloncukrot, égősort és díszeket, így boldogan öltöztettük fel gyönyörű fánkat. December első hetében a gyerekek, akkor tehettek a karácsonyfára díszt, ha valamilyen jó cselekedetet követtek el társukkal szemben. Mivel a gyerekek segítőkészek voltak, ezért nagyon hamar egy csodaszép karácsonyfában gyönyörködhettünk. Én is megleptem a gyerkőcöket, hiszen készítettem nekik egy adventi naptárat, melynek batyuiból édességet húzhattak. Mivel jól viselkedtek, így mindenki kivehette a jutalmat, amikor éppen sorra került.
Testnevelésórán a gyerekekkel befogadó fogót játszottunk, melyet nagyon élveztek. Úgy megkedvelték ezt a játékot, hogy szinte mindig ezt akarták játszani.
Igazán bensőséges és szeretetteljes hangulatban telt el a várakozás időszaka iskolánkban. Minden héten az adventi koszorún meggyújtottunk egy gyertyát és így jutottunk el a téli szünetig.
Boldog, békés karácsonyt kívánunk és jó egészséget!
Reggel kihúztuk a neveket az angyalkàzàshoz. A nap végén megbeszéltük,hogy ki milyen jó cselekedetet észlelt,és kire gondolt,ki lehet az ő angyalkàja.Sokan ràjöttek,örültek,megköszönték a kedveskedést.
Hit, remény, öröm, szeretet. Ezen fogalmak mentén építettük fel a hónapot az iskolában és közös napjainkat.
Több programmal is igyekeztünk boldogságot és örömöt hozni a mindennapokba.
Készítettünk egy osztály-karácsonyfát, melyet olyan fogalmakkal díszítettek fel a tanulók, melyek nélkül a közösségük nem működhetne, és fontos a következő tanévben is. Hinni szeretnének abban, hogy lesz erejük a járványt leküzdeni, hogy nem morzsolódnak le társaiktól, hogy a kitűzött célokat nem adják fel, bármilyen lehetetlennek tűnik némelyik.
Közben elbeszélgettünk arról, hogy milyen jótettükre büszkék az aktuális tanévből és mi az, amit 2022-ben szívből kívánnak, hogy teljesüljön, melyért ők maguk is tenni fognak. A megbeszéltekről két lista is készült, a listákat kiraktunk a tanteremben, hogy mindig szem előtt legyenek.
A jótettek között a játékot, a közös időtöltést is megneveztük, ezért voltunk közösen korcsolyázni és társasjátékoztunk is. A játékot zenével, süteménnyel, vidám, meghitt hangulattal töltöttük.
Házi feladatként a téli szünetben mindenki igyekszik olyan ajándékot adni szeretteinek – és ezzel önmagának is, ami nem pénzben mérhető ajándék: apró figyelmességet, kedves gesztust, közös időtöltést az ünnepekre készülődésben stb., hogy igazán boldogító jótettekben gazdag évet zárjunk.
Jármi- Papos-őr Általános Iskola
A december mindig izgalmas hónap egy gyermekekkel teli intézményben. Fontos megélnünk az ünnepi várakozás perceit, melyek szerencsére a boldogságóra filozófiájával is találkozik. A boldogító jócselekedetek hónapjában mindenki – gyerek, pedagógus, szülő- együtt várja az év legszebb és egyben legmeghittebb ünnepét. Karácsonyig minden héten egy-egy adventi gyertya gyújtásával a szívünk is ünneplőbe öltözik, a várakozás folyamatosan jelen van a mindennapjainkban.
