Karácsony angyalok meglepetést készítenek.
Boldogító jó cselekedetek
A boldogító jócselekedetek mozgató rugója a belső motiváció. Az az őszinte, segítőkész cselekedet, ami szívből, szeretetből táplálkozik. Ezért a gyerekek a szeretetet ábrázolták.
Az óra keretén belül megbeszéltük kinek mit jelent a jócselekedet.
A gyerekek elmondták hogy 2féle jócselekedet van: amít mi csinálunk mások felé, és amit mi kapunk másoktól.
Gondolataikat kis csoportokba verődve osztották meg egymással, majd leírták.
Az óra keretén belül megbeszéltük kinek mit jelent a jócselekedet.
A gyerekek elmondták hogy 2féle jócselekedet van: amít mi csinálunk mások felé, és amit mi kapunk másoktól.
Gondolataikat kis csoportokba verődve osztották meg egymással, majd leírták.
December a boldogító jó cselekedetek hónapja, ugyanakkor az Adventi időszak kezdete. Az év utolsó hónapja meghitt, nyugodt hangulatban telt. A téma közel állt hozzánk, érzékenyek voltak rá és rengeteg történet, mondanivaló volt a tarsolyukban ezzel kapcsolatban. A december nagyon különleges a gyermekek számára, hiszen a Mikulás, a Karácsony örömteli várokozással telik. Ilyenkor a kisgyermekek szíve is megtelik mérhetetlen szeretettel. Jó alkalom volt a jó cselekedetek gyakorlására. Beszélgettünk, hogy ki, mit gondol a témával kapcsolatban, szoktak-e másokkal jót tenni? Meglepően sokféle oldalról közelítették meg. Mindenki kapott egy kivágott szívformát és azoknak a társaiknak a jelét rajzoltuk rá, akiknek egy hétig segítettek, jót cselekedtek. Próbáltam tudatosítani a gyerekekben azt, hogy milyen fontos az emberek életében a jó cselekedet, tenni mások boldogságáért, milyen jó érzés adni és segíteni másoknak. Megismerkedtünk Bezzeg Andrea: Szívem kertje meséjével, valamint többször is meghallgattuk, együtt énekeltük a “Jó emberré csak a szívemmel válhatok” dalt.
Nagykárolyi 1-es számú napköziotthon
A decemberi hónap témája „Jó cselekedetek gyakorlása” volt. E téma keretén belül a gyerekek példákat mondtak jó cselekedetekkel kapcsolatban.
Játszottunk szituációs gyakorlatokat, majd beszélgettünk a nehéz sorsú gyerekekről és arról, hogy milyen sok gyerek nélkülöz és ez mennyire szomorú dolog a mai világban.
A kis babócákkal közösen eldöntöttük, hogy karácsony közeledtével szebbé varázsoljuk a nehéz sorsú gyerekek életét.
Részt vettünk a Szatmár Megyei Tanfelügyelőség által meghirdetett „Legyen a Karácsony öröm” elnevezésű jótékonysági kampányban, mely a hátrányos helyzetű családokban élő gyermekeknek teszi szebbé a szeretet ünnepét.
Az ajándékcsomagokat a gyerekek életkorának megfelelően, minőségi játékokkal és édességekkel töltöttük meg.
Mennyi szeretet fér egy cipős dobozba? Több, mint gondolnád. Hiszen egy csöppnyi gondoskodással varázslatos pillanatokat szerezhettünk olyan rászoruló gyerekeknek, akiknek ez mindennél többet ér.
Nemes cselekedetet hajtott végre a Bogyó és Babóca csoport apraja és nagyja, több cipős doboznyi ajándékot gyűjtöttek össze és jutattak el a Tanfelügyelőségre, a hátrányos helyzetű gyermekeknek.
Az ajándékok mellé „Jobb Veled a Világ” felirattal képeslapot is készítettek nagyon nagy szeretettel.
Nagy örömmel töltötte el a Bogyó és Babóca csoport apraját és nagyját, hogy részese
lehetett annak a csodának, hogy jót cselekedhetett, ezáltal jobbá vált számukra is a világ.
Áldott, békés, szeretetteljes karácsonyi ünnepeket kíván a ,,Bogyó és Babóca” csoport nevében Baumgartner Ildikó és Suhó Andrea óvónők!
Hatos Ferenc Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Ebben a tanévben teljesen összefonódott a novemberi és decemberi két téma: családi kézműves délutánt szerveztünk, közös ajándékkészítéssel, teázással, sütizéssel vidám pár órát szereztünk magunknak. A szülők még napokig emlegették, milyen jól sikerült, a gyerekek pedig nagyon büszkék voltak, hogy ők is tanítgathatták a szüleiket. A karácsonyi ajándékozást is már novemberben megalapoztuk, az adventi ajándékok is jótettek voltak. A gyerekek érezhetően érzékenyebbek lettek a jótettek hatásaira. Természetesen ajándékot is készítettünk, amit majd otthon átadhatnak.
