A téma megbeszélése után megismerkedtünk a mesével és kis csoportokban készítettük el a képregényt.
Boldogító jó cselekedetek
Taszári Körzeti Általános Iskola
Az év vége, a karácsony várása mindenkiből a legjobbat hozza ki. Ez megnyilvánult a boldogságórán is. Kedvesebbek, figyelmesebbek, együtt érzőbbek voltak egymással a gyerekek. A Jócselekedetivity nagyon érdekes színfoltja volt az órának. Kiderült hogy azoknak a fogalmaknak az ábrázolása (szavak nélkül), amelyek a jó cselekedetekhez kapcsolódnak, nem egyszerű, még abban az esetben sem, ha megbeszéltük a játék előtt a fogalmakat, és közösen írtuk ezeket össze. A képeslapok magukért beszélnek, tele vannak szeretettel, jó kívánságokkal.
Az 1/9.D. osztállyal decemberben a „Jó cselekedetek gyakorlásával” foglalkoztunk. Az óra elején történő beszélgetésnél a karácsonyihoz köthető jó cselekedetek jutottak elsőként a tanulók eszébe, majd előkerültek az egész évben gyakorolható jó cselekedetek is. A beszélgetés során bebizonyosodott, hogy a tanulóknak fontos a kedvesség, a család, az elfogadás, az együttérzés, a másokon való segítés, és hogy ez sokszor apró tettekben mutatkozik meg, pl. átadni a helyet a buszon, segíteni az osztálytársnak a leckében, házimunkában segíteni, vagy figyelmes meghallgatni a másikat.
A „Hétköznapi hősök” feladatnál a tanulók azonnal azt válaszolták a kérdésemre, hogy tulajdonképpen ők az igazi hétköznapi hősök, akik segítik a bajba jutottakat, időseket, gyerekeket, szüleiket, nagyszüleiket, osztálytársukat és az idegeneket is. Hétköznapi hősöknek megnevezték még a mentősöket, tűzoltókat, rendőröket. A beszélgetés során több személyes történet került elő, a tanulók szívesen beszéltek róla.
A „Jócselekedet láncot” sikerült elkészítenünk, ez a feladat nagyon tetszett a tanulóknak, a vége felé igazi kihívás volt megtalálni egy-egy kezdőbetűvel a szükséges szavakat.
Az óra végén a „Zenés kihívás” feladatba is belekezdtünk, melynek nagyon örültek a tanulók. A dalkeresés közben jöttek csak rá, hogy milyen kevés dalt is ismernek, melyek a jócselekedetekről szólnak. (pl. Aviva: Blame it on the kids, MISSIO: Sing to me, Confetti: When I grow up)
A 9.A. osztállyal decemberben a „Jó cselekedetek gyakorlásával” foglalkoztunk. Az óra elején történő beszélgetésnél a karácsonyi jó cselekedetek, az ajándékozás jutott elsőként a tanulók eszébe, majd előkerültek az egész évben gyakorolható jó cselekedetek is. A beszélgetés során bebizonyosodott, hogy a tanulóknak fontos az együttérzés, a másokon való segítés, és hogy ez sokszor apró tettekben mutatkozik meg, pl. átadni a helyet a buszon, segíteni az osztálytársnak a leckében, házimunkában segíteni, vagy figyelmes meghallgatni a másikat.
A „Hétköznapi hősök” feladatnál a tanulók azonnal azt válaszolták a kérdésemre, hogy tulajdonképpen ők az igazi hősök, akik segítik az elesetteket, időseket, gyerekeket, szüleiket, nagyszüleiket, osztálytársukat és akár idegeneket is. Hétköznapi hősöknek megnevezték még a mentősöket, tűzoltókat, rendőröket, és olyan civil szervezeteket, melyek segítettek a háborús helyzetben. A beszélgetés során több személyes téma, történet előkerült, a tanulók szívesen beszéltek róla, hiszen rájöttek, hogy sokat tudnak tenni másokért, fontos számukra az elfogadás. Megnéztük a „Hősök Tere „című projektről szóló videót is.
Az óra végén a „Zenés kihívás” feladatba is belekezdtünk, melynek nagyon örültek a tanulók. A dalkeresés közben jöttek csak rá, hogy milyen kevés dalt is ismernek, melyek a jócselekedetekről szólnak.
