Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Boldogító jócselekedetek
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Ajándékot nem csak kapni, de adni is jó.
Az ajándékozás örömének megismertetése a gyerekekkel.
1. Motiváció: Bogyó és Babóca : A mézeskalácsok c. mese megnézése, beszélgetés a meséről
2. Mézeskalács tésztájának összeállítása közösen, mézeskalácsforma kiválasztása, a sütik kiszúrása, kisütése.
3. Téma feldolgozása mesével: Visszajött a répa c. mese dramatizálása közösen.
4. A mézeskalácsok kidíszítése közösen, elcsomagolása ajándékként a szülőknek, közben Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalának hallgatása.
5. Lezárás: Bagdi Bella dalára mozgásutánzás.
Boldogító jó cselekedetek
Az év utolsó hónapja, a szeretet ünnepének közelsége kiváló alkalmat nyújtott a jó cselekedetek gyakorlására. A hónap dalának meghallgatása után megbeszéltük, hogy miért láthatunk jól csak a szívünkkel. A gyerekek válaszai meglehetősen érett gondolkodást mutattak. Az eddigi boldogságórák hatása nem múlt el nyomtalanul.
Beszélgettünk a kedvesség jótékony hatásairól is, valamint arról a kutatásról, amely igazolta, hogy azok az emberek, akik kedvesek és adakozóak, egészségesebbek és hosszabb életet élnek, mint a kevésbé nagylelkű társaik.
A hónap során gyakoroltuk a jó cselekedeteket. Képeslapot készítettek egymásnak és szeretteiknek a gyerekek, amivel megajándékozták az osztályban azt, akinek a nevét kihúzták. A „Jobb veled a világ” képeslap készítése közben megbeszéltük azt, hogy kitől miért jobb a világ.
Karácsony közeledtével egyre több alapítvány és civil szervezet szervez jótékonysági akciókat. Iskolánk egyik kiváló pedagógusa a kunágotai Katolikus Karitász Csoport vezetője, aki a Szociális Szolgáltató Központtal közösen jótékonysági kezdeményezést hirdetett, hogy a karácsony még több gyermeknek lehessen boldog ünnep. Iskolánkban és az osztályunkban is magas a hátrányos helyzetű gyermekek aránya, ennek ellenére kezdeményezték tanítványaim, hogy egy „angyalbatyut”állítsunk össze mi is. Néhány szem szaloncukorral hozzájárult mindenki, a lehetőségeihez mérten, voltak néhányan, akik az önkormányzattól ajándékba kapott édességcsomagból ajánlott fel, hogy szebbé tegyünk mások ünnepét. Így megtapasztalhatták a gyerekek, hogy a jó cselekedetek, az adományozás valóban boldogabbá tesz mindenkit.
Szerencsére a december az ünnepi jócselekedetek jegyében telt. Ehhez készítettünk angyalkát, akire bármikor számíthatunk, vagy éppen erőt ad másoknak, akiknek ajándékozzuk.
Csoportunk hagyományai közé tartozik a madarak védelme, etetése, megfigyelése. Az óvoda kapcsolatban áll a Bükki Nemzeti Park munkatársával, aki évente többször eljön hozzánk. Madárodút, madáretetőket helyeztünk ki az udvar fáira, megbeszélte a gyerekekkel a helyes madáretetés szabályait. Az a probléma adódott, hogy az idén sokáig tart zárva az óvoda. A gyerekek tudják, ha elkezdtük a madarak etetését azt bizony folytatni kell. Ezért a gyerekek személyesen keresték fel az óvoda dolgozóit, hogy velük együtt a zárás alatt is gondoskodjanak a madarak etetéséről. Beosztást készítettünk, ki mikor tesz magokat az etetőbe. Elég nagy volt a túljelentkezés. A Szivárvány csoportban aranyszív jár minden jó cselekedetért. Olyan jó, hogy minden gyermekünknél ott ragyogott.
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Elérkezett az év utolsó hónapja. A diákokkal egy közös ádventi asztaldíszt készítettünk,közben a jócselekedetekről, szeretetről,az egész évi boldogságórák feladatairól beszélgettünk. Egyben biztosak vagyunk,hogy felemelő érzés a boldogság program részese lenni,sokat ad nekünk,mind emberségből,mind lelki gazdagságból.
Kisürge csoport
Speciális Alapiskola Hurbanovo
Körbe ültünk…emberré csak a szívemmel válhatok…énekeltük a hónap dalát. December a szeretet, jótett,kedvesség,összetartozás hónapja. A gyerekekkel beszélgettünk, arról, hogy milyen jótettekre emlékeznek,melyeket az elmúlt időszakban tettek. Ilyenek kerültek szóba: segítettem anyukámnak takarítani, elraktam a játékaim,segítettem fát vágni az apukámnak,a buszon átadtam a helyem egy idős néninek,megetettem a kutyust.. és ehhez hasonló jótetteket soroltak a diákok. Több napon keresztül kártyákra készítettük el a jótetteket, majd egy szivecskés dobozba gyűjtöttük. A kártyákból összeraktuk a jótett kalendáriumot. Az óra végén megegyeztük abban, hogy igenis nagyon fontosak a jó cselekedetek a világban, mert a ezektől sokkal szebb a világ.
Állatbarátok csoportja
A karácsonyt megelőző hetek nagyon mozgalmasan telnek az iskolánkban, különösen az osztályomban. Hagyományt teremtettünk abból, hogy társainknak, tanárainknak, a gyerekek családjának kedveskedünk valamilyen apró ajándékkal, meglepetéssel.
