Boldogító jócselekedetek
A mindennapjaink során, nagy hangsúlyt fektetünk a szociális kompetenciák fejlődésére, a személyes interakciók minőségére, amelyek befolyásolják életminőségünket. Sok közös élményt biztosítunk a csoportba járó gyermekek számára, amely által erősítjük bennük az összetartozás érzését, teret biztosítva az erkölcsi tulajdonságok, például: az együttérzés, a segítőkészség, a figyelmesség, az önzetlenség alakulására, fejlődésére. A csoportomba járó, sajátos nevelési igényű gyermekek önállóságának fejlődése lassabb ütemben történik, az önkiszolgáló tevékenységekben, és szinte minden területen sok segítséget igényelnek, ezzel szemben ők is szívesen nyújtanak segítséget a maguk módján, amit támogatunk, és erősítünk bennük.
Az adventi készülődés kapcsán, beszélgetést kezdeményeztem a családról, a szeretetről, az ajándékozásról. Beszélgettünk a családtagokról, és arról, hogy otthon kinek mi a feladata, ki milyen házimunkát szokott végezni, ki szokott segíteni otthon a felnőtteknek. A foglalkozást a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”, és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Ezután, Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg, melyre táncolni kezdtünk. A gyermekek rendkívül kedvelik a zenét, nagyon szeretnek a zenére mozogni, táncolni. A tánc, a mozgás után kellően elfáradtunk, leültünk a szőnyegre, és elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem, kertje című meséjét. A mesehallgatás után segítettünk Amáliának, kiszíneztük a ruháját. Szituációs játékok segítségével megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés bajba került társainkon segíteni. Beszéltünk a betegség miatt hiányzó társainkról, majd készítettünk számukra gyógyító szivecskéket, melyből a szomorkodó társaink is kaptak. Később, az állatoknak segítettünk a kicsinyét megtalálni, párosító játék során. A témával minden nap foglalkoztunk, például, aki segítséget nyújtott a társainak, az a gyermek kapott egy szívecskét.
Boldogító jó cselekedetek
Jászszentlászlói Szent László Általános Iskola
Meghallgattuk a dalt. Elindította a fantáziát. Elmesélték először, mit láthatnak a cipőik, majd el is játszottuk.
Boldog új évet kívánunk!
Témahét
2021.december 13-17.-ig
Adventi készülődés, karácsonyi jó cselekedetek gyakorlása
Középső Pillangó csoport 4-5 évesek
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(matematikai tapasztalatszerzéssel)
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Komplexen
Hétfő
Mindennapos testnevelés, relaxációs gyakorlatok:27. hintaszék 26.malomkörzés , 28.összehangoló 1. (Bagdy Emőke relaxációk közül.) A gyermekekkel beszélgető körben: ismerkedjenek a jó cselekedetek kifejezéssel, hogyan tudnak ők maguk jót tenni és mit éreznek akkor. Az ünnep közeledtével hogyan tud jót tenni, a segítségnyújtással is boldogabbá lenni, karácsonyfáról beszélgetés, jobb adni, mint kapni! Példák képeslapok nézegetésével: zokni párosítás, közös mézeskalács díszítés, hóemberépítés, madáretetés.
Zh: Foglalkozást kezdő ének Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok.. hallgassuk a szövegét, + óvónő éneklése.
Feladatlap: Boldogságóra mf..:28.o. Zokni párosító feladat.
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Matematikai tapasztalatszerzés
Verselés-mesélés, anyanyelvi nevelés
Kedd
Mindennapos testnevelés, relaxációs gyakorlatok:27. hintaszék 26.malomkörzés , 28.összehangoló 1. (Bagdy Emőke relaxációk közül.)
Mézeskalács sütés, díszítés. Mesepárnán mh. mesehívogatót.
Mese: Bezzeg Andrea Szívem kertje. Mese megbeszélése, szerialitása.
