Az óra eleji meditáció után beszélgettünk kicsit az Adventi időszakról, a várakozásról. Arról, hogy mi illetve ők, gyerekek miben tudnak segíteni. Meghallgattunk egy karácsonyi történetet és kitaláltuk, hogy annyi csodálatos könyv van, amiket jó olvasni, hogy ehhez kapcsolódóan könyvjelzőket készítünk. A színezés közben meghallgattuk a hónap dalát és el is énekeltük
Boldogító jó cselekedetek
A választható feladatok közül a képeslapok készítését választottuk.
A csoportunkban nagyrészt 2,5 éves gyermekek járnak, ezért a témát a különböző tevékenységek segítségével dolgoztuk fel. Először azt játszottuk, hogy ők most jó tündérek, és segítenek az ünnepi készületben. Kidíszítettük a csoportszobánkat, sütöttünk, főztünk, takarítottunk a babakonyhában.
Resztoratív-kör módszerével, életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten társalogtunk a gyermekekkel a közelgő ünnepekről, a szeretetről. Az adventi koszorúnkat körbe ültük, és meggyújtottuk rajta a szeretet lángját. Arról is beszélgettünk, hogy nemcsak kapni, hanem adni is jó. Hogy átéljék „az adni jó érzését,” a szüleiknek késztettünk egy kis ajándékot. Boldogan festették a kis fenyőfákat, amellyel megajándékozhatják szüleiket, megköszönve szeretetüket.
Azt is gyakoroltuk, hogy milyen érzés a „jó cselekedet”. A családot is bevontuk a programba: otthon is végeztek jó tetteket, ezt kis szívecskékkel ösztönöztük. Aki valamit segített otthon, és az óvodában, az kapott egy szívecskét. Másnap „a mit tettél jót” kérdésre lelkesen mesélték, hogy milyen sokat segítettek. Nagy öröm töltött el bennünket, hogy életkori sajátosságaikat felülmúlva, nagyon ügyesen számoltak be „jó cselekedeteikről” élmény volt hallgatni a jó tetteiket.
Eseményekben, élményekben, örömökben gazdag hetünk volt. A tevékenységek és beszélgetések segítségével igyekeztünk megalapozni a gyermekekben, a jócselekedetek, boldogító erejét. a segítségnyújtás, „az adni jó” érzésnek kettősségét: nem csak azt tesszük boldoggá, akinek jót teszünk, hanem, az saját magunkra is jó hatással van, ha boldogabbá tesszük az embereket.
A decemberi feladat témája: „A jó cselekedetek gyakorlása”
A 7.b osztály ismét felkerekedett, hogy az alsó tagozatos diákokat meglepje egy kis „Mikulás játékkal”. Ebben az évben azonban nem csak fényképezőt, hanem videó kamerát is vitt magával.
A „Mikulás játékot” néhány alapvető pontban előre meghatároztuk. Legyen az első pont a „Mikulás várás” énekléssel. Legyen egy vicces találós kérdés a krampuszoktól. Feladat az egész osztálynak. Jutalom az egész osztálynak. A Mikulás dicsérete a gyerekek felé. Végül egy közös fotó elkészítése.
„Jót cselekedni másokkal” – nincs ennél nagyobb boldogság. Ezt próbáljuk több, mint két éve gyakorolni tanítványaimmal. A feladatok közül Varró Dániel: Mese című versének feldolgozását valósítottuk meg a gyerekekkel. Három fős csoportokban, közösen készítették el a csemeték a három képkockából álló képregényt az olvasottak alapján. Nagyon színes, kedves megoldások születtek. A legjobban sikerülteket, amelyeket feltöltünk közösen választottuk ki.
Fábiánsebestyéni Arany János Általános Iskola és AMI
A témát még a hónap elején elkezdtük feldolgozni, hiszen a karácsonyi készülődés, várakozás időszakában az osztályunkban lévő advent naptárunkba is került bele a kedves gondolatok mellett több jócselelkedet is. Gyűjtöttünk össze mi is a gyerekekkel olyan dolgokat, amelyekkel jót tudunk cselekedni és ezeket először csoportokban némám eljátszották, majd párbeszédet is társítottak hozzá. A végén pedig mindenkinek elkészül a Jobb Veled a Világ Képeslapja.
