Decemberben egész hónapon át igyekeztünk a karácsonyi ünnepkörhöz kötve gyakorolni a boldogító jó cselekedeteket.
Rengeteg beszélgetés, rajz, egymás megajándékozása és a boldogságórán megoldott feladatok mind-mind arra ösztönözték a gyerekeket, hogy figyeljenek egymásra és igyekezzenek egymást segíteni mindenben.
Kevesebb konfliktus és sok-sok örömteli beszámoló lett a tevékenység végeredménye, amely nem csupán ebben a hónapban hoz változást a csoport viselkedésében.
A sablon alapján elkészített képeslapok is elérkeztek a címzettekhez csupa figyelmes üzenettel, nagy örömet okozva ezzel.
Jó cselekedeteinket az iskolára is kiterjesztettük: projektmunka keretében egy fotósarkot készítettünk, ahol az iskola bármelyik tanulóját lefotóztuk a gyönyörű díszlet között, a szülőknek és a barátoknak szép emléket készítve.
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónapunk az adventi készülődés, a szeretet gyakorlása jegyében telt el. Arra törekedtünk, hogy mindannyian azt érezzük: jobb velünk a világ. Figyelmességgel, egymás megsegítésével, megvigasztalással örömöt okoztunk egymásnak. Meglepetésként karácsonyi képeslapot készítettünk a társunknak.
A hét elején minden gyermek húzott egy kis cetlit, amin egy társának a jele szerepelt. A gyermekek volták egymás angyalkái, akik segítették a kihúzott gyermekeket a napok folyamán. Egy- egy pozitív szóval, jó cselekedettel kedveskedtek egymással. A héten minden gyermek készített valamilyen meglepetés ajándékot a másik gyermek számára. Volt aki rajzolt, hajtogatott, vagy gyöngyből fűzött egy kis karkötőt. Az hét utolsó napján, felfedték magukat a titkos angyalkák és közösen megbeszéltük, hogy ki, milyen formában tapasztalta meg a jó cselekedetet.
A témához kapcsolódó versek, mesék és dalok is színesítették a téma feldolgozását.
A Karácsonyra készülve, nemcsak társaikat lepték meg jó cselekedetekkel a gyermekek, hanem minket, felnőtteket is. Nagyon jó, meghitt hangulatban telt el ez hónap is.
A boldogító jócselekedet az év egyik legaktuálisabb hónapjában történik, hiszen mikor is tudnának jó cselekedeteket végezni otthon, amikor a legtöbbet van együtt a család.
Témánkat relaxációs gyakorlattal kezdtük” A haragom kifújom, mint a cica nyújtózom” . Meghallgattuk a hónap dalát, majd a téma feldogozását mesével folytattuk. ” A szívem kertje” , Amália kislány története meghatotta a gyerekeket, amire már nagyon könnyű volt beszélgetőkört építeni. Gyerekektől különböző jó cselekedeteket hallottam: megsimogatom, segítek sepregetni, ruhákat veszek ki a mosógépből…a kedvencem: ” nem pakolok, adok puszit”.
Témakörünket kreatív munkával is kiegészítettük: fenyőfára készítettünk szív formát, amit krepppapír galacsinokkal ragasztottunk tele.
Fontos számunkra, hogy boldogságunkhoz jó cselekedet által is tudunk jutni. Boldogságóra által a gyerekek könnyen megértették, és alkalmazták is társaik valamint a felnőttek felé.
A gyerekekre nagyon sok esemény várt a hónapban.
A hónapban feldíszítettünk és téli dekorációt kapott a csoportunk. A gyerekek nagyon izgatottan várták a Mikulást, a Mikulásbulit. Mikuláskor tudtuk meg hogy elnyertük a legós pályazatot a Kárpátok Alapítványok által, ami hatalmas örömet jelent a kicsiknek.
A gyerekekkel kihelyeztük a kalanedáriumot amiből mindennap felolvastuk az aznapi jó cselekdetetünket, amit másnap visszacsatoltunk, átbeszéltünk. Jóságos Kismanó Dórika mellé kötlözött és együtt voltak jelen a csoport életében.
A gyerekeknek készítettem több féle fejlesztő játékot Mikulás témában spatulából,zokni párosítót, kisebb nagyobb méret azonosításához feladatlapokat, párkereső játékot. Ezekkel a játékokkal kisebb mikrocsoportokban foglalkoztunk, majd egyénlieg is kipróbálhatták. Kaptak új pop it játékokat is, ami nagy siker volt egész hónapban.
A hónap jelentőségét ábeszéltük, mindenki elmondhatta számára mit jelent a jó cselekedet és hogy érzi magát, 1-1 jó cselekedet mit vált ki belőle.
