Boldogító jócselekedetek
1. Relaxációs gyakorlat: „Villámlazítás”
2. Megbeszélés segítő kérdésekkel (Tankönyv 73. o.)
Mi számít jócselekedetnek?, Miért boldogítanak a jócselekedetek?, Ki, milyen jócselekedetet tett ma vagy ezen a héten?, Hogyan lehet jót cselekedni?, A jóság erősebbé tesz?, Mit jelentenek a következő közmondások: „Jobb adni, mint kapni.”, „A kedvesség megtérül.?, Milyen jócselekedetet kívánnál megtenni?, Mi az, amit megtennél, ha a legjobb barátod te magad lennél?
3. Képek
A tanulók körbe állják az asztalt, amelyen különböző képek vannak. Megbeszéljük, kinek mi jut eszébe a képek láttán.
Mi a közös a képekben?, Milyen címet adnátok nekik?
4. Jócselekedetek gyűjtése
A tanulók párban jócselekedetek gyűjtenek, melyeket felolvasnak, utána a tankönyv 84. oldalán található „50 jócselekedet lista” megbeszélése.
5. Fenyőfa+csillagok
Minden tanuló tesz egy csillagot a fára, amelyre ráírja, hogy mit kíván a többieknek az ünnepekre.
6. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7. Házi feladat
Teszt: Mennyire vagy segítőkész másokkal (tankönyv 75. oldal)
8. „Legyetek Angyalok!”
Iskolánk tanuló a Boldogkőváraljai Gyermekotthon lakóinak gyűjtöttek ruhát, játékokat, tartós élelmiszert, könyveket, melyeket becsomagoltak, majd eljuttattak az gyermekotthonba.
Boldogító jó cselekedetek
A december, az adventi várakozás mindig is sokat jelentett a számomra. Ilyenkor mindenki igyekszik jót cselekedni, mintha nem tehetné ezt egész évben. De valahogy a december és a karácsony az, ami mindenkit a jó cselekedetekre ösztönöz. Az iskolában fontos időszak ez, hiszen ki ne várná a Mikulást, illetve a Jézuskát/angyalkát? Ki ne szeretne ajándékot kapni? Mivel elsős-másodikos gyerekeket tanítok idén, ismét a hónap témájának a jelentését, magát a boldogító jó cselekedet szót jártuk körbe. Ki, mikor, kivel cselekedett már jót? Mi számít jó cselekedetnek? Az otthoni munka elvégzése vajon jó cselekedet, vagy kötelesség? Egy elsős-másodikos számára elég nehéz dolog azt megérteni, hogy mikor cselekszik jót. Ezért aztán megbeszéltük, hogy bármilyen kis dolog is jó cselekedetnek számít, ha az szívből jön. Idén véletlenül találtam rá egy olyan csoportra, ahol manókkal várják a karácsonyt, így arra gondoltam, én is viszek nekik egy manót, aki figyeli őket, hogy mikor cselekednek jót, viselkednek rendesen és megmondja a Mikulásnak, majd a Jézuskának. Huncutkának neveztük el a manónkat, aki minden reggel egy kis huncutsággal várta a gyerekeket. Huncutka az előző napi közös élményeket élte újra, és motiválta is a gyerekeket a jóra. A gyerekek azt is megértették általa, hogy mi a különbség a huncutkodás és a rendetlenkedés között. Érezhető volt az osztályban Huncutka varázsa, bár az első napokban volt néhány gyerek, aki egyáltalán nem hitt benne és a Mikulásban sem. Mindenki kedves, figyelmes, jószívű, segítőkész, udvarias lett. Igyekezett jól tanulni, hátha másnap az ő asztalán huncutkodik majd Huncutka.
Aztán eljött a búcsú pillanata. A Mikulás levelet írt, hogy várja vissza Huncutkát, és búcsúzzanak el tőle a gyerekek. Nehéz volt az elválás, sokan sírtak, annyira megszerették őt. Viszont ígéretet kaptak a gyerekek, hogy figyeli őket továbbra is, és néhanapján majd beugrik hozzájuk.
