A foglalkozás kezdetén a beszélgető körbe ültünk, ahol beszélgettünk néhány percben arról, hogy mi is az advent, mit tudnunk mi tenni, milyen jó cselekedeteket tehetünk otthon és az óvodában. Képek közül ki is válogattuk a jó cselekedeteket, s felhívtam figyelmüket arra, hogy otthon mit tehetnek. Ezután közös mézeskalács sütésbe kezdtünk. Együtt adagoltuk a hozzávalókat, gyúrtuk, majd szaggattuk a formákat. A sütés után pedig meggyújtottuk az adventi koszorúnkon a gyertyákat és elénekeltük az adventi hírnök című dalt.
Boldogító jó cselekedetek
Az Adventi időszakhoz jól illeszkedik ez a téma. A nagycsoportosokkal már nagyon jól feldolgozható a jócselekedetek boldogító ereje. Az adventi koszorúnkat körbe ülve, a resztoratív-kör módszerével nagyon sokat beszélgetünk arról, hogyan lehet jót tenni egymással, szüleinkkel, a felnőttekkel. Valamint arról is, hogy saját magukra milyen hatással van, ha segítenek, ha jót tesznek. Nagyon ügyesen megfogalmazták gondolataikat, érzéseiket, ezáltal fejlődött szókincsük, beszédkészségük. Ösztönzőleg hatott a csoportra, hogy a jó tettekért pici papír szívecskéket kaptak, így Karácsonyra felépült jócselekedetekből a Boldogság-vára. Egész héten nagyon figyeltek egymásra, és igyekeztek sok örömet szerezni a társaiknak, apró kis figyelmességekkel. A családot is bevontuk a programba, sokan segítettek a szüleiknek tevőlegesen is, valamint szófogadással is örömet szereztek, ezt Bezzeg Anna: Szívem kertje című meséjével is ösztönöztük. Öröm töltött el bennünket, élmény volt hallgatni a jó tetteiket. Elkészítették a szeretet ajándékát: egy szívecske alakú karácsonyfadíszt, ezzel a kreatív munkával átélhették azt az érzést: „hogy nemcsak kapni, hanem adni is jó”, valamint családi kapcsolataikat is erősítették.
Azt hiszem, hogy az ünnepre hangolódás mellett nagyon sok élménnyel gazdagodtak a gyerekek, amelyek a csoportkohéziót is erősítették. Az érzelmi intelligencia fejlődése szempontjából is fontos volt ez a hét, hiszen az is tudatosodott a gyermekekben, hogy : nem csak azt tesszük boldoggá, akinek jót teszünk, hanem az saját magunkra is jó hatással van, ha boldogabbá tesszük az embereket.
A pályaorientációs napunkon egy nagy fehér lepedőre varrtuk az óvodás jeleinket. A lepedő alá rejtettük a cipőink egyik párját. A cipők közöl kihúztunk találomra egyet, mely gazdájának mondtunk egy jókívánságot (pont aznap karácsonyoztunk), és elmeséltük, hogy ennek az osztálytársunknak mi mindenben segítettünk már itt az iskolában, vagy azon kívül. Azt is felsoroltuk, hogy milyen lenne a választott cipőben járni, vagyis mit szeretünk a társunkban, a cipő tulajdonosában, milyen lenne más cipőjében járni. 🙂
December a karácsonyi készülődés jegyében telt.
1. Fenyőfa formát díszítettünk zsírkréta segítségével. Szívesen vettek részt a gyermekek a tevékenységben, mindenki egyéni elképzelés alapján öltöztette fel a karácsonyfáját. Az elkészült munkákat zöld temperával festettük le, a zsírkrétás részek jó kis kontrasztot alkottak. Kísérletezhettek is a gyerekek, hogy sötétebb vagy világosabb színű legyen a karácsonyfájuk, több festéket használva erősebb lett a szín, kevesebbel pedig világosabb. Sok szép alkotás született, melyet a folyosón helyeztünk el, hogy mások is gyönyörködhessenek benne.
