A boldogító jó cselekedet témakört sajnos csak most januárban tudtam megvalósítani, mert a decemberi hónapban betegeskedtem. A témát „Boldog Blanka” köszönésével indítottam, s a gyerekek már tudták, hogy jó kis játékokban lesz részük. A tevékenységet relaxációs gyakorlattal folytattuk, ami a madaras heti témakörömhöz kapcsolódott. A játékba élvezettel vettek részt. Ezt követően elmeséltem nekik a Szívem kertje mesét. A mese hallgatása után beszélgettünk milyen jó dolgokat tudunk tenni társainkkal, szüleinkkel. Felelevenítettük, mi is történt a délelőtt folyamán a szabad játék során, hogy ki kinek segített.A gyerekekkel megbeszéltük, hogy mennyire jó érzés, ha tudunk segíteni a társainknak. A délelőttök folyamán énekeltünk, táncoltunk a Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalára. Zárásként a munkafüzetben a témához kapcsolódó Amáliát színezték ki, majd mindenki készített egy szívet, amit barátjuknak adtak át. A kreativitás közben meghallgattuk Bagdi Bella- „Boldog vagy c. dalát”.
Boldogító jó cselekedetek
Az év talán legérzelemdúsabb hónapja a december, amit a boldogságórákkal még tudtunk fokozni. Készítettek a gyerekek egy-egy öröm bödönt és tele pakolták csupa jóval. Élvezték ezt a feladatot és érdekes alkotások születtek. Elolvastuk A kőleves című mesét, amit fel is dolgoztunk. A beszélgetéseink alkalmával tudatosan felépítették az elképzelésüket arról, hogy mivel fognak jót tenni, ennek milyen hozadéka lesz az életükre. Sokszor meghallgattuk Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok… és Ha boldog vagy tapsolj a kezeddel… kezdetű dalokat. A kedvenc mondókánk sem maradt el, ami így kezdődik: Nagyon akarom, hiszem hogy tudom… Pici kis ajándékokat készítettek a szüleiknek és eldugták otthon, majd beszámoltak a meglepetésekről. Az ölelés kapitány most egy olyan tanuló volt, aki igyekezett a legalkalmasabb pillanatokat megvárni az ölelésekre.
A jó cselekedetek gyakorlása
Az elmúlt havi témámat már nagyon vártam. Szerintem a gyerekek számára könnyen érthető e téma. A karácsony közeledte még megfoghatóbbá és megvalósíthatóbbá tette. Sajnos azonban közbeszólt az élet és terveim ellenére nem tudtam az óvodában tölteni e szép, karácsonyvárási időszakot.
Januárban azonban már egy új ötlettel a tarsolyomban vártam Boldogságórám kis részvevőit. Relaxációs gyakorlattal kicsit hangolódtunk a témánkra. Malomkörzéssel utánoztuk a szélkerekek mozgását, majd felhívtam figyelmüket, hogy szállingózni kezd a hó. Mindenki imádja a havazást, így felvidult az arcuk, szinte érezték, hogy arcukra hullik a puha hópihe.
-Honnan hullik a hó? Kíváncsiak vagytok? Ha leültök, hoztam nektek egy szép mesét, és elmondom nektek.
Az érdeklődést fokozta, hogy a csoportszobában már elhelyeztem a vetítővásznat és a diavetítő gépet.
-A mai mesénk címe: Holle anyó-mondtam.
Úgy gondoltam e témával való ismerkedés során, hogy ez a mese a gyermekeink számára érthető, érdekes és jó rálátást ad a jó cselekedetekre. Levetítettem a mesét, majd beszélgettünk a látottakról. Elmondták, hogy jó és rossz lány volt a mesében. Irányított kérdéseim segítségével ők maguk mondták ki, hogy jókat tett az egyik lány. Láthatták a meséből is, hogy Holle anyó számára is a jó cselekedeteket végrehajtó lány a kedvesebb, szeretetre méltóbb. Egy kisfiú megemlítette, hogy ő segíteni szokott a kisebbeken. Ezzel a mondatával már mindenkinek volt mondanivalója a segítségnyújtásról, jó cselekedetekről.
Sok-sok dolgot, ötletet összegyűjtöttünk közösen, hogy mi milyen jó cselekedeteket hajthatunk végre könnyedén. Segíthetünk társunknak a pakolásnál, beköthetjük a napos kötényét, stb.
Végül kis papírszívecskéket adtam mindenki kezébe, amin a saját jele szerepelt. Az ajtónkra ragaszthatta minden kisgyermek. Annak a jelét rajzolhatta rá minden gyerek akinek segített, jót tett. Ezzel beindult a versengés. Boldogan mesélték egymás szavába vágva, hogy ki, mit tett.
Segítőkészek, figyelmesek és jók voltak ezen a délelőttön egymáshoz gyermekeink. Az én szívem és az ő kis szívüket is biztosan melengette a tetteik sora. Remélem továbbra is folytatják jó cselekedeteiket.
A karácsonyi készülődés közepette, nem maradtak el a kisebb, nagyobb jó cselekedetek. Az a kisgyermek aki aznap a legtöbb jót cselekedte, annak felkerült a jele a fára. Így díszítettük fel a fenyőfánkat a közös karácsonyi ünnepségünkre.
Boldogító jócselekedetek hónapja
Az „égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” relaxációs gyakorlattal indítottam a foglalkozást. Ezt az 5. osztályos gyerekek külön élvezték, hisz ők még kisebbnek számítanak az összevont csoportban.