Az első héten az első gyertya meggyújtásával és a Négy gyertya meséjével indítottuk a boldogító jócselekedetek hónapját. Elkészítettük az adventi naptárunkat, mely napról napra figyelmeztetett bennünket az idő múlására, s arra, hogy tartalommal töltsük meg a fennmaradó napokat. Ezen az órán terveztük meg a négyhetes vállalásunkat is. Mindenki elmondta kinek és miben szeretne segíteni az elkövetkező hetek során. A szeretet erősségének a virágzása folytatódott az erősségkertünkben, mert megbeszéltük, hogy egymás segítése során a szeretet a legnagyobb kincsünk. A második héten átbeszéltük kinek mi a szeretet nyelve, s hogyan sikerült az első hét kihívásait teljesíteni. Egymást is megajándékoztuk saját magunk készített szívecskével, melyen egy rövid idézetet, rajzot, vagy gondolatot osztottunk meg azzal, akinek szántuk. A második hetünk további programokban bővelkedett. Meglátogattuk a Mikulás házát, s a postaládájába bedobtuk a kívánságkártyáinkat. A harmadik heti foglalkozásunkat a könyvtárban tartottuk. Egy izgalmas térbeli karácsonyi társasjátékot játszottunk, mely során felidéztük a karácsony történetét. Ezután betlehemet készítettünk, melyek az otthonainkba viszik az örömhírt. A negyedik héten kiteljesedett a várakozás. A közös fadíszítés, éneklés, verselés után mézes kalácsot sütöttünk. Nagyon jól éreztük magunkat a decemberi boldogságórákon. ♥⸙
Még a Társas kapcsolatok jegyében azt kértem a diákoktól, hogy egy rég nem látott, de számukra kedves baráttal, ismerőssel, rokonnal vegyék fel a kapcsolatot, és szervezzenek vele egy közös programot. Ehhez ismét adtam egy kiszínezhető grafikával ellátott meghívót, amit elküldhettek a kiválasztott személynek. Ismét nagyon sikeres volt ez a lehetőség, mert újra élményekkel teli meséltek a találkozásokról, arról, hogy nem csak a megkeresett személy számára volt öröm a találkozás, hanem számukra is fontos tapasztalatot jelentett az, hogy érdemes az emberi kapcsolatainkkal törődni, bármennyire is elfoglaltak vagyunk, és úgy tűnik, erre már nem marad időnk.
A boldogító jócselekedetekkel kapcsolatban is ugyanezt állapítottuk meg: nemcsak kapni, de adni is jó érzés.
Quilling-technikával készült angyalokat készítettünk, hogy egy karácsonyi üdvözlőlaphoz szolgáljanak díszítésül. Közben fogalmazódott meg az ötlet – mivel több diák együtt készített egy-egy angyalkát, így nem volt külön mindenkinek –, hogy adjuk a nevelőtanároknak. Belülre ragasztottunk egy lapot üdvözlő szöveggel. Rajzoltak-színeztek bele karácsonyi motívumot. Alá és fölé egy-egy kép az illető tanárról, amint a diákokkal dolgozik épp egy rendezvényen vagy korrepetálás közben. A diákok nagy izgalomban készítették a lesi fotókat, illetve felhasználtunk régebbi képeket is a kollégium Facebook oldaláról. A másik oldalra pedig rengeteg mondatot írtak, arról, hogy miért hálásak nekik.
A tanáriban rövid közös bevezető után egyszerre adták át egy-egy nevelőtanárnak megköszönve az értük való fáradozásukat és boldog karácsonyt kívánva, és a kollégák nagyon örültek. Még az angyalokat is találónak, őket megtestesítőnek tartották legtöbben. Egyes hálamondatokon meghatódtak, másokon jót nevetgéltek, a diákok az ajtóban állva kukucskálták a hatást, és boldogok voltak tőle. De a legboldogabb én vagyok, mert a kollégák még napokig emlegették, igazán megbecsülték ezt a kis ajándékot, nem meglepő, hiszen a diákok valóban olyan mondatokat írtak, amiben összetéveszthetetlenül magukra ismerhettek. És én részese, koordinátora lehettem ennek a csodának.
Végezetül megbeszéltük az élményeket, meséltem nekik a napokkal későbbi reakciókról is. Nagyon örültek a diákok is, úgy érezték maga a készítés folyamata is boldoggá tette őket, az elért hatás már csak hab volt a tortán. Majd sütizés közben Oscar Wilde A boldog herceg című meséjét olvastam fel nekik, és megbeszéltük ennek kapcsán is a boldogító jócselekedetek fontosságát.
Szeretetben élni jó!
Cél: A gyermekek ismerjék meg a jó cselekedeteket, hogy jobb adni, mint kapni, tanulják meg, hogy a segítség adás fontos, szeretettel fordulj feléjük, továbbá azt, hogyha te segítőkész és kedves vagy másokkal, az jó érzéssel tölti el azt aki kapja, .
