A hónap témája nálunk az egész havi tevékenységünket átszőtte. Iskolánkba ebben a hónapban nagyon sok vendéget vártunk, akiknek apró ajándékokkal köszöntük meg, hogy ellátogattak hozzánk. Kézműves ajándékokkal készültünk: karácsonyfa díszeket, képeslapokat készítettünk, mézeskalácsot sütöttünk-díszítettünk nagy -nagy szeretettel.
Boldogító jó cselekedetek
December a boldogító jó cselekedetek gyakorlásának hónapja.Az adventi időszak,készülődés,várakozás nagyon jól illik ehhez a témához.Szép lassan a környezetünket és a lelkünket is ünneplőbe öltöztetjük pl.a jó cselekedetek segítségével.Az első adventi gyertyagyújtáskor megbeszéltük,hogyan tudunk örömet szerezni,boldoggá tenni másokat ,legyen az családtag,vagy pl.csoporttárs.A délelőtti beszélgetőkörök alkalmával többször is örömmel mesélték,hogy éppen kinek segítettek,vagy kivel tettek valami jót,eközben ráéreztek arra is,hogy mindez annak is örömet okoz,aki teszi.Az egyik nap meghívást kaptunk a szomszéd „Katica csoporttól”egy közös mesedélelőttre.A gyerekek nagyon jól érezték magukat.A végén mindenki kapott ajándékba egy angyalkát a Katica csoportos gyerekektől,amit mi előzőleg készített mézeskaláccsal viszonoztunk.
Győri Kölcsey Ferenc Általános Iskola
Ebben a hónapban „Angyalkás” játékot játszottunk. A kihúzott osztálytársunknak apró jó tettekkel szépítettük meg a napjait – titokban. Az utolsó tanítási napon mutatkoztak be az angyalkák egymásnak.
A hónap során a falra kitett Adventi naptárunkon jelölhették a gyerekek egyébb jó tetteiket.
A december az ünnepvárás izgalmával jól kapcsolódott a boldogító jócselekedetek boldogságóra témánkhoz. Boldogságóránkat Bagdi Emőke: „Puha, meleg, felengedek…c. relaxációs gyakorlatával kezdtük, mely pozitivitásával ráhangolt minket a témára. Aztán sorban mindenki elmondhatta, milyen jócselekedettel szokta megörvendeztetni társait, vagy otthon a szüleit. Ezt összekapcsoltam azzal, hogy az egyes válaszok után közös örömünket kifejezve belehallgattunk Bagdi Bella: „Imádok élni” c. dalába és így a kör végére ért véget a dal is. Felidéztük az előző boldogóránk meséjét (V.Szutyejev: Az okoska botocska), és megoldásokat kerestünk a mese részleteire: pl.: „hogyan segíthetett volna a sün a nyúlon másképp, ha nincs nála egy bot”…stb. A gyerekek nagyon sok kreatív megoldást mondtak, öröm volt hallgatni. A csoportszobánkban egy szekrényre ragasztott papírfenyőre készítettünk közösen papírdíszeket, majd papírszíveket is tettünk fel rá, melybe egyenként beírtam a gyerekek egy-egy jócselekedetét. Ezáltal különleges „jóság-karácsonyfát” alkottunk. (A papírsziveket később haza vitték szüleiknek az ovisok). A héten mézeskalácsot is sütöttünk, melynek készítésében a bekeveréstől kezdve a gyúráson át a formázásig és díszítésig minden gyerek részt vett, és a szülőknek szánt kidíszített üvegcsébebe téve belőlük, megörvendeztették vele családjukat.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Általános Iskolai Tagintézmény
Jónak lenni midig nagyszerű érzéssel tölti el az embert. Egymásnak örömet szerezni feledhetetlen érzés. A gyerekek számára szintén nagy örömet okoz az örömszerzés. Így karácsony közeledtével úgy döntöttünk, hogy megajándékozzuk egymást. Örömteli pillanatokat élhettünk át közösen. A gyerekek csillogó szemei mindent elárultak.
Az Adventi várakozás, a lecsendesedés idején sok-sok lehetőség adódott a jó cselekedetek megbeszélésére, gyakorlására. A csoportszobánk ablakainak dekorálása a jó cselekedetekért kapott hópelyhek felragasztásával történt.
Az Adventi várakozás, a lecsendesedés idején sok-sok lehetőség adódott a jó cselekedetek megbeszélésére, gyakorlására. A csoportszobánk ablakainak dekorálása a jó cselekedetekért kapott hópelyhek felragasztásával történt.
