Decemberben a jócselekedetkről beszélgettünk. Közösen a gyerekekkel gyűjtöttünk olyan cselekvéseket, amikkel az óvodában és otthon is boldogabbá tehetjük egymást. Segítettek a gyerekek például a dadus néniek a poharak és tálcák ki és behordásában, kicsik létükre segédkeztek a seprésben. Együtt díszítettük fel vidám, karácsonyi hangulatúra a csoportszobánkat, a gyerekek adogatták, válogatták a díszeket, akasztották fel őket a számura elérhető helyekre.
Közösen sütöttünk mézeskalácsot, amivel megkínáltuk a többi óvodai csoportot.
Készítettünk képeslapokat, amiket az óvoda melletti utcákban bedobtunk közösen a postaládákba.
Mindennap megbeszéltük, hogy ki, milyen jócslekedetet csinált otthon (pl. beágyazta az ágyát, kérés nélkül elpakolt, megosztotta a játékát a kistestvérével). A szülői visszajelzések is nagyon pozitívak voltak, meg is beszéltük a gyerekekkel, hogy ezeket a jócselekedeteket az következő évre is magunkkal visszük, nem csak karácsony előtt kell erre figyelni, hanem az év minden napján.
Boldogító jó cselekedetek
Mozgalmas december áll mögöttünk. Szereplések, bábelőadás, mozizás, karácsonyváró foglalkozások, kézműveskedések. S volt időnk megállni és jócselekedetekről beszélgetni.
Készítettünk 3 különleges adventi naptárat, adventi koszorút, karácsonyi egyedi képeslapokat és lélekmadarakat. Ültettünk lucabúzát, sütöttünk rengeteg mézeskalácsot. Megunt játékainkat elcsereberéltük és a cipősdoboz akcióban is részt vettünk. Jócselekedet ajtivytit is játszottunk.
Közös karácsonyi mozizást és egy mikulás bábelőadást kaptunk az iskolánktól. Az osztály adventi naptárában idén íróeszközök kerültek a csokik mellé. S kaptunk adventi kuponokat. Mindenki játszhatott egy karácsoniy játékot is. Mi lucaműsorral leptük meg az ovisokat. Betlehemeztünk a karácsonyi műsorban és több városi rendezvényen. Kántálni mentünk a családokhoz. A reggeleket rövid karácsonyi filmekkel és azok megbeszélésével kezdtük. Az utolsó napon közös karácsonyi reggelivel zártuk mozgalmas évünket. Ahol kiderültek, hogy kik is voltak angyalkáink, akik egy hónapon keresztül meglepetéseket tettek postaládáinkba.
Ebben a hónapban a negyedik osztályosokkal egy közös karácsonyfát terveztünk, melynek különlegessége, hogy jócselekedet kuponokból épült fel. Az ötletek gyűjtésébe a szülőket is bevontuk. Minden nap 1 tanuló nevét húztuk ki, aki megnézhette, hogy milyen napi jócselekedet vár rá vagy az osztályra. Nagy izgalom volt minden nap, hogy ki lesz a következő. Advent első napjától egészen december 20-ig tartott ez a vidám, közösségi élmény. Nagy örömmel és sok vidám játékötlettel, megoldásokkal, meglepetésekkel lettek gazdagabbak a tanulók. A többi, alsós boldogságkörös gyermek egyéni, pici kuponokkal lepte meg egymást. Nagy szeretettel játszottak együtt ebben a hónapban a diákok.
A boldogságóra foglalkozást relaxációval indítottam. A választásom az „arc izomlazítás játékosan-ra” esett. Nagyon élvezték a gyerekek, mert vidám hangulatot eredményezett körükben. Ezek után a Repülj velem című albumról Jó emberré csak szívvel válhatok című dalt hallgattuk meg, amelyhez különböző mozgásokat utánozták a gyerekek. A következőkben feladatlapot oldottunk meg, a kismadarak eljuttatása a madáretetőkhöz. A labirintus megoldása nagy figyelmet igényel a gyerekektől, de mindenki meg tudta oldani a feladatot. Néhányuknak kellett segíteni, hogy eljussanak a helyes úthoz. A szívem kertje című mese felkeltette az érdeklődésünket. A foglalkozást zenével zártuk le. Ha boldog vagy mutasd meg mindenkinek című dalt hallgattuk. A jó cselekedetek jelét forma kinyomóval lyukasztottam ki és felhelyeztük a negyedik lépcsőfokra.
Kőbányai Széchenyi István Magyar-Német Két Tan. Nyelvű Általános Iskola
A JÓCSELEKEDETEK özöne a szülők részéről indult azzal, hogy immáron a 4. éve támogatják a cipősdobozos Adventi kalendáriumunkat. Ez azért is fontos, mert a példamutatás itt is érvényben van, jelentősége pedig óriási.
„A gyerekeink rendkívül jól olvassák ezeket a jeleket különösebb tudatosság nélkül, és így többnyire automatikusan elsajátítják, vagy – ritkább esetben – újraértékelik őket. Tudatában lenni annak, hogy mit milyen jelentéssel társítunk, támogatja mind a saját, mind a gyerekeink lelki jóllétét.”
A legnagyobb HÁLA érte a gyerekek öröme, boldogsága, hogy megajándékozhatják egymást.
A Hónap dalának meghallgatása után, beszélgettünk a dal mondanivalójáról: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”. Hasonlóan a Kisherceg-ben olvashatóan: „Jól csak a szívével lát az ember, ami igazán lényeges az a szemnek láthatatlan.”
