Pedagógiai Szakszolgálatunk egyik tehetséggondozó csoportja a „Zöld Csapat”. Vegyes életkorú gyermekekből, tanulókból áll, az óvodáskortól a középiskolás korú tanulókig. Fontosnak tartjuk a környezettudatos életmód alakítása mellett a példamutatást, együttműködést és a társas kapcsolatok alakítását, ápolását is. Közösen készítettük el a szakszolgálat valamennyi kliense részére a Zöld Program című kiadványt. A kiadványunkat a programban résztvevő gyermekek válogatták és szerkesztették. A gyermekek/tanulók személyesen adták át az ajándékokat, majd csillogó szemekkel számoltak be arról mennyire jól esett nekik, hogy a gyerekek örültek a kiadványnak. A végén megegyeztünk, hogy máskor is szeretnénk ilyet csinálni.
Boldogító jó cselekedetek
Boldogító jócselekedetek
Török Enikő Andrea
Jócselekedetekre mindig szükség van. De az ünnepek közeledtével egyre többen tartják fontosnak azt, hogy mosolyt csaljanak mások arcára.
A Rákóczi Ferenc Általános Iskolában a Kincsek csapat tagjai úgy gondolják, hogy több módja is lehet annak, hogy meglepjenek valakit. Ezért adományokat gyűjtöttek, képeslapokat készítettek, melyekkel napfényt vittek a hideg télbe.
December hónapja a jó cselekedetek jegyében telt. Minden jó cselekedetért feltehettünk a karácsonyfánkra egy csillagot. Közös gyertyagyújtásokkal ünnepeltük az adventet. Minden héten meghallgattunk egy történetet közösen egy-egy jó cselekedetről. Ajándékokkal kedveskedtünk egymásnak. Feldíszítettük az osztály karácsonyfáját.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Egész évben, nem csak így karácsony tájékán tehetünk jót csoport társainkkal, családtagjainkkal. Különösen fontos ez az ádventi várakozásteljes időszakban.
A boldogító jó cselekedete belül igyekeztünk mindenre és mindenkire odafigyelni. Gyűjtöttek gyerekek a kis piros csillagocskákat, amelyet egy együtt festett fenyőre akasztottunk fel.,Aki a legtöbbet gyűjtötte össze, méltán lehetett büszke magára.
Figyelemmel kísértük, ki segít a legtöbbet a kiscsoportos cinegéknek.
Nagyon szívesen hallgatták meg a „Szívem kertje” mesét, melyet bábozással adtunk elő. Csillogó szemekkel, kedves hálatelt érzéssel gyűjtöttünk adományt játékokat az arra rászoruló gyermekek számára és közösen mondtuk el a szlogent, „Jónak lenni jó!!”
Ez a hónap valóban a jóságról, jó cselekedetekről szólt.
Csemete liget Napközi otthonos Óvoda
Egész évben, nem csak így karácsony tájékán tehetünk jót csoport társainkkal, családtagjainkkal. Különösen fontos ez az ádventi várakozásteljes időszakban.
A boldogító jó cselekedete belül igyekeztünk mindenre és mindenkire odafigyelni. Gyűjtöttek gyerekek a kis piros csillagocskákat, amelyet egy együtt festett fenyőre akasztottunk fel.,Aki a legtöbbet gyűjtötte össze, méltán lehetett büszke magára.
Figyelemmel kísértük, ki segít a legtöbbet a kiscsoportos cinegéknek.
Nagyon szívesen hallgatták meg a „Szívem kertje” mesét, melyet bábozással adtunk elő. Csillogó szemekkel, kedves hálatelt érzéssel gyűjtöttünk adományt játékokat az arra rászoruló gyermekek számára és közösen mondtuk el a szlogent, „Jónak lenni jó!!”
Ez a hónap valóban a jóságról, jó cselekedetekről szólt.
Beszélgetés: Mi az a „JÓ CSELEKEDET”?
Mitől jó egy cselekedet, milyen érzéseink vannak olyankor, mikor teszünk jót? kinek?
Hétköznapi jócselekedetk, mindennapi jócselekedet.
A Levendula csoportba 3-7éves korú gyermekek járnak.
