Jó cselekedetek:
A téma feldolgozását a gyermekekkel ráhangoló gyakorlatokkal kezdtük meg. A ráhangoló gyakorlatokat nagyon élvezték, örömmel „szedték az almát, a szőlőt”. Számukra már a jól ismert „hüvelykujjam almafa” című mondókával kezdtük meg a figyelemfejlesztő futójátékot. A kismacik szeretik a mozgásos tevékenységeket, így nagy öröm volt számukra ez a játék.
Körbeültünk a szőnyegen, megismételtük a mondókát (hüvelykujjam almafa), mellyel ráhangolódtunk a mesére. A szívem kertje című mesét követően beszélgettünk arról, hogy miért dicsérték meg őket, mit teszünk ha szemetet látunk az utcán, valamint mit mondanának az öreg ajtónak.
Elkészítettük a jó cselekedet karácsonyfánkat, melyre a gyermekek csillagjai felkerülhettek ha valamilyen jó cselekedetet hajtottak végre. Így a nap/hét folyamán a gyermekek különösen figyeltek a tevékenységeikre és sok-sok szép jó cselekedetet tapasztalhattunk.
A tevékenységünk végén eljátszottuk, hogy „ha anya fáradtan ér haza és még sok munkája van”, miben tudnánk neki segíteni? (szituációs játék)
Zárókör: Minden gyermek elmondhatta melyik játék tetszett neki a legjobban?
Boldogító jó cselekedetek
Szegedi Fekete István Általános Iskola
Ebben a hónapban a kútban gyűjtöttük az aprópénzt. Összesen 11250 Ft-ot gyűjtöttek a gyerekek, amit a helyi állatmenhelynek ajánlottunk fel.
Ebben a hónapban a boldogító jócselekedetek témát dolgoztuk fel közösen a gyermekekkel. Gondolatébresztő volt a számukra ez a téma. Néhányan elmesélték, hogy milyen jó cselekedetet ismernek és, hogy melyeket alkalmazzák. A boldogságóra keretében az osztályban megismerkedtünk közösen a Trevi-kút legendájával. A gyermekekkel közösen készítettünk egy osztály Trevi-kutat, melybe kartonból kivágott érméket dobhattak bele, ha valami jó cselekedetet hajtanak végre az iskolában. Ilyen cselekedetek voltak pl. az egyik gyermek segített a padtársának összeszedni a technika óra utáni szemetet a földről; az egyik kislány a szülinapos barátnőjének hozott egy kis apróságot, melyel nagy örömet okozott. Még mielőtt elkezdődött a téli szünet el is fogyotak az érmék a kiskosárból, mely azt szemlélteti, hogy az osztály nagyon segítőkész.
A várakozással teli adventi időszak vidám, boldogságfokozó jó cselekedetek sokaságával tette még meghittebbé az iskolában együtt töltött időt a 4. évfolyam számára. A szülői munkaközösségünknek hálásan köszönve hagyományaink szerint minden évben adventi kalendárium fogadja a gyermekeket az osztályban. Az idei évben szokásunkat kiegészítettük a „Jobb adni, mint kapni” szemlélettel, így minden gyerkőc saját készítésű figyelmességgel ajándékozta meg a véletlenszerűen kihúzott osztálytársát. A diákokat jó érzés töltötte el az adományozás alkalmával.
Többször meghallgattuk a hónap dalát, olvastunk mesét, megfigyeltük a szereplők önzetlen jótetteit. Csoportokat alkotva listát készítettünk az általunk ismert meseszereplőkről, akik valamilyen módon segítettek a főhősnek. Majd kiválasztottunk több segítő szereplőt, akiknek a nevében vallomást írtunk arról, hogy miért támogatták a főhőst, miért tettek vele jót, és ez milyen érzés volt számukra.
Elkészítettük az osztály karácsonyfáját színes papírok felhasználásával, melyre díszek formájában felírták a gyerekek a decemberi hónapban megvalósított személyes jótetteiket, jó cselekedeteiket. A gyerekek nagy lelkesedéssel fogadtak minden boldogságfokozó ötletet, feladatot. A fenntarthatóság jegyében közösen feldíszítettük az osztály fenyőfáját is (papír szaloncukrok gyártásával), valamint tovább növelte az ünnepi hangulatot az adventi koszorú gyertyáinak meggyújtása, közös éneklések, karácsonyi dalok hallgatása is. Párokban készítettünk kezdőbetű üzenetet a SEGÍTS! szó alapján. Lerajzoltuk, hogy mire van szükségünk a jó cselekedetekhez. Okos fej, figyelő szempár, kérést meghalló fül… és szeretetteli szív. ♥ Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet kívánunk mindenkinek!
Az ehavi témát is két órában dolgoztuk fel. Az órát relaxációs feladattal kezdtük: „rongybabává válok…”, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megfejtettük a keresztrejtvényt, a megfejtés – önzetlen szó jelentésének tisztázása után, beszélgettünk a téma elméleti hátteréről, majd meghallgattuk mindenki beszámolóját, élményét. Ezután egy karácsonyi mesét olvastam nekik – levontuk a tanulságot, hogy miért tesz valakit boldoggá, ha jót cselekszik. Lerajzolták a legkedvesebb élményüket ezzel a témával kapcsolatban. Az első órát meditációval zártuk.