Pécsi Illyés Gyula Általános Iskola
Képeslapokat készítettek a gyerekek , hogy jobb kedvre derítsék szomorú társukat. Kedves mondataikkal erősíteni akarták önbizalmát, pozitív hozzáállását a problémáinak megoldásában.
A boldogító jócselekedetek témakörében dolgoztunk decemberben. Bizony dolgozni kell azon, hogy igényünk legyen arra, hogy jót tegyünk másokkal, ezáltal teszünk jót magunkkal is. A gyerekeket erre próbáltam rávezetni. Mit teszünk másokért? Tehetünk-e még többet? Mi az, amit nem tettünk eddig, de másnak ezáltal könnyebb, jobb lesz az élete? Általunk. Ennek jegyében indítottunk. A fókusz most erre helyeződött. Jöttek az ötletek. Csokit gyűjtöttünk a rászoruló gyerekeknek. Egyre többen mondtak le a sajátjukról, mások javára, mert boldoggá tette őket. Egymásnak apró rajzokat, szavakat csempésztek, megdicsérték egymás ruháját, haját. Olyan gyereknek is voltak a párja, akiknek nem szoktak. Barátkoztak, játszottak olyan társaikkal, akikkel egyébként nem.
Verset írtunk, műsort adtunk, kedveskedtünk, jó példával jártunk mások előtt. Madáretetőt készítettek, melybe madáreleség került. Fát ültettünk, jót tettünk a természettel és magunkkal.
Kiterjesztettük a jócselekedeteket otthonra is, a szülők nagy örömére.
Hatalmas változás ez, ami nem korlátozódhat csupán erre az egy hónapra. Ötletládát nyitottunk, melybe folyamatosan érkeznek a jobbnál jobb ötletek, amelyekkel a jócselekedetek számát növelhetjük. Magunkat és a világot így jobbá tehetjük!
„Amit adsz, azt kapod vissza!”
December hónapban a Boldogító jó cselekedetek témakörében, arra fókuszáltunk, hogy mik azok a dolgok, amik jó és helyes cselekedetnek számítanak, és melyek azok, amik nem. Minden pillanatban próbáltunk erre oda figyelni, és felhívni egymás figyelmét ezekre a dolgokra. Törekedtem arra, hogy a gyermekek megértsék, hogy ha jót cselekednek társaikkal, másokkal, akkor ők is boldogabbnak érzik magukat tőle. Egy idő után, ha tudatosan törekszenek erre, már nem is kellesz odafigyelniük, mert a szívük úgy is megsúgja, hogy hogyan kell jól cselekedniük.
Boldogságóránk kezdetekor relaxációs gyakorlatot végeztünk, ami az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” volt.
A relaxációt követően mesére hívogattam őket Boldog Dóra mondókájával, és elmeséltem nekik a kézikönyvben található, Bezzeg Andrea-Szívem kertje című mesét. A mesét követően gondolkodtató kérdéseket raktam fel számukra, melyek a könyvben szerepelnek. A kérdések által szépen kikerekedett a mese mondanivalója, és a jó cselekedetek fogalmának tettekkel és gesztusokkal való kifejezése.
A mesét követően meghallgattuk Bagdi Bella- Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, és kitaláltuk, hogy amikor a dal elcsendesedik, megállítom, akkor minden gyermeknek oda kell mennie legalább egy társához, és olyat kell cselekednie vele, amiről azt gondolja, hogy az biztosan jól fog esni társának, így például egy ölelés, egy simogatás, egy mosoly stb. Egy- két gyerek kicsit megilletődött a játék elején (ők picit visszahúzódóbbak), de hamar megérezték, hogy milyen jó érzés, ha egy társuk megöleli őket, és a dal végére már ők is mosollyal várták, hogy ki lesz a következő, aki oda megy hozzájuk (kezdeményezni még nem mertek). Annyira tetszett nekik a játék, hogy ugyan ezzel a módszerrel kérték, hogy hallgassuk meg Bagdi Bella- Ha boldog vagy című dalát is.
Elcsendesítés képen meditáltunk egy kicsit, amikor is vissza repítettem őket a kertbe, és különböző jó cselekedeteket hajtottunk végre.
Az óra zárásaként minden gyerek a saját munkafüzetében dolgozhatott, elvégezve benne néhány feladatot, ezzel is mélyítve az újonnan szerzett tapasztalatokat, érzéseket.
A hónap során a gyerekek elkészítették angyalkáikat, és megajándékozták vele szüleiket, hogy megköszönjék szeretetüket, gondoskodásukat.