A tündérek és a manók,mert ők is tündérek,csomagokat készitnek,majd ajándékoznak és ajándékoznak,csodákkal tele dobozokat,mert a jócselekedetek honapja.
Boldogító jó cselekedetek
A havi témák feldolgozása az óvodai csoportunk mindennapi életében jelen van. Az e havi téma feldolgozása is beszélgetéssel kezdődött, ahol mindenki elmondhatta, milyen jó cselekedeteket lenne jó véghezvinni. Városunk több pontján lehetőség volt a „Mosoly-csomag” / cipős doboz / akcióban részt venni, így erre készültünk fel, hogy segíteni fogjuk a nehéz sorsú gyerekeket. Mindennap érkeztek az ajándékok, sok-sok felajánlást kaptunk, melyet együtt csomagoltunk be, majd elvittük a közeli könyvtárba. A Könyvtár oldalán egy kis cikk is megjelent rólunk. Az óvoda dolgozói meglepetés mese-előadással szereztek örömet a gyerekeknek. A szülőkkel közösen karácsonyi kézműves – foglalkozást tartottunk, ahol gyermekeikkel együtt készítették el a karácsonyra szánt ajándékot. Jó hangulatú délelőtt volt. Közösen mézeskalácsot is sütöttünk, melyet ajándékként haza vittek a gyerekek. Mindenki részt vett a mézeskalácsok formázásában. A „Jó esés” feladat átszőtte egész hónapunkat. Aki valami jó cselekedetet vagy tettet hajtott végre annak a jeléhez felkerült a hópehely. Mindig ebéd előtt beszéltük meg az adott nap jó cselekedeteit, akinek a többség „bizalmat” szavazott, az megkaphatta, illetve saját magukat is értékelték a gyerekek. Az utolsó óvodában töltött napon már sűrű hóesés díszítette a csoportunkat. Igazi ünnepváró hangulat jellemezte a december hónapot, fokozatosan csendesedtek le a gyerekek is. Felérkeztünk a negyedik lépcsőfokra. Boldog új évet kívánunk mindenkinek!
Decemberben az ünnepekre készülve mindig sokat beszélgetünk a gyerekekkel arról, mik a jó cselekedetek, hogyan – miért tehetünk jót, kinek segíthetünk, és a cselekedeteknek mik a következményei. Nagycsoportos gyermekeink jól látják az ok-okozati összefüggéseket, remekül meg is tudják fogalmazni gondolataikat.
Idén az adventi időszakra szervezett Állatok Témahetén nem csak az itthon telelő madarakra figyeltünk (madarak karácsonya minden évben van nálunk), hanem a haszonállatok, társállatok, és a hobbiállatok is fókuszba kerültek.
Hogyan tehetünk jót ezeknek az állatoknak? Gyerekekkel való beszélgetésben szóba került, hogy minden állatnak más-más az igénye, vagyis először alaposan meg kell ismernünk őket. A felelős állattartás jegyében tartott foglalkozást egy állatorvos anyuka. Megbeszélték a gyermekek közelében előfordul állatok tulajdonságait, a róluk való gondoskodás módját. Meglepő volt hallani, hogy a más által vezetett foglalkozáson gyermekeink milyen bátran osztják meg gondolataikat, és milyen széles ismereteik vannak ebben a témakörben is.
Természetesen a szokásos madárkarácsonyra is készültünk a gyerekekkel. Kókuszzsírt és magkeveréket töltöttünk olyan féldiókba, melyeket az óvoda udvarán lakmározó varjak szórtak szét. A kókuszzsír megszilárdulása után a fenyőket díszítettük a féldiókkal.
Ahogy közeledett a karácsonyi ünnep, egyre többet beszélgettünk arról, hogy milyen apró cselekedetekkel, gesztusokkal kedveskedhetünk egymásnak, társainknak. Jó volt látni, hogy nem csak a szavak szintjén ismerik ezeket a lehetőségeket, hanem a mindennapok apró mozzanataiban is megjelennek. Egyre többször hallatszott: máris hozom; gyere, segítek; odaadom, ha szeretnéd; neked rajzoltam;
Beszélgetőkör az ünnep közeledtéről, jócselekedetekről. Kinek mit segítünk otthon, társainknak
Adventi gyertyagyújtás- várakozás szépsége. .
