„Amit adsz, azt kapod vissza!”
December hónapban a Boldogító jó cselekedetek témakörében, arra fókuszáltunk, hogy mik azok a dolgok, amik jó és helyes cselekedetnek számítanak, és melyek azok, amik nem. