Az ehavi témát is két órában dolgoztuk fel. Az órát relaxációs feladattal kezdtük: „rongybabává válok…”, ami nagyon tetszett a gyerekeknek. Megfejtettük a keresztrejtvényt, a megfejtés – önzetlen szó jelentésének tisztázása után, beszélgettünk a téma elméleti hátteréről, majd meghallgattuk mindenki beszámolóját, élményét. Ezután egy karácsonyi mesét olvastam nekik – levontuk a tanulságot, hogy miért tesz valakit boldoggá, ha jót cselekszik. Lerajzolták a legkedvesebb élményüket ezzel a témával kapcsolatban. Az első órát meditációval zártuk.
A második órát a hónap dalának meghallgatásával kezdtük. Ezeket a dalokat nagyon szeretik a gyerekek, örömmel éneklik a szöveget, szívesen táncolnak rá. A dalt többször meghallgattuk, közben színeztek. Elkészítettük a tablót, a karácsonyfákat a gyerekek rajz órán készítették el, ezen az órán az ajándék dobozt színezték ki, majd beleírták, hogy milyen jócselekedetet tettek/tesznek majd ebben a hónapban. Megbeszéltük, leírtuk, lerajzoltuk, hogy miért érdemes jót cselekedni, megcsináltuk az ehhez kapcsolódó munkafüzet feladatokat. Zárókörben mindenki megfogalmazta, hogy mit tanult ebből az órából, mi az a pozitív gondolat, amit magával visz. A második órát is meditációval zártuk.
Boldogító jó cselekedetek
A szeretet ünnepére hangolódva a december hónap a jó cselekedetek időszaka volt a közösségünkben. Számos tevékenységen keresztül erősítettük egymásban és önmagunkban, hogy a jó cselekedetek boldogabbá tesznek. A hónap elején kitettük az osztálytermünkbe a jótettek adventi kalendáriumát, majd naponta átgondoltuk, beteljesedtek-e a napi kedvességek, figyelmességek. Településünk karácsonyfájára hópelyhet készítettünk, és a ráírt üzenettel igyekeztünk felhívni a figyelmet a jótettek okozta örömérzésre. Szeretetházikókat alkottunk, melyekbe képzeletbeli jótevőket költöztettünk. Tantermünk ünnepi dekorációjához elengedhetetlennek éreztük elkészíteni szeretetláncunkat, melynek szalagjaira egy-egy, a jó cselekedetekkel kapcsolatos idézetet írtunk. E gondolatok jó lehetőséget adtak egy bensőséges beszélgetőkörre. Valódi boldogító jócselekedetként éltük meg az osztályban, hogy a télapócsomagba szülők által sütött mézeskalácsok kerültek, melyeket írókázás után lefotózva „el kellett küldenünk” a Mikulásnak. A hónap számunkra legkedvesebb idézete: „Kínálj meg mindenkit a sütivel, akit ismersz, (…) azokat is, különösen azokat, akikről úgy érzed, hogy nincsenek jóban veled. Tudod, mi ez: szeretetsütemény.” Kívánjuk, hogy mindenki ismerje meg az ízét!
Megbeszéltük a gyerkőcökkel a jócselekedet fogalmát, valamint példákat is mondtunk rá.
Sajnos pont a héten történt egy szomorú tűzeset a faluban, ahol két ovistársuk és családja háza teljesen leégett.
A gyerekekkel közösen ajándékot készítettünk nekik és elküldtük a jókívánságainkkal együtt.
A Szívem kiskertje mese megghalgatása után, a gyerekek elmondhatták, hogy ki mijen jócselekedetet hajtott végre.
Feladatlapot másoltam nekik a munkafüzetből, amelyen minden macinak akinek nem volt lufija rajzoltak a gyerekek.
Angyalkákat vágtunk ki, amit kiszíneztek és kidíszítettek. Ezeket haza is vihették a gyerekek.
Az óra lezárásaként együtt elénekeltük Bagdi Bella- Jó emberré csak a szívemmel válhatok című zenéjét.
Kutatók is vizsgálódtak már a témában, és igazolták, hogy kimutathatóan boldogabbak lesznek azok, akik együttérzőn segítenek embertársain. A segítőkészség, az együttérző viselkedés mindenkit boldogabbá tesz, de még nagyobb hatást érhetünk el, ha a hét egy napján a megszokottnál több jót cselekszünk.Így tettek a gyerekek is.Egy csodálatos adventi műsort adtak elő az iskola tanulóinak és pedagógusainak.Boldogabbá tették napunkat.Békés,boldog karácsonyt kívánunk!
