A boldogító jó cselekedetek témát az adventi és karácsonyi ünnephez kapcsoltuk. Természetesen meghallgattuk a Bagdi Bella CD jét, egyere több relaxációs gyakorlatot végzünk a hét mindennapjaiban, amely nagyon jól megnyugtatja a gyemekeket bármelyik tevékenység előtt. Az adventi várakozás alatt minden gyermek számára mi óvodapedagógusok egy apró kis ajándékot készítettünk, melyet az adventi naptárban helyeztünk el, és minden nap egy gyermek kapott egy kis ajándékot, s mire eljött az ünnep, kiürült a naptár.Az ünnepre készülődve, egy kis ajándék fenyő díszt és üdvözlő kártyát készített minden gyermek a szüleinek, sajnos nagyon sok hiányzónk volt, de a jó cselelkedetek témaköréhez hozzátartozott, hogy a beteg kis társuknak is elkészítsék a gyermkek a kis ajándékot. A csoport tagjai a témakörhöz tartozóan egyre többet segítenek egymásnak, tehát jó cselekedetekkel boldogítják egymás lelkét. Egymásnak kis ajándék kártyával is kedveskedtek az ünnep alkalmával. Az óvodai karácsonyi ünnep boldogsággal töltötte el a gyermekek szívét, szép ajándékokat hozott a Jézuska az oviba, a szülők pedig apró süteménnyel és üdítővel tették még szebbé és jobbá az ünnepet, tehát a jó cselelkedetek minden irányból érzékelhetőek voltak a csoportban.
Boldogító jó cselekedetek
Adventi időszakban még aktívabban jelen van életünkben a „jónak lenni, jó” érzés! E témáról beszélgetve vezettük be a jócselekedet fogalmát, jelenlétét a mindennapokban. Ezután megkapták a színezőt, s összegyűjtötték a heti jócselekedeteiket. Majd karácsonyi képeslapot készítettek, s adtak át egymásnak!
A boldogság órát a hónap dalának meghallgatásával indítottuk.
„Jól csak a szívemmel láthatok.
Jól csak a szívemmel hallhatok.
Jól csak a szívemmel élhetek.
Jól csak a szívemmel szerethetek.”
A dal szövegének nyomán indultunk adventi kincskeresőként. Indultunk, hogy megkeressük a bennük lakó jóságot. Indultunk, hogy elfogadjuk a felénk áradó jóságot, szeretetet. Kutattunk, kerestünk emlékeinkben, könyveinkben (Böjte Csaba: A szeretet gyógyszer, nem jutalom), rólunk szóló történetekben, versekben, dalokban és találkoztunk a jósággal. Minden gyerek kapott egy jócselekedet mondatot (24 tanuló van az osztályban). Pontosan annyian, mint az adventi napok! A mondatok segítettek feltárni a jóság és a szeretet sokszínűségét, varázslatos erejét. Kincskereső tarisznyánkból elővettük régi jócselekedeteink emlékképeit. Rajzokat készítettünk róluk és adventi naptár házikónk ablakaiba tettük őket.
„Ádventi házunk van, sokablakos.
Minden este nyitunk egy ablakot.
Benn melegen kis fehér gyertya lángol,
és árad a fény minden ablakából.
Kis ablakokkal versenyt fénylenek
csodába bámuló gyermekszemek.”
Szűcsné Nagy Marianna
„ Tégy minden jót, amire képes vagy,,,”
Egész hónapunkat a „jó cselekedetek gyakorlása” köré építettem. Igyekeztem mind több szituációban felismertetni a gyerekekkel a jó cselekedet lehetőségét. Az ajánlott feladatok közül többet is megvalósítottunk. Mese, ralaxáció, mozgásos játék, kézműves tevékenység, mind segítették a téma feldolgozását.
A hónap elején elkészítettük csoportom jó cselekedetek karácsonyfáját, mely inspiráló hatással volt a gyerekekre. Sokat beszélgettünk a közelgő karácsonyról, szeretetről, jóságról. Karácsony közeledtével szépen, lassan feldiszült a mi kis fánk. Megtelt jó cselekedettel. Volt, aki vigasztalt, ajándékot készített, segített a rendrakásban, átadta ételét társának….stb. Mindig figyeltünk a jóra és azt kiemeltük!
A „szeretetdoboz” mozgalomban is részt vettünk. Nagy örömünkre többen is megtöltötték dobozaikat. Egymásnak és családjaiknak is készítettek ajándékot, nagy izgalommal. Úgy gondolom a családi példamutatás nagyban meghatározza a kisemberek érzelmi fejlődését. Itt az óvodában is fontosnak tekintem, ezért kiemelten kezeljük.
Az alma és a kerti manó meséje is jól érzékeltette a jóságot. A mese meghallgatása után arcukat befestve dramatizáltunk, amint a kerti manó pirospozsgásra festi az almát. Közben kiemeltük a segítségadás- mint jó cselekedet- fontosságát. /Nagyon élvezték az arcfestést./
Csoportom lelkesen, szépen dolgozott, ami elégedettséggel tölt el.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
A decembernek nagy igyekezettel és előkészületekkel kezdtünk…aztán következett az újratervezés.
Az Idősek klubjába szánt, kézzel írt képeslapokat már nem tudtuk volna annyi nappal előbb elküldeni, hogy a járványügyi szabályok szerint külön helyiségben „pihenjenek”…így mindenki saját Szüleivel kézbesítette, előzetes megbeszélés alapján…de kizárólag postaládába dobva!
Decemberben azon Tanulókat külön kiemeltük, akik úgy segítették Társaikat, hogy nem is vártak érte jutalmat…bizony egy asztaltörlés vagy kedves szó is sokat ér.
Végül karácsonyi dalokat és verseket rögzítettünk, s december 21-től minden nap este a Családok közösen nézték meg a videófelvételeket…hátra hagyva házimunkát, feladatot…de megteremtve a „közös időt”. 🙂
A Bereczki Máté Általános Iskola 4. a osztályában a Boldog órát összekötöttük az Adventi készülődéssel. Advent első vasárnapjától kezdődően Angyalkás játékot játszottunk, mindenki húzott egy nevet és az ő Angyalkája volt 1 héten keresztül. Az Angyalka feladata sokrétű volt: Tégy olyat, amivel óvod, segíted a társad! A gyerekek nagyon kreatívan oldották meg, sokat segítettek egymásnak, sok jó cselekedetet tettek. Minden pénteken felfedtük magunkat és elmondtuk, hogy kinek voltunk az őrangyala. A másik ilyen program a mézeskalács sütés volt, amit ajándékba készítettünk az iskola dolgozóinak, a szülőknek. Évek óta végzünk ilyen feladatokat a gyerekekkel, nagyon szeretik és mindig nagyon várják ezt az időszakot, bár megtanulták, hogy Jónak lenni, nem csak decemberben lehet.
Ebben a hónapban sokat beszélgettünk a jócselekedetekről, a feladatok közül a Lélekápolást választottam, mivel a csoportban a rajz is kiemelkedő helyen szerepel, a gyerekek többsége szereti. A négyfős csoportok szép képeket alkottak az idézet szavaiból. „A lélek gyümölcsei pedig szeretet, öröm, békesség, türelem, szívesség, jóság, hűség, szelídség, önmegtartóztatás.”
A rajzokon megjelenik a barátság, az állatok hűsége, az önzetlen segítség, a karácsony.