A jó cselekedetekről az adventhez, a karácsonyhoz kapcsolva kezdtünk el beszélgetni. Több mesét is feldolgoztunk, az egyik az „Alma és a kerti manó”, a másik pedig Schmidt Egon: Karácsony az erdőben című meséje. Mindegyik mesében megkerestük a jó cselekedeteket, megbeszéltük, hogy mikor tapasztaltunk már jó cselekedetet, tettünk-e már mi magunk is olyat! Beleképzeltük magunkat a mese szereplőinek helyébe, és meg is ajándékoztuk egymást, különböző jó cselekedetekkel. Csoportunk saját készítésű díszekkel ajándékozta meg a helyi tűzoltóság karácsonyfáját, megköszönve a tűzoltók önzetlenségét. (https://kaposvarmost.hu/hirek/kaposvari-hirek/2022/12/07/ovisok-diszei-szepitik-a-tuzoltok-karacsonyfajat.html?fbclid=IwAR1FlUnDhPNrBYY4F7FTQrC7CDUGx0QZxN1CNauVZ_Vc0aqzZWCX3nYvVrk ) Így tedd rá mintaóvodaként csoportunk tagjai részt vettek Balatoni Katalin: Csillagrege című könyv bemutatóján is, melyre tiszta szívvel készültünk a mindennapok alatt. Ezekkel a jó cselekedetekkel örömet okoztunk a körülöttünk élő embereknek, családtagjainknak és saját magunknak is.
A karácsonyi mese kapcsán a madarakra is gondoltunk és a Mikulástól kapott alapanyagokból madárkalácsot készítettünk, így segítve az itthon maradt madarakon.
A szülők együttműködését kértem a jó cselekedetek gyűjtésében, így a gyermekek idén is készíthettek otthon alma és diófűzért a saját karácsonyfájukra, az almákat és diókat csak egy-egy jó cselekedet kapcsán lehetett kiszínezni.
A témához kapcsolódó mozgásos játékokat a hónap dalára játszottuk, és ez ismét elnyerte a gyermekek tetszését.
Dátum: 2022.12.30
Korcsoport: 3-5 évesek
– A Boldogságórát egy relaxációs gyakorlattal kezdjük „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”.
– Körbe állunk a szőnyegen és kitárjuk karjainkat, majd olyan mozdulatokat végzünk, mint ahogy látjuk szállni a madarakat.
– Ezt a gyakorlatot először a helyünkön végezzük el, majd körben is. Ezzel kifejezve a szabadságot és a szabadon szárnyalást.
– A relaxációs gyakorlat után szintén egy kört alkotunk ülve és beszélgetünk a közelgő ünnepről, a Karácsonyról.
– A karácsonyi hangulat megteremtése következtében beszélgetünk a jócselekedet szó jelentéséről. Beszélgetünk arról, hogy mi a jó cselekedet.
– Ezt követően elolvasok nekik egy mesét: Szívem kertje, majd megbeszéljük röviden a kis Amália történetét..
– Ezután egy kis dobozkába bedobhatják a Jézuskának szánt képeket, amiket neki rajzoltak, mit is szeretnének karácsonyra.
– Végezetül a Boldogságórát Bagdi Bella- Szeretet c. dalának meghallgatásával zárjuk.
Kutatások bizonyítják, hogy akik másoknak adnak, boldogabbá válnak. ❤️🎁❤️
Meixner Ildikó Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény
8. osztály, Angyalok
Nagyon jó gondolatokat osztottak meg egymással a gyerekek az óra eleji beszélgetés során.
Szólánc, Mikulás-futam társasjáték, karácsonyi bakancslista, jótett kalendárium készítése, zenehallgatás. Hangolódtunk az ünnepre!