Ujjunkkal szívecskéket formáltunk, melyeket csillámporral szórtunk le. Ezeket a képeslapokat küldjük azoknak, akiknek egy kis szeretetet, figyelmességet szeretnénk küldeni.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldodító ereje volt a fő témánk. Arra koncentráltunk, hogy hogyan tegyük egymást boldoggá. Megfigyelhettük azt is, hogy hogyan hat ránk ez a jó cselekedet. Milyen érzés segíteni valakinek, milyen érzés adni és kapni. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban. Ez a téma nagyon jól illeszkedik az adventi időszakhoz amit egész hónapban gyakoroltunk. A foglalkozásokat kezdő énekléssel indítottuk el. Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg a gyerekekkel. Színeztünk, szituációs játékot játszottunk. Angyalkát, gyógyító szíveket, jóságos manókat készítettünk. Egész hónapban mindenki nagyon jól érezte magát ezeken a foglalkozásokon.
Decemberi beszámoló 2022-2023
A decemberi boldogságóránkat a Tündérek jegyében tartottuk meg, eljátszottuk a tündér melegedőt, amit kifejezetten megszerettek a gyerekek, azóta is többször kérték, hogy így indítsuk a napot!
Az ovis vándortündérek lelkesen dramatizálták a mesét, minden utasítást követve. Jutalomként szívecskéket rajzoltak a gyerekek a tündérkéknek. Ki-ki lerajzolta a saját jókívánságait az általa rajzolt szívecskébe.
Mivel közeleg a karácsony, megleptük a tündéreket egy közösen tenyérnyomattal készített karácsonyfával, melyen a tündértapshoz használt ujjainkkal aranyfényeket alkottunk. Minden kisgyermek csillagot ragasztott rá, így annyi csillag került rá ahányan a csoportunkba.
Jókedvű, vidám nap kerekedett, megtöltöttük a szívünket szeretettel, így várjuk a karácsonyt.
December apró örömök időszaka
Az óra elején ezek hangzottak el:
1.-2. Mit jelent számodra a december? Mostanában milyen jó tetteket hajtottál végre?
De ezek a többi német csoportomban is elhangzottak. Fontos nekik a család, az ünnepek és a téli szünet.
3. Teszt
1. Mi az, amiből többet kellene tenned?
2. Mi az, amiből el kellene venned?
3. Mi az, amit el kellene hagynod?
4. Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
Témák voltak: iskola, költekezés, szeretetnövelés, sok autózás, több munka, lustálkodás feladása, a cigi elhagyása, előrelátás, időpazarlás megszüntetése, rendszer kialakítása, több sport.
A tanulók választhattak, hogy az egyik vagy a másik kérdéssort csinálják meg.
Mit rügyeztettél ki magadban ebben az évben?
Mi indult el benned?
Mi virágzott ki?
Mi gyümölcsözött?
Mi érett meg nálad?
Mit kellett leszüretelni?
Mit kellett válogatni?
Mit kellett raktározni?
Itt az érzelem kivirágzása, a gyümölcsöző szabadidő volt fontos, a megérett önérzet, akaratot kell leszüretelni, válogatásnál jött az érdek.
4.Egyetértek az alábbi mondással:
„Ha adventben megtisztítjuk a lelkünket, karácsonykor maguktól gyulladnak ki az ünnepi fények.” Böjte Csaba
Erről csak röviden mondtak véleményt a tanulók.
5. Majd ezen az órán mikulási ajándékozás is volt, mindenki húzott egy osztálytársat.
A jobb veled a világ feliratú lapra pár mondatos, szavas jellemzést adtak a másikról és utána volt ajándékozás. Volt nagy öröm, mert személyre szóló ajándékozás volt.
Tavaly ez volt: Minden tanuló kihúzott egy nevet, úgy kellett átadni az ajándékot, hogy megmondták a másiknak, hogy mit szeretnek benne. Jó volt látni, ahogy a tizenkettedikes tanulók örültek és pakolták ki a csomagjukat.
Mindenki felírt lapra két fogalmat, ami a számára fontos, majd az egyiket megtarthatta, a másikat átadta a kihúzott társának a csomagban. Az alábbi szavak keletkeztek: tanulás, törődés, bizalom, te, szeretet, egészség, törődés, alkohol, család, fácánhajtás, állatok, szeretet (korosztályukra és szakmájukhoz kapcsolódó szavak)
A jobb veled a világ c. mondatot átadtam 2 osztálynak, ahol 2 osztályfőnök ír minden diákjának egy-egy sort. De jó így! Örömteli volt ez is.
6. A négy gyertya c. mese reggel hangzott el, mert a 2. órában helyettesíteni is voltam náluk aznap és erről a meséről sokat beszélgettünk. A remény nagyon fontos, megerősítették ők is ezt.
A szokásos kártyás csapat képeket választott ki, hogy mit jelent számukra a jócselekedet.
A következő héten, dec. 13-án 2 kártyát húztak a tanulók: egyet 2021-re, ami jellemző volt az évükre és egyet 2022-re, hogy mit szeretnének.