A gyerekekkel az ünnep közeledtével közösen egy körbe leültünk és átbeszéltük az ünnepnek a lényegét, és hogy milyen szabályok szerint kell viselkedni a társaikkal. Mivel sok agresszió van a csoportban a gyerekek között, ezért nagyon jó ötletnek tartottam. A körben a gyerekeknek a mellettük ülőt meg kellett ölelni és azt mondani neki, hogy „Örülök, hogy a barátom vagy és nem foglak bántani.”. Pozitív élményként éltem meg, hogy később egymást figyelmeztették a gyerekek, hogy mit mondtak és ne bántsák egymást. Ezt a feladatot a héten több nap is megismételtük. A hét közepén pedig megkértem őket, hogy másnapig mindenki tegyen valami jót az egyik csoporttársával és következő nap beszéljük át. Majdnem minden gyerek be tudott számolni másnap 1 jó cselekedetről. A Tündér- melegedő játékot minden gyerek nagyon élvezte, többször is el kellett ismételni.
A foglalkozás zárásaként a gyerekek meghallgatták a Szívem kertje c. mesét, majd együtt relaxáltunk és készültünk lelkileg a Bagdy Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalára.
December az advent jegyében telt. Az ünnep-várás, a készülődés szorosan kapcsolódott a havi témánkhoz. A célom az volt, hogy kiteljesedjék a szeretet, még jellemzőbb legyen az egymásra való odafigyelés, egymás segítése, a jót cselekedni igénye. A szeretet ünnepének közeledtével a közös programok során örömteli élményekkel gazdagodjunk.
Ünnepi díszbe öltöztettük az osztálytermünket. Nagyon sok rajz készült az ünnepekhez kapcsolódóan, barkácsoltunk, ajándékot készítettünk szeretteinknek, barátainknak. Eközben karácsonyi dallamok zengték be az osztályt. Nagyon sokat énekeltünk, Mikulás és karácsonyi dalokat hallgattunk.
Gyűjtöttük az ötleteket, milyen jótettet tudnánk véghez vinni.
A mi „Jócselekedet-gyűjtő” faliújságunkra egész hónapban folyamatosan gyűltek a jócselekedetek: kis, papírból kivágott karácsonyi dísz- és csillagformák belsejébe, rajzos formában „mondták el” a gyerekek, hogy milyen jócselekedeteket hajtottak végre. „Anyunak segítettem főzni, sütni”, „megajándékoztam a testvéremet”, „segítettem otthon felsöpörni”, „megvédtem a barátomat”…
A szülőknek is köszönhetően sok apró meglepetésben volt részünk: a tanulók közül volt, aki karácsonyi matricával ajándékozta meg a társait, voltak, akik égősort hoztak, hogy feldíszíthessük az osztálytermet, más, maga készítette apró édességgel lepte meg társait.
December 1-jétől az adventi kis ajándékcsomagok tartották lázban a gyerekeket. Mindennap kihúztunk egy nevet, a gazdája volt aznap a karácsonyi manó. Levehetett az adventi faliújságról egy ajándékcsomagot. A benne lévő apró ajándékok mellett egy meglepetéscédula rejtette az aznapi meglepetését. Például lehetett 3 kívánsága, vagy ő választhatott programot, játékot stb…
Megrajzoltunk a „Jobb veled a világ” képeslapokat. Mindenki elmondhatta, miért készítette el a képeslapot, kinek adná oda szeretete, együttérzése jeléül.
Decemberben számos program hozott örömet a gyerekeknek. Nagy élmény volt számukra az iskolai Mikulás-műsor. Egy színházi előadásra is kaptunk meghívást, ahol a „Mikulás bácsi bajban van” című interaktív mesejáték nézői lehettünk. Egy másik alkalommal kimentünk a város főterére, ahol az adventi koszorú körül énekeltünk, verset mondtunk, a karácsonyfát körbetáncoltuk.
A hónap folyamán többször meghallgattuk, eljátszottuk a hónap dalát is: Jó emberré csak a szívemmel válhatok…
Elmeséltem a gyerekeknek Erdős Sándor: Az egérke új háza című mesét. Beszélgettünk, hogyan kapcsolódik a történet a jó cselekedetek témánkhoz. Rajzokat is készítettünk a meséhez.
Igyekeztünk, hogy az ünnepekre való várakozás időszaka még meghittebb, boldogabb legyen. Remélem, ezt a szeretetteljes légkört tovább visszük a következő hónapokra is.
BÉKE, BÉKE, BARÁTSÁG
Adventi időszakban a ezt a CSODÁLATOS kapcsolatot nevesítettük meg, hogy jó érzés járja át szívünket, lelkünket. Közös játékaink során megtapasztaltuk mit érzek ha haragszom, szomorú vagyok, vidám vagy meglepődőm. BARÁTSÁG OLYAN, MINT A CSALÁD. Mi Pillangó csoport egy nagycsalád vagyunk. Beszélgettünk az érzésekről, szeretetről, amikor a barátainkkal lehetünk. Arról is, hogyan viselkedünk a barátunkkal, mik azok a viselkedési formák, amik helyesek és helytelenek. A változatos, boldogító jócselekedetek felsorolása .
Szóba került, hogy két jó barát igenis össze tud veszni, de a legjobb a kibékülés.
Mi másról szólhatott ezen a héten a csoport meséje, mint Lecke barátságról.
Adventi gyertyagyújtással zártuk a témát.