A középső és nagycsoportos gyermekek napi szinten segítenek a kicsiknek az öltözésnél, és az étkezésnél is. pl. A nagyok öntenek nekik vizet.
Otthon mivel tudnánk segteni a szüleinknek?
Ki az aki szokott segteni? miben?
A jócselekedeteket szőjük bele a mindennapjainkba, legyen egész nyomatékostva.
Jó cselekedet-Karácsonykor
Nehezebb élethelyzetben élő családoknak gyűjtöttünk játékot, tartós élelmiszert. Szolnok Városi összefog az Intézményekkel közösen. Mi is bekapcsolódtunk.
Csoportunkban is volt olyan család aki kapott szeretet csomagot.
Előzmények: a csoportban kialakított napirendnek megfelelően reggeli beszélgetőkörrel kezdünk, ahol reggeli imát követően az adott nap aktualitásait beszéljük meg
Beszélgetünk a gyerekekkel egyénileg differenciált módon arról, hogy mit jelent jót cselekedni? Hogyan tudunk segíteni egymáson? Kik a rászorulók és hogyan tudunk rajtuk segíteni?
A gyermekek a reggeli kört követően mosdóba mennek, majd ezt követően hívókép segítségével várom őket a szőnyegen. A mese párna egy plusz segédeszköz a tevékenység kezdeményezéséhez.
A mesepárna elhelyezése oda csalogatja a gyerekeket a szőnyegre.
A szőnyegen való elhelyezkedést követően csengőszóval és mondókával hívogatom a gyermekeket meseországba: „ Meseország, mesevár” című mondóka.
Ezt követően elutazunk a gyermekekkel meseországba.
Hallgassátok meg Az alma és a kerti manó meséjét!
Hajnalban a vadlibák alacsonyan repültek el a kert fölött, s látták, hogy az almafán egy
teljesen zöld alma búslakodik egyes-egyedül.
– Hát te még itt vagy? – kiáltottak rá. – Nem tudod talán, hogy mögöttünk hószárnyakon
közelít a félelmetes, hideg tél? Bújj gyorsan a kamrába!
Szegény alma nagyon megrémült, és ijedtében még jobban elzöldült. Mitévő legyen?
Hiszen ment volna ő szívesen a kamrába, de nem szedték le, mivel olyan halvány az
orcája. A kerti manó is meglátogatta a kertet, ellenőrizte a fákat. Az almafához érve
megtorpant.
– Hát te mit keresel itt? – kiáltotta. – Nem tudod talán, hogy a vadlibák mögött
hószárnyakon közelít a félelmetes, hideg tél? Bármely pillanatban beronthat a kertbe.
Gyorsan bújj a kamrába!
– Bújnék én örömest – mondta az alma – de nem tehetem. Nincs még pír az orcámon, nem
akarnak befogadni.
– Hát ezen igazán könnyű segíteni! – kacagott fel vidáman a kerti manó. – Várj csak egy
cseppet!
Száraz fűszálakból fürgén ecsetet kötött, arany napsugarakat olvasztott egy kettétört
mákfejbe, jól elkeverte frissen szedett hajnali harmattal, s gyönyörű, kicsattanó
pirospozsgásra festette a sápadt alma pufók orcáját.
– Köszönöm, köszönöm! – hálálkodott az alma, és rögtön felderült.
A kertbe gyerekek jöttek, észrevették a szép, piros almát, és odaszaladtak hozzá.
– Nézzétek, milyen gyönyörű alma!
Gyorsan leszedték a fáról, vitték a kamrába, szépen beillesztették a többi alma közé a
polcra, s hát egy se volt olyan szép, ő volt mindenik közül a legnagyobb legkövérebb,
legpirosabb, leggyönyörűbb! Vidáman ült a polcon, s azt se bánta már, hogy jön a tél!
(Lengyel népmese)
Ezután ráhangoló gyakorlattal készítem elő a foglalkozást!
„Almát szedj, ügyesedj!” – nyújtózzatok, mintha az almát akarnátok elérni a fán, majd hajoljatok
előre, mintha kosárba tennétek.
„Szőlőt szedj, ügyesedj!” – törzsdöntéssel nyújtózzatok előre, mintha szőlőt szednétek, majd
törzshajlítással rakjátok vödörbe.