Játék mesével egybeszőve- Óvodás vándor tündérek.Sugdosós játék- postás játék.
Gyertyaláng tánca- örömszerzés szülőknek, vendégeknek.
Hónap dala- mozgás tetszés szerint.
Beszélgetőkör az ünnep közeledtéről, jócselekedetekről. Kinek mit segítünk otthon, társainknak
Adventi gyertyagyújtás- várakozás szépsége. .
Játék mesével egybeszőve- Óvodás vándor tündérek.Sugdosós játék- postás játék.
Gyertyaláng tánca- örömszerzés szülőknek, vendégeknek.
Hónap dala- mozgás tetszés szerint.
Mi a jó és mi a rossz? című verset hívtam segítségül. Megbeszéltük a jó fogalmát. Megállapítottuk, hogy jót tenni jó! Azt is felfedeztük, hogy annak a lelkét is nemesíti a jó tett aki adja, és annak a jóllétét is biztosítja, aki kapja. Luca nyakába egy ajándékot jelképező masnit kötöttünk. Mikor lehet ajándék egy másik ember a számunkra? A beszélgetőkör során sok olyan embert találtunk, akik ajándékok az életünkben. Az egérke új háza című vers kapcsán a környezetünkről beszélgettünk.
Mit tehetünk a környezetünk szépségét? A szobánk, lakásunk, házunk, kertünk, játszóterünk, iskolánk, erdőink, utaink, vizeink szépségéért is felelősek vagyunk. Tegyünk jót! Majd egy zenés kihívásnak tettünk eleget. Dalokat, számokat kerestünk, amelyekben megjelenik a jóság, jótett. Aztán meghallgattuk a hónap dalát. Angyalokat hoztam, akik a jóságot képviselik.
Milyen lenne az a világ, amiből hiányoznak a jó cselekedetek? Hogyan élnének itt az emberek? A szorgos angyali gyermek kezek elkészítették a 4.z osztály jótett kalendáriumát.
Jónak lenni jó!
Mi a jó és mi a rossz? című verset hívtam segítségül. Megbeszéltük a jó fogalmát. Megállapítottuk, hogy jót tenni jó! Azt is felfedeztük, hogy annak a lelkét is nemesíti a jó tett aki adja, és annak a jóllétét is biztosítja, aki kapja. Luca nyakába egy ajándékot jelképező masnit kötöttünk. Mikor lehet ajándék egy másik ember a számunkra? A beszélgetőkör során sok olyan embert találtunk, akik ajándékok az életünkben. Az egérke új háza című vers kapcsán a környezetünkről beszélgettünk.
Mit tehetünk a környezetünk szépségét? A szobánk, lakásunk, házunk, kertünk, játszóterünk, iskolánk, erdőink, utaink, vizeink szépségéért is felelősek vagyunk. Tegyünk jót! Majd egy zenés kihívásnak tettünk eleget. Dalokat, számokat kerestünk, amelyekben megjelenik a jóság, jótett. Aztán meghallgattuk a hónap dalát. Angyalokat hoztam, akik a jóságot képviselik.
Milyen lenne az a világ, amiből hiányoznak a jó cselekedetek? Hogyan élnének itt az emberek? A szorgos angyali gyermek kezek elkészítették a 4.z osztály jótett kalendáriumát.
Jónak lenni jó!