Megtanultunk Mikulást rajzolni Nini mesék rajzoktató filmje alapján.
Minden nap megismertek a gyerekek egy-egy Mikulásos történetet,mesét.
Zenéltünk, énekeletünk, hangszereket próbáltak ki. Hóember bábbal bábáztunk és énekeltünk közösen.
Vizuális tevékenységként készítettek Rudolf szarvast,miután megismerték Rudolf történetét.
Adventi kosszorút ragasztottunk közösen, minden gyermeknek volt egy saját gyertyája a nagy kosszorún, ami az összetartozást jelképezte a hónapban, erősítette bennük.
Karácsonykor közös ünnepségen vettek részt.
Az egész hónapot átjárta az elfogadás, az együttműködés, a szeretet, az empátia, a barátság, a kedvesség érzésének erősítése, fejlesztése.
A Boldogságóra program december hónapban a „jócselekedetek gyakorlása” témakörét dolgozta fel. Ennek kapcsán az óra folyamán megismerkedtek a gyerekek az új Szupererő kártyacsomaggal.
A ráhangolódó beszélgetésünk előtt meghallgattuk a jó emberré csak a szívemmel válhatok cím dalt, amit már ismernek a gyerekek és szívesen éneklik.
A jócselekedetekhez kapcsolódóan tartalmas beszélgetést folytattunk arról, hogy miért is érdemes jót tenni. Mindezt papírra is vetettük, a munkafüzetben lévő egyik feladat segítségével. 3 okot írtak vagy rajzoltak a gyerekek, majd elkészítettük a mi karácsonyfánkat csupa jókívánságokkal, fontos gondolatokkal díszítve.
Az órát a jó emberré csak a szívemmel válhatok című dal eléneklésével zártuk le.
Nagyon fontos a jóra való készség kialakítása már kisgyermekkorban. Ez megmutatkozhat az egymásra figyelésben, egymás segítésében. A gyerekek többsége iskolába lépve kiválóan érti ennek jelentését és jelenőségét. E havi boldogságóránkon ezen érzések elmélyítése volt a cél. Relaxációval indult az óra, „Körbe, körbe karikába…” cíművel, ahol köröket kellett lendületesen leírniuk, majd átírniuk, először nyitott, majd csukott szemmel. A hónap dalát hallgattuk meg ezután(Jó emberré csak a szívemmel válhatok…), melyet el is mutogattunk. Az „Adok nektek valamit” játék nagy sikert aratott, ahol egy sor mozdulatra és tárgy nevére kellett visszaemlékezniük a gyerekeknek. A téma megközelítése a magyar népmesék sorozatból a”Kőleves” című mese megtekintésével és megbeszélésével történt. A tanulók elmondták a véleményüket az anyóka, valamint a katona viselkedéséről. „Megkóstoltuk” a kőlevest: Megbeszéltük, hogy mit jelent az, hogy jócselekedet?
Kinek tennél valami jót? Mit? Miért jó jócselekedeteket végrehajtani? Adni vagy kapni jobb? Ezt követően elmondtam a hónap feladatát, amely a következő volt: A kis Jézus ágyacskája nagyon kemény. Ti tehettek róla, hogy ne kemény deszkán kelljen pihennie, hanem az jócselekedetekkel legyen „kibélelve”. Ha otthon végeztek valami jócselekedetet, kaptok érte itt az iskolában egy szalmaszálat. Ezt tesszük a Jézuska ágyacskájába. Ha sok jót tesztek, karácsonyra puha szalmaágyon fog feküdni. Napról -napra szorgalmasan végezték a jócselekedeteket a tanulók, így gyorsan gyűltek a szalmaszálak. A kis Jézus végül puha ágyon feküdhetett a gyerekek jóvoltából.
Szentendrei Barcsay Jenő Általános Iskola
Idén sok betegség és újratervezés miatt a jócselekedeteket Osztályunk és a Családok körében végeztük.
A közösségépítés már „kézzel fogható” eredménye, hogy egyre ügyednek a Gyerekek és egyre többször egymást segítik ki. Tudják, hogy minden jótett a mi hírnevünket erősíti.
A Családoknak sok kis kézműves ajándékkal készültünk, s a gyorsabban készítők mindig szaladtak a Többiekhez, kinek esik jól a megsegítés.
Nem látványos, nem kirakatban villódzó a jótettük az „utca emberének”, mi azonban örülünk, hogy egymást segítik. 🙂
Sokat beszélgettünk a hónapban arról, mi is az a jó cselekedet.
Játszottunk szituációs gyakorlatokat, majd beszélgettünk a nehéz sorsú gyerekekről.
