Egy magyar óra keretében a gyerekeknek elsőként az volt a feladatuk, hogy felolvastam nekik idézeteket és ki kellett választaniuk a nekik leginkább tetsző idézetet. 4 csoport alakult ki. Ezután egymást kellett meggyőzni érvekkel, hogy miért a saját idézetük a legjobb. Volt, aki egyedül ” küzdött”, voltak, akik sokan. Érdekes volt látni, hogy a magányos tanuló sokkal jobban érvelt, mint azok, akik sokan voltak. Ez azt eredményezte, hogy neki sikerült maga mellé állítani embereket a másik 3 csoportból. Ezután csoportban dolgoztak tovább. Pozitív üzenetekből készítettek virágot. Nagyon szépen és hatékonyan dolgoztak együtt. Tartalmas üzeneteket írtak a virágok szirmaira. Sikeresen zártuk ezt az órát.
Boldogító jó cselekedetek
1. Tégy jót, légy jól!
Decemberben két adománygyűjtésben vettünk részt. Baróton működik a Laura House, fogyatékkal élő gyerekeket gondoz kizárólag adományok segítségével.
Osztályközösségünk anyagiakat, meglepetéseket adományozott a szervezetnek, az ott lakó gyerekeknek: édességeket, tanfelszereléseket, pénzadományokat és egy pihe-puha plüssmacit. Osztályfőnöki órán adtuk át az ajándékokat a ház vezetőjének, Cseresznyés Emíliának. A Laura ház hátterét ,,Hisszük, Hogy Fontosak Egyesület” biztosítja.
Iskolánk, a sepsiszentgyörgyi Székely Mikó Kollégium részt vesz a ,,Cipősdoboznyi szeretet”– karácsonyi ajándékcsomag gyűjtésben, kiosztásban. Osztályunk tanulói nagy lelkesedéssel készítettek csomagokat a projekt keretében.
Egry József Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A boldogság óránk témája decemberben a Boldogító jócselekedetek voltak.
Ez az egyik legszebb időszaka az évnek és a jótékonykodásnak is.
A program által kínált feladatokból többet is elvégeztünk. A befogadó játékot i nagyon élvezték a gyerekek. Testnevelés órákon több olyan játékokat játszottunk, amelynek alapja, hogy a győzelem azon múlott mennyire voltak a gyerekek egymással segítőkészek, befogadóak. Megnéztük a gyurmamesét is. Beszéltünk arról, miért is jó jónak lenni, hogyan tudunk mi is segíteni másoknak.
A délutáni foglakozáson felolvastam nekik ,,A befogadott nagypapa” népmesét és megbeszéltük mit jelent a befogadás az elfogadás és az örökbefogadás fogalmak. Az osztályból néhányan már fogadtak örökbe kutyákat, cicákat, sőt állatkerti vadállatot is. Nagyon okosan megfogalmazták érzéseiket, empatikusak voltak ezzel a témával kapcsolatosan és érezhető volt, hogy a jónak lenni jó érzése erősen motiválja őket. Beszélgetéseink témája volt a közelgő ünnep, az ajándékozás, a másoknak való örömszerzés, az adni vagy kapni jobb témakör. Együtt feldíszítettük az osztályunkat, karácsonyi ajándékokat készítettünk a családtagoknak, a gyerekek titokban egymásnak is, de ezek csak saját készítésű ajándékok lehettek. Pozitív üzeneteket tartalmazó karácsonyi kártyákkal is megajándékozták egymást. A szüleiket is egész hónapban kicsi meglepetés levelekkel lepték meg, amelyet a lakás különböző pontjain helyeztek el. Erről a szülők is küldtek nekem visszajelzést és fotót. Egyet bemásolok: Kedves Andi néni! Képzeld, hogy Iza csinált nekem egy nagyon kedves üzenetet és nagyon meglepett vele. Évi A cipős doboz akcióban is többen részt vettek és elmesélték, hogy a bevásárlóközpontokban az adománygyűjtő helyeken élelmiszert vásároltattak a szüleikkel. Az osztályban karácsonyi műsorral készültünk a szülőknek, akik a járvány miatt természetesen csak videofelvételről nézhették azt meg, de a gyerekek így is nagyon lelkesen készültek.. Az utolsó tanítási napon hangulatos karácsonyi party keretében értékeltük a boldogságórák eddig eredményeit, és azokat a változásokat, amelyek ezeknek az óráknak a hatására történt velük. Csodálatos tortát is kapott az osztályunk egy kedves anyukától, és gyerekpezsgővel is koccintottunk, mint a nagyok! Úgy érzem nagyon hasznosan és tartalmasan telt a december és sok örömöt éltünk át közösen, és sikeres volt az érzékenyítés a havi témát illetően. Boldogságot, egészséget, vidámságot kívánunk az újévre Mindenkinek!
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
December 1-jétől, mint mindenki, mi is visszaszámoltuk a napokat. A karácsonyvárás időszakában készítettem az osztály számára egy adventi naptárt. Mindennap húztunk egy nevet. Akit kihúztunk, kapott egy apró finomságot, valamint egy adventi színezőt. Másrészt minden tanuló készített magának egy olyan adventi naptárt, melyre a jócselekedeteket gyűjtöttek. Minden napra beírtak egy jócselekedetet saját naptárukba. Amelyiket megvalósították, színezéssel jelölték. Januárban elmesélik, kinek mit sikerült megvalósítani a tervezett cselekedetei közül.
Sok időt töltöttünk decemberben beszélgetéssel, a családról, az ünnepekről, a családi szokásokról, hagyományokról. Ajándékokat készítettünk a családtagoknak. Jól tudják, nem erről szól ez a szép időszak, de szeretettel készítették a meglepetéseket.
A jócselekedetek.
A gyerekekkel megbeszéltük milyen jó is jót tenni, másoknak segíteni. Nemcsak azért, mert ez jólesik annak, akivel tettük, hanem saját magunk miatt is. Ettől a pozitív érzéstől leszünk mi magunk többek, boldogabbak.
A szeretet ünnepéhez közeledve még jobb ennek a témának a feldolgozása.
Ötletbörzét tartottunk ahol arra törekedtünk,hogy olyan jótetteket és jócselekedeteket keressünk, amit az iskolában lehet végrehajtani. Így született meg az 1.k osztály jócselekedetes befőttes üvege. A legfontosabb,hogy a jót ne csak decemberben hanem az év többi heteiben és hónapjaiban is gyakoroljuk.
Az óra / foglalkozás menete
1. Foglalkozást kezdő relaxáció: „Almát szedj, ügyesedj, diót szedj, ügyesedj”
körben, zenére: „Zöld erdőben”
2. a) Kéz játék: Dió, dió, mogyoró,
b) Mozgásos játék zenére:
Dió=kopogás
Mogyoró: kör alakítás
Alma: tapsolás
3. Téma feldolgozása
Mese: Az alma és a kerti manó
Mese hívóképének megnézése
a. Közös mese hívó vers: „Kerek erdő kalandra hív…”
b. Beszélgető kör a mesével kapcsolatban
– Ki tett jó cselekedetet a mesében?
– Hogyan segített a manó a mesében?
– Volt már olyan, hogy jót cselekedtetek?
– Mikor, miben tudtok segíteni, jót tenni?
4. Átvezetés:
a. Szituációs játék – Miben tudok segíteni? -Anyának, ovis társamnak, óvó néninek, nagymamának
b. Alma -/diófűzér készítése karácsonyig otthoni tevékenység
5. Foglalkozás lezárása:
a. Bagdi Bella: Repülj velem CD – Jó emberré csak a szívemmel válhatok
A gyerekek sárgában járnak („ÍGY TEDD RÁ” térforma.), zeneszóra a gyerekek mutatják a testrészeket.
b. Készítsétek el a kerti manó festékét!
1. Száraz fűszálakat szedünk a réten, kössünk belőle ecsetet, törjünk ketté egy mákfejet, töltsük meg olvasztott napsugárral, keverjük el friss hajnali harmattal. Kész a pirospozsgásra színezőfesték.
2. Önts egy kicsit a tenyeredbe, dörzsöld össze a kezeidet, és simogasd, dörzsöld meg vele a saját arcodat és a szomszédodét, ahogy a manó az almát. Ugye, milyen szép pirospozsgás lett?