Mikulás napját megelőzően izgatottan készítették ajándékaikat a gyerekek, melyeket az SNI tagozaton tanuló alsó évfolyamos társaiknak szántak. Mikulás és Krampusz ruhába öltözve látogatták meg a kisebbeket, hogy átadják apró, de szívből készült ajándékukat. A tanítványaimat tanító pedagógusoknak tobozmanókat készítettek a gyerekek, melyeket az autók visszapillantó tükrére szántak, – mondván – onnan vigyázzák az úton közlekedőket.
A karácsonyi készülődés másik mozzanata a mézeskalács-sütés. Az idén az 1/a. osztályosokat hívtuk vendégségbe a sütés alkalmával, itt megismertettük velük a mézes-készítés mozzanatait.
A családok számára egy képeslapot készítettünk, amit karácsonyi ajándékként haza is vihettek a gyerekek.
A program feladati közül a képeslap készítést választottuk, mert egyik osztálytársunkat szerettük volna meglepni vele. Akinek szántuk, hetek óta hiányzott egy baleset miatt és már nagyon vártuk vissza az iskolába.
Tevékenykedéseink természetesen titokban zajlottak, ami nagy izgalommal és boldogsággal járt.
December – a Mikulás, a Karácsony várás hónapja – idén is számtalan lehetőséget kínált a jó cselekedetek gyakorlására!
A hónap a Mikulásvárással indult. Megismerkedtünk szent Miklós legendájával, kiemelve emberszeretetét, segítőkészségét. A gyerekek boldogan rajzoltak a Mikulásnak. Rajzaikban megjelentek boldog életeseményeik pillanatai csakúgy, mint vágyaik, kívánságaik. Reggel izgatottan mesélték, hogy otthon már járt náluk a Mikulás, akit tejjel, süteménnyel vártak! Az óvodába való megérkezés után izgatottan tisztították kis cipőiket, melyeket aztán a cipőtartóba helyeztek. Két év után, idén végre személyesen is ellátogatott hozzánk a nagy szakállú, akit izgatottan vártunk! A csoportszobában énekeltünk, amikor megjelentek a manók – meseszerűvé téve a délelőttöt -, és biztatásukra dallal hívtuk be a Mikulást. Ajándékokat kaptunk és adtunk is, énekeltünk, verseltünk, majd a délelőttöt tánccal, zenével folytattuk.
A hónap elején beszélgettünk Adventről, Karácsonyról, a kis Jézus születésének körülményeiről -, arról, hogy jászolba született. Elhatároztuk, hogy a kemény jászolt jó cselekedetekért kapott szalmaszálakkal fogjuk kibélelni! Megbeszéltük, milyen cselekedetekkel tehetnek jót a mindennapokban. Uzsonna után nap, mint nap körbeültünk, megbeszéltük ki, miért tehet egy-egy szalmaszálat a jászolba, melyet Karácsonyig sikerült szépen kibélelnünk!
Folytattuk az Állatvédelmi témahetet. Sokat beszélgettünk az állatokról, a felelős állattartásról. Szotyi – a csoport papagája – tovább látogatta a csoportba járó gyermekek családjait, akik szeretettel gondoskodtak róla, bevonták a család mindennapjaiba. A projekt zárásaként – a szülőket megszólítva – jótékonysági gyűjtésbe kezdtünk egy állatmenhely számára.
A jó cselekedetek további gyakorlására biztattuk a szülőket, akik felajánlásaikkal csatlakozhattak, a városunkban idén is meghirdetett “Egy doboznyi szeretet” jótékonysági akcióhoz. Így szeretet-dobozaikkal a rászoruló gyermek karácsonyát tehették szebbé. Minden ajándékdobozba egy-egy, a gyermekek által készített „Jobb veled a világ!” képeslap is került!
Ajándékok készítésével teltek mindennapjaink: karácsonyfát készítettünk, adventi koszorút festettünk, ragasztottunk a családtagok számára. Luca-búzát vetettünk. Mézeskalácsot sütöttünk, melyet a karácsonyi ünnepség után nap, mint nap közösen fogyasztottunk; megajándékoztuk velük az óvoda dolgozóit, az óvodánkba járó logopédust és fejlesztőpedagógusokat.
Hétről hétre énekelve álltuk körbe az adventi koszorút, melyen egy-egy gyertya meggyújtásával érzékeltettük az idő előrehaladását, az ünnep közeledését. Karácsonyi ünnepségünkön elénekeltük dalainkat, elmondtuk verseinket, óvó nénik mesélték el a születés történetét.
Gyakran játszottuk a„Tündér-melegedő” játékot, eljátszottuk az óvodás tündérek kalandját.
A hónap során végzett sok-sok tevékenység remek lehetőséget biztosított a jó cselekedetek gyakorlására, és annak tudatosítására, hogy „Kapni jó, de adni még jobb!”
Az elsősök olyan képeslapot rajzoltak, ami segít másoknak, hogy ne érezzék magukat egyedül a problémáikkal. A gyerekek a maguk módján gondoltak nehézségekre, ezeket rá is írta a tanító néni a rajzokra. 😊💖
Az adventi időszakban hetente kihúztuk egy osztálytárs nevét. Vele tettünk jót, anyagiak nélkül kimutattuk kedvességünket, figyelmességünket. Többen túl tudták teljesíteni a feladatot, másoknak kicsit döcögősebben ment a jó szándék kimutatása, a kedvesség gyakorlása. Van mit tanulnunk. Mindenesetre jó érzéssel ismertük fel a bátortalan próbálkozásokat.