Jó cselekedetek gyurmafigurákkal.
Boldogító jó cselekedetek
Az óra / foglalkozás menete
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: „Almát szedj, ügyesedj, diót szedj, ügyesedj”
körben, zenére: „Zöld erdőben”
2. a) Kéz játék: Dió, dió, mogyoró,
b) Mozgásos játék zenére:
Dió=kopogás
Mogyoró: kör alakítás
Alma: tapsolás
3. Téma feldolgozása
Mese: Az alma és a kerti manó
Mese hívóképének megnézése
a. Közös mese hívó vers: „Kerek erdő kalandra hív…”
b. Beszélgető kör a mesével kapcsolatban
– Ki tett jó cselekedetet a mesében?
– Hogyan segített a manó a mesében?
– Volt már olyan, hogy jót cselekedtetek?
– Mikor, miben tudtok segíteni, jót tenni?
4. Átvezetés:
a. Szituációs játék – Miben tudok segíteni? -Anyának, ovis társamnak, óvó néninek, nagymamának
b. Alma -/diófűzér készítése karácsonyig otthoni tevékenység
5. Foglalkozás lezárása:
a. Bagdi Bella: Repülj velem CD – Jó emberré csak a szívemmel válhatok
A gyerekek sárgában járnak („ÍGY TEDD RÁ” térforma.), zeneszóra a gyerekek mutatják a testrészeket.
b. Készítsétek el a kerti manó festékét!
1. Száraz fűszálakat szedünk a réten, kössünk belőle ecsetet, törjünk ketté egy mákfejet, töltsük meg olvasztott napsugárral, keverjük el friss hajnali harmattal. Kész a pirospozsgásra színezőfesték.
2. Önts egy kicsit a tenyeredbe, dörzsöld össze a kezeidet, és simogasd, dörzsöld meg vele a saját arcodat és a szomszédodét, ahogy a manó az almát. Ugye, milyen szép pirospozsgás lett?
A boldogság óránk témája decemberben: A jócselekedetek.
A gyerekekkel megbeszéltük milyen jó is jót tenni, másoknak segíteni. Nemcsak azért, mert ez jólesik annak, akivel tettük, hanem saját magunk miatt is. Ettől a pozitív érzéstől leszünk mi magunk többek, boldogabbak. Idén is gyűjtöttünk adományokat rászoruló gyerekeknek, ezzel is erősítettük a gyerekekben, hogy adni jó. A szeretet ünnepéhez közeledve még jobb ennek a témának a feldolgozása.
Az órán meghallgattuk „A befogadott nagypapa” c. kínai mesét. Megbeszéltük, mi az örökbefogadás lényege, kit-mit lehet örökbe fogadni. Kihangsúlyoztuk, hogy a szép szó, a jó viselkedés nem csak ilyenkor, hanem az év egészében nagyon fontos.
Ezt követően párban egy-egy lapot kaptak a gyerekek „S E G Í T S” felirattal. Minden betűvel egy jó cselekedetet kellett írniuk. A remek megoldásokkal készült a csoportfotónk. Reméljük sokáig megtartják a megfogadott jócselekedeteket a gyerekek.
Egy fenyőfát alkottak a cipők, melyen a szeretet gyertyái égnek. Ezzel kívánnak a gyerekek békés, boldog karácsonyt mindenkinek.
Tenyérnyomattal közösen elkészítettük a csoport karácsonyfáját. A gyerekek annyi díszt ragasztottak a saját tenyerükre ahány jócselekedetet hajtottak végre. A gyerekek megértették, ha jót cselekednek magukkal is jót tesznek.
Mi jócselekedetek hónapját tartottunk, hiszen sokkal jobb egymásra figyelni huzamosabb időn keresztül, mint egyetlen napon.
Már ötödik osztályban, a pandémia alatt is őrangyaloztunk, ezt a hagyományt folytattuk az idén, lényegesen könnyebb volt személyesen gondoskodni egymás hangulatáról, mint az online időszakban. A gyerekek roppant élvezték, hogy az adventi időszakban minden nap figyelniük kellett a véletlenszerűen kihúzott osztálytársukra. Boldogan írogatták a Whatsapp csoportunkba, hogy ki milyen ajándékot, figyelmességet kapott aznap.
December 23-án tartottuk a nagy ajándékozást, amikor körbeültünk és úgy adtuk át az ajándékot, hogy mindenki az általa kihúzott társának a család- és személynevének a kezdőbetűjével mondott jótulajdonságot az illetőről. A jó hangulat garantált volt.
Ezután karácsonyi vásárt tartottunk a gyerekek által készített apróságokból. A karácsonyi vásár újdonsága az volt, hogy „adót” szedtünk, a befolyt összegből édességet vettünk a rászoruló gyerekek számára.
Hasznos és felemelő időszakon vagyunk túl. A gyerekek közben megtanulták, hogy jobb adni, mint kapni és tényleg boldogságot hoz a jótékonyság.
„Jónak lenni jó!”
Annyira tömören, olyan egyszerűen fogalmazza meg azt a feladatot, ami megoldást nyújt még az olyan nyomasztó időben is, mint a soha véget nem érőnek tűnő járvány-időszak. Hiszen csak úgy tudunk jók lenni, ha jóban vagyunk önmagunkkal. Ha mi rendben vagyunk, van erőnk, energiánk sugározni a jót. Ha másokkal jót teszünk, ők majd viszonozzák, és máris elindult a boldogság kör csodája.
Osztályunk fiataljainak szembe kellett nézniük önmagukkal, tudatosítaniuk kellett saját nehézségeiket, korlátaikat ahhoz, hogy a számtalan betegség okozta hiányzás, változás, korlátozás ne a negatív érzéseket és indulatokat táplálja, hanem a maguk keserűségeiből kilépve a másik felé tudjanak fordulni kedvességgel, figyelemmel. Észre kellett venni, hogy a másik is küzd. Tudatosan, a jó cselekedetet hangosan megfogalmazva – ha kell leírva (az osztály adventi naptára is napi 1-1 jócselekedetet fogalmazott meg), a másikra figyeltünk. Törekedtünk arra, hogy a másiknak örömet szerezzünk, a napját bearanyozzuk. Ezáltal minket is jó érzés töltött el és esetleg a saját problémáink is megoldódtak.
Az adventi naptár napi jócselekedetei, az osztálykarácsonyra készülődés melegsége, a közös pozitivity társas, mely során kedves gondolatokat közvetítünk egymás felé, a karácsonyi képeslapok elkészítése, mi közben szeretettel gondoltunk azokra, akiknek készítettük – mind-mind segítettek abban, hogy jobbá váljunk.
Ezekkel a pozitív érzésekkel zártuk az óévet és új célokkal kezdjük az újévet.