December hónapban a Paralimpia című történetet meséltem el a tanulóknak. Ezután beszélgetést kezdeményeztem, és elmondták, hogy ők is segítettek volna az elesett társuknak is verseny befejezésében. Meséltek az adakozásról, többen megunt játékaikat adják kisebb gyerekeiknek, mások pedig a cipősdoboz akcióban is részt vesznek.
A hónap legjobb cselekedete, hogy új tanuló érkezett az osztályba és segítenek neki a beilleszkedésben.
A jócselekedetekhez sorolható még, hogy meglátogattuk Mikulás napján a testvérosztályunkat, akik másodikosok. Vittünk nekik ajándékot és közösen énekeltünk, verset mondtunk.
Boldogító jó cselekedetek
Elmeséltem a gyerekeknek a szívem kertje mesét, s a nagyokkal felelevenítettük a Boldogság,boldogság…mondókát,amit már tavaly megtanultunk. Beszélgettünk arról,hogy kinek mivel tudunk örömet okozni,hogy boldog legyen ?! Pl.a szüleinknek a házimunkában: portörlés,porszívózás, mosogatás,ruhák összehajtogatàsa, zokni pároztatás, sepregetés, ezekben szoktak segíteni. Vagy az oviban a kisebbeket megvigasztalni,játszani azzal,aki hívja társasozni, a kicsiknek segíteni felvenni a bakancsot, kifordítani a ruhákat.
A mesét és a beszélgetést körben ülve a szőnyegen voltunk, a gyerekek a szeretet jeleként építettek tüzet, s a beszélgetés közben ” melegedhettünk ” a szeretet tüzénél. Ezután a szeretet szívét kiszíneztük, a szív hátuljára pedig a nagyobbak a barátaik jeleit rárajzolták. Azután egymásnak adták a szíveket, van akinek négy szívecske is összegyűlt,négy baráttól.
Játszottunk egy játékot, körbe adva a jóságos télapót. Amelyik gyereknél megállt a zene elhallgatásakor,annál a gyereknél elmondtuk milyen jót tettünk vele az elmúlt napokban, és ő kivel tett jót a csoportban, és mit. A gyerekeknek nagyon tetszett ez a játék. Ezután relaxációs zenére megbeszéltük ,hogy jobb adni,mint kapni , ennek a jelentését , jelentőségét. Majd a gyerekek karácsonyfát rajzoltak pont összekötőn , és odaadták annak a gyereknek a rajzukat,akinek szerették volna, de megkellet indokolniuk,miért annak a gyereknek adták. Feltöltődtek a foglalkozás alatt, így még nagyobb örömmel várhatják a karácsonyt.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola
Advent ideje van. Készülünk a karácsonyi ünnepre. Az osztályban egymást megajándékoztuk. A szülőknek is készítettünk ajándékot.
A foglalkozást játékkal kezdtük: a térfelek vitája. A terem egyik fele igen, a másik a nem álláspontot képviseli. Középre helyezkednek, akik nem tudnak az adott kérdésben döntésre jutni. Az állítások: Jobb adni, mint kapni./ Minden egyes ember ugyanannyira képes jót cselekedni./ Az én segítségem, csepp a tengerben, úgysem ér sokat./ Örömet okoz, ha segítek másnak./ Ha segítek, viszont várom a segítséget./ Csak ösztönösen segítek és nem várok semmi viszonzást érte./ Az emberekből kihalt az emberiség.
Közeleg a karácsony, ideje a külvilág zajától, a napi küzdelmektől befelé fordulnunk, családunkra, embertársainkra gondolunk. A jócselekedetek hónapjában a segítőkészségről beszélgettünk. Vajon fontos –e és miért, hogy segítsünk másokon? Minden gyerek és felnőtt is tud emlékeket idézni, amikor segített valakin. A tanulókat arra kértem, hogy kategóriákban gondolkodva gyűjtsünk példákat emberi segítségnyújtásra. Fizikai segítség / lelki támogatás. Fizikai: Idős embernek a táskáját, kosarát átvette./ Otthon segít a házimunkában, ha anya sokat dolgozott. Lelki: osztálytársát, barátját vigasztalta, amikor szomorúság érte.
