Ez a téma mindig közel állt a szívemhez. Az adventi készülődés a jóságról, a jó cselekedetekről szól. Egy igazán tartalmas érzelmileg csordultig teli időszak.
A foglalkozásunkat a karácsonyi ünnepi héten valósítottam meg. A gyermekek egy felfokozottabb érzelmi állapotban voltak. Kezdő tevékenységünknek közös zenés relaxációt választottam . A választott zene (https://youtu.be/tgXEu06xLZw) maximálisan segítette a ráhangolódást a tevékenységünkre , segítette az ellazulást, a koncentrációt, valamint megteremtette az optimális hangulatot a mesehallgatáshoz.
Orgoványi Anikó: Az arany szárnyú angyal című meséje jó választás volt. Mindamellett, hogy felkeltette a gyermekek érdeklődését, a mese értéküzenetét is megértették. Az ezt követő beszélgetés során aktívak, együttműködők voltak. Örömmel osztották meg „én-élményeiket” a jó cselekedetekkel kapcsolatban.
A beszélgetés után átváltoztunk táncoló angyalokká és a hónap dalára szabadon, mozoghattak, táncolhattak.
Boldogságóránk zárásaként elkészültek a jó cselekedet angyalkák is, melyek a csoportszoba, és a faliújság díszei lettek.
Boldogító jó cselekedetek
Teljes mértékben a segédanyag mentén haladtam, mivel nagyon tetszett, aranyos és kedves volt, hogy tündéreken keresztül érzékeltettük a témát. A tündéri reggeli torna nagyon tetszett a gyerekeknek, többször, más alkalmakkor is fel fogom használni. Nagyon élvezték a gyerekek. Utáána küvetkezett a mese, ami szintén fantasztikus volt, hogy ők is a mese szereplői lehettek, a nem megszokott dramatizálós módon. Beszélgetőkörüünk ismét nagyon jól alakult. Mindig megdöbbentő számomra, hogy ezek az apró gyerekek milyen komolyan meg tudják fogalmazni gondolataikat, félelmeiket, vágyaikat. Most is így történt.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
Varró Dániel: Mese c. verse modern nyelvezete elcsodálkoztatta a 3, osztályos fiúkat, sőt a frizsider szót nem ismerve, még szókincsfejlesztére is sor került.
Kiscsoportokban dolgoztak, általuk választott legjobb 3 képkockát próbáltuk kiválasztani, mint a Kezdet, A legfontosabb pillanat, Befejezés, a végén nem tudtak dönteni, azért lett 4. 🙂
Nagyon érdekes feladat volt, mert komplexitást mutatott,szövegértésben, kifejezőkészségben, vizualitásban.
Központi szerepet kap az osztály mindennapjaiban a pozitív gondolkodás mellett, az egymás megsegítése, növények, állatok gondozása, közösségi feladatkörök.
Mindennapos hálakerék forgatásnál már gördülékenyen mondják a másiktól kapott odafigyelést, érintést, jó szót, simogatást… Az Adventi naptárunkon minden nap kiteszünk és olvasunk egy aznapra szóló idézetet, melyet átbeszélünk, értelmezünk, csoportosan figyelünk rá és próbáljuk annak megfelelően élni a mindennapjainkat.
A boldogságórát a hónap dalával indítottunk, melyből ráéreztek miről is fog szólni az óra. Nagyon szeretjük ezeket a dalokat, számunkra is érthető, megfogható a szövege, jó a dallama, utána is kérik, hogy hallgassuk meg többször.
Minden tanuló megkapta otthonra a családi jó cselekedet naptárt, melyet át is olvastunk közösen. Átbeszélgettük a mindennapokból példákkal, hogy minél közelebb hozzuk az értelmét mindannyiunk számára. „Jobb veled a világ”- megterveztük közösen, hogy milyen jó cselekedeteket fogunk véghez vinni a jövőben. Mindenki tett hozzá egy gondolatot. Állatvédelmi programba kapcsolódik iskolánk, amely újabb teret biztosít a körülöttünk élő élőlényekre való odafigyelésre. Kert-és parkápoló szakunk pedig a növények mindennapos gondozására tanít minket.