Szép és lélekben gazdag órák voltak a 13. c osztályban!
További jócselekedetek:
• Jómagam dec. 6-án a minden kollégámnak adtam egy cukrot és idézetet, hogy megszépítsem a napjukat.
• Hétfőn, december 5-én az óvodába mentünk 15 fővel és meglepetést vittünk a kicsiknek, majd műsort is adtunk. Ezt a hagyományt 2012-ben kezdtük el.
• Szeptemberben megkeresett egy fiú, hogy ő nyugdíjas otthonban szeretne felolvasni, kerestem neki egy nyugdíjas klubot, ő ott olvasott karácsonyi verseket, de novemberben is volt felolvasni, akkor nagy sikere volt, ezért hívták meg most is. Sőt már a márciusi nőnapra is meghívták!
• Minden korosztálynak igyekszünk örömet adni, de nemcsak decemberben.
Jelszavam most is igaznak bizonyult:
„Minden élménnyel több leszel!
December apró örömök időszaka
Az óra elején ezek hangzottak el:
1.-2. Mit jelent számodra a december? Mostanában milyen jó tetteket hajtottál végre?
De ezek a többi német csoportomban is elhangzottak. Fontos nekik a család, az ünnepek és a téli szünet.
3. Teszt
1. Mi az, amiből többet kellene tenned?
2. Mi az, amiből el kellene venned?
3. Mi az, amit el kellene hagynod?
4. Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
Témák voltak: iskola, költekezés, szeretetnövelés, sok autózás, több munka, lustálkodás feladása, a cigi elhagyása, előrelátás, időpazarlás megszüntetése, rendszer kialakítása, több sport.
A tanulók választhattak, hogy az egyik vagy a másik kérdéssort csinálják meg.
Mit rügyeztettél ki magadban ebben az évben?
Mi indult el benned?
Mi virágzott ki?
Mi gyümölcsözött?
Mi érett meg nálad?
Mit kellett leszüretelni?
Mit kellett válogatni?
Mit kellett raktározni?
Itt az érzelem kivirágzása, a gyümölcsöző szabadidő volt fontos, a megérett önérzet, akaratot kell leszüretelni, válogatásnál jött az érdek.
4.Egyetértek az alábbi mondással:
„Ha adventben megtisztítjuk a lelkünket, karácsonykor maguktól gyulladnak ki az ünnepi fények.” Böjte Csaba
Erről csak röviden mondtak véleményt a tanulók.
5. Majd ezen az órán mikulási ajándékozás is volt, mindenki húzott egy osztálytársat.
A jobb veled a világ feliratú lapra pár mondatos, szavas jellemzést adtak a másikról és utána volt ajándékozás. Volt nagy öröm, mert személyre szóló ajándékozás volt.
Tavaly ez volt: Minden tanuló kihúzott egy nevet, úgy kellett átadni az ajándékot, hogy megmondták a másiknak, hogy mit szeretnek benne. Jó volt látni, ahogy a tizenkettedikes tanulók örültek és pakolták ki a csomagjukat.
Mindenki felírt lapra két fogalmat, ami a számára fontos, majd az egyiket megtarthatta, a másikat átadta a kihúzott társának a csomagban. Az alábbi szavak keletkeztek: tanulás, törődés, bizalom, te, szeretet, egészség, törődés, alkohol, család, fácánhajtás, állatok, szeretet (korosztályukra és szakmájukhoz kapcsolódó szavak)
A jobb veled a világ c. mondatot átadtam 2 osztálynak, ahol 2 osztályfőnök ír minden diákjának egy-egy sort. De jó így! Örömteli volt ez is.
6. A négy gyertya c. mese reggel hangzott el, mert a 2. órában helyettesíteni is voltam náluk aznap és erről a meséről sokat beszélgettünk. A remény nagyon fontos, megerősítették ők is ezt.
A szokásos kártyás csapat képeket választott ki, hogy mit jelent számukra a jócselekedet.
A következő héten, dec. 13-án 2 kártyát húztak a tanulók: egyet 2021-re, ami jellemző volt az évükre és egyet 2022-re, hogy mit szeretnének.
Szép és lélekben gazdag órák voltak a 13. c osztályban!
További jócselekedetek:
• Jómagam dec. 6-án a minden kollégámnak adtam egy cukrot és idézetet, hogy megszépítsem a napjukat.
• Hétfőn, december 5-én az óvodába mentünk 15 fővel és meglepetést vittünk a kicsiknek, majd műsort is adtunk. Ezt a hagyományt 2012-ben kezdtük el.
