Karácsonyi képeslapok készítése
Boldogító jó cselekedetek
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Ált. Isk. 4. osztálya
A Szívem kertje című mese meghallgatása után beszélgetni kezdtünk arról, ki milyen jó cselekedetet ismer, mivel lehet jót tenni, kinek lehet örömet okozni? Egymás segítését, az otthoni házimunkában való részvételt, az idősek és szegények segítését és még nagyon-nagyon sok területet megemlítettek a gyerekek.
A szót a közelgő karácsonyra tereltem, így mindenki elmesélhette, hogy a szüleinek mivel fog az ünnepi időszakban örömet okozni, mivel fogja meglepni.
A következő napokban pedig mindenki megfesthette saját kis meglepetés üvegmécsesét, amit egészen karácsonyig titokban tartunk a szülők előtt. 🙂
OM: 201770 Zsadányi Tündérkert Óvoda
5537 Zsadány, Béke u. 56.
Csoport: Méhecske (kiscsoport)
Pedagógusok: Balázsné Barta Anikó Judit óvodapedagógus, Sallai Anikó pedagógiai asszisztens
Időszak: 2022.12.12.-2022.12.16.
Módszer:
Bemutatás, Szemléltetés, Segítségnyújtás, Dicséret, Gyakorlás, Cselekedtetés,
Játékos tevékenykedtetés
Foglalkoztatási forma:
Csoportos, Egyéni, Mikrocsoportos, Páros
Heti terv címe: Tél: „Kiskarácsony, nagykarácsony” A jó cselekedetek gyakorlása
HÉTFŐ
Bevezetés: Elment a Mikulás, díszítjük a csoportszobát karácsonyra. Advent negyedik vasárnapja következik A csoportnak is van advent koszorúja. A Boldogságóra program negyedik hónapjának a témája: A boldogító jócselekedetek. Ez karácsonyra készülve nagyon aktuális és szívhezszóló. A gyermekekkel meghallgattuk a témához kapcsolódó zenét: „Jó emberré, csak a szívemmel válhatok!” (Bagdi Bella)
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
*Süssünk, süssünk valamit
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése.,
Zene segítségével a gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, személyiségének formálása,
Feladat: Zenei élmény nyújtása, zenehallgatás segítségével esztétikai érzék fejlesztése., A gyermekhangszerek megfelelő használatának megalapozása, szokásalakítás
Tevékenységek:
*Ég a gyertya ég (ÉNO:157.)
*A karácsony akkor szép ((ÉNO:261)
*Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: A gyermeki élethez tartozó ünnepre való ráhangolódás, az ünnep emlékezetessé tétele. Bővüljön a gyerekek ismerete az ünnepi időszakról., Karácsonyvárás! A boldogító jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása. (Boldogságóra Program 4.)
Feladat: Érdeklődés, kíváncsiság felkeltése közös tevékenységek által. Az ajándékkészítés örömének megtapasztalása. A jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása.,
Tél: Karácsony; A Boldogságóra Program 4. hónapjának témája: A jócselekedetek gyakorlása
Tevékenységek:
Beszélgetőkör: Megbeszéljük a gyerekekkel, hogy ki szokott jót tenni. Otthon segítenek a szüleiknek, összepakolják a játékaikat, szótfogadnak, együtt játszanak a társaikkal, odaadják a játékot, stb.
Zenehallgatás, éneklés: *Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
KEDD
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Fújja a szél a fákat
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok, relaxációs gyakorlatok
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság és igényesség alakítása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények biztosítása,
Tevékenységek
*Mézeskalács sütése (Az elkészült mézeskalácsot megkóstoljuk, készítünk az együttműködő partnereinknek és az Idősek Otthona lakóinak ajándékba.)
*Jóesés-hóesés
Verselés, mesélés
Cél: Belső kepi világ, fantasia fejlesztése a mesék által., Érzelmi intelligencia fejlesztése.,
Feladat: Anyanyelv gazdagságának felfedeztetése, a nyelvi- kommunikációs fejlődés elősegítése révén., Átélhető esztétikai élmény nyújtása.,
Tevékenységek
*Mentovics Éva: Hófehér karácsony
*Gazdag Erzsi: Hóember
*Mese: Téli lakoma (Gőgös Gúnár Gedeon)
SZERDA (Folytatjuk a hétfői napon elkezdett tevékenységeket!)
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok
*Süssünk, süssünk valamit
*Ki a körből, be a körbe
Ének, zene, énekes játék, gyermektánc
Cél: A gyermekek zenei képességeinek (ritmus és hallásfejlesztés) kialakítása, fejlesztése.,
Zene segítségével a gyermek sokoldalú, harmonikus fejlődésének, személyiségének formálása,
Feladat: Zenei élmény nyújtása, zenehallgatás segítségével esztétikai érzék fejlesztése., A gyermekhangszerek megfelelő használatának megalapozása, szokásalakítás
Tevékenységek:
*Ég a gyertya ég (ÉNO:157.)
