A hónap témja aoldoító jócselekedetek volt. Milyen jó érzés ajándékot kapni! Ehhez készítettünk egy kis videót.
Boldogító jó cselekedetek
Szentesi Felsőpárti Óvoda, Dr. Mátéffy Ferenc utcai Tagóvodája
A téma kapcsán megbeszéltük, hogy mi számít jó cselekedetnek és mit érünk el vele. Hangsúlyoztuk, hogy apróság is lehet jótett, a fontos az, hogy hasznos legyen, örömet okozzon. A szülőket is bevontuk és úgy döntöttünk, hogy papírgyűjtést szervezünk, így jót teszünk a környezetünkkel, és végül a csoport örülhet majd a vásárolt ajándékoknak.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A hónap feladatát kicsit továbbgondoltuk. A lélek gyümölcseiből készítettünk fenyőfát az iskolai faliújságra.
Tégy jót! Mi az a jó cselekedet? Jóságlisztet gyűjtöttünk. Mindenki elmondta, hogy a héten milyen jó dolgot tett. Minden jó cselekedetért egy kanál lisztet tehetett a tálba. Karácsonykor a tanító néni Jóságsütit készített belőle.
Szüleinket, testvéreinket, további családtagjainkat is megajándékoztuk.
Jó cselekedetek – mi is az a jó cselekedet? Gondolatokat olvastunk fel a boldogító jó cselekedetek témában. Kitöltöttük a kérdőívet. Megbeszéltük, milyen jó cselekedeteket vittünk véghez a napok folyamán. Ki, hogy érezte magát. Pozitív üzenetkártyákat készítettünk egymásnak és a családtagoknak.
A karácsony közeledtével december hónapban átjárta osztályunkat a béke és a szeretet. A hónap elején a Piros nap alkalmából pirosba öltözve vártuk a mikulást. Pár nappal később pedig azon kaptuk magunkat, hogy elrepült a december és mindjárt itt a karácsony. E jeles ünnep alkalmából karácsonyi díszek lepték el tantermünket. Felkerültek a színes gömbök, girlandok, elkészült a közös karácsonyfánk, illetve meggyújtottuk az adventi koszorú utolsó gyertyáját is. A karácsonyi angyalkázást egy közös ajándékozással zártuk. Minden tanuló egy kis csekélységgel lepte meg társát.
„A karácsony nem az ajándékok, sokkal inkább a szívünk kinyitásáról szól.” (Janice Maeditere)
Boldogságóra – BOLDOGÍTÓ JÓCSELEKEDETEK
Foglalkozásunkat a kézikönyvben található „irkafirka” mozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtük. A gyermekek először nem igazán értetté, hogy mit is szeretnék tőlünk. Félénken kezdtek el csukott szemmel rajzolni a papírra, de ahogyan telt az idő egyre felszabadultabbnak láttam őket.
A téma bevezetésére a munkafüzet 26. oldalán található feladatot választottam. Minden gyermek segíthetett a macinak, hogy neki is legyen lufija.
A téma feldolgozását a „Suszter manói” című mesével kezdtük. Az előző Boldogságórák tapasztalataira támaszkodva rövid, ismert és lényegre törő mesét választottam. Meglepetésemre e mese közben is kissé érdektelennek láttam a gyerekeket.
A mese befejeztével állításokat mondtam a gyerekeknek, amikről közösen kellett eldönteniük, hogy jó vagy rossz cselekedetek. (Este segítek anyának elmosogatni. Vizet adok a szomjas kutyusomnak. Sáros cipővel lépek a szőnyegre. Átkísérem az idős embereket a zebrán. Séta közben az óvónéni elé szaladok.) Megkértem őket, hogy közben ők is gondolkozzanak, hogy milyen jó cselekedeteket hajtottak már végre. A közösen megfejtett állítások után ilyen gyermeki jócselekedetek kerültek felsorolásra: szépet rajzolok anyának, Zoénak levettem a játékot, Nellinek építettem egy lego emeletes ágyat, anyának segítettem felmosni a szállodában, poszívózok…
Jóságos manók! A kiscsoportosok jeleit felrajzoltam egy-egy kártyára. A nagycsoportosok feladata az volt, hogy húzzanak egy kártyát. Megbeszéltük, hogy a kártyán szereplő jel pontosan mely kiscsoportoshoz tartozik. Arra kértem őket, hogy úgy hajtsanak végre egy jócselekedetet az érintett gyermekkel, hogy neki ne árulják el, hogy őt húzták a boldogság órán. Nagyon izgatottak lettek a gyerekek a titkos feladata hallatán.
A foglalkozás lezárásaként halk zenét kapcsoltam és arra kértem a gyerekeket, hogy amíg a jócselekedet jelét színezik addig gondoljanak azokra a jótettekre, amiket már véghez vittek.
Téma továbbadása: A gyermekeknek kiosztom a munkafüzet 33. oldalán található feladatot, amiket otthon segítséggel készíthetnek el. Elmondtam nekik, hogy az az ember, aki segít majd nekik ő is elkövet ezzel egy jócselekedetet.
„Az iskola a második otthonunk” – hangzik el gyakran ez a mondat. Igyekszünk is úgy alakítani a mindennapokat, hogy minél kevesebb konfliktus okozzon feszültséget közöttünk, és ha olykor adódnak is nézeteltérések, arra törekszünk, hogy minél előbb megoldódjanak, megbeszéljük azokat.
Decemberben az ünnepvárás hangulata mindig megfűszerezi a hétköznapokat. Közösen öltöztettük idén is ünnepi díszbe a termünket. Készítettünk, színeztünk egy óriási karácsonyfát a folyosóra, hetente gyújtották a kiválasztott gyerekek az adventi koszorúnkon a gyertyákat, idézeteket gyűjtöttünk az adventi naptárunkra. Utolsó napon pedig megajándékoztunk egymást.
Jármi Papos Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
Boldogságóra (december) – Boldogító jó cselekedetek
„ Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik.”
/Sonja Lyubomirsky/
Kedvesség, nagylelkűség, segítőkészség, önzetlenség …. ezen erényekkel mindenkinek rendelkeznie kellene. Boldog ember az, aki ezen tulajdonságok birtokában van. Az órán elkészítettük a jó cselekedetek virágát, ahol az osztály tanulói közösen szedték össze gondolataikat arról, hogy miként tudnának még jobb közösség lenni. Egy jó osztályközösség elengedhetetlen feltétele a sikeres munkának.
A gyerekek egy-egy választott gyermeknek őrangyala lesz. Ez azt jelenti, hogy apró jó cselekedeteket kell tenni a társuknak. Pl. segíteni öltözni, odaadni a másik gyermek által is kedvelt játékot… Ez nagyon jól működik a csoportban, élvezik a gyerekek, ha gondoskodhatnak, segíthetnek a csoporttársuknak.