Megbeszéltünk azt is, hogy miért olyan fontos, hogy megbecsüljék azt ,amilyük van, és lássák azt is, hogy milyen sok gyerek nélkülöz, és ez mennyire szomorú dolog a mai világban.
Ezután elkészítették a képeslapot nagyon nagy szeretettel.
A december hónap az óvodában a Mikulás-várás, a karácsonyi készülődés, az advent időszaka. Ezek mind olyan ünnepek, amelyek által nagylelkűséget, gondoskodást, kedvességet élhetünk át. A jócselekedetek gyakorlása egész hónapra kiterjedt, amit beleszőttem a témahetekbe.
A gyerekekkel beszélgettünk a Mikulásról, arról, hogy a jó gyermekeknek ajándékot hoz. Kértem őket, hogy mondják el, szerintük mitől jó egy gyerek, mi számít jócselekedetnek.
Ezeket a válaszokat mondták a gyerekek:
„Amikor segítünk egymásnak.”
„Megvigasztaljuk egymást, ha sírunk.”
„Viszünk neki zsebkendőt.”
„Az a jó, aki összepakolja a játékokat.”
„Szót fogad neked.”
„Visszateszi a polcra a könyvet.”
„A széket betolja az asztalhoz.”
„Szól, hogy kimegy pisilni.”
Nagyon örültem, hogy ezeket a gondolatokat meg tudták fogalmazni a gyerekek. Majd elmondták azt is, hogy mit tartanak rossz cselekedetnek.
„Amikor valaki bánt.”
„Amikor nem fogad szót.”
„Felmászik az asztalra.”
„Ugrál az ágyon.”
„Rátapos a játékokra.”
Így megfogalmazva jobban érzékelték a gyerekek a jó és a helytelen cselekedet közötti különbséget. Megbeszéltük közösen, hogy jónak lenni, jót cselekedni sokkal kellemesebb érzés nekünk és a többieknek is.
Szokásunk szerint minden évben, így idén is készítettünk a gyerekekkel kókuszgolyót a Mikulásnak. Közben Bagdi Bella dalait hallgattuk a Repülj velem cd-ről. Kértem a gyerekeket, hogy mindenki válasszon az elkészített kókuszgolyóból egyet, amit majd a Mikulásnak fogunk odaadni. Nagyon aranyosan, szinte mindenki a legszebb, legformásabb, legjobban sikerültet választotta.
December 6-án, amikor a gyerekek megkapták a Mikulástól a csomagokat, mi is átadtuk a saját készítésű ajándékunkat, aminek a Mikulás nagyon örült. Fontosnak tartottuk, hogy a gyerekek érezzék át az ajándékozás örömét, hiszen nemcsak az örül, aki kapja, hanem az is, aki adja.
A gyerekeknek elmeséltük a Szívem kertje című mesét. Beszélgettünk a szelektív hulladékgyűjtésről és arról, hogy mi mit tudunk tenni a Földünkért.
Arról is beszélgettünk, hogy ki mit segít otthon a szüleinek, nagyszüleinek. Hiszen a segítségnyújtás is jócselekedet. A gyerekek ezeket a mondatokat fogalmazták meg:
„Segítettem anyának vinni a dobozokat a kamrába.”
„Segítettem keverni a tésztát.”
„Mamával letusolni a fürdőkádat.”
„Apának segítettem a házunkat építeni.”
„Kevertem mamával a süteményt.”
„Segítettem összeszerelni a csúszdás ágyat.”
„Apának segítettem villanyt szerelni.”
Egyik délelőtt elmentünk a gyerekekkel a Petőfi Sándor Művelődési Ház színházi előadására. A mese címe: Ami szívednek a legkedvesebb. A történet során a szereplők sok humorral és kedvességgel azt közvetítették a gyerekek felé, hogy figyeljünk egymásra, mondjunk olyan szavakat a másiknak, amitől ő vidámabb, jókedvűbb, nyitottabb lesz.
A szülőkkel közösen karácsonyi barkácsolást szerveztünk. A jó hangulatú kézműveskedés során háromféle díszt készítettünk. A végén finom teát és mézeskalácsot fogyaszthattak a gyerekek és a szülők.
Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát sokszor hallgattuk a gyerekekkel. A dalt hallgatva kézen fogva sétáltunk a teremben.
A vizuális foglalkozáson karácsonyfát készítettünk a gyerekekkel, festés technikájával. A felületfestést már ügyesen tudják, a pöttyözés technikáját gyakoroljuk, a csillámszórás meg igazi élmény volt számukra.
Mindig dicsérettel, puszival megerősítettük bennük azokat a viselkedésmódokat, amikor jók voltak egymáshoz, amikor kedvesen, odafigyelve segítették egymást.