A december, az adventi várakozás mindig is sokat jelentett a számomra. Ilyenkor mindenki igyekszik jót cselekedni, mintha nem tehetné ezt egész évben. De valahogy a december és a karácsony az, ami mindenkit a jó cselekedetekre ösztönöz. Az iskolában fontos időszak ez, hiszen ki ne várná a Mikulást, illetve a Jézuskát/angyalkát? Ki ne szeretne ajándékot kapni? Mivel elsős-másodikos gyerekeket tanítok idén, ismét a hónap témájának a jelentését, magát a boldogító jó cselekedet szót jártuk körbe. Ki, mikor, kivel cselekedett már jót? Mi számít jó cselekedetnek? Az otthoni munka elvégzése vajon jó cselekedet, vagy kötelesség? Egy elsős-másodikos számára elég nehéz dolog azt megérteni, hogy mikor cselekszik jót. Ezért aztán megbeszéltük, hogy bármilyen kis dolog is jó cselekedetnek számít, ha az szívből jön. Idén véletlenül találtam rá egy olyan csoportra, ahol manókkal várják a karácsonyt, így arra gondoltam, én is viszek nekik egy manót, aki figyeli őket, hogy mikor cselekednek jót, viselkednek rendesen és megmondja a Mikulásnak, majd a Jézuskának. Huncutkának neveztük el a manónkat, aki minden reggel egy kis huncutsággal várta a gyerekeket. Huncutka az előző napi közös élményeket élte újra, és motiválta is a gyerekeket a jóra. A gyerekek azt is megértették általa, hogy mi a különbség a huncutkodás és a rendetlenkedés között. Érezhető volt az osztályban Huncutka varázsa, bár az első napokban volt néhány gyerek, aki egyáltalán nem hitt benne és a Mikulásban sem. Mindenki kedves, figyelmes, jószívű, segítőkész, udvarias lett. Igyekezett jól tanulni, hátha másnap az ő asztalán huncutkodik majd Huncutka.
Aztán eljött a búcsú pillanata. A Mikulás levelet írt, hogy várja vissza Huncutkát, és búcsúzzanak el tőle a gyerekek. Nehéz volt az elválás, sokan sírtak, annyira megszerették őt. Viszont ígéretet kaptak a gyerekek, hogy figyeli őket továbbra is, és néhanapján majd beugrik hozzájuk.
Elsőseink szerint a karácsony a Szeretet ünnepe. Ezért jó cselekedet sorozatunkat Szeretet lánc készítésével kezdtük. 4-5 fős baráti csoportok papírfűzért készítettek karácsonyfánkra, majd a csoportok alkotásait egy közös lánccá fűztük összetartozásunk jeléül. Mit jelent a szeretet lánc? A picik szavai: „mindenki együtt, összeköt, szeretetet adunk, öröm, kedvesek vagyunk, nem bántunk meg senkit, szerelmes pár”. Luca napi búzát ültettünk a családok ünnepi asztalára. Az egymásra figyelést, a másiknak a segítését jó cselekedet kártyákkal jutalmaztuk tanító párommal. Azt terveztük, hogy aki a legtöbbet gyűjti össze az utolsó tanítási napra, az teheti fel a csillagot a karácsonyfa tetejére. Sajnos az utolsó hétre karanténba került az osztály, így ez elmaradt. Az új évet „kedvesség kártyák” készítésével, a napi jó cselekedetek összegyűjtésével kezdjük, hiszen ez nem csak decemberben fontos. „Ha a cipőm beszélni tudna” beszélgetőkörben a téli szünet eseményeit, a karantén ideje alatti történéseket, a jó cselekedet szituációkat dolgozzuk majd fel.
Elsőseink szerint a karácsony a Szeretet ünnepe. Ezért jó cselekedet sorozatunkat Szeretet lánc készítésével kezdtük. 4-5 fős baráti csoportok papírfűzért készítettek karácsonyfánkra, majd a csoportok alkotásait egy közös lánccá fűztük összetartozásunk jeléül. Mit jelent a szeretet lánc? A picik szavai: „mindenki együtt, összeköt, szeretetet adunk, öröm, kedvesek vagyunk, nem bántunk meg senkit, szerelmes pár”. Luca napi búzát ültettünk a családok ünnepi asztalára. Az egymásra figyelést, a másiknak a segítését jó cselekedet kártyákkal jutalmaztuk tanító párommal. Azt terveztük, hogy aki a legtöbbet gyűjti össze az utolsó tanítási napra, az teheti fel a csillagot a karácsonyfa tetejére. Sajnos az utolsó hétre karanténba került az osztály, így ez elmaradt. Az új évet „kedvesség kártyák” készítésével, a napi jó cselekedetek összegyűjtésével kezdjük, hiszen ez nem csak decemberben fontos. „Ha a cipőm beszélni tudna” beszélgetőkörben a téli szünet eseményeit, a karantén ideje alatti történéseket, a jó cselekedet szituációkat dolgozzuk majd fel
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
Óra cél és- és feladatrendszere: érzelmi intelligencia fejlesztése
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika, testnevelés és sport
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, Boldogító jó cselekedetek
Idő: 2021.december 8.