• Szeptemberben megkeresett egy fiú, hogy ő nyugdíjas otthonban szeretne felolvasni, kerestem neki egy nyugdíjas klubot, ő ott olvasott karácsonyi verseket, de novemberben is volt felolvasni, akkor nagy sikere volt, ezért hívták meg most is. Sőt már a márciusi nőnapra is meghívták!
• Minden korosztálynak igyekszünk örömet adni, de nemcsak decemberben.
Jelszavam most is igaznak bizonyult:
„Minden élménnyel több leszel!
December apró örömök időszaka
Az óra elején ezek hangzottak el:
1.-2. Mit jelent számodra a december? Mostanában milyen jó tetteket hajtottál végre?
De ezek a többi német csoportomban is elhangzottak. Fontos nekik a család, az ünnepek és a téli szünet.
3. Teszt
1. Mi az, amiből többet kellene tenned?
2. Mi az, amiből el kellene venned?
3. Mi az, amit el kellene hagynod?
4. Mi az, amit be kellene vezetned az életedbe?
Témák voltak: iskola, költekezés, szeretetnövelés, sok autózás, több munka, lustálkodás feladása, a cigi elhagyása, előrelátás, időpazarlás megszüntetése, rendszer kialakítása, több sport.
A tanulók választhattak, hogy az egyik vagy a másik kérdéssort csinálják meg.
Mit rügyeztettél ki magadban ebben az évben?
Mi indult el benned?
Mi virágzott ki?
Mi gyümölcsözött?
Mi érett meg nálad?
Mit kellett leszüretelni?
Mit kellett válogatni?
Mit kellett raktározni?
Itt az érzelem kivirágzása, a gyümölcsöző szabadidő volt fontos, a megérett önérzet, akaratot kell leszüretelni, válogatásnál jött az érdek.
4.Egyetértek az alábbi mondással:
„Ha adventben megtisztítjuk a lelkünket, karácsonykor maguktól gyulladnak ki az ünnepi fények.” Böjte Csaba
Erről csak röviden mondtak véleményt a tanulók.
5. Majd ezen az órán mikulási ajándékozás is volt, mindenki húzott egy osztálytársat.
A jobb veled a világ feliratú lapra pár mondatos, szavas jellemzést adtak a másikról és utána volt ajándékozás. Volt nagy öröm, mert személyre szóló ajándékozás volt.
Tavaly ez volt: Minden tanuló kihúzott egy nevet, úgy kellett átadni az ajándékot, hogy megmondták a másiknak, hogy mit szeretnek benne. Jó volt látni, ahogy a tizenkettedikes tanulók örültek és pakolták ki a csomagjukat.
Mindenki felírt lapra két fogalmat, ami a számára fontos, majd az egyiket megtarthatta, a másikat átadta a kihúzott társának a csomagban. Az alábbi szavak keletkeztek: tanulás, törődés, bizalom, te, szeretet, egészség, törődés, alkohol, család, fácánhajtás, állatok, szeretet (korosztályukra és szakmájukhoz kapcsolódó szavak)
A jobb veled a világ c. mondatot átadtam 2 osztálynak, ahol 2 osztályfőnök ír minden diákjának egy-egy sort. De jó így! Örömteli volt ez is.
6. A négy gyertya c. mese reggel hangzott el, mert a 2. órában helyettesíteni is voltam náluk aznap és erről a meséről sokat beszélgettünk. A remény nagyon fontos, megerősítették ők is ezt.
A szokásos kártyás csapat képeket választott ki, hogy mit jelent számukra a jócselekedet.
A következő héten, dec. 13-án 2 kártyát húztak a tanulók: egyet 2021-re, ami jellemző volt az évükre és egyet 2022-re, hogy mit szeretnének.
Szép és lélekben gazdag órák voltak a 13. c osztályban!
További jócselekedetek:
• Jómagam dec. 6-án a minden kollégámnak adtam egy cukrot és idézetet, hogy megszépítsem a napjukat.
• Hétfőn, december 5-én az óvodába mentünk 15 fővel és meglepetést vittünk a kicsiknek, majd műsort is adtunk. Ezt a hagyományt 2012-ben kezdtük el.
• Szeptemberben megkeresett egy fiú, hogy ő nyugdíjas otthonban szeretne felolvasni, kerestem neki egy nyugdíjas klubot, ő ott olvasott karácsonyi verseket, de novemberben is volt felolvasni, akkor nagy sikere volt, ezért hívták meg most is. Sőt már a márciusi nőnapra is meghívták!
• Minden korosztálynak igyekszünk örömet adni, de nemcsak decemberben.
Jelszavam most is igaznak bizonyult:
„Minden élménnyel több leszel!