Varró Dániel: Mese című meséjét olvastuk el, majd el is játszottuk. Elkészítettük hozzá a képkockákat, ki amelyiket vállalta.
Karácsony közeledtével szélsziporkát készítettünk: Azt álmodtam, karácsony voltam… Csodás gondolatok, mondatok születtek.
A karácsonyi angyalok meghozták az osztálynak a Pozitivity szupererő kártyajátékot, mely nagyon elnyerte a tetszésünket. Az év utolsó napjaiban többször elővettük, sok boldog, tanulságos pillanatot szereztünk vele.
Jól csak a szívével lát az ember… Boldog ünnepeket!
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 4. osztálya
A Szívem kertje című mese meghallgatása után beszélgetni kezdtünk arról, ki milyen jó cselekedetet ismer, mivel lehet jót tenni, kinek lehet örömet okozni? Egymás segítését, az otthoni házimunkában való részvételt, az idősek és szegények segítését és még nagyon-nagyon sok területet megemlítettek a gyerekek.
A szót a közelgő karácsonyra tereltem, így mindenki elmesélhette, hogy a szüleinek mivel fog az ünnepi időszakban örömet okozni, mivel fogja meglepni.
A következő napokban pedig mindenki megfesthette saját kis meglepetés üvegmécsesét, amit egészen karácsonyig titokban tartunk a szülők előtt. 🙂
OM: 201770 Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke u. 56.
Csoport: Méhecske (kiscsoport)
Pedagógusok: Balázsné Barta Anikó Judit óvodapedagógus, Sallai Anikó pedagógiai asszisztens
Időszak: 2022.12.12.-2022.12.16.
Módszer:
Bemutatás, Szemléltetés, Segítségnyújtás, Dicséret, Gyakorlás, Cselekedtetés,
Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma:
Csoportos, Egyéni, Mikrocsoportos, Páros
Heti terv címe: Tél: „Kiskarácsony, nagykarácsony” A jó cselekedetek gyakorlása
HÉTFŐ
Bevezetés: Elment a Mikulás, díszítjük a csoportszobát karácsonyra. Advent negyedik vasárnapja következik A csoportnak is van advent koszorúja. A Boldogságóra program negyedik hónapjának a témája: A boldogító jócselekedetek. Ez karácsonyra készülve nagyon aktuális és szívhezszóló. A gyermekekkel meghallgattuk a témához kapcsolódó zenét: „Jó emberré, csak a szívemmel válhatok!” (Bagdi Bella)
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
*Süssünk, süssünk valamit
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése.,
Zene segítségével a gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, személyiségének formálása,
Feladat: Zenei élmény nyújtása, zenehallgatás segítségével esztétikai érzék fejlesztése., A gyermekhangszerek megfelelő használatának megalapozása, szokásalakítás
Tevékenységek:
*Ég a gyertya ég (ÉNO:157.)
*A karácsony akkor szép ((ÉNO:261)
*Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: A gyermeki élethez tartozó ünnepre való ráhangolódás, az ünnep emlékezetessé tétele. Bővüljön a gyerekek ismerete az ünnepi időszakról., Karácsonyvárás! A boldogító jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása. (Boldogságóra Program 4.)
Feladat: Érdeklődés, kíváncsiság felkeltése közös tevékenységek által. Az ajándékkészítés örömének megtapasztalása. A jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása.,
Tél: Karácsony; A Boldogságóra Program 4. hónapjának témája: A jócselekedetek gyakorlása
Tevékenységek:
Beszélgetőkör: Megbeszéljük a gyerekekkel, hogy ki szokott jót tenni. Otthon segítenek a szüleiknek, összepakolják a játékaikat, szótfogadnak, együtt játszanak a társaikkal, odaadják a játékot, stb.