Ebben a hónapban advent idején egy kicsit mindenki igyekszik jót cselekedni másoknak örömet okozni ,Nem történt ez másként a mi óvodánkban sem.Minden csoportban az óvónénik és a gyerekek igyekeztek nemcsak a saját csoportjuknak de a többi csoportnak is valamivel örömet okozni.A Bábcsoporots óvónénik egy gyönyörű karácsonyi mesével örvendeztették meg a gyermekeket. A süni csoportos gyerekek gyönyörű karácsonyi műsorral kedveskedtek nemcsak az egyes csoportoknak hanem a szülőknek is. A pillangó csoportos gyerekek a Lucázás hagyományát elevenítették fel, de meghallgatták és el is játszották a tündéres mesét majd mindenki elkészítette a saját „Jótündérét” ami felkerült a közös karácsonyfánk köré.Ezenkívül minden csoport igyekezett mind a gyermekeknek mind a szülőknek valami apró ajándékkal kedveskedni.Legyen az egy ölelés, egy karácsonyi képeslap vagy egy dísz a közös karácsonyfára. S természetesen örültünk annak is hogy együtt lehettünk.
BOLDOGSÁGÓRA- DECEMBER
A Boldogságóra témája: Boldogító jó cselekedetek
Tevékenységforma: Boldogságóra- fókuszban a mese, a mozgás és a közös zenehallgatás
Korcsoport: Középső-nagycsoport
Az óvodapedagógus neve: Márkus Gyöngyi
A tevékenység időpontja: 2022. december 12.
Felhasznált irodalom:
– Bagdy Bella-Prof. Bagdy Emőke- Tabajdi Éva: Boldogságóra kézikönyv
– Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő-és színező munkafüzet
– Lukács Elvira: Örömvár /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Szupererő / színező mondókákkal a 24 erősséghez óvodásoknak és kisiskolásoknak
– Lukács Elvira: Örömnapok /Érzelmi intelligencia és a pozitív gondolkodás fejlesztése mesékkel, versekkel
– Pintér Krisztina: Csillagtündér /Csillagtündér és az érzések c. könyve
A TEVÉKENYSÉG KIDOLGOZÁSA:
1: Szervezési feladatok:
A foglalkozáshoz szükséges eszközök elhelyezése jól látható helyre.
Friss levegő biztosítása a zavartalan és kényelmes részvételhez.
2: Előzmények:
Ebben a hónapban a Boldogságórákra úgy hangolódtunk rá, hogy egy beszélgetés keretében meg-egyeztem a gyerekekkel, hogy először rendet teszünk a környezetünkben, hogy rend lehessen bennünk is.
Múlt héten összetakarítottuk az ablakunk alatti udvarrészt, megtisztítottuk a lehullott falevelektől, összesöpörtük a szemetet, hogy kint is, bent is rend legyen.
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ RELAXÁCIÓ:
Bagdy Emőke által összeállított relaxációs gyakorlatok:
– „Tüdőtakarítás”
– „Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar”
– Arcizomlazítás játékosan
A FOGLALKOZÁST KEZDŐ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalára közösen koreografált mozgásokat vég-zünk.
A TÉMA BEVEZETÉSE:
– Beszélgető-kör: Arról beszélgetünk, hogy mi az, ami szerintük „jó cselekedetnek” számít.
Közösen elmondjuk a „Szupererő”c. könyv erre vonatkozó versikéjét:
„ Szeretetet adni, szeretetet kapni, csodálatos érzés ezt megtapasztalni.
Amerre csak járok, szívemet kitárom, így én vagyok a leggazdagabb ezen a világon”
-”Miről is szólt ez a vers?”
Magyarázzuk meg, miért jó segíteni a társunknak!
A TÉMA FELDOLGOZÁSA MESÉVEL:
Megjelenik Boldog Dóra, ami már jelzi a gyerkőcöknek, hogy most a mese következik:
„Kerekerdő kalandra hív téged, hallgasd, mit súgnak a tündérek.
Hipp-hopp, tárd ki szíved kapuját, mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk, ketyeg a kis óra, ezt üzeni neked Boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár, Kerek erdőn a boldogság megtalál!”
„Figyeljetek csak gyerekek! Most egy olyan kertről fog szólni a mesém, amelyik nagyon piszkos volt. Hogy mi történt vele? Mindjárt elmesélem:”
A MESE BEMUTATÁSA
Bezzeg Andrea: Szívem kertje c. mese.