Közösségünkben szokott gondot okozni, ha a beteg nem kapja meg a leckét. Vajon, sokan miért nem tudják a másik helyzetébe képzelni magukat, milyen rossz, ha távol kell maradni és lemarad valaki az anyaggal. Arra végképp nem gondolnak néhányan, ha ők lesznek betegek, majd nekik sem fotózzák le a füzetben a vázlatot? A gyerekeket arról próbáltam meggyőzni, hogy közösségi életünk fennmaradását támogatja minden segítő tevékenység.
Elmeséltem, hogy az állatvilágban is gyakori a társas támogatási forma, amely egészen az önfeláldozásig terjedhet. A segítőkészség ráadásul kedvezően hat ki testünk állapotára. A következő kérdésre tehát egyértelmű a válasz: “A kedvesség megtérül? “- Igen! Segíteni nem csak szűkebb környezetünk tagjain lehetséges: több segítő szervezet is hirdet segítő kampányokat: a Magyar Vöröskereszt, a Máltai Szeretetszolgálat és a Katolikus Karitász talán a legismertebbek. A jócselekedetek tárháza feladatban olyan kis feladatokat adtunk magunknak a közel jövőre, amelyet könnyen teljesíteni tudunk. A gyerekek az otthoni gesztusokat választották leginkább: kávé főzés anyának, süti készítése, mamának takarítani, de volt, aki régi játékát ajánlja fel egy rászorulónak.
A foglalkozást egy történettel zártam. Forrás: https://hasznaldfel.hu/az-elveszett-penz-egy-tortenet-a-jo-cselekedetek-erejerol/
“Élt a környékünkön egy kedves idős hölgy, aki még évekkel ezelőtt elveszítette a férjét. Nem sokkal később újabb csapás következett be az életében: lánya, veje és két unokája tragikus hirtelenséggel meghalt egy autóbalesetben. A néni egy nagy bérház egyik szűk lakásában lakott egyedül, és kevés nyugdíjából próbált megélni valahogy.
Egyik nap, amikor hazafelé tartottam az iskolából, a bérház kapuján egy hirdetést vettem észre.„Elvesztettem 2000 forintot, aki megtalálta, legyen szíves hozza fel az 5. emelet 2.-be, mert a kevés nyugdíjamból ételt is nehezen tudok venni.”
Nem sokat gondolkodtam: bementem a házba, fel az 5. emeletre, kivettem a tárcámból 2000 forintot, és becsöngettem. Amikor a néni meglátott kezemben a pénzzel, kicsordultak a könnyei, és meghatódva így szólt: „Te vagy ma a tizenkettedik ember, aki feljött hozzám a 2000 forinttal. Nagyon köszönöm!” Mosolyogva elbúcsúztam tőle, majd a lifthez léptem. Még utánam szólt az ajtóból: „Lányom! Azt a hirdetést vedd le kérlek, mert azt sem én raktam ki.”
A MosolyManók adománygyűjtő akcióhoz osztályunk is csatlakozott, játékokkal és könyvekkel segítve rászorulókat. Reméljük, sikerül mosolyt varázsolni a gyermekarcokra!
Ne felejtsük: A legkisebb gesztus is lehet valaki számára komoly segítség! Jó cselekedetekkel mások életét könnyítjük meg, ugyanakkor saját életünket is szebbé tesszük!
Végül felragasztottuk díszeinket egy barna kartonra és készítettünk egy mézeskalács házikót, ezzel kívánunk boldog karácsonyt mindenkinek!
Szandaszőlősi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A téma megbeszélése után megismerkedtünk a mesével és kis csoportokban készítettük el a képregényt.
Taszári Körzeti Általános Iskola
Az év vége, a karácsony várása mindenkiből a legjobbat hozza ki. Ez megnyilvánult a boldogságórán is. Kedvesebbek, figyelmesebbek, együtt érzőbbek voltak egymással a gyerekek. A Jócselekedetivity nagyon érdekes színfoltja volt az órának. Kiderült hogy azoknak a fogalmaknak az ábrázolása (szavak nélkül), amelyek a jó cselekedetekhez kapcsolódnak, nem egyszerű, még abban az esetben sem, ha megbeszéltük a játék előtt a fogalmakat, és közösen írtuk ezeket össze. A képeslapok magukért beszélnek, tele vannak szeretettel, jó kívánságokkal.
