Miért fontosak a jócselekedetek? Ezzel a kérdéssel indult a foglalkozás. Beszélgetés közben kitértünk arra is, hogy karácsony előtt milyen sok féle lehetőségünk van segítésre, a jó cselekedetekre.
Advent kapcsán egy kvíz-t készítettem a gyerekeknek. Egy kérdéshez négy lehetséges válasz tartozott, abból kellett kiválasztani a helyeset. A nyerteseknek apró ajándékkal készültem.
Ez után Jócselekedetivity-t játszottunk, a csatolt kártyákkal.
Zárókörként arról beszélgettünk, ki jut eszükbe a környezetükből a következő mondatokról.
Jobb adni, mint kapni.
Jótett helyébe jót várj!
Az vagyok, amit megteszek.
Távozás előtt azt kértem tőlük, hogy találjanak ki egy jó cselekedetet, amit a következő adventi gyertya meggyújtásáig megvalósítanak.
Boldogító jó cselekedetek
Miért fontosak a jócselekedetek? Ezzel a kérdéssel indult a foglalkozás. Beszélgetés közben kitértünk arra is, hogy karácsony előtt milyen sok féle lehetőségünk van segítésre, a jó cselekedetekre.
Advent kapcsán egy kvíz-t készítettem a gyerekeknek. Egy kérdéshez négy lehetséges válasz tartozott, abból kellett kiválasztani a helyeset. A nyerteseknek apró ajándékkal készültem.
Ez után Jócselekedetivity-t játszottunk, a csatolt kártyákkal.
Zárókörként arról beszélgettünk, ki jut eszükbe a környezetükből a következő mondatokról.
Jobb adni, mint kapni.
Jótett helyébe jót várj!
Az vagyok, amit megteszek.
Távozás előtt azt kértem tőlük, hogy találjanak ki egy jó cselekedetet, amit a következő adventi gyertya meggyújtásáig megvalósítanak.
Boldogító jócselekedetek. Fontos, hogy a gyerekek tisztában legyenek azzal, hogy mi a jó és mi a rossz. Sokszor beszélgetünk arról, hogy hogyan tudunk másoknak örömet okozni. Mik azok a tevékenységek, amelyek segítenek ezek elérésében. A boldogóra foglalkozást relaxációval indítottam. A választásom az „arc izomlazítás játékosan-ra” esett. Nagyon élvezték a gyerekek, mert vidám hangulatot eredményezett körükben. Ezek után a Repülj velem című albumról Jó emberré csak szívvel válhatok című dalt hallgattuk meg, amelyhez különböző mozgásokat utánozták a gyerekek. A karácsony előtti időszakban nagyon fontos hangsúlyozni a jó cselekedeteket. Többször beszélgettünk a segítségnyújtásról, adományozásról és jótékonykodásról is. Néhányan mondták, hogy otthon összeszedik a játékokat, amelyre már nincs szükségünk és elviszik, hogy a szegényebb gyerekek számára örömet okozhassanak. Az Tokaj kincsei alapítvány óvodánkba is eljuttatja a rászorulóknak a csomagokat. A gyerekek elmesélték, hogy milyen jó cselekedeteket szoktak otthon végezni, amelyet felírtam egy karácsonyi gömbre. Elkészítettük tenyérlenyomatból a csoport karácsonyfáját és a jó cselekedeteket tartalmazó gömböket ráhelyeztem a fára , amelyet kiraktam az öltözőbe, hogy a szülők is megtekinthessék gyermekeik jó cselekedeteit. Ez nagyon tetszett a szülőknek és többükkel beszélgetni kezdtünk a témáról. Nagyon örülnek neki, hogy a gyermekek lelkét igyekszünk pozitív pedagógiával nevelni, erkölcsi értéküket kialakítani. A következőkben feladatlapot oldottunk meg, a kismadarak eljuttatása a madáretetőkhöz. Madárbarát óvoda révén tudatosítottam a gyermekekben, hogy nemcsak emberekkel, hanem állatokkal is lehet jót