Vajoon hogyan néz ki az a hős, aki segít mindenkinek?
Boldogító jó cselekedetek
Szikszai György Református Általános Iskola
A jó cselekedetek gyakorlásának hónapjában célul tűztük ki, hogy nem csak egy jó cselekedetet hajtunk végre és a munkafüzetben található feladatok közül igyekeztünk minél többet megvalósítani. Volt, amit többször is sikerült és ekkor nagy örömmel újságoltuk ezt egymásnak. A gyerekek elmondták, hogy nekik is jó érzés volt, amikor másnak örömet szereztek.
Negyedik havi,decemberi témánk a jó cselekedetek gyakorlása volt.Ez a hónap,az ünnepvárás amúgy is több lehetőséget ad,több figyelmet szentelünk a jó cselekedeteknek.A délelőtti közös ,kisszőnyegre ülések alkalmával beszélgettünk a jó- és rossz cselekedetekről és arról,hogyan tudjuk a rosszat jóvá tenni.A foglalkozást az”Égig érő fa vagyok,megnövök,mint a nagyok” című relaxációs gyakorlattal kezdtük,majd elmeséltem Bezzeg Andrea:Szívem kertje című meséjét.Beszélgettünk,kérdéseket tettem fel a meséről.A „Jószívű cím elnyerése” játék nagyon tetszett a gyerekeknek,nagyon igyekeztek,hogy elnyerjék a címet.
A foglalkozást beszélgetéssel kezdtük. Mikulás-napja alkalmából elmeséltük Miklós püspök jó cselekedetét, majd mindenki pár szóban összefoglalta, milyen jócselekedetett hajtott végre az utóbbi időben. A beszélgetést követően koncentrációs körgyakorlatot végeztünk, „Adok neked egy…” című játékot, amit a gyerekek nagyon élveztek. Az óra végén Miklós püspök hasonmását készítettük el papírból.
– Bevezetés – relaxációs gyakorlat (Időtartam: 5 perc): Az én hangom vagy Együtt az Á, O, U hangokban (Boldogságóra 10-14 éveseknek), diákok és a tanár is áll.
– A cipőm emlékszik: https://www.youtube.com/watch?v=cTOhzcSYMlM 15 perc megbeszéléssel együtt, történetet nem írtunk!
– Segítő attitűd teszt kitöltése és közös kiértékelése – 15 perc
– A „28 napos jó cselekedet lista” elkészítése, csoportokban. Az elkészítésre nem maradt idő, csak a megtervezésre. Ezt is örömmel vállalták a diákok! – 10 perc
– Bevezetés – relaxációs gyakorlat (Időtartam: 5 perc): Az én hangom vagy Együtt az Á, O, U hangokban (Boldogságóra 10-14 éveseknek), diákok és a tanár is áll.
– A cipőm emlékszik: https://www.youtube.com/watch?v=cTOhzcSYMlM 15 perc megbeszéléssel együtt, történetet nem írtunk!
– Segítő attitűd teszt kitöltése és közös kiértékelése – 15 perc
– A „28 napos jó cselekedet lista” elkészítése, csoportokban. Az elkészítésre nem maradt idő, csak a megtervezésre. Ezt is örömmel vállalták a diákok! – 10 perc
Boldogító jócselekedetek
A december, a boldogító jócselekedetek hónapja volt. A téma az egész hónapot átszőtte.
Először értelmeztük a jócselekedet fogalmát, olyan példákat említettem, amelyeket ők is
használnak, majd a gyerekek is bekapcsolódtak és beszélgettünk arról, hogy ki milyen
jócselekedetet hajtott már végre. A karácsony közeledtével, az adventi várakozásról tanulva a
pozitív gondolatok és érzések, az egymásra való odafigyelés, az adakozás, az adománygyűjtés,
az öröm, a szeretet fogalmak és értelmezésük is folyamatosan megjelentek több tanórán. A
kommunikáció óra keretén belül próbáltam olyan meséket olvasni a gyerekeknek, melyek
feldolgozása során számukra is egyértelmű volt, hogy mi számít igazán jócselekedetnek.
Megbeszéltük, hogy a jócselekedet nem mindig adományozást jelent. Jelenthet segítségnyújtást
családtagoknak, időseknek, társainknak. Jelenthet kedvességet, odafigyelést, egy mosolyt, egy
ölelést, mellyel örömet okozunk másoknak. Jócselekedet lehet az is, ha jól viselkedünk, jól
tanulunk, hiszen ezzel is örömet okozunk szüleinknek, tanárainknak és a gyermekotthonban
azoknak a felnőtteknek, akik velünk foglalkoznak. Jócselekedet közzé soroljuk, ha az ősz
beköszöntével madáretetőt készítünk és eledelt teszünk ki a madaraknak. Ezeknek a
beszélgetéseknek és mesefeldolgozásoknak köszönhetővel minden gyermek egyre
érdeklődőbbé vált a téma iránt, mindenki nagyon szorgos volt. Figyelték más emberek
viselkedését is, egy – egy séta alkalmával észrevették az eldobott szemetet, jelezve, hogy ez
nem jócselekedet és akkor teszünk jót, ha felvesszük és elvisszük a szemeteshez.
A jócselekedetek hónapjában különösen odafigyeltünk a tanulókra és dolgozókra.
Néhány alkalommal korábban mentünk le az ebédlőbe tízóraizni és szétosztottuk az
osztályoknak az iskolatejet, kakaót vagy gyümölcsöt. Készítettünk gesztenyemasszából
gesztenyegolyókat, melyet nagy örömmel és szeretettel osztottuk szét az osztályok között.
Megértették a gyerekek, hogy örömet okoz, ha más embereknek örömet szerzünk.
Nagyon nagy segítségemre volt ebben a hónapban is az osztályban dolgozó asszisztens,
Ildikó néni, akivel mindent megbeszélve, közösen szerveztük meg és bonyolítottuk le a
foglalkozásokat. A téma feldolgozása nem csak a gyerekeknek, de nekünk felnőtteknek is
pozitív élményt nyújtott.
Rózsa Anita, gyógypedagógus
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola 1. a osztályos tanulói A boldogító jócselekedetek c.
boldogságórán egymásnak készítettek képeslapot, majd átadták annak a társuknak, akinek csinálták az ajándékot. Hatalmas volt az öröm, amikor kézhez kapták a kis ajándékot. És nem csak az örült aki kapta, hanem az is aki adta. Átérezték a gyerkek, hogy milyen jó adni, sokszor jobb, mint kapni.