A történet végén visszacsatolásként kérdéseket teszek fel, hogy láthassam, megértették-e a mese lényegi mondandóját.
TEVÉKENYKEDTETÉS:
Angyalkákat színezhetnek, majd kivágjuk őket és megajándékozhatják vele a szüleiket.
A FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
A jó cselekedetek jelének kihelyezése a Boldogvárunk 4. lépcsőfokára
A FOGLALKOZÁST LEZÁRÓ ÉNEKLÉS:
Bagdy Bella: Boldog vagyok c. dalára közös örömtáncot járunk.
A TÉMA TOVÁBBADÁSA:
– Vond be a családot!
Munkanapot szervezünk a karácsonyi ráhangolódás jegyében, amelyen a szülők is részt vehetnek, közös ajándékkészítést terveztem
– Vond be az óvodát!
Már minden csoport nagyon készül a karácsonyi ünnepre, így lehetőségünk van egy közös fenyőfa feldíszítésére, amit folyamatosan meg is tehetnek a csoportjaink.
REFLEXIÓ-DECEMBER
Ebben a hónapban nagyon mozgalmas napokkal telt az idő, hiszen a karácsonyi hangolódás átszőtte a mindennapjainkat.
Úgy próbáltam tervezni, hogy a hagyományápolás, mint kiemelt feladat is beépülhessen a Boldogságórába. Elsősorban a Luca napi hagyományokra gondolok itt, és mivel Luca „jó boszorkány”, megjelent a mindennapjainkban is.
Úgy próbáltam a témát megközelíteni, hogy megérthessék a gyerkőcök, hogy ahhoz, hogy rend legyen a lelkükben, először a környezetünket is rendbe kell tennünk. Rendszeresen dolgozunk a környezetünk rendbetételén, és nemcsak a csoportszobában, mosdóban, hanem nagyon aktívan kint az udvaron is. Ez a fajta tevékenység jó alkalmat ad a közösséggé kovácsoláshoz, a rend és tisztaság megszerettetésére, igény kialakítására.
A hónap során felhasznált irodalmi anyagokat kicsit kibővítettem. Megrendeltem a „Szupererő”című kiadványt, és ezt is alkalmaztam a munkám során.
Nagyon szimpatikusnak találtam a „Csillagtündér”c. Könyvet, amiből a délutános munkaidőmben mindig megismertettem 1-1 érzést a gyerekekkel, hiszen nagyon részletesen, gyereknyelven ír róla a szerző.
Lukács Elvira:Örömnapok könyvéből meghallgathatták Az öröm angyalai című mesét, és az „Örömvár”c. Könyvből pedig A bánatos király/örömmese/ c. történetet.
A karácsony elmaradhatatlan szereplői az angyalok, amiket több ízben készítettünk, színeztünk, barkácsoltunk ebben a hónapban, és dekorálásra is felhasználtuk az öltözőnkben.
Ebben a hónapban különösen sokat relaxáltunk, megpróbáltunk lecsendesedni így az Advent időszakában, szívesen hallgattuk Bagdy Bella: Ellazulni, jaj de jó zenéjét, a Spotify-n hallható Pozitív élmények újraélését is.
A mozgást sem hanyagoltuk el, sokat tartózkodtunk kint a szabad levegőn, hiszen ép testben ép lélek-ezt minden gyerek tudja jól.
És a téli szünet előtt mi is adni szerettünk volna egy nagyobb közösségnek, a falunknak is magunkból egy kicsikét, így felajánlottunk az Adventi vásáron egy zenés produkciót, melyet a mi csoportunk adott elő, karácsonyi hangulatot emelve.
Természetesen a karácsonyi üdvözletünk sem maradhatott el, hiszen egy videó felvétellel kívántunk Boldog Karácsonyt a szülőknek, nagyszülőknek az utolsó oviban eltöltött napon.
Csoportmunkában dolgoztunk a decemberi boldogságóránkon. Egy lapra felírtunk egy szót: Segíts! Ennek a szónak a betűivel kellett kezdeni olyan mondatokat, amelyek a segítségadásról, jó cselekedetekről szólnak.