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Simogató üdvözlet jógasort végeztük el a gyerekekkel, mely során ellazultak. A gyakorlat sor után leültünk egymás mellé, majd simogatást adtunk át egymásnak.
Motiválás: Egy kutya bábot vettem a kezembe, melynek az alkalmazásával elmondtam a Kerekerdő kalandra hív téged verset, melyet már a gyermekek is mondtak velem együtt, majd a végén elmondtam a gyerekeknek, hogy miről fogok mesélni. Mese címe: A nagyi kedvence
Mesélés: Bábbal a kezemben meséltem el a mesét, mely során a gyermekek élvezettel hallgatták a történetet. A mese végén eljátszottuk a gyermekekkel, hogy milyen az, amikor valaki szomorú, és milyen az, amikor boldog, mert örömet szereztünk neki. Az érzelmek eljátszása metakommunikációs eszközökkel.
Beszélgetés: Az adventi koszorú mellett megbeszéltük a gyermekekkel, hogy milyen jó cselekedeteket tudnának felsorolni, ki miben, és hogyan segít otthon, és, hogy mennyire fontos a jó cselekedetekért kapott jutalom (ölelés, simogatás, puszi). Megbeszéltük a gyermekekkel, hogyha segítenek szüleiknek, annál előbb végeznek a munkával, így többet tudnak játszani együtt (Sok kéz, hamar kész.). Együtt takarítottunk az óvodában, így vártuk a Mikulást, Jézuskát! Közösen mézeskalácsot sütöttünk, ahogy a mesében is várták a nagymamát. Megnéztük a falu Betlehemét is! A beszélgetésre itt is nyílt lehetőségünk.
Dramatikus játék: Szituációs játékban eljátszottuk, hogy anya fáradtan jön haza, miben tudtok segíteni, mutassa el mindenki, és a többiek kitalálják, hogy milyen tevékenységben segít. Gyakorlatban is kipróbáltuk, hogy hogyan lehetne zoknikat pározni.
Játék: Jóságos manó játék! Mindenki kihúzta valakinek a jelét, és azzal a gyermekkel kellett kedvesnek, figyelmesnek lennie! Nagyon leleményesek voltak a gyermekek.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát, melynek ritmusára a gyermekek mozoghattak, táncolhattak.
Szeretetben élni jó!
Cél: A gyermekek ismerjék meg a jó cselekedeteket, hogy jobb adni, mint kapni, tanulják meg, hogy a segítség adás fontos, szeretettel fordulj feléjük, továbbá azt, hogyha te segítőkész és kedves vagy másokkal, az jó érzéssel tölti el azt aki kapja, .
Korcsoport: 4-6 éves óvodáskorú gyermekek
Elhelyezkedés: körben ülünk a szőnyegen.
Foglalkozás menete:
Ráhangolódás a foglalkozásra: A gyermekekkel a Simogató üdvözlet jógasort végeztük el a gyerekekkel, mely során ellazultak. A gyakorlat sor után leültünk egymás mellé, majd simogatást adtunk át egymásnak.
Motiválás: Egy kutya bábot vettem a kezembe, melynek az alkalmazásával elmondtam a Kerekerdő kalandra hív téged verset, melyet már a gyermekek is mondtak velem együtt, majd a végén elmondtam a gyerekeknek, hogy miről fogok mesélni. Mese címe: A nagyi kedvence
Mesélés: Bábbal a kezemben meséltem el a mesét, mely során a gyermekek élvezettel hallgatták a történetet. A mese végén eljátszottuk a gyermekekkel, hogy milyen az, amikor valaki szomorú, és milyen az, amikor boldog, mert örömet szereztünk neki. Az érzelmek eljátszása metakommunikációs eszközökkel.
Beszélgetés: Az adventi koszorú mellett megbeszéltük a gyermekekkel, hogy milyen jó cselekedeteket tudnának felsorolni, ki miben, és hogyan segít otthon, és, hogy mennyire fontos a jó cselekedetekért kapott jutalom (ölelés, simogatás, puszi). Megbeszéltük a gyermekekkel, hogyha segítenek szüleiknek, annál előbb végeznek a munkával, így többet tudnak játszani együtt (Sok kéz, hamar kész.). Együtt takarítottunk az óvodában, így vártuk a Mikulást, Jézuskát! Közösen mézeskalácsot sütöttünk, ahogy a mesében is várták a nagymamát. Megnéztük a falu Betlehemét is! A beszélgetésre itt is nyílt lehetőségünk.