cselekedni. A labirintus megoldása nagy figyelmet igényel a gyerekektől, de mindenki meg tudta oldani a feladatot, de néhányuknak kellett segíteni, hogy eljussanak a helyes úthoz. A szívem kertje című mese felkeltette az érdeklődésünket. Igyekeztem úgy előadni, hogy hangsúlyoztam Amália negatív viselkedését és annak következményeit fokoztam előadásommal, érzelmek kifejezésével. Miután a kislány jó útra tért és segített a kertet rendbe tenni, beszélgetést kezdeményeztem a gyerekekkel a meséről és a mese végén található kérdéseket feltettem a gyerekek számára. A beszélgetés után szituációs játékot játszottunk. A mi csoportunkban többen járnak dráma foglalkozásra és szívesen játszanak szituációs játékokat. Nagyon kreatívak és a felhozott szituációkból kedves kis történetek születtek. Beszélgettünk arról is, hogy mi a kincs az életünkben mi az, ami nagyon fontos, és mi az amit a jó cselekedetek által megtudunk őrizni, másnak örömet tudunk okozni. Az egyik kislány mondta, hogy neki nagyon beteg a nagymamája és szeretne neki kedveskedni valamivel karácsonyra. Ezért gyógyító szíveket készítettünk a gyerekekkel, hogy a családban és környezetükben lévő betegeknek segítsenek a szeretetükkel meggyógyulni. A jócselekedetek jelét forma kinyomóval lyukasztottam ki és felhelyeztük a negyedik lépcsőfokra. A héten adventi közös barkácsolást végeztünk a szülőkkel, amelyben angyalkákat is készítettünk. Megbeszéltük, hogy ezeket az angyalkákat ajándékozzák azoknak, akiket ez boldoggá tehet, akinek szeretnének örömet szerezni és jót cselekedni. Ez lehet szomszédnéni, nagymama vagy doktor bácsi. Ki az, akire szeretettel gondolnak és szeretnék, hogy jobban érezze magát a kis angyalka ajándék által. A foglalkozást zenével zártuk le. Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt nagyon szeretik a gyerekek, és már kívülről fújják. Mindig vidámságot nyújt nekik ennek a hallgatása. Úgy gondolom, hogy a jócselekedetek téma egy kicsit rávilágított arra minket, hogy másoknak örömet szerzünk az nekünk is jó. Az adventi készülődésünket ez a téma nagyon szépen bearanyozta.
A 3. C osztály és az I. B osztály tanulói vendégül látták egy vidéki iskola román tannyelvű osztályait. A délelőtt közös kézműveskedéssel telt, karácsonyi képeslapot, közös fenyőfát készítettek. Nem maradhatott el a kalács, a tea és a mézeskalács sem. A nyelvi különbségek nem jelentettek akadályt, hiszen a szeretet nyelvét mindenki értette.
A Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt bekapcsoltam nekik CD-ről. „Sziasztok, örülök, hogy idejöttetek. Meghallgatjuk még egyszer ezt a dalt.” Utána beszélgetőkör kezdődött. „Szerintetek hogyan tudunk jó emberré válni? Mit kell tennünk ahhoz?” Sokféle válasz született, a gyerekek nagyon aktívak voltak.
Ezután relaxációs gyakorlat következett. Hervad a virágom, éled a virágom. Nagyon tetszett nekik ez a játék, többször is kérték.
Majd a Koszorú, koszorú c. dalos játékot kezdeményeztem. (Annyi változtatással, hogy amikor kitalálta ki áll a háta mögött, akkor: „Igen, én vagyok, ne legyél szomorú. Én szeretlek, mert…” És mond valamit: mert szép a hajad, jó veled babázni, szépen tudsz rajzolni, stb.). A dalosjáték után érkezett hozzájuk Boldog Dóra.
Elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem kertje című mesét, amit figyelmesen hallgattak. A mese után Boldog Dóra beszélgetett a gyerekekkel: Miért szoktak megdicsérni benneteket, volt-e olyan, amit szégyelltetek? Otthon miben tudtok segíteni anyának, apának? Itt az óvodában ki miben szokott segíteni a társának? A beszélgetésbe építettem bele a szituációs játékot: XY szomorkodik, mert otthon hagyta az alvókáját, hogyan tudnál segíteni neki? stb. Ehhez szorosan kapcsolódva elmondtam nekik a „Jóságos manó” játékot, amit két napig fogunk játszani. „Mindenkinek lerajzoltam a jelét, egy jelet ki fogtok húzni, ő neki leszel a segítő manócskája, de titokban kell tartani.” Nagyon felcsillant a szemük, „Milyen izgalmas játék”- mondta az egyik kislány. Megbeszéltük, miben segíthetnek egymásnak.
Ezután kis angyalkát készítettünk a szülőknek, ezzel meghálálva, hogy az anyukák, apukák milyen sok mindenben segítették őket.
Az otthon maradt gyerekeknek kis gyógyító szívecskéket színeztek, amiket később átadtak a hiányzóknak. A jó cselekedetek jelét, a szívecskét megrajzolták, tetszés szerint kiszínezték, majd felrakták a következő lépcsőfokra. Az a gyerek tehette fel, aki elmondott egy otthoni, vagy óvodai jó cselekedetet, amit tett. Ez senkinek nem okozott gondot, sőt többet is mondtak. Megbeszéltük, hogy délután hazaviszik a kis angyalkákat, amit a szülőknek készítettek, és ezzel köszönik meg a sok segítséget, amit ők kaptak. (Volt, aki az idősebb testvérének is készített).
A jóságos manócska játékot két nap elteltével megbeszéltük, ki az akinek gondot okozott titokban tartani (két kisfiúnak), ki miben segített a másiknak (néhányan konkrét példákat mondtak), viszont a csoport fele sajnos nem értette meg a játékot. Ezután titoktartás nélkül folytattuk megint két napig, utána már mindenki megértette, segítőkészek, figyelmesek voltak egymással. A hónapban többször játszottuk el ezt a játékot. A Boldogító jó cselekedetek téma áthatotta az egész hónapot, többször is visszautaltunk rá (Mikulásnak közös ajándék készítése, ünnepi készülődés otthon, stb.), a gyerekek nagyon aktívak, segítőkészek voltak egymással.
A jó cselekedetek témakör fontos az osztályunk számára. Ahogy a tavalyi évben úgy idén is részt vett iskolánk,és osztályunk több tagja is a Mosolymanók programban, amihez küldtünk cipős dobozokat. A gyerekek nagyon jó ötletekkel álltak elő a jó cselekedetek aktivityhez, nagyon élvezték ezt a feladatot. Erdős Sándor verse is tetszett nekik, mivel idén már tanulunk környezetismeretet, és gyakran foglalkozunk a környezetvédelemmel így ügyesen és gyorsan összeszedtük tanácsainkat.
A jó cselekedetek témakör fontos az osztályunk számára. Ahogy a tavalyi évben úgy idén is részt vett iskolánk,és osztályunk több tagja is a Mosolymanók programban, amihez küldtünk cipős dobozokat. A gyerekek nagyon jó ötletekkel álltak elő a jó cselekedetek aktivityhez, nagyon élvezték ezt a feladatot. Erdős Sándor verse is tetszett nekik, mivel idén már tanulunk környezetismeretet, és gyakran foglalkozunk a környezetvédelemmel így ügyesen és gyorsan összeszedtük tanácsainkat.
A jó cselekedetek témakör fontos az osztályunk számára. Ahogy a tavalyi évben úgy idén is részt vett iskolánk,és osztályunk több tagja is a Mosolymanók programban, amihez küldtünk cipős dobozokat. A gyerekek nagyon jó ötletekkel álltak elő a jó cselekedetek aktivityhez, nagyon élvezték ezt a feladatot. Erdős Sándor verse is tetszett nekik, mivel idén már tanulunk környezetismeretet, és gyakran foglalkozunk a környezetvédelemmel így ügyesen és gyorsan összeszedtük tanácsainkat.
Legyünk mi is tündérek!
Ebben a hónapban mindenki különösen igyekezett „jónak lenni”, másoknak segíteni, ajándékot készíteni.