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
A relaxációs gyakorlat (Almát szedj, ügyesedj) után figyelemfejlesztő, mozgásos játékot játszottunk: különböző utasításra más, más mozdulat végzése (alma: leguggolva összegömbölyödni, szőlő: összekapaszkodni, mint a szőlőszemek).
A Suszter manói című mesét mondtam el a gyerekeknek, majd beszélgettünk a jócselekedetekről: milyen jó cselekedet tud tenni egy óvodás, miért jó jót cselekedni, milyen érzés?
Majd szituációs játékot játszottunk. Végül jó cselekedeteink gyümölcseit rajzoltuk le, közben Bagdi Bella: Jól csak a szívemmel láthatok c. dalát hallgattuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
Több alkalommal is beszélgettünk a jó cselekedetekről.
Részt vetünk a „Cipős doboz” akcióban, ajándékot készítettünk a szülőknek, nagyszülőknek.
A gyerekek kaptak egy-egy fenyőfa formát, amit matricákkal díszíthettek. Megbeszéltük, milyen „jó cselekedetért” kerülhet matrica a fára:pl. csendes játék, segítés társaknak, játékok elrakása stb.
A csoportunk előtti madáretetőt rendszeresen feltöltjük eleséggel. Azért, hogy az etetőt látogató madarakat jobban megismerjük, madárgyűrűzésen vettünk részt, melyet ornitológus szakember mutatott be.
Mivel fontos, hogy ne csak másoknak, hanem magunknak is tegyünk jót, „tevékenységkalendáriumot” készítettem (pl. építsünk manó kuckót, forró csokizás, karácsonyi mese megnézése, ajándékkészítés a szülőknek, mézeskalács sütés stb.)
Taszári Körzeti Általános Iskola
Az üvegekbe édességeket gyűjtöttünk. 10 db üvegünk lett tele. Ezekkel az utolsó tanítási napon boldog karácsonyt kívántunk az összes alsós osztálynak, a göllei osztálynak és az óvodába is eljuttattunk három édességgel teli üveget. Az utolsó üveg édességet az osztály fogyasztotta el. Nagyon jó volt látni és tapasztalni, hogy az osztály milyen jól együtt tud működni egy jó cél elérése érdekében!
Sajnos a decembert karanténnal kezdtük, így nem maradt sok időnk erre a témára. Sokat játszottunk, beszélgettünk, hogyan okozhatnak örömet, milyen a valódi jótett. Elkészült “A mi karácsonyfánk”.
Ebben a hónapban nagy hangsúlyt fektettünk az adományozásra. A gyerekek szinte mindegyike gyűjtött használaton kívüli játékokat a Mosoly Manónak, a református egyháznak tartós élelmiszereket, a Szikhát kutyamenhelynek állateledelt vagy egy városi fiú gyógyulását támogattuk kupakgyűjtéssel. Mindemellett az adventi ünnepkörhöz kapcsolódóan többféle ajándékot is készítettünk közösen a szülőknek. A gyerekek részt vettek az Adventi – Jó cselekedetek kihívásban is.
BOLDOGSÁGÓRA
CÍM: BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
HELYSZÍN: Fazekas József Általános Iskola,5. osztály
TANÓRA IDEJE: 2021. 12. 13. osztályfőnöki óra
AZ ÓRA MENETE:
RÁHANGOLÓDÁS
Az óra elején a tanulóknak a következő képet tettem fel a táblára:
Kérdés: Mi jut eszedbe erről a képről?
A TÉMA FELDOLGOZÁSA
– A Paralimpia c. olvasmány elolvastatása a gyerekekkel, megbeszélés
– A jó cselekedetek című virág elkészítése annyi változtatással, hogy a virágszirmokba olyan jó cselekedeteket kell írni, amelyet ők tesznek másokért.
– A jó cselekedetek leltár elvégzése
AZ ÓRA LEZÁRÁSA
Írjon mindenki 1-1 olyan dolgot:
– amit tanult
– amit a jövőben is gyakorolni fog
– amit majd továbbad másoknak