Elmondjuk a mondókát au újainkkal ismerkedve.
Hüvelykujjam almafa,
mutatóujjam megrázta,
középső ujjam felszedte,
gyűrűsujjam hazavitte
a kisujjam mind megette,
megfájdult a hasa tőle!
Figyelem-fejlesztő futójáték: alma, körte, szőlő
A játék elején megbeszéljük, hogy melyik gyümölcs nevét hallva mit kell csinálni. Például: „alma”
– gurulni kell, mint az alma; „körte” – le kell guggolni; „szőlő” – össze kell kapaszkodni, mint a
szőlőfürt, egymás kezét fogva.
Amikor a gyerekek szaladgálnak, kiáltom egy gyümölcs nevet és az ahhoz tartozó mozgást kell
végezni. Először csak kettő-, majd egyre több gyümölcs nevét is mondhatod felváltva.
Ezek után elhelyezkedünk az asztalokhoz, ahova előzetesen odakészítettem az almák elkészítéséhez szükséges kellékeket. Megbeszéljük, hogy az elkészült almák fogják díszíteni a karácsonyfánkat. Amiután elkészültünk a karácsonyfadíszeinkkel együtt elhelyezzük őket a karácsonyfán.
Kisnánai Szent Imre Általános Iskola
Ha a mi cipőnk beszélni tudna csak mesélne, mesélne…..
A gyerekekből is ömlött a szó…..
Csak báboztunk báboztunk…..
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
Gyertyafénynél beszélgettünk a gyerekekkel. Mindenki elmondhatta mi van a kis lelkében. Ezek a beszélgetőkörök mindig fontosak, meghitt pillanatokat hordoznak. Ilyenkor valahogy megáll az idő es en is mint felnőtt gyermekszemmel, gyermek szívvel várom a csodát. Mert vannak. Hiszek benne. A mesehallgatás után láttam rajtuk, hogy elgondolkodnak- miért tette ez a kislány az öreg ajtóval.
– én nem tennék ilyet!
– én megsimogattam volna
– én kisepertem volna a kertet
– jól tette a seprű, hogy így bánt a lánnyal.
Másnap harmadnap is kérték a történetet.
Később észrevettem, hogy szivesebben raknak rendet maguk körül és jobban odafigyeltek társaikra.
– én otthon is fogok segíteni ma- mondta egy kisfiú nagy örömmel.
Kívánságkör elindult- mindenki kívant egy szép dolgot. Mikulas sapkában ajandék érkezett. Egy szeretetgombócka került a gyermekek kezébe. A varázslat tovább élt. A szülők elmondása szerint ezek a kis gombócok otthon méltó helyre kerültek. Boldog vagyok.
Decemberi témánk feldolgozásakor a közelgő ünnepre való ráhangolódásra építettem a tevékenységeinket. A mindennapjainkat az ünnepre való készülődés, a várakozás örömének megélése töltötte ki. Megfogalmaztuk a karácsony üzenetét, jó kapni, de jó adni is. Beszélgettünk a szeretet és a család fontosságáról.
Megbeszéltük, hogy jó érzés ajándékot kapni, de örömet lehet tettekkel is szerezni másoknak. Szerezhetünk örömet úgy is, ha kedvesek vagyunk, segítünk egymásnak. A gyerekek elmondták hogyan szoktak segíteni otthon, és ez milyen örömet okoz szüleiknek, testvéreiknek.
Folyamatosan figyelemmel kísértük ha valaki valami jót tett, segített rendet rakni, kedves volt a társával, szót fogadott, megvigasztalta társát. A játékidőben folyamatosan megbeszéltük, hogy az is jó cselekedet ha mindenkit beveszünk a játékba és megosztjuk egymással a játékokat. Igyekeztünk éreztetni a gyermekekkel, hogy ez milyen jól esik, mekkora örömet okoznak a jó cselekedetek.
Mindenki kiszínezte a saját karácsonyfáját, melyen a díszek egy-egy jócselekedetet jelentettek.
A karácsonyi ünnepségünkön meglátogattuk a többi csoportot és apró kis ajándékkal kedveskedtünk nekik.
Többször meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, melyet közös mozgással, tánccal kísértünk, így mindenki vidám hangulatban töltötte a napokat.