1. Órakezdő relaxáció és éneklés: (5 perc)
– Reggeli sorakozás a terem előtt Köszönés ölelés vagy pacsizás.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
„Körbe ,körbe karikába” (2 perc)
Szabály ismertetése.
Körbe-körbe –karikába-így lazul a keze-lába,
így pihen az iskolába”…
2.Téma bevezetése: Adok nektek valamit játék (3 perc)
A játékban mindenkinek egy mozdulattal kell jeleznie ,mit ad a többieknek, és minden diáknak el kell ismételnie az előtte megtett mozdulatot is.
3.Téma feldolgozása: Boldogító jó cselekedetek10perc)
Aki tartósan jó cselekedeteket tesz az boldogabbá válik.
Ha kedves és nagylelkű vagy valakivel ,elfogadóbb és megértőbb leszel.
Beszélgetés ki tett már jó cselekedeteket?
Mit tehetnénk ,hogy jól cselekedjünk?
Fogadj meg 5 jó cselekedetet és vidd véghez!:)
4.A téma előkészítése : (2perc).
Csoportban készítsünk egy nagy karácsonyfát ,fenyődíszekre rajzolják a jó cselekedeteiket!
Ezzel díszítjük ki a fát!
5. A téma feldolgozása (13perc)
Meghallgatjuk egymás jó cselekedeteiket!
Megnézzük a rajzokat ,elhelyezzük a fenyőfán!
Rajzold meg ,színezd ki mi mindenre van szüksége egy jótevőnek?
6. Az óra lezárása (7 perc)
Adventi kihívást kell vállalnod!
Pipáld ki ,amit sikerül megoldanod!
Meditáció :Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7.Értékelés (3perc)
Téma tovább gondolása
Keressenek ,olyan verset , mesét ,amiben jó cselekedetek vannak!
Írják le a füzetükbe vagy rajzoljanak egy részletet a meséből!
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
Óra cél és- és feladatrendszere: érzelmi intelligencia fejlesztése
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika, testnevelés és sport
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, Boldogító jó cselekedetek
Idő: 2021.december 8.
1. Órakezdő relaxáció és éneklés: (5 perc)
– Reggeli sorakozás a terem előtt Köszönés ölelés vagy pacsizás.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
„Körbe ,körbe karikába” (2 perc)
Szabály ismertetése.
Körbe-körbe –karikába-így lazul a keze-lába,
így pihen az iskolába”…
2.Téma bevezetése: Adok nektek valamit játék (3 perc)
A játékban mindenkinek egy mozdulattal kell jeleznie ,mit ad a többieknek, és minden diáknak el kell ismételnie az előtte megtett mozdulatot is.
3.Téma feldolgozása: Boldogító jó cselekedetek10perc)
Aki tartósan jó cselekedeteket tesz az boldogabbá válik.
Ha kedves és nagylelkű vagy valakivel ,elfogadóbb és megértőbb leszel.
Beszélgetés ki tett már jó cselekedeteket?
Mit tehetnénk ,hogy jól cselekedjünk?
Fogadj meg 5 jó cselekedetet és vidd véghez!:)
4.A téma előkészítése : (2perc).
Csoportban készítsünk egy nagy karácsonyfát ,fenyődíszekre rajzolják a jó cselekedeteiket!
Ezzel díszítjük ki a fát!
5. A téma feldolgozása (13perc)
Meghallgatjuk egymás jó cselekedeteiket!
Megnézzük a rajzokat ,elhelyezzük a fenyőfán!
Rajzold meg ,színezd ki mi mindenre van szüksége egy jótevőnek?
6. Az óra lezárása (7 perc)
Adventi kihívást kell vállalnod!
Pipáld ki ,amit sikerül megoldanod!
Meditáció :Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7.Értékelés (3perc)
Téma tovább gondolása
Keressenek ,olyan verset , mesét ,amiben jó cselekedetek vannak!
Írják le a füzetükbe vagy rajzoljanak egy részletet a meséből!
Csoport neve : 1.d osztály
Helye: Kövy Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Nádudvar , földszint 4.terem
Óra cél és- és feladatrendszere: érzelmi intelligencia fejlesztése
Tantárgyi koncentráció: magyar irodalom, ének-zene, etika, vizuális kultúra, technika, testnevelés és sport
Az órát tartja: Tőzsér Jánosné tanító
Óravázlat Boldogságóra, Boldogító jó cselekedetek
Idő: 2021.december 8.