*A karácsony akkor szép ((ÉNO:261)
*Ember, ember, december https://www.youtube.com/watch?v=XfRFbQ3CvYw (forrás:internet)
*Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
Külső világ tevékeny megismerése
Cél: A gyermeki élethez tartozó ünnepre való ráhangolódás, az ünnep emlékezetessé tétele. Bővüljön a gyerekek ismerete az ünnepi időszakról., Karácsonyvárás! A boldogító jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása. (Boldogságóra Program 4.)
Feladat: Érdeklődés, kíváncsiság felkeltése közös tevékenységek által. Az ajándékkészítés örömének megtapasztalása. A jócselekedetek megtapasztalása, gyakorlása.,
Tél: Karácsony; A Boldogságóra Program 4. hónapjának témája: A jócselekedetek gyakorlása
Tevékenységek:
Beszélgetőkör: Megbeszéljük a gyerekekkel, hogy ki szokott jót tenni. Otthon segítenek a szüleiknek, összepakolják a játékaikat, szótfogadnak, együtt játszanak a társaikkal, odaadják a játékot, stb.
Zenehallgatás, éneklés: *Jó emberré, csak a szívemmel válhatok! (Bagdi Bella) zenehallgatás
CSÜTÖRTÖK (Folytatjuk a keddi napon elkezdett tevékenységeket!)
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Erdő szélén házikó
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok, relaxációs gyakorlatok
*Tűz, víz, repülő
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság és igényesség alakítása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények biztosítása,
Tevékenységek
*A jócselekedet jelének kiszínezése (szív)
*Jóesés-hóesés
Verselés, mesélés
Cél: Belső kepi világ, fantasia fejlesztése a mesék által., Érzelmi intelligencia fejlesztése.,
Feladat: Anyanyelv gazdagságának felfedeztetése, a nyelvi- kommunikációs fejlődés elősegítése révén., Átélhető esztétikai élmény nyújtása.,
Tevékenységek
*Mentovics Éva: Hófehér karácsony
*Gazdag Erzsi: Hóember
*Mese: Téli lakoma (Gőgös Gúnár Gedeon)
*Új mese: Visszajött a répa
PÉNTEK
Mindennapi mozgás
Cél: A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés., Mozgáskultúra fejlesztése, szép, esztétikus mozgásra nevelés.,
Tevékenységek
*Töröm, töröm a mákot
*Erdő szélén házikó
*Mindennapos testnevelés, Mondókával egybekötött mozgásos játékok, relaxációs gyakorlatok
*Tűz, víz, repülő
Mozgás
Cél: A gyerekek egészségének megerősítése., A mozgás által a testi- szellemi teljesítőképesség fokozása.,
Feladat: Közös játékkal az együttjátszás megszerettetése, egymás testi épségének óvására nevelés.,
Tevékenységek
*Csúszás, mászás, egyensúlyozó járás gyakorlása
*Lábboltozat és tartásjavító gyakorlatok különböző eszközökkel (mezítláb)
Rajzolás, festés, mintázás, kézimunka
Cél: Esztétikai érzékenység, szép iránti nyitottság és igényesség alakítása.,
Feladat: A gyerekek érdekelődését felkeltő vizuális élmények biztosítása,
Tevékenységek
*Karácsonyi díszek készítése
*A jócselekedet jelének felragasztása a 4. lépcsőfokra a méhecske várunkon.
*Jóesés-hóesés
*A jócselekedet jelét átadni más csoportba
*A szülőknek hazavinni a szívecskét, megmutatni a héten készült díszeket
REFLEXIÓ
Az ünnepekre való ráhangolódás sokkal könnyebb volt ezzel a témával, hiszen az advent a karácsony, a szeretetről, az egymásra való odafigyelésről, a jó cselekedetekről szól. A kiscsoportban nagyon szeretik a gyerekek a zenék hallgatását. Bagdi Bella zenéi fülbemászóak, ezáltal könnyen megtanulhatóak. A “Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dal hangulatát egyből megérezték a gyerekek. Többszöri meghallgatás után már együtt énekeltük és koreográfiát is találtunk rá közösen! A mézeskalács finom volt, mindenki kiválasztotta a neki tetsző formakinyomót. Jutott belőle az Idősek Otthonában lakóknak, valamint az együttműködő partnereknek. Több gyermek választotta a szívecske formát. Az adventi gyertyákat meggyújtva meghitt karácsonyi hangulatot teremtettünk, mert a mézeskalács illata is átlengte a csoportszobát.
