A boldogság óránk témája decemberben: A jócselekedetek.
A gyerekekkel megbeszéltük milyen jó is jót tenni, másoknak segíteni. Nemcsak azért, mert ez jólesik annak, akivel tettük, hanem saját magunk miatt is. Ettől a pozitív érzéstől leszünk mi magunk többek, boldogabbak. Idén is gyűjtöttünk adományokat rászoruló gyerekeknek, ezzel is erősítettük a gyerekekben, hogy adni jó. A szeretet ünnepéhez közeledve még jobb ennek a témának a feldolgozása.
Az órán meghallgattuk „A befogadott nagypapa” c. kínai mesét. Megbeszéltük, mi az örökbefogadás lényege, kit-mit lehet örökbe fogadni. Kihangsúlyoztuk, hogy a szép szó, a jó viselkedés nem csak ilyenkor, hanem az év egészében nagyon fontos.
Ezt követően párban egy-egy lapot kaptak a gyerekek „S E G Í T S” felirattal. Minden betűvel egy jó cselekedetet kellett írniuk. A remek megoldásokkal készült a csoportfotónk. Reméljük sokáig megtartják a megfogadott jócselekedeteket a gyerekek.
Boldogító jó cselekedetek
Egy fenyőfát alkottak a cipők, melyen a szeretet gyertyái égnek. Ezzel kívánnak a gyerekek békés, boldog karácsonyt mindenkinek.
Tenyérnyomattal közösen elkészítettük a csoport karácsonyfáját. A gyerekek annyi díszt ragasztottak a saját tenyerükre ahány jócselekedetet hajtottak végre. A gyerekek megértették, ha jót cselekednek magukkal is jót tesznek.
Mi jócselekedetek hónapját tartottunk, hiszen sokkal jobb egymásra figyelni huzamosabb időn keresztül, mint egyetlen napon.
Már ötödik osztályban, a pandémia alatt is őrangyaloztunk, ezt a hagyományt folytattuk az idén, lényegesen könnyebb volt személyesen gondoskodni egymás hangulatáról, mint az online időszakban. A gyerekek roppant élvezték, hogy az adventi időszakban minden nap figyelniük kellett a véletlenszerűen kihúzott osztálytársukra. Boldogan írogatták a Whatsapp csoportunkba, hogy ki milyen ajándékot, figyelmességet kapott aznap.
December 23-án tartottuk a nagy ajándékozást, amikor körbeültünk és úgy adtuk át az ajándékot, hogy mindenki az általa kihúzott társának a család- és személynevének a kezdőbetűjével mondott jótulajdonságot az illetőről. A jó hangulat garantált volt.
Ezután karácsonyi vásárt tartottunk a gyerekek által készített apróságokból. A karácsonyi vásár újdonsága az volt, hogy „adót” szedtünk, a befolyt összegből édességet vettünk a rászoruló gyerekek számára.
Hasznos és felemelő időszakon vagyunk túl. A gyerekek közben megtanulták, hogy jobb adni, mint kapni és tényleg boldogságot hoz a jótékonyság.
„Jónak lenni jó!”
Annyira tömören, olyan egyszerűen fogalmazza meg azt a feladatot, ami megoldást nyújt még az olyan nyomasztó időben is, mint a soha véget nem érőnek tűnő járvány-időszak. Hiszen csak úgy tudunk jók lenni, ha jóban vagyunk önmagunkkal. Ha mi rendben vagyunk, van erőnk, energiánk sugározni a jót. Ha másokkal jót teszünk, ők majd viszonozzák, és máris elindult a boldogság kör csodája.