2. Beszélgettünk a családról, arról, hogy kik tartoznak a családba, kikkel élnek együtt, nevezzék meg őket. Megkérdeztem tőlük, hogy ki miben szokott segíteni otthon, a lányok leginkább az édesanyjuknak szoktak segíteni, a fiúk pedig az édesapjuknak. Kértem őket, hogy hozzanak fényképeket a családjukról. Fontosnak tartjuk a család szerepét az óvodai nevelésben, fontos, hogy az összetartozás fogalmát ne csak értsék a gyerekek, hanem érezzék is. Sajnos a mai modern életünkben a családi viszonyok megváltoztak, ezért igyekszünk a családi kapcsolatokat erősíteni. A karácsonyra való készülődés számtalan lehetőséget kínált a gyermekek érzelmi fejlesztésére.
3. Karácsonyváró hangulatunk folyamatosan erősödött, izgatottan számoltuk a napokat, hogy hányat kell még karácsonyig aludni. Gondolatban már díszítettük a karácsonyfát, ehhez készítettünk barátságfüzért különböző színű papírcsíkok segítségével. Az egyik papírcsíkból hurkot formáltunk, majd összeragasztottuk. Ezután a hurokra újabb papírcsíkot fűztünk és ennek a két végét is összeragasztottuk. Nagyon jó volt látni mennyire lelkesen dolgoznak a gyermekek, percről percre hosszabb és hosszabb lett a füzér. A lányok és a fiúk külön csapatban készítették a füzéreket, szinte versenyeztek, hogy kié lesz a hosszabb.
4. Illatos téli dekorációt is készítettünk, nem kellett más hozzá, mint narancs és szegfűszeg. A szegfűszeget belenyomkodtuk a narancsba, finom illatával igazi karácsonyi hangulatot varázsolt.
5. Ajándékkal is készültünk az óvoda dolgozóinak, mézeskalácsot sütöttünk, leginkább szív-alakút, a „Boldogító jócselekedetek” jelét. Természetesen nekünk is jutott belőle, melyet jóízűen el is fogyasztottunk. 🙂
6. A boldogságóra tevékenységet relaxációval kezdtük: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” Ezután körben állva fogtuk egymás kezét és jobbra-balra dülöngéltünk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok…” című zene lüktetésére.
Beszélgettünk a földön található különböző fajtájú fákról: gyümölcsfák, örökzöldek, egyéb fák. Fa és bokor közötti különbségekről.
„Miért van szükség fákra?” Sok madár, valamint egyéb állat is a fákat választja lakhelyéül.
„Milyen madarakat ismertek?”
„Hogyan gondoskodunk róluk?”
„Miért számít ez jó cselekedetnek?
A „Szívem kertje” című mese élményszerű bemutatásával, úgy érzem örömteli állapotot sikerült megteremtenem. A mese után a jó cselekedetek jelét készítették, színezték ki a gyermekek és annak adhatták oda, aki a legkedvesebb a számukra. A foglalkozást a „Boldog vagyok…” című dal többszöri meghallgatásával zártam.
Nem telt tétlenül a hónap, de minden percért megérte!
Mesés, Boldog Új évet kívánunk Mindenkinek! 🙂
Pillangó csoport
Óvodásaimmal december hónapban elkészítettük a jócselekedetek karácsonyfáját.
A hónap elején, adventi készülődésünk kezdetén, a gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent jót cselekedni és miért jó, jót tenni. Színes csíkokat vágtunk origami papírból l, ezek mindegyike egy-egy jó cselekedetet jelképezett. A csíkok sokszínűsége pedig a jó cselekedetek sokféleségét jelenítette meg – mert beszélgetésünk során „megállapítottuk’ , hogy nagyon sokféleképpen tehetünk jót. Kezdésként minden gyermek mondott egy jótettet, választott egy papírcsíkot hozzá és láncszemet ragasztott belőle a fenyőfára. A fánkat minden héten elővettük és a színes láncok formájában újabb jócselekedetek kerültek fel rá, így a hónap végére szép, színes lett és roskadozott a jótettektől, amelyeket feljegyeztünk és igyekeztünk, igyekszünk megvalósítani.
A gyermekek örömmel, jó érzésekkel díszítették ezt a karácsonyfát, mint ahogy – ezt is megbeszéltük – jócselekedeteket is jó érzés „elkövetni”.