Csoportunkban nagyon segítőkész gyerekek vannak, ám néha sajnos előbújik az undokmanó, amikor „minden csak az enyém” szellő lengi be a csoportot…
Már kiscsoporttól kezdve azt tanítjuk a gyerekeknek, hogy minden közös, megosztozunk a játékokon, nem nevetjük ki a hibákat stb. Mostanra elértük azt, hogy a legtöbb esetben már megbeszélik, ha vitájuk támad társaikkal a gyerekek, kevesebbet veszekednek, kitartóan játszanak, nagyon ötletes alkotásokat készítenek. Csoportunkban van egy kisfiú, aki nehezen illeszkedik be, szélvész módjára söpör végig mindenki játékán, mert neki pont az kell, amiből aztán az lesz, hogy a végén semmivel sem játszik, de mindent lerombol. A gyerekekkel közösen sokat beszélgetünk, segítünk neki, hogy ne kerüljön állandó konfliktushelyzetbe.
Nemrég néztük meg a gyerekekkel a Holle anyó című előadást, amit azóta már mi is „színpadra” vittünk. Minden nap kétszer előadjuk, hogy mindenki szerepelhessen. Ehhez kapcsoltam a Vándor Tündérek játékot. Nagyon ötletesen alakult a kaland, teljes mértékben megértették a gyerekek, hogy ha kedvességet adunk, kedvességet is kapunk vissza. Ez egész hónapban a varázsmondatunk volt.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek gyakorlása témát dolgoztuk fel különböző módszerekkel. Mind az öt csoportban a pedagógusok elmondták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Szívem kertje, majd meghallgatták a hónap dalát Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok. A decemberi hónap a várakozással telt, először vártuk a Télapót, majd a Jézuskát. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen fontos jót tenni másokkal, nem csak kapni jó de adni is ugyan olyan jó érzés. Minden csoportban beszélgettek arról, hogy ki milyen jót tett valakivel. Lehetőséget biztosítottunk, hogy a gyerekek a saját szavaikkal megfogalmazzák a jó cselekedeteiket. Az óvodánkban ebben a hónapban gyűjtést szerveztünk, „egy tábla csoki, egy mosolyért”. Egy szervezetnek gyűjtöttünk tábla csokikat, hogy olyan gyerekek kaphassák meg akinek ezzel nagy örömet tudunk szerezni. A jó cselekedetek vagy egy kedves gesztus milyen fontos, mert ezzel sok kis gyereknek mosolyt csalhatunk az arcukra. A süni, pillangó és mókus csoport gyermekei gyógyító szíveket készítettek. A maci csoport gyermekei átélhették, hogy milyen jó kapni, a csoportban a gyerekek egymást ajándékozták meg. A katica csoport gyermekei pedig fenyőfát készítettek ujjlenyomatokkal.
Ebben a hónapban a jó cselekedetek gyakorlása témát dolgoztuk fel különböző módszerekkel. Mind az öt csoportban a pedagógusok elmondták a hónap meséjét Bezzeg Andrea: Szívem kertje, majd meghallgatták a hónap dalát Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok. A decemberi hónap a várakozással telt, először vártuk a Télapót, majd a Jézuskát. A gyerekekkel megbeszéltük, hogy milyen fontos jót tenni másokkal, nem csak kapni jó de adni is ugyan olyan jó érzés. Minden csoportban beszélgettek arról, hogy ki milyen jót tett valakivel. Lehetőséget biztosítottunk, hogy a gyerekek a saját szavaikkal megfogalmazzák a jó cselekedeteiket. Az óvodánkban ebben a hónapban gyűjtést szerveztünk, „egy tábla csoki, egy mosolyért”. Egy szervezetnek gyűjtöttünk tábla csokikat, hogy olyan gyerekek kaphassák meg akinek ezzel nagy örömet tudunk szerezni. A jó cselekedetek vagy egy kedves gesztus milyen fontos, mert ezzel sok kis gyereknek mosolyt csalhatunk az arcukra. A süni, pillangó és mókus csoport gyermekei gyógyító szíveket készítettek. A maci csoport gyermekei átélhették, hogy milyen jó kapni, a csoportban a gyerekek egymást ajándékozták meg. A katica csoport gyermekei pedig fenyőfát készítettek ujjlenyomatokkal.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Küldj szeretetet és jókívánságot Karácsony idején szeretteidnek!
Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola
A témához kapcsolódó idézetekkel és egy történet elemzésével kezdtük az órát. A jócselekedet – lánc költészet segítségével ráhangolódtunk a boldogító jó cselekedetek témára. Majd beszélgettünk a Hétköznapi Hősökről, a gyerekek példákat kerestek az ismeretségi körükből. Ezután a MosolyManók karácsonyi adománygyűjtő akcióhoz kapcsolódva Jobb Veled a Világ képeslapokat készítettünk. Végül mindenki megfogalmazott egy jócselekedetet, amelyet véghez visz karácsonyig.
Az első osztályosok rajzokat készítettek, amelyeket akkor adnak majd oda egymásnak, ha valaki rosszul érzi magát vagy rossz kedve van.