1. Órakezdő relaxáció és éneklés: (5 perc)
– Reggeli sorakozás a terem előtt Köszönés ölelés vagy pacsizás.
– Szép napot kívánok a gyerekeknek!
A csoport hangulatához igazodva , zenehallgatás, mindenki választ magának párt, hogy ki mellé szeretne ülni!:)
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
„Körbe ,körbe karikába” (2 perc)
Szabály ismertetése.
Körbe-körbe –karikába-így lazul a keze-lába,
így pihen az iskolába”…
2.Téma bevezetése: Adok nektek valamit játék (3 perc)
A játékban mindenkinek egy mozdulattal kell jeleznie ,mit ad a többieknek, és minden diáknak el kell ismételnie az előtte megtett mozdulatot is.
3.Téma feldolgozása: Boldogító jó cselekedetek10perc)
Aki tartósan jó cselekedeteket tesz az boldogabbá válik.
Ha kedves és nagylelkű vagy valakivel ,elfogadóbb és megértőbb leszel.
Beszélgetés ki tett már jó cselekedeteket?
Mit tehetnénk ,hogy jól cselekedjünk?
Fogadj meg 5 jó cselekedetet és vidd véghez!:)
4.A téma előkészítése : (2perc).
Csoportban készítsünk egy nagy karácsonyfát ,fenyődíszekre rajzolják a jó cselekedeteiket!
Ezzel díszítjük ki a fát!
5. A téma feldolgozása (13perc)
Meghallgatjuk egymás jó cselekedeteiket!
Megnézzük a rajzokat ,elhelyezzük a fenyőfán!
Rajzold meg ,színezd ki mi mindenre van szüksége egy jótevőnek?
6. Az óra lezárása (7 perc)
Adventi kihívást kell vállalnod!
Pipáld ki ,amit sikerül megoldanod!
Meditáció :Bagdi Bella : Jó emberré csak a szívemmel válhatok
7.Értékelés (3perc)
Téma tovább gondolása
Keressenek ,olyan verset , mesét ,amiben jó cselekedetek vannak!
Írják le a füzetükbe vagy rajzoljanak egy részletet a meséből!
A kis gyerekek mindig önzetlenek, mindig szívesen adnak. Az osztály minden tanulója hozott az otthoni perselyéből pénzt, amelyet még tovább gyűjtünk, hogy minél több mindent tudjunk majd felajánlani a rászorulóknak.
Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
December – Boldogító jócselekedetek
A téma bevezetését az első téli olvasmányunkhoz kötöttem. Zelk Zoltán: Köd és fény című művében a köd az emberek szívéből áradó szomorúságot jelképezi, a fény pedig a reményt, az örömet, mely elűzi a szomorúságot, mint a napsugarak a ködöt. Ezzel kapcsolatban beszélgettünk arról, hogy mi okoz nekik szomorúságot, hogy tudunk ezen segíteni, hogy lehetne egymásnak segítséget nyújtani. Így jutottunk el a jó cselekedetek gyakorlásáig. Egy hétig titkos angyal játékot játszottunk. Mindenki valakinek a titkos angyala volt ezen a héten és igyekezett őt titokban segíteni, meglepni. Nagyon élvezték a gyerekek ezt a játékot, a hét végén mindenki megtippelhette, hogy ki volt a titkos angyala. A gyurmamese feladatot oldottuk meg ebben a hónapban. A történet, amit választottam Móra Ferenc: A szánkó című elbeszélése volt. A történet egy szívmelengető olvasmány a jó cselekedetek gyakorlásáról. Először megismerkedtünk az elbeszéléssel, elolvastam, elolvastuk, átbeszélgettük, feldolgoztuk. Kiemeltük a történet mondanivalóját, hogy a gyerekek a saját örömüket feláldozták azért, hogy egy idős, szegény, bajban levő nénin segítsenek. Kiemeltük, hogy a jó cselekedet, hogy melegítette fel a szívüket, miért lettek ettől boldogabbak. A történetből készült régi filmet is megnéztük. Ezután fogtunk hozzá a helyszín elkészítéséhez. Házakat készítettünk, majd fehér lepedőn helyeztük el őket, majd égősor segítségével ki is világítottuk. Gyurmából készítettük el a történet szereplőit. Az utolsó tanítási napon a történethez kapcsolódó vetélkedőt szerveztünk nekik, melynek jutalma egy közös tortázás volt. A december sok boldog pillanatot hozott az osztálynak, járt nálunk Mikulás, volt karácsonyi játszóház, az utolsó nap projectnapot tartottunk, gyertyagyújtással, közös énekléssel hangolódtunk a karácsonyra.