Osztályunk fiataljainak szembe kellett nézniük önmagukkal, tudatosítaniuk kellett saját nehézségeiket, korlátaikat ahhoz, hogy a számtalan betegség okozta hiányzás, változás, korlátozás ne a negatív érzéseket és indulatokat táplálja, hanem a maguk keserűségeiből kilépve a másik felé tudjanak fordulni kedvességgel, figyelemmel. Észre kellett venni, hogy a másik is küzd. Tudatosan, a jó cselekedetet hangosan megfogalmazva – ha kell leírva (az osztály adventi naptára is napi 1-1 jócselekedetet fogalmazott meg), a másikra figyeltünk. Törekedtünk arra, hogy a másiknak örömet szerezzünk, a napját bearanyozzuk. Ezáltal minket is jó érzés töltött el és esetleg a saját problémáink is megoldódtak.
Az adventi naptár napi jócselekedetei, az osztálykarácsonyra készülődés melegsége, a közös pozitivity társas, mely során kedves gondolatokat közvetítünk egymás felé, a karácsonyi képeslapok elkészítése, mi közben szeretettel gondoltunk azokra, akiknek készítettük – mind-mind segítettek abban, hogy jobbá váljunk.
Ezekkel a pozitív érzésekkel zártuk az óévet és új célokkal kezdjük az újévet.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Nagyon örültem, mert kis elsőseim a téma kapcsán megfogalmazták és értették a segítőkészség jelentőségét, a hála érzését.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek témával kapcsolatban megcsináltuk a hajlított véleményvonal feladatot, mely alapján az adventi időszak fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek kedveskedtek a szüleiknek, és A drágakő című rövid kis történettel foglalkoztunk különböző formában, melyet igen kreatívan oldottak meg a gyerekek. A feladatok közül A tégy jót, légy jó feladatot választottuk ki, melyet az iskolán keresztül valósítottunk meg kupakgyűjtéssel. Az osztály e havi kupakját egy beteg gyermek gyűjtésére ajánlotta fel.
December témája :A boldogító jó cselekedetek.
A jó cselekedetek, a segítségnyújtás valóban boldogabbá teszi az embereket.
Ha másokon segítünk, látjuk nehézségeit, s sokkal jobban értékeljük azt, amink van, hálásabbnak érezzük magunkat.
Ha másoknak vigaszt nyújtunk, elterelődik a figyelmünk saját gondjainkról.
A jó cselekedetek gyakorlása fejleszti az önbizalmat, a hasznosság érzését.
Ezek a cselekedetek a hasznosságunkat, értékünket is emelik.
A jó cselekedetekhez nem kell semmi különös. Figyeljünk otthonunkra, munkahelyünkre, arra a közösségre, ahova tartozunk. Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Ezekkel a gondolatokkal foglalkoztunk december során, de ez határozza meg alapvetően is a viselkedésünket.
Sajnos a karanténok miatt kevesebb idő jutott egymásra a tervezettnél. De igyekeztünk minden időt hasznosítani.
1. Közösen sok kis karácsonyfát rajzolva megalkottunk egy nagy közös karácsonyfát-hangolódva az ünnepre, a közösség erejére alapozva.
2. Az otthoni karantén időszakban ösztönöztük egymást az otthoni jó cselekedetekre, az apróbb segítségekre a családban.
3. Közösen megnéztünk egy gyurmamesét:”Jótett helyébe jót várj!” Ezt érzelmeztük, lefordítottuk saját életünkre, s meg is csináltuk gyurmából a szereplőket.
4. Felolvastam nekik „A befogadott nagypapa” – című mesét. Hosszasan beszélgetünk az örökbefogadásról. Nagyon meglepett a sok információ, amit felsoroltak, s a mély érzelmeik, amiket átadtak a téma során.
5.Azt a feladatot kapták, hogy minden társuk neve mellé egyetlen pozitív szót írjanak. Ezt összesítettem és ajándékként megkapta mindenki a saját 20 pozitív szavát, amit róla gondolnak a többiek. Hatalmas boldogság volt nézni a ragyogó arcokat, ahogy kiderült számunkra a sok jó, amit róluk gondolnak társaik. Sokan kitették ezt otthon az ágyuk fölé,hogy minden nap lássák.
6. Rajzoltak meglepit egymásnak, s átadták azt.
A decemberi időszak sajnos nagyon rövidre sikerült a sok betegség miatt. De úgy gondolom, hogy ennek ellenére sok boldog percet okoztak egymásnak, s ez engem is nagyon boldoggá tett!
December témája :A boldogító jó cselekedetek.
A jó cselekedetek, a segítségnyújtás valóban boldogabbá teszi az embereket.
Ha másokon segítünk, látjuk nehézségeit, s sokkal jobban értékeljük azt, amink van, hálásabbnak érezzük magunkat.
Ha másoknak vigaszt nyújtunk, elterelődik a figyelmünk saját gondjainkról.
A jó cselekedetek gyakorlása fejleszti az önbizalmat, a hasznosság érzését.
Ezek a cselekedetek a hasznosságunkat, értékünket is emelik.
A jó cselekedetekhez nem kell semmi különös. Figyeljünk otthonunkra, munkahelyünkre, arra a közösségre, ahova tartozunk. Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Ezekkel a gondolatokkal foglalkoztunk december során, de ez határozza meg alapvetően is a viselkedésünket.
Sajnos a karanténok miatt kevesebb idő jutott egymásra a tervezettnél. De igyekeztünk minden időt hasznosítani.
1. Közösen sok kis karácsonyfát rajzolva megalkottunk egy nagy közös karácsonyfát-hangolódva az ünnepre, a közösség erejére alapozva.
2. Az otthoni karantén időszakban ösztönöztük egymást az otthoni jó cselekedetekre, az apróbb segítségekre a családban.
3. Közösen megnéztünk egy gyurmamesét:”Jótett helyébe jót várj!” Ezt érzelmeztük, lefordítottuk saját életünkre, s meg is csináltuk gyurmából a szereplőket.
4. Felolvastam nekik „A befogadott nagypapa” – című mesét. Hosszasan beszélgetünk az örökbefogadásról. Nagyon meglepett a sok információ, amit felsoroltak, s a mély érzelmeik, amiket átadtak a téma során.
5.Azt a feladatot kapták, hogy minden társuk neve mellé egyetlen pozitív szót írjanak. Ezt összesítettem és ajándékként megkapta mindenki a saját 20 pozitív szavát, amit róla gondolnak a többiek. Hatalmas boldogság volt nézni a ragyogó arcokat, ahogy kiderült számunkra a sok jó, amit róluk gondolnak társaik. Sokan kitették ezt otthon az ágyuk fölé,hogy minden nap lássák.
6. Rajzoltak meglepit egymásnak, s átadták azt.
A decemberi időszak sajnos nagyon rövidre sikerült a sok betegség miatt. De úgy gondolom, hogy ennek ellenére sok boldog percet okoztak egymásnak, s ez engem is nagyon boldoggá tett!
Miután végigvettük a jócselekedetek boldogságfokozó hatásait és alaposan körbejártuk a témát, egy játékba kezdtünk bele, amit több héten át végeztünk a hónapban.
A játék neve: Add azt, amire vágysz!
Lényege pedig a következő volt:
Első lépésként gondold át, mi az, amire te is vágysz és meg tudnád adni másnak?
Szeretet, ölelés, figyelem, törődés, gondoskodás, kedvesség, megértés, segítség?
Ezután nézz körül a közvetlen környezetedben, a családodban, baráti és ismerősi körödben! Kik lehetnek azok, akik ugyanerre vágynak és meg tudnád nekik adni?
Válassz ki közülük annyi személyt a következő hetekben, amennyit szeretnél és tegyél velük jót, add azt nekik, amire a szíved mélyén te magad is vágysz!
Zárjuk 2021-et és kezdjük a 2022-es évet szeretettel a szívünkben!
Ehhez készítettük a kis szivecskéket a Jobb Veled a Világ felirattal, amelyből tőlem is kaptak a gyerekek és ők is adhattak annak, akinek szerettek volna. A szívek hátoldalára ráírhatták a személyes üzeneteiket is!
Ezúton kívánunk szeretetben, egészségben, örömökben, áldásokban gazdag, nagyon boldog új évet mindenkinek!