Az 1/9.D. osztállyal decemberben a „Jó cselekedetek gyakorlásával” foglalkoztunk. Az óra elején történő beszélgetésnél a karácsonyihoz köthető jó cselekedetek jutottak elsőként a tanulók eszébe, majd előkerültek az egész évben gyakorolható jó cselekedetek is. A beszélgetés során bebizonyosodott, hogy a tanulóknak fontos a kedvesség, a család, az elfogadás, az együttérzés, a másokon való segítés, és hogy ez sokszor apró tettekben mutatkozik meg, pl. átadni a helyet a buszon, segíteni az osztálytársnak a leckében, házimunkában segíteni, vagy figyelmes meghallgatni a másikat.
A „Hétköznapi hősök” feladatnál a tanulók azonnal azt válaszolták a kérdésemre, hogy tulajdonképpen ők az igazi hétköznapi hősök, akik segítik a bajba jutottakat, időseket, gyerekeket, szüleiket, nagyszüleiket, osztálytársukat és az idegeneket is. Hétköznapi hősöknek megnevezték még a mentősöket, tűzoltókat, rendőröket. A beszélgetés során több személyes történet került elő, a tanulók szívesen beszéltek róla.
A „Jócselekedet láncot” sikerült elkészítenünk, ez a feladat nagyon tetszett a tanulóknak, a vége felé igazi kihívás volt megtalálni egy-egy kezdőbetűvel a szükséges szavakat.
Az óra végén a „Zenés kihívás” feladatba is belekezdtünk, melynek nagyon örültek a tanulók. A dalkeresés közben jöttek csak rá, hogy milyen kevés dalt is ismernek, melyek a jócselekedetekről szólnak. (pl. Aviva: Blame it on the kids, MISSIO: Sing to me, Confetti: When I grow up)
A 9.A. osztállyal decemberben a „Jó cselekedetek gyakorlásával” foglalkoztunk. Az óra elején történő beszélgetésnél a karácsonyi jó cselekedetek, az ajándékozás jutott elsőként a tanulók eszébe, majd előkerültek az egész évben gyakorolható jó cselekedetek is. A beszélgetés során bebizonyosodott, hogy a tanulóknak fontos az együttérzés, a másokon való segítés, és hogy ez sokszor apró tettekben mutatkozik meg, pl. átadni a helyet a buszon, segíteni az osztálytársnak a leckében, házimunkában segíteni, vagy figyelmes meghallgatni a másikat.
A „Hétköznapi hősök” feladatnál a tanulók azonnal azt válaszolták a kérdésemre, hogy tulajdonképpen ők az igazi hősök, akik segítik az elesetteket, időseket, gyerekeket, szüleiket, nagyszüleiket, osztálytársukat és akár idegeneket is. Hétköznapi hősöknek megnevezték még a mentősöket, tűzoltókat, rendőröket, és olyan civil szervezeteket, melyek segítettek a háborús helyzetben. A beszélgetés során több személyes téma, történet előkerült, a tanulók szívesen beszéltek róla, hiszen rájöttek, hogy sokat tudnak tenni másokért, fontos számukra az elfogadás. Megnéztük a „Hősök Tere „című projektről szóló videót is.
Az óra végén a „Zenés kihívás” feladatba is belekezdtünk, melynek nagyon örültek a tanulók. A dalkeresés közben jöttek csak rá, hogy milyen kevés dalt is ismernek, melyek a jócselekedetekről szólnak.
Ujjunkkal szívecskéket formáltunk, melyeket csillámporral szórtunk le. Ezeket a képeslapokat küldjük azoknak, akiknek egy kis szeretetet, figyelmességet szeretnénk küldeni.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek boldodító ereje volt a fő témánk. Arra koncentráltunk, hogy hogyan tegyük egymást boldoggá. Megfigyelhettük azt is, hogy hogyan hat ránk ez a jó cselekedet. Milyen érzés segíteni valakinek, milyen érzés adni és kapni. Nagyon sokat beszélgettünk ezzel kapcsolatban. Ez a téma nagyon jól illeszkedik az adventi időszakhoz amit egész hónapban gyakoroltunk. A foglalkozásokat kezdő énekléssel indítottuk el. Témával kapcsolatos mesét ismertettem meg a gyerekekkel. Színeztünk, szituációs játékot játszottunk. Angyalkát, gyógyító szíveket, jóságos manókat készítettünk. Egész hónapban mindenki nagyon jól érezte magát ezeken a foglalkozásokon.