A gyerekek a hónap dalát már izgatottan várták. A szív szó megragadta a figyelmüket.
A megszokott beszélgetés során célirányos kérdéseket tettem fel: Mit jelent az, hogy jócselekedet? Mi számít jócselekedetnek?
Irányított páralkotás során –jó tetteket tartalmazó kártyákkal – megalakultak a párok. Kaptak egy-egy idézetet. Megbeszéltük, hogy mi jut eszükbe az elolvasott mondatokról és, hogy egyet értenek-e vele.
Az e heti ÖKO iskolai program a madáretető készítése volt, ezért összekapcsoltam a boldogságóra témáját az állatokról való gondoskodással, az állatszeretettel.
A madáretető készítése nagyon tetszetős feladat volt a gyerekeknek. Szeretnek festeni. Két napi munka volt, hiszen meg kellett száradnia a temperának. A madáretetők újrahasznosított üdítős dobozból készültek a környezeti nevelés, a környezettudatos életmód szellemében.
Maradt idő az első foglalkozáson, ezért elolvastuk Aiszóposz Az egér és az oroszlán című fabuláját. A tanulság megbeszélésekor a segítőkészségre, a jócselekedetre helyeztem a hangsúlyt.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával és a másnapi feladatok (a kifestett madáretetőnek szánt dobozok nyírása, kötözése, a madáreledel belehelyezése a dobozokba, az udvari fákra való felkötése, fényképek készítése, a madáretetőben lévő madáreledel folyamatos pótlása) megbeszélésével zártuk.
Boldogító jócselekedetek hónapja
Az „égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok” relaxációs gyakorlattal indítottam a foglalkozást. Ezt az 5. osztályos gyerekek külön élvezték, hisz ők még kisebbnek számítanak az összevont csoportban.
A gyerekek a hónap dalát már izgatottan várták. A szív szó megragadta a figyelmüket.
A megszokott beszélgetés során célirányos kérdéseket tettem fel: Mit jelent az, hogy jócselekedet? Mi számít jócselekedetnek?
Irányított páralkotás során –jó tetteket tartalmazó kártyákkal – megalakultak a párok. Kaptak egy-egy idézetet. Megbeszéltük, hogy mi jut eszükbe az elolvasott mondatokról és, hogy egyet értenek-e vele.
Az e heti ÖKO iskolai program a madáretető készítése volt, ezért összekapcsoltam a boldogságóra témáját az állatokról való gondoskodással, az állatszeretettel.
A madáretető készítése nagyon tetszetős feladat volt a gyerekeknek. Szeretnek festeni. Két napi munka volt, hiszen meg kellett száradnia a temperának. A madáretetők újrahasznosított üdítős dobozból készültek a környezeti nevelés, a környezettudatos életmód szellemében.
Maradt idő az első foglalkozáson, ezért elolvastuk Aiszóposz Az egér és az oroszlán című fabuláját. A tanulság megbeszélésekor a segítőkészségre, a jócselekedetre helyeztem a hangsúlyt.
A foglalkozást a hónap dalának meghallgatásával és a másnapi feladatok (a kifestett madáretetőnek szánt dobozok nyírása, kötözése, a madáreledel belehelyezése a dobozokba, az udvari fákra való felkötése, fényképek készítése, a madáretetőben lévő madáreledel folyamatos pótlása) megbeszélésével zártuk.
Téma: Boldogító jó cselekedetek
Eszközök: színes papír, olló, ragasztó, színes ceruza
– beszélgetés: hogyan segíthetünk másoknak
– relaxáció – Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dal, amelyet körben énekléssel énekeltünk
– a téma a karácsonyi időszakra esik, ezért nemcsak az egymásról való gondoskodás, hanem az ajándékozás is fontos ebben az időszakban
– ajándék készítése: színes rajzlapból szívet nyírtak, ezt kiszínezték saját elképzeléseik szerint, rajzolva köszönték meg a sok szeretetet szüleiknek / 4.lépcsőfok
– mesehallgatás: Szívem kertje
– a mese rövid tartalma, tanulsága
Befejező rész: Bagdi Bella: Ha boldog vagy c. dal közös éneklése
Beszèlgetô kôrben közösen össteszedtük milyen jó dolgokat tudunk tenni, tàrsainkkal, szüleinkkel, csaladtagjainkkal, baràtainkkal. Ezek a jó cselekedetek milyen hatàst vàlthatnak ki, s ezt mennyire jó làtni milyen örömet okozhatunk egy aprósàggal is. Relaxàciós gyakorlattal kezdtünk mint mindig. Ènekeltünk, tancoktunk Bagdi Bella: Jó emberrè csak a szívemmel vàlhatok címû dalàra. Munkafüzetünkben a tèmàhoz kapcsolódó madàretetôs vonalvezetôs labirintusokban vègigrepültünk. Szívem kertje mesèt elmesèlve , erkölcsi èrzèkük fejlôdött. Szíveket a jó cselekedetek jelèt, egyènileg kiszíneztèk, s a hèt folyamàn kiosztottàk a jó cselekedetek fügvènyèben. Szituàciós jàtèkkokkal a tèmàt àthatóbban feldolgoztuk. Zàràskèpp Bagdi Bella: Boldog vagyok címû dalàra ènekeltünk, tàncoltunk.
Szolnoki Fiumei Úti Általános Iskola
Az osztályommal sokat beszélgettünk a közelgő karácsonyról. Egy angyalka ruhájára összegyűjtöttük a jó tetteket, cselekedeteket.