Ezután arról beszélgettünk, hogy milyen nehézségei/problémái lehetnek egy gyermeknek. nagyon ügyesen összeszedték az okokat, főleg az ő kis életükből:
— nem barátkoznak vele, — összeveszett a barátjával– nem tud jól focizni, — tartósan beteg, — sokszor rossz, ezért állandó büntetésben van, — elváltak a szülők, — átmeneti otthonban kell laknia, — nagyon rendetlen és nehezen tud ezen változtatni.
Hogyan tudnánk segíteni? Képeslappal kedveskedtünk nekik……….
Végül szituációs játékokat játszottunk: — Hogyan segíthetünk egymásnak 1-1 jócselekedettel.
Majd Jókai Anna szavaival zártunk: –„Talán igazuk van az optimistáknak: Minden rossz szülhet valamit jót.”
Szerintük a rossz dolgokból megtanuljuk, hogy mi a helytelen és ezután fogják tudni mi a jó, mi a helyes és eszerint cselekednek.
Decemberben a boldogságórákon a boldogító jó cselekedetekkel foglalkoztunk. Szinte, egész hóhapban, minden nap boldogságórákat tartottunk!
Többször beszéltünk az elméletről – ha kedvesek, segítőkészek vagyunk másokkal, akkor megértőbbek és elfogadóbbak leszünk, növekszik az önbizalmunk, nem foglalkozunk a saját gondjainkkal, barátokat szerezhetünk, mások is mosolygósan, hálával telve közelítenek felénk. A jó cselekedetek gyakorlásához nincs szükségünk sok időre, sok erőre, különös képességekre. Csak érző szívre! A dákok sokszor említették, hogy jobb adni, mint kapni!
Az órákat rövid meditációval vagy énekléssel- Jó emberré csak a szívemmel válhatok – kezdtük és zártuk.
A kőleves című történetet elolvastuk, értelmeztük.
Karácsonyi színezőket, kézműves ajándékokat készítettünk a szülőknek.
Mézeskalácsot, kókuszgolyót árultunk a karácsonyi vásárban.
A legnagyobb izgalmat a karácsonyi előadásra való készülés okozta. A diákok előadták a Szúrós szőrű bárány című rövid történetet. Sokat próbáltunk, gyakoroltunk és meg is lett az eredménye! A szülők örömmel, büszkén nézték gyermekeik előadását. A diákok rájöttek arra, hogy nem maguk dicsőségére szerepelnek csupán. Az együtt tanulás, dolgzás, segítés adja a legnagyobb örömet!
Az új évben, a hosszú pihenő után, bízom benne, hogy a tanulók érdeklődve várják majd az új témákat!
December egy különleges hónap gyereknek és felnőttnek. A Mikulás, az adventi várakozás hetei, a programokban gazdag ünnepi készülődés kiváló alkalmakat adott a jó cselekedetek gyakorlására. Az osztálytermen belül, a családokat is bevonva sok alkalmat teremtettünk a jóság megélésére. Mi tanító nénik örömmel szerveztünk olyan programokat, tevékenységeket, amelyek során megbeszélhettük ennek a jelentőségét, felismerhették a gyerekek azokat a hétköznapi alkalmakat, amikor erőfeszítések nélkül is képesek vagyunk jót cselekedni, ha figyelünk egymásra.
Elsőként egy beszélgetőkörben megbeszéltük, hogy szerintük mi a jó cselekedet. Megegyeztünk abban, hogy angyalkás jóságkártyát kapnak az iskolai és az otthoni jó cselekedeteikért. A szülők Messengeren, üzenőben megírták utóbbiakat nekünk. Készítettünk egy jóság manót, miközben egymásnak segíthettek az elkészítésben. A szeretett, az elfogadás, egymás jó tulajdonságainak kiemelése volt egy következő beszélgetőkör témája. Utána „Jobb veled a világ!” üdvözlőlapot készítettek és olyan osztálytársnak kellett ajándékozni, akivel kevesebbet beszélgettek, játszottak eddig. A szülők jó cselekedete volt, hogy lehetővé tették a Mikulás ajándékát, az adventi zsákocskák cukorkákkal feltöltését, az utolsó tanítási nap ünnepi, gyerekek által kért lakomáját. A rászoruló gyerekeknek szeretet dobozokat csomagoltak. Luca búzát ültettünk, a hiányzó gyerekeknek is. December 20-án este közös családi karácsonyt tartottunk műsorral és kézműveskedéssel: angyalkák, karácsonyfa díszek készültek. Meglepetés ajándékot készítettünk a szülőknek a gyerekekkel: családi üdvözlőkártyát és kókuszgolyókat a családi estre.
Mi, tanító nénik az utolsó napon izgalmas karácsonyra hangolt programokkal ajándékoztuk meg a gyerekeket: karácsonyi totó, zenés székfoglaló, Ki vagyok én? Mikulás mondja…, dobójátékok. Öleléssel búcsúztunk egymástól. Remélem, hogy a téma körbejárása, a jó cselekedetek megélése ösztönzőleg hat ennek gyakorlására a későbbiekben is.
A tanév negyedik boldogságórája méginkább elmélyítette, megerősítette a közelgő ünnepek által kiváltott örömteli érzéseket, az együttlét meghittségét, a várakozást.
Az óra vidám játékkal kezdődött, amely megmozgatta a gyermekek testét, lelkét, fantáziáját, és jókedvre derítette őket.
A hónap dalának meghallgatása után hamar ráhangolódtak a témára, és a hosszú beszélgetés végén ügyesen fogalmazták meg decemberi jelmondatunkat, miszerint jobb adni mint kapni.
Varró Dániel: Mese című művének meghallgatása, feldolgozása után három csoportban készült el a történet három legfontosabb mozzanatának illusztrációja. A tanulók örömmel alkottak, izgatottan osztották meg egymással változatos elképzeléseiket a szereplők kinézetéről, tulajdonságairól.