Nagyon örültem, mert kis elsőseim a téma kapcsán megfogalmazták és értették a segítőkészség jelentőségét, a hála érzését.
Boldogító jó cselekedetek
Ebben a hónapban a jó cselekedetek témával kapcsolatban megcsináltuk a hajlított véleményvonal feladatot, mely alapján az adventi időszak fontosságáról beszélgettünk. A gyerekek kedveskedtek a szüleiknek, és A drágakő című rövid kis történettel foglalkoztunk különböző formában, melyet igen kreatívan oldottak meg a gyerekek. A feladatok közül A tégy jót, légy jó feladatot választottuk ki, melyet az iskolán keresztül valósítottunk meg kupakgyűjtéssel. Az osztály e havi kupakját egy beteg gyermek gyűjtésére ajánlotta fel.
December témája :A boldogító jó cselekedetek.
A jó cselekedetek, a segítségnyújtás valóban boldogabbá teszi az embereket.
Ha másokon segítünk, látjuk nehézségeit, s sokkal jobban értékeljük azt, amink van, hálásabbnak érezzük magunkat.
Ha másoknak vigaszt nyújtunk, elterelődik a figyelmünk saját gondjainkról.
A jó cselekedetek gyakorlása fejleszti az önbizalmat, a hasznosság érzését.
Ezek a cselekedetek a hasznosságunkat, értékünket is emelik.
A jó cselekedetekhez nem kell semmi különös. Figyeljünk otthonunkra, munkahelyünkre, arra a közösségre, ahova tartozunk. Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Ezekkel a gondolatokkal foglalkoztunk december során, de ez határozza meg alapvetően is a viselkedésünket.
Sajnos a karanténok miatt kevesebb idő jutott egymásra a tervezettnél. De igyekeztünk minden időt hasznosítani.
1. Közösen sok kis karácsonyfát rajzolva megalkottunk egy nagy közös karácsonyfát-hangolódva az ünnepre, a közösség erejére alapozva.
2. Az otthoni karantén időszakban ösztönöztük egymást az otthoni jó cselekedetekre, az apróbb segítségekre a családban.
3. Közösen megnéztünk egy gyurmamesét:”Jótett helyébe jót várj!” Ezt érzelmeztük, lefordítottuk saját életünkre, s meg is csináltuk gyurmából a szereplőket.
4. Felolvastam nekik „A befogadott nagypapa” – című mesét. Hosszasan beszélgetünk az örökbefogadásról. Nagyon meglepett a sok információ, amit felsoroltak, s a mély érzelmeik, amiket átadtak a téma során.
5.Azt a feladatot kapták, hogy minden társuk neve mellé egyetlen pozitív szót írjanak. Ezt összesítettem és ajándékként megkapta mindenki a saját 20 pozitív szavát, amit róla gondolnak a többiek. Hatalmas boldogság volt nézni a ragyogó arcokat, ahogy kiderült számunkra a sok jó, amit róluk gondolnak társaik. Sokan kitették ezt otthon az ágyuk fölé,hogy minden nap lássák.
6. Rajzoltak meglepit egymásnak, s átadták azt.
A decemberi időszak sajnos nagyon rövidre sikerült a sok betegség miatt. De úgy gondolom, hogy ennek ellenére sok boldog percet okoztak egymásnak, s ez engem is nagyon boldoggá tett!
December témája :A boldogító jó cselekedetek.
A jó cselekedetek, a segítségnyújtás valóban boldogabbá teszi az embereket.
Ha másokon segítünk, látjuk nehézségeit, s sokkal jobban értékeljük azt, amink van, hálásabbnak érezzük magunkat.
Ha másoknak vigaszt nyújtunk, elterelődik a figyelmünk saját gondjainkról.
A jó cselekedetek gyakorlása fejleszti az önbizalmat, a hasznosság érzését.
Ezek a cselekedetek a hasznosságunkat, értékünket is emelik.