A december a boldogító jócselekedetek hónapja. Ez a gyerekek egyik kedvenc témája. Beszélgettünk, játszottunk, otthon is kipróbálták a jócselekedetek hatásait. Örömmel számoltak be, hogy kinek milyen tapasztalata, élménye volt, amikor jót tett. Az osztályban már hagyomány az adventi időszakban, hogy egymást meglepik az osztálytársak: saját alkotásokkal, apró ajándékokkal, szívességgel. Most is volt meglepetés, felfedezés, ráismerés és kitalálás, hogy ki kinek adott, előre kihúzott nevek alapján. Szép élménnnyel gazdagodtak az osztály tanulói.
A Jó cselekedetek gyakorlása csodaszép feladatokat, lehetőségeket adott nekünk december havában.
Teréz anya idézete olyan útravaló volt számunkra, melyben sok igazság rejlik.
„Ebben az életben nem tehetünk nagy dolgokat. Csak kis dolgokat tehetünk nagy szeretettel.”
Hiszem, hogy a jó cselekedetek fontosságát kis korban kell elültetni a gyerekek szívében, hiszen legyen egy jótett a legapróbb, óriási érték.
A jó cselekedetek gyakorlása egész éves feladatunk lehetne, mégis igazán az Adventi várakozás, az eljövetel ígérete erősíti fel szívünkben még inkább ezen érzéseket. Ahogy az adventi gyertyák egymás után lángra lobbannak, és nő a fényesség, úgy válnak egyre inkább életünk természetes részévé jócselekedeteink.
Készülődünk lélekben hitünk pislákoló lángját gyújtogatva Szenteste eljövetelére. Talán ez, a decemberi hónap iskolai évünk legszebbike. Annyi ünnepet, egymás felé fordulást rejt magában. Mi az osztályommal éljük a népi hagyományokat, népszokások megismerésével, népi játékok játszásával, népdalokkal, népi mondókákkal, időjóslásokkal.
Szent Miklós legendája által megismerhettük az önzetlen adakozás fontosságát, nagy örömmel készítettek a gyerekek egymásnak is apró meglepetéseket. A Luca napi népszokások ideje alatt digitális oktatásban voltunk, igyekeztem a gyerekek otthonába varázsolni Luca székének rejtelmeit, a virtuális Luca pogácsát, a Luca búza bőségvarázsló hiedelmét. Derekasan helyt álltak, a szülők támogatásával minden otthon töltött napot tevékenyen töltöttünk. Visszatérve az iskolába még inkább értékelték az együttlét, közös játék, tanulás örömét!
A decemberi boldogságórák kapcsán Befogadó fogót játszottunk, mely megerősítette a gyerekekben a befogadás, elfogadás felemelő, lélekmelengető érzését. A játék izgalmában ez teljesen természetes, örömteli folyamat volt.
A gyerekek közül sokan járnak könyvtárba, és sokan olvasnak szorgalomból, az olvasás öröméért. Így boldogan éltek a lehetőséggel, hogy iskolai könyvespolcunkat örökbe fogadják. Szívesen rendezgették a könyveket, játékokat, komolyan vették feladatukat.
Adományok gyűjtésével átélték, hogy valóban jobb adni, mint kapni; hogy jó ott adni, ahol senki se kér; s hogy kétszer ad, aki gyorsan ad.
Legnagyobb örömünkre karácsonyi ajándékként tovább bővült játéktárunk: a Szupererő kártyacsomaggal, melynek igazi felfedezése még előttünk áll, de nagy izgalommal várjuk mindazt a sok lehetőséget, játékot, amit rejteget számunkra.
Zárókör-beszélgetésünk tartalmasan összefoglalta decemberi élményeinket!
S Szilveszter napján, mi mást is kívánhatnék, mint azt, hogy 2022-ben is jobb legyen velünk a világ! Szép cél, januártól folytatjuk!
Az év utolsó hónapja.
Készülődünk az ünnepekre, az ajándékozás örömével, a barátok szeretetével.
Az év utolsó hónapja.
Készülődünk az ünnepekre, az ajándékozás örömével, a barátok szeretetével.
Decemberi témakör a boldogító jó cselekedetek volt. Az ünnepi készülődés jó lehetőséget biztosított a téma körüljárásához. A gyerekek a foglalkozások során elkészíthették családuk számára a kis meglepetéseiket, valamint osztálykarácsony keretén belül egymást is megajándékozták.