Zenehallgatás, éneklés: *Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
KEDD
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Fújja a szél a fákat
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok, relaxációs gyakorlatok
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság és igényesség alakítása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények biztosítása,
Tevékenységek
*Mézeskalács sütése (Az elkészült mézeskalácsot megkóstoljuk, készítünk az együttműködő partnereinknek és az Idősek Otthona lakóinak ajándékba.)
*Jóesés-hóesés
Verselés, mesélés
Cél: Belső kepi világ, fantasia fejlesztése a mesék által., Érzelmi intelligencia fejlesztése.,
Feladat: Anyanyelv gazdagságának felfedeztetése, a nyelvi- kommunikációs fejlődés elősegítése révén., Átélhető esztétikai élmény nyújtása.,
Tevékenységek
*Mentovics Éva: Hófehér karácsony
*Gazdag Erzsi: Hóember
*Mese: Téli lakoma (Gőgös Gúnár Gedeon)
SZERDA (Folytatjuk a hétfői napon elkezdett tevékenységeket!)
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
*Süssünk, süssünk valamit
*Ki a körből, be a körbe
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése.,
Zene segítségével a gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, személyiségének formálása,
Feladat: Zenei élmény nyújtása, zenehallgatás segítségével esztétikai érzék fejlesztése., A gyermekhangszerek megfelelő használatának megalapozása, szokásalakítás
Tevékenységek:
*Ég a gyertya ég (ÉNO:157.)
*A karácsony akkor szép ((ÉNO:261)
*Ember, ember, december https://www.youtube.com/watch?v=XfRFbQ3CvYw (forrás:internet)
*Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: A gyermeki élethez tartozó ünnepre való ráhangolódás, az ünnep emlékezetessé tétele. Bővüljön a gyerekek ismerete az ünnepi időszakról., Karácsonyvárás! A boldogító jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása. (Boldogságóra Program 4.)
Feladat: Érdeklődés, kíváncsiság felkeltése közös tevékenységek által. Az ajándékkészítés örömének megtapasztalása. A jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása.,
Tél: Karácsony; A Boldogságóra Program 4. hónapjának témája: A jócselekedetek gyakorlása
Tevékenységek:
Beszélgetőkör: Megbeszéljük a gyerekekkel, hogy ki szokott jót tenni. Otthon segítenek a szüleiknek, összepakolják a játékaikat, szótfogadnak, együtt játszanak a társaikkal, odaadják a játékot, stb.
Zenehallgatás, éneklés: *Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
CSÜTÖRTÖK (Folytatjuk a keddi napon elkezdett tevékenységeket!)
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Erdő szélén házikó
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok, relaxációs gyakorlatok
*Tűz, víz, repülő
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság és igényesség alakítása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények biztosítása,
Tevékenységek
*A jócselekedet jelének kiszínezése (szív)
*Jóesés-hóesés
Verselés, mesélés
Cél: Belső kepi világ, fantasia fejlesztése a mesék által., Érzelmi intelligencia fejlesztése.,
Feladat: Anyanyelv gazdagságának felfedeztetése, a nyelvi- kommunikációs fejlődés elősegítése révén., Átélhető esztétikai élmény nyújtása.,
Tevékenységek
*Mentovics Éva: Hófehér karácsony
*Gazdag Erzsi: Hóember
*Mese: Téli lakoma (Gőgös Gúnár Gedeon)
*Új mese: Visszajött a répa
PÉNTEK
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Erdő szélén házikó
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok, relaxációs gyakorlatok
*Tűz, víz, repülő
Mozgás
Cél: A gyerekek egészségének megerősítése., A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés.,
Tevékenységek
*Csúszás, mászás, egyensúlyozó járás gyakorlása
*Lábboltozat és tartásjavító gyakorlatok különböző eszközökkel (mezítláb)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság és igényesség alakítása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények biztosítása,
Tevékenységek
*Karácsonyi díszek készítése
*A jócselekedet jelének felragasztása a 4. lépcsőfokra a méhecske várunkon.