A második órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, örömmel éneklik a szöveget, szívesen táncolnak rá. A dalt többször meghallgattuk, közben színeztek. Elkészítettük a tablót, a karácsonyfákat a gyerekek rajz órán készítették el, ezen az órán az ajándék dobozt színezték ki, majd beleírták, hogy milyen jócselekedetet tettek/tesznek majd ebben a hónapban. Megbeszéltük, leírtuk, lerajzoltuk, hogy miért érdemes jót cselekedni, megcsináltuk az ehhez kapcsolódó munkafüzet feladatokat. Zárókörben mindenki megfogalmazta, hogy mit tanult ebből az órából, mi az a pozitív gondolat, amit magával visz. A második órát is meditációval zártuk.
Az ehavi témát is két órában dolgoztuk fel. Az órát relaxációs feladattal kezdtük: „rongybabává válok…”, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megfejtettük a keresztrejtvényt, a megfejtés – önzetlen szó jelentésének tisztázása után, beszélgettünk a téma elméleti hátteréről, majd meghallgattuk mindenki beszámolóját, élményét. Ezután egy karácsonyi mesét olvastam nekik – levontuk a tanulságot, hogy miért tesz valakit boldoggá, ha jót cselekszik. Lerajzolták a legkedvesebb élményüket ezzel a témával kapcsolatban. Az első órát meditációval zártuk.
A második órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, örömmel éneklik a szöveget, szívesen táncolnak rá. A dalt többször meghallgattuk, közben színeztek. Elkészítettük a tablót, a karácsonyfákat a gyerekek rajz órán készítették el, ezen az órán az ajándék dobozt színezték ki, majd beleírták, hogy milyen jócselekedetet tettek/tesznek majd ebben a hónapban. Megbeszéltük, leírtuk, lerajzoltuk, hogy miért érdemes jót cselekedni, megcsináltuk az ehhez kapcsolódó munkafüzet feladatokat. Zárókörben mindenki megfogalmazta, hogy mit tanult ebből az órából, mi az a pozitív gondolat, amit magával visz. A második órát is meditációval zártuk.
A szeretet ünnepére hangolódva a december hónap a jó cselekedetek időszaka volt a közösségünkben. Számos tevékenységen keresztül erősítettük egymásban és önmagunkban, hogy a jó cselekedetek boldogabbá tesznek. A hónap elején kitettük az osztálytermünkbe a jótettek adventi kalendáriumát, majd naponta átgondoltuk, beteljesedtek-e a napi kedvességek, figyelmességek. Településünk karácsonyfájára hópelyhet készítettünk, és a ráírt üzenettel igyekeztünk felhívni a figyelmet a jótettek okozta örömérzésre. Szeretetházikókat alkottunk, melyekbe képzeletbeli jótevőket költöztettünk. Tantermünk ünnepi dekorációjához elengedhetetlennek éreztük elkészíteni szeretetláncunkat, melynek szalagjaira egy-egy, a jó cselekedetekkel kapcsolatos idézetet írtunk. E gondolatok jó lehetőséget adtak egy bensőséges beszélgetőkörre. Valódi boldogító jócselekedetként éltük meg az osztályban, hogy a télapócsomagba szülők által sütött mézeskalácsok kerültek, melyeket írókázás után lefotózva „el kellett küldenünk” a Mikulásnak. A hónap számunkra legkedvesebb idézete: „Kínálj meg mindenkit a sütivel, akit ismersz, (…) azokat is, különösen azokat, akikről úgy érzed, hogy nincsenek jóban veled. Tudod, mi ez: szeretetsütemény.” Kívánjuk, hogy mindenki ismerje meg az ízét!
Megbeszéltük a gyerkőcökkel a jócselekedet fogalmát, valamint példákat is mondtunk rá.
Sajnos pont a héten történt egy szomorú tűzeset a faluban, ahol két ovistársuk és családja háza teljesen leégett.
A gyerekekkel közösen ajándékot készítettünk nekik és elküldtük a jókívánságainkkal együtt.
A Szívem kiskertje mese megghalgatása után, a gyerekek elmondhatták, hogy ki mijen jócselekedetet hajtott végre.
Feladatlapot másoltam nekik a munkafüzetből, amelyen minden macinak akinek nem volt lufija rajzoltak a gyerekek.
Angyalkákat vágtunk ki, amit kiszíneztek és kidíszítettek. Ezeket haza is vihették a gyerekek.
Az óra lezárásaként együtt elénekeltük Bagdi Bella- Jó emberré csak a szívemmel válhatok című zenéjét.
Kutatók is vizsgálódtak már a témában, és igazolták, hogy kimutathatóan boldogabbak lesznek azok, akik együttérzőn segítenek embertársain. A segítőkészség, az együttérző viselkedés mindenkit boldogabbá tesz, de még nagyobb hatást érhetünk el, ha a hét egy napján a megszokottnál több jót cselekszünk.Így tettek a gyerekek is.Egy csodálatos adventi műsort adtak elő az iskola tanulóinak és pedagógusainak.Boldogabbá tették napunkat.Békés,boldog karácsonyt kívánunk!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A relaxációs gyakorlat (Almát szedj, ügyesedj) után figyelemfejlesztő, mozgásos játékot játszottunk: különböző utasításra más, más mozdulat végzése (alma: leguggolva összegömbölyödni, szőlő: összekapaszkodni, mint a szőlőszemek).
A Suszter manói című mesét mondtam el a gyerekeknek, majd beszélgettünk a jócselekedetekről: milyen jó cselekedet tud tenni egy óvodás, miért jó jót cselekedni, milyen érzés?
Majd szituációs játékot játszottunk. Végül jó cselekedeteink gyümölcseit rajzoltuk le, közben Bagdi Bella: Jól csak a szívemmel láthatok c. dalát hallgattuk.