A” Jóesés” játékhoz egy papírfenyőt ragasztottunk az ajtóra, arra kerültek folyamatosan a „ jópelyhek” (színes hópiheformák). Aki valamilyen jócselekedetet végzett, felragaszthatott egy „jópelyhet” a fenyőfára. Nagyon igyekezett mindenki jónak lenni.
A nagycsoportosok készítettek „Jobb Veled a Világ” képeslapot. Ezt alkalom adtán átadták elkeseredett vagy szomorkás társuknak. Örömmel készítették, és szívesen adták át társuknak a munkájukat, hogy megvigasztalják.
Ebben a hónapban már gondoltunk a madarakra is. Az időjárás téliesre fordult, a kihelyezett madáretetőbe gyűjtöttünk madáreleséget. Volt, aki csöves kukoricát hozott, aminek örültünk, mert azt le is morzsolhatták. Egy szülő darált belőle, hogy a kisebb madarak is tudják fogyasztani. Folyamatosan figyeljük a madáretetőt, hogy szükség szerint pótoljuk az eleséget.
A Karácsonyt várva mi is próbálunk egyre inkább „jótündérekké” válni. Nap mint nap rengeteget „dolgoztunk”, kézműveskedtünk. Az elkészült munkáinkat felhasználva építettük meg „Tündérfalvát”, olyant, ahol mi is szívesen laknánk. A gyerekek nagy örömmel, türelmesen dolgoztak, különféle anyagokkal, különféle technikákat ötvözve. Készítettünk házakat, angyalkákat, tavat, tündéreket, fákat. Mindenki nagyon motivált volt, amikor kellett természetesen számíthattak a felnőtt segítségére. „Tündérfalva” nagyon szép lett, még egy repülő tündért is oda tudtunk varázsolni. Karácsonyig díszíti csoportunkat, a „Jópehelyfa”pedig a képeslapokkal az ajtónkat.
Békés Boldog Karácsonyt Kívánunk Mindenkinek
Pillangó csoport, Kocsola
Legyünk mi is tündérek!
Ebben a hónapban mindenki különösen igyekezett „jónak lenni”, másoknak segíteni, ajándékot készíteni.
A” Jóesés” játékhoz egy papírfenyőt ragasztottunk az ajtóra, arra kerültek folyamatosan a „ jópelyhek” (színes hópiheformák). Aki valamilyen jócselekedetet végzett, felragaszthatott egy „jópelyhet” a fenyőfára. Nagyon igyekezett mindenki jónak lenni.
A nagycsoportosok készítettek „Jobb Veled a Világ” képeslapot. Ezt alkalom adtán átadták elkeseredett vagy szomorkás társuknak. Örömmel készítették, és szívesen adták át társuknak a munkájukat, hogy megvigasztalják.
Ebben a hónapban már gondoltunk a madarakra is. Az időjárás téliesre fordult, a kihelyezett madáretetőbe gyűjtöttünk madáreleséget. Volt, aki csöves kukoricát hozott, aminek örültünk, mert azt le is morzsolhatták. Egy szülő darált belőle, hogy a kisebb madarak is tudják fogyasztani. Folyamatosan figyeljük a madáretetőt, hogy szükség szerint pótoljuk az eleséget.
A Karácsonyt várva mi is próbálunk egyre inkább „jótündérekké” válni. Nap mint nap rengeteget „dolgoztunk”, kézműveskedtünk. Az elkészült munkáinkat felhasználva építettük meg „Tündérfalvát”, olyant, ahol mi is szívesen laknánk. A gyerekek nagy örömmel, türelmesen dolgoztak, különféle anyagokkal, különféle technikákat ötvözve. Készítettünk házakat, angyalkákat, tavat, tündéreket, fákat. Mindenki nagyon motivált volt, amikor kellett természetesen számíthattak a felnőtt segítségére. „Tündérfalva” nagyon szép lett, még egy repülő tündért is oda tudtunk varázsolni. Karácsonyig díszíti csoportunkat, a „Jópehelyfa”pedig a képeslapokkal az ajtónkat.
Békés Boldog Karácsonyt Kívánunk Mindenkinek
Pillangó csoport, Kocsola