*Jóesés-hóesés
*A jócselekedet jelét átadni más csoportba
*A szülőknek hazavinni a szívecskét, megmutatni a héten készült díszeket
REFLEXIÓ
Az ünnepekre való ráhangolódás sokkal könnyebb volt ezzel a témával, hiszen az advent a karácsony, a szeretetről, az egymásra való odafigyelésről, a jó cselekedetekről szól. A kiscsoportban nagyon szeretik a gyerekek a zenék hallgatását. Bagdi Bella zenéi fülbemászóak, ezáltal könnyen megtanulhatóak. A “Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dal hangulatát egyből megérezték a gyerekek. Többszöri meghallgatás után már együtt énekeltük és koreográfiát is találtunk rá közösen! A mézeskalács finom volt, mindenki kiválasztotta a neki tetsző formakinyomót. Jutott belőle az Idősek Otthonában lakóknak, valamint az együttműködő partnereknek. Több gyermek választotta a szívecske formát. Az adventi gyertyákat meggyújtva meghitt karácsonyi hangulatot teremtettünk, mert a mézeskalács illata is átlengte a csoportszobát.
Csoportunkban nagyon segítőkész gyerekek vannak, ám néha sajnos előbújik az undokmanó, amikor „minden csak az enyém” szellő lengi be a csoportot…
Már kiscsoporttól kezdve azt tanítjuk a gyerekeknek, hogy minden közös, megosztozunk a játékokon, nem nevetjük ki a hibákat stb. Mostanra elértük azt, hogy a legtöbb esetben már megbeszélik, ha vitájuk támad társaikkal a gyerekek, kevesebbet veszekednek, kitartóan játszanak, nagyon ötletes alkotásokat készítenek. Csoportunkban van egy kisfiú, aki nehezen illeszkedik be, szélvész módjára söpör végig mindenki játékán, mert neki pont az kell, amiből aztán az lesz, hogy a végén semmivel sem játszik, de mindent lerombol. A gyerekekkel közösen sokat beszélgetünk, segítünk neki, hogy ne kerüljön állandó konfliktushelyzetbe.
Nemrég néztük meg a gyerekekkel a Holle anyó című előadást, amit azóta már mi is „színpadra” vittünk. Minden nap kétszer előadjuk, hogy mindenki szerepelhessen. Ehhez kapcsoltam a Vándor Tündérek játékot. Nagyon ötletesen alakult a kaland, teljes mértékben megértették a gyerekek, hogy ha kedvességet adunk, kedvességet is kapunk vissza. Ez egész hónapban a varázsmondatunk volt.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek gyakorlása témát dolgoztuk fel különböző módszerekkel. Mind az öt csoportban a pedagógusok elmondták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Szívem kertje, majd meghallgatták a hónap dalát Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok. A decemberi hónap a várakozással telt, először vártuk a Télapót, majd a Jézuskát. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen fontos jót tenni másokkal, nem csak kapni jó de adni is ugyan olyan jó érzés. Minden csoportban beszélgettek arról, hogy ki milyen jót tett valakivel. Lehetőséget biztosítottunk, hogy a gyerekek a saját szavaikkal megfogalmazzák a jó cselekedeteiket. Az óvodánkban ebben a hónapban gyűjtést szerveztünk, „egy tábla csoki, egy mosolyért”. Egy szervezetnek gyűjtöttünk tábla csokikat, hogy olyan gyerekek kaphassák meg akinek ezzel nagy örömet tudunk szerezni. A jó cselekedetek vagy egy kedves gesztus milyen fontos, mert ezzel sok kis gyereknek mosolyt csalhatunk az arcukra. A süni, pillangó és mókus csoport gyermekei gyógyító szíveket készítettek. A maci csoport gyermekei átélhették, hogy milyen jó kapni, a csoportban a gyerekek egymást ajándékozták meg. A katica csoport gyermekei pedig fenyőfát készítettek ujjlenyomatokkal.