Dramatikus játék: Szituációs játékban eljátszottuk, hogy anya fáradtan jön haza, miben tudtok segíteni, mutassa el mindenki, és a többiek kitalálják, hogy milyen tevékenységben segít. Gyakorlatban is kipróbáltuk, hogy hogyan lehetne zoknikat pározni.
Játék: Jóságos manó játék! Mindenki kihúzta valakinek a jelét, és azzal a gyermekkel kellett kedvesnek, figyelmesnek lennie! Nagyon leleményesek voltak a gyermekek.
Zenehallgatás alkotás közben: Alkotás közben meghallgatjuk Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát, melynek ritmusára a gyermekek mozoghattak, táncolhattak.
Az év utolsó boldogságóráját tartottuk meg. Különleges alkalom volt ez számunkra, hiszen nemcsak erre a foglalkozásra készültünk, hanem az egyik legszebb ünnepünkre is, a karácsonyra. Szinte az egész hónapunk arról szólt, hogy ilyenkor az ember egy kicsit másabbá válik. Türelmesebb, kedvesebb és segítőkészebb lesz, mint eddig. Tudat alatt is mindenki érzi az otthon melegének varázsát, azt, hogy ha már egész évben keveset voltunk együtt, akkor az év ezen időszakában legyünk egy kicsit elnézőbbek, kedvesebbek nemcsak a barátainkkal, a társainkkal szemben, hanem mindenkivel. Ezt a varázslatos időszakot kihasználva nem volt nehéz a gyerekeket bevonni a Boldogságóra programba. Figyelmesek és nagyon aranyosak voltak szinte első pillanattól kezdve, amint meghallották a ” Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalocskát. Azok a kisgyermekek is, akik nehezebben oldódnak fel, vagy ritkábban kapcsolódnak be a foglalkozásba, ők is boldogan, felszabadultan jöttek és táncoltak, beszélgettek. Megbeszéltük, hogy mit is jelent az, hogy ” Jót cselekedj! ” Bár a szó jelentésével tisztában vannak, de sajnos előfordul, hogy a tettekben ez nem mindig mutatkozik meg! A kézikönyv útmutatásait figyelembe véve beszélgettünk arról, hogy ki mikor cselekedett jót, először a mai napon, majd a héten és régebben. Boldog Dóra mesére hívta a gyermekeket és bábszínházat játszottunk! Nagyon tetszett nekik, hiszen szeretik a bábokat, gyakran előkerül a mindennapjainkban is. Mivel a mesében egy seprű is szerepelt, ezért úgy gondoltam, hogy a mai napra kinevezünk mi is egy seprűt, aki utat mutat nekünk abban, hogy hogyan is válhatunk jobbá, hogyan cselekedhetünk jót. Az eredmény csodálatos volt! Hihetetlen, hogy a kisgyermekek mennyire bele tudják képzelni magukat bizonyos szerepekbe. Beszélgetésünk alatt azt vettem észre, hogy már szinte nem is nekem válaszolnak, hanem a „seprűnek” és sorban mondják, hogy mi az, amit ő megtett és dícséretet kapott, vagy esetleg nem tett helyesen és mi az amit másképp fog ez után csinálni.
Karácsony közeledtével természetesen mindeki kisangyallá változott. 🙂 Angyalkákat színeztünk és a karton karácsonyfánkat ezekkel az angyalkákkal díszítettük fel, melyet kiraktunk az öltözőbe is, hogy a szülők is lássák, hogy ebben a csoportban mindenki egy kis ANGYALKA”
A foglalkozás végén mindenki kihelyezte a szivecskéket a negyedik lépcsőfokra és zárásként a ” Boldog vagyok” című dalt énekeltük! Kívánságuk szerint a kedvenc dalukat is meghallgattuk.
Azt gondolom, hogy valóban mindenki egy kis angyallá változott ez után a foglalkozás után!
Egész héten tartott nálunk a Boldogságóra utáni jó cselekedetek gyakorlása. A jóságos kismanók egész héten segítették kis társaikat jó cselekedetekkel, kedves szavakkal.