A jó cselekedetekhez nem kell semmi különös. Figyeljünk otthonunkra, munkahelyünkre, arra a közösségre, ahova tartozunk. Ott tegyünk jót, ahol éppen vagyunk!
Ezekkel a gondolatokkal foglalkoztunk december során, de ez határozza meg alapvetően is a viselkedésünket.
Sajnos a karanténok miatt kevesebb idő jutott egymásra a tervezettnél. De igyekeztünk minden időt hasznosítani.
1. Közösen sok kis karácsonyfát rajzolva megalkottunk egy nagy közös karácsonyfát-hangolódva az ünnepre, a közösség erejére alapozva.
2. Az otthoni karantén időszakban ösztönöztük egymást az otthoni jó cselekedetekre, az apróbb segítségekre a családban.
3. Közösen megnéztünk egy gyurmamesét:”Jótett helyébe jót várj!” Ezt érzelmeztük, lefordítottuk saját életünkre, s meg is csináltuk gyurmából a szereplőket.
4. Felolvastam nekik „A befogadott nagypapa” – című mesét. Hosszasan beszélgetünk az örökbefogadásról. Nagyon meglepett a sok információ, amit felsoroltak, s a mély érzelmeik, amiket átadtak a téma során.
5.Azt a feladatot kapták, hogy minden társuk neve mellé egyetlen pozitív szót írjanak. Ezt összesítettem és ajándékként megkapta mindenki a saját 20 pozitív szavát, amit róla gondolnak a többiek. Hatalmas boldogság volt nézni a ragyogó arcokat, ahogy kiderült számunkra a sok jó, amit róluk gondolnak társaik. Sokan kitették ezt otthon az ágyuk fölé,hogy minden nap lássák.
6. Rajzoltak meglepit egymásnak, s átadták azt.
A decemberi időszak sajnos nagyon rövidre sikerült a sok betegség miatt. De úgy gondolom, hogy ennek ellenére sok boldog percet okoztak egymásnak, s ez engem is nagyon boldoggá tett!
Miután végigvettük a jócselekedetek boldogságfokozó hatásait és alaposan körbejártuk a témát, egy játékba kezdtünk bele, amit több héten át végeztünk a hónapban.
A játék neve: Add azt, amire vágysz!
Lényege pedig a következő volt:
Első lépésként gondold át, mi az, amire te is vágysz és meg tudnád adni másnak?
Szeretet, ölelés, figyelem, törődés, gondoskodás, kedvesség, megértés, segítség?
Ezután nézz körül a közvetlen környezetedben, a családodban, baráti és ismerősi körödben! Kik lehetnek azok, akik ugyanerre vágynak és meg tudnád nekik adni?
Válassz ki közülük annyi személyt a következő hetekben, amennyit szeretnél és tegyél velük jót, add azt nekik, amire a szíved mélyén te magad is vágysz!
Zárjuk 2021-et és kezdjük a 2022-es évet szeretettel a szívünkben!
Ehhez készítettük a kis szivecskéket a Jobb Veled a Világ felirattal, amelyből tőlem is kaptak a gyerekek és ők is adhattak annak, akinek szerettek volna. A szívek hátoldalára ráírhatták a személyes üzeneteiket is!
Ezúton kívánunk szeretetben, egészségben, örömökben, áldásokban gazdag, nagyon boldog új évet mindenkinek!
A foglalkozás kezdetén a beszélgető körbe ültünk, ahol beszélgettünk néhány percben arról, hogy mi is az advent, mit tudnunk mi tenni, milyen jó cselekedeteket tehetünk otthon és az óvodában. Képek közül ki is válogattuk a jó cselekedeteket, s felhívtam figyelmüket arra, hogy otthon mit tehetnek. Ezután közös mézeskalács sütésbe kezdtünk. Együtt adagoltuk a hozzávalókat, gyúrtuk, majd szaggattuk a formákat. A sütés után pedig meggyújtottuk az adventi koszorúnkon a gyertyákat és elénekeltük az adventi hírnök című dalt.
Az Adventi időszakhoz jól illeszkedik ez a téma. A nagycsoportosokkal már nagyon jól feldolgozható a jócselekedetek boldogító ereje. Az adventi koszorúnkat körbe ülve, a resztoratív-kör módszerével nagyon sokat beszélgetünk arról, hogyan lehet jót tenni egymással, szüleinkkel, a felnőttekkel. Valamint arról is, hogy saját magukra milyen hatással van, ha segítenek, ha jót tesznek. Nagyon ügyesen megfogalmazták gondolataikat, érzéseiket, ezáltal fejlődött szókincsük, beszédkészségük. Ösztönzőleg hatott a csoportra, hogy a jó tettekért pici papír szívecskéket kaptak, így Karácsonyra felépült jócselekedetekből a Boldogság-vára. Egész héten nagyon figyeltek egymásra, és igyekeztek sok örömet szerezni a társaiknak, apró kis figyelmességekkel. A családot is bevontuk a programba, sokan segítettek a szüleiknek tevőlegesen is, valamint szófogadással is örömet szereztek, ezt Bezzeg Anna: Szívem kertje című meséjével is ösztönöztük. Öröm töltött el bennünket, élmény volt hallgatni a jó tetteiket. Elkészítették a szeretet ajándékát: egy szívecske alakú karácsonyfadíszt, ezzel a kreatív munkával átélhették azt az érzést: „hogy nemcsak kapni, hanem adni is jó”, valamint családi kapcsolataikat is erősítették.
Azt hiszem, hogy az ünnepre hangolódás mellett nagyon sok élménnyel gazdagodtak a gyerekek, amelyek a csoportkohéziót is erősítették. Az érzelmi intelligencia fejlődése szempontjából is fontos volt ez a hét, hiszen az is tudatosodott a gyermekekben, hogy : nem csak azt tesszük boldoggá, akinek jót teszünk, hanem az saját magunkra is jó hatással van, ha boldogabbá tesszük az embereket.
A pályaorientációs napunkon egy nagy fehér lepedőre varrtuk az óvodás jeleinket. A lepedő alá rejtettük a cipőink egyik párját. A cipők közöl kihúztunk találomra egyet, mely gazdájának mondtunk egy jókívánságot (pont aznap karácsonyoztunk), és elmeséltük, hogy ennek az osztálytársunknak mi mindenben segítettünk már itt az iskolában, vagy azon kívül. Azt is felsoroltuk, hogy milyen lenne a választott cipőben járni, vagyis mit szeretünk a társunkban, a cipő tulajdonosában, milyen lenne más cipőjében járni. 🙂
December a karácsonyi készülődés jegyében telt.
1. Fenyőfa formát díszítettünk zsírkréta segítségével. Szívesen vettek részt a gyermekek a tevékenységben, mindenki egyéni elképzelés alapján öltöztette fel a karácsonyfáját. Az elkészült munkákat zöld temperával festettük le, a zsírkrétás részek jó kis kontrasztot alkottak. Kísérletezhettek is a gyerekek, hogy sötétebb vagy világosabb színű legyen a karácsonyfájuk, több festéket használva erősebb lett a szín, kevesebbel pedig világosabb. Sok szép alkotás született, melyet a folyosón helyeztünk el, hogy mások is gyönyörködhessenek benne.
2. Beszélgettünk a családról, arról, hogy kik tartoznak a családba, kikkel élnek együtt, nevezzék meg őket. Megkérdeztem tőlük, hogy ki miben szokott segíteni otthon, a lányok leginkább az édesanyjuknak szoktak segíteni, a fiúk pedig az édesapjuknak. Kértem őket, hogy hozzanak fényképeket a családjukról. Fontosnak tartjuk a család szerepét az óvodai nevelésben, fontos, hogy az összetartozás fogalmát ne csak értsék a gyerekek, hanem érezzék is. Sajnos a mai modern életünkben a családi viszonyok megváltoztak, ezért igyekszünk a családi kapcsolatokat erősíteni. A karácsonyra való készülődés számtalan lehetőséget kínált a gyermekek érzelmi fejlesztésére.
3. Karácsonyváró hangulatunk folyamatosan erősödött, izgatottan számoltuk a napokat, hogy hányat kell még karácsonyig aludni. Gondolatban már díszítettük a karácsonyfát, ehhez készítettünk barátságfüzért különböző színű papírcsíkok segítségével. Az egyik papírcsíkból hurkot formáltunk, majd összeragasztottuk. Ezután a hurokra újabb papírcsíkot fűztünk és ennek a két végét is összeragasztottuk. Nagyon jó volt látni mennyire lelkesen dolgoznak a gyermekek, percről percre hosszabb és hosszabb lett a füzér. A lányok és a fiúk külön csapatban készítették a füzéreket, szinte versenyeztek, hogy kié lesz a hosszabb.
4. Illatos téli dekorációt is készítettünk, nem kellett más hozzá, mint narancs és szegfűszeg. A szegfűszeget belenyomkodtuk a narancsba, finom illatával igazi karácsonyi hangulatot varázsolt.
5. Ajándékkal is készültünk az óvoda dolgozóinak, mézeskalácsot sütöttünk, leginkább szív-alakút, a „Boldogító jócselekedetek” jelét. Természetesen nekünk is jutott belőle, melyet jóízűen el is fogyasztottunk. 🙂
6. A boldogságóra tevékenységet relaxációval kezdtük: „Repül a karom, ha akarom, ha nem akarom.” Ezután körben állva fogtuk egymás kezét és jobbra-balra dülöngéltünk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok…” című zene lüktetésére.
Beszélgettünk a földön található különböző fajtájú fákról: gyümölcsfák, örökzöldek, egyéb fák. Fa és bokor közötti különbségekről.
„Miért van szükség fákra?” Sok madár, valamint egyéb állat is a fákat választja lakhelyéül.
„Milyen madarakat ismertek?”
„Hogyan gondoskodunk róluk?”
„Miért számít ez jó cselekedetnek?
A „Szívem kertje” című mese élményszerű bemutatásával, úgy érzem örömteli állapotot sikerült megteremtenem. A mese után a jó cselekedetek jelét készítették, színezték ki a gyermekek és annak adhatták oda, aki a legkedvesebb a számukra. A foglalkozást a „Boldog vagyok…” című dal többszöri meghallgatásával zártam.
Nem telt tétlenül a hónap, de minden percért megérte!
Mesés, Boldog Új évet kívánunk Mindenkinek! 🙂
Pillangó csoport
Óvodásaimmal december hónapban elkészítettük a jócselekedetek karácsonyfáját.
A hónap elején, adventi készülődésünk kezdetén, a gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy mit jelent jót cselekedni és miért jó, jót tenni. Színes csíkokat vágtunk origami papírból l, ezek mindegyike egy-egy jó cselekedetet jelképezett. A csíkok sokszínűsége pedig a jó cselekedetek sokféleségét jelenítette meg – mert beszélgetésünk során „megállapítottuk’ , hogy nagyon sokféleképpen tehetünk jót. Kezdésként minden gyermek mondott egy jótettet, választott egy papírcsíkot hozzá és láncszemet ragasztott belőle a fenyőfára. A fánkat minden héten elővettük és a színes láncok formájában újabb jócselekedetek kerültek fel rá, így a hónap végére szép, színes lett és roskadozott a jótettektől, amelyeket feljegyeztünk és igyekeztünk, igyekszünk megvalósítani.
A gyermekek örömmel, jó érzésekkel díszítették ezt a karácsonyfát, mint ahogy – ezt is megbeszéltük – jócselekedeteket is jó érzés „elkövetni”.