Mesében szereplő mondóka mondogatása. ( téri irányok fejlesztése játék)
Vers: Donászy Magda: Karácsony délután
Mondóka mt.:Ha-ha-ha havazik.., Karácsonyi csengő vagyok..
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Külső világ tevékeny megismerése
(Matematikai tapasztalatszerzéssel)
Komplexen
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Szerda
Hétfői nap ismétlése, emlékezet, figyelem, gondolkodás fejlesztése.
Adventi hírnök.. https://www.youtube.com/watch?v=fjc0T9F6vS0
Kiskarácsony, nagykarácsony.. pontos énekléssel. https://www.youtube.com/watch?v=KX8p1WiWoYc
Szálljatok le, szálljatok le..
Ritmuszenekar alakítása, egyenletes lüktetés gyakorlása karácsonyi dalokra. Hangszerek neve, hangjuk felismerése játék.
Küldjünk idős szeretteinknek képeslapot karácsonyra.
Üres karácsonyfa mintára vonalazás technikával színezés, nyomdázással díszítés.
Mindennapos testnevelés (reggelente)
Vers-mese, anyanyelvi nevelés
(komplexen)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Csütörtök
Keddi nap ismétlése.
Feladatlap: Boldogságóra munkafüzet 25.oldal, Amália kiszínezése, kedvenc mesefigurájuk lerajzolása.
Szemléltetés, beszélgetés, illusztráció színes ceruzával.
Bajbajutottak segítői a mesékben: tündér, lovag, angyal, királyfi, varázsló.
Mozgás, mozgásos játékok
Rajzolás, festés, mintázás és kézimunka
komplexen
Péntek
Nagytestnevelés
Léglabdagurítás vonalak között
Léglabda társhoz továbbítása leütéssel.
Segíts kiegészíteni a rajzokat tükör segítségével, majd színezd ki a jócselekedetek jeleit. Boldogságóra munkafüzet 35.oldal. Ragasszuk fel a Boldogságvárunk következő lépcsőfokára.
Játék:
Karácsonyi képeslapok gyűjtése, nézegetése.
LOGICO téli feladatlapok. Nagy alakú karácsonyfa gömb mintázatának lekövetése pozitív kinyomott mintákkal.
Sorrendiség mozgásos játék karácsonyi rajzokkal. Kukatündér játék, szelektív hulladékgyűjtés.
Pedagógiai Szakszolgálatunk egyik tehetséggondozó csoportja a „Zöld Csapat”. Vegyes életkorú gyermekekből, tanulókból áll, az óvodáskortól a középiskolás korú tanulókig. Fontosnak tartjuk a környezettudatos életmód alakítása mellett a példamutatást, együttműködést és a társas kapcsolatok alakítását, ápolását is. Közösen készítettük el a szakszolgálat valamennyi kliense részére a Zöld Program című kiadványt. A kiadványunkat a programban résztvevő gyermekek válogatták és szerkesztették. A gyermekek/tanulók személyesen adták át az ajándékokat, majd csillogó szemekkel számoltak be arról mennyire jól esett nekik, hogy a gyerekek örültek a kiadványnak. A végén megegyeztünk, hogy máskor is szeretnénk ilyet csinálni.
Boldogító jócselekedetek
Török Enikő Andrea
Jócselekedetekre mindig szükség van. De az ünnepek közeledtével egyre többen tartják fontosnak azt, hogy mosolyt csaljanak mások arcára.
A Rákóczi Ferenc Általános Iskolában a Kincsek csapat tagjai úgy gondolják, hogy több módja is lehet annak, hogy meglepjenek valakit. Ezért adományokat gyűjtöttek, képeslapokat készítettek, melyekkel napfényt vittek a hideg télbe.
December hónapja a jó cselekedetek jegyében telt. Minden jó cselekedetért feltehettünk a karácsonyfánkra egy csillagot. Közös gyertyagyújtásokkal ünnepeltük az adventet. Minden héten meghallgattunk egy történetet közösen egy-egy jó cselekedetről. Ajándékokkal kedveskedtünk egymásnak. Feldíszítettük az osztály karácsonyfáját.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Egész évben, nem csak így karácsony tájékán tehetünk jót csoport társainkkal, családtagjainkkal. Különösen fontos ez az ádventi várakozásteljes időszakban.
A boldogító jó cselekedete belül igyekeztünk mindenre és mindenkire odafigyelni. Gyűjtöttek gyerekek a kis piros csillagocskákat, amelyet egy együtt festett fenyőre akasztottunk fel.,Aki a legtöbbet gyűjtötte össze, méltán lehetett büszke magára.
Figyelemmel kísértük, ki segít a legtöbbet a kiscsoportos cinegéknek.
Nagyon szívesen hallgatták meg a „Szívem kertje” mesét, melyet bábozással adtunk elő. Csillogó szemekkel, kedves hálatelt érzéssel gyűjtöttünk adományt játékokat az arra rászoruló gyermekek számára és közösen mondtuk el a szlogent, „Jónak lenni jó!!”
Ez a hónap valóban a jóságról, jó cselekedetekről szólt.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Egész évben, nem csak így karácsony tájékán tehetünk jót csoport társainkkal, családtagjainkkal. Különösen fontos ez az ádventi várakozásteljes időszakban.
A boldogító jó cselekedete belül igyekeztünk mindenre és mindenkire odafigyelni. Gyűjtöttek gyerekek a kis piros csillagocskákat, amelyet egy együtt festett fenyőre akasztottunk fel.,Aki a legtöbbet gyűjtötte össze, méltán lehetett büszke magára.
Figyelemmel kísértük, ki segít a legtöbbet a kiscsoportos cinegéknek.
Nagyon szívesen hallgatták meg a „Szívem kertje” mesét, melyet bábozással adtunk elő. Csillogó szemekkel, kedves hálatelt érzéssel gyűjtöttünk adományt játékokat az arra rászoruló gyermekek számára és közösen mondtuk el a szlogent, „Jónak lenni jó!!”
Ez a hónap valóban a jóságról, jó cselekedetekről szólt.
Beszélgetés: Mi az a „JÓ CSELEKEDET”?
Mitől jó egy cselekedet, milyen érzéseink vannak olyankor, mikor teszünk jót? kinek?
Hétköznapi jócselekedetk, mindennapi jócselekedet.
A Levendula csoportba 3-7éves korú gyermekek járnak.
A középső és nagycsoportos gyermekek napi szinten segítenek a kicsiknek az öltözésnél, és az étkezésnél is. pl. A nagyok öntenek nekik vizet.
Otthon mivel tudnánk segteni a szüleinknek?
Ki az aki szokott segteni? miben?
A jócselekedeteket szőjük bele a mindennapjainkba, legyen egész nyomatékostva.
Jó cselekedet-Karácsonykor
Nehezebb élethelyzetben élő családoknak gyűjtöttünk játékot, tartós élelmiszert. Szolnok Városi összefog az Intézményekkel közösen. Mi is bekapcsolódtunk.
Csoportunkban is volt olyan család aki kapott szeretet csomagot.
Előzmények: a csoportban kialakított napirendnek megfelelően reggeli beszélgetőkörrel kezdünk, ahol reggeli imát követően az adott nap aktualitásait beszéljük meg
Beszélgetünk a gyerekekkel egyénileg differenciált módon arról, hogy mit jelent jót cselekedni? Hogyan tudunk segíteni egymáson? Kik a rászorulók és hogyan tudunk rajtuk segíteni?
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek, majd ezt követően hívókép segítségével várom őket a szőnyegen. A mese párna egy plusz segédeszköz a tevékenység kezdeményezéséhez.
A mesepárna elhelyezése oda csalogatja a gyerekeket a szőnyegre.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával hívogatom a gyermekeket meseországba: „ Meseország, mesevár” című mondóka.
Ezt követően elutazunk a gyermekekkel meseországba.
Hallgassátok meg Az alma és a kerti manó meséjét!
Hajnalban a vadlibák alacsonyan repültek el a kert fölött, s látták, hogy az almafán egy
teljesen zöld alma búslakodik egyes-egyedül.
– Hát te még itt vagy? – kiáltottak rá. – Nem tudod talán, hogy mögöttünk hószárnyakon
közelít a félelmetes, hideg tél? Bújj gyorsan a kamrába!
Szegény alma nagyon megrémült, és ijedtében még jobban elzöldült. Mitévő legyen?
Hiszen ment volna ő szívesen a kamrába, de nem szedték le, mivel olyan halvány az
orcája. A kerti manó is meglátogatta a kertet, ellenőrizte a fákat. Az almafához érve
megtorpant.
– Hát te mit keresel itt? – kiáltotta. – Nem tudod talán, hogy a vadlibák mögött
hószárnyakon közelít a félelmetes, hideg tél? Bármely pillanatban beronthat a kertbe.
Gyorsan bújj a kamrába!
– Bújnék én örömest – mondta az alma – de nem tehetem. Nincs még pír az orcámon, nem
akarnak befogadni.
– Hát ezen igazán könnyű segíteni! – kacagott fel vidáman a kerti manó. – Várj csak egy
cseppet!
Száraz fűszálakból fürgén ecsetet kötött, arany napsugarakat olvasztott egy kettétört
mákfejbe, jól elkeverte frissen szedett hajnali harmattal, s gyönyörű, kicsattanó
pirospozsgásra festette a sápadt alma pufók orcáját.
– Köszönöm, köszönöm! – hálálkodott az alma, és rögtön felderült.
A kertbe gyerekek jöttek, észrevették a szép, piros almát, és odaszaladtak hozzá.
– Nézzétek, milyen gyönyörű alma!
Gyorsan leszedték a fáról, vitték a kamrába, szépen beillesztették a többi alma közé a
polcra, s hát egy se volt olyan szép, ő volt mindenik közül a legnagyobb legkövérebb,
legpirosabb, leggyönyörűbb! Vidáman ült a polcon, s azt se bánta már, hogy jön a tél!
(Lengyel népmese)
Ezután ráhangoló gyakorlattal készítem elő a foglalkozást!
„Almát szedj, ügyesedj!” – nyújtózzatok, mintha az almát akarnátok elérni a fán, majd hajoljatok
előre, mintha kosárba tennétek.
„Szőlőt szedj, ügyesedj!” – törzsdöntéssel nyújtózzatok előre, mintha szőlőt szednétek, majd
törzshajlítással rakjátok vödörbe.
Elmondjuk a mondókát au újainkkal ismerkedve.
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam felszedte,
gyűrűsujjam hazavitte
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!
Figyelem-fejlesztő futójáték: alma, körte, szőlő
A játék elején megbeszéljük, hogy melyik gyümölcs nevét hallva mit kell csinálni. Például: „alma”
– gurulni kell, mint az alma; „körte” – le kell guggolni; „szőlő” – össze kell kapaszkodni, mint a
szőlőfürt, egymás kezét fogva.
Amikor a gyerekek szaladgálnak, kiáltom egy gyümölcs nevet és az ahhoz tartozó mozgást kell
végezni. Először csak kettő-, majd egyre több gyümölcs nevét is mondhatod felváltva.
Ezek után elhelyezkedünk az asztalokhoz, ahova előzetesen odakészítettem az almák elkészítéséhez szükséges kellékeket. Megbeszéljük, hogy az elkészült almák fogják díszíteni a karácsonyfánkat. Amiután elkészültünk a karácsonyfadíszeinkkel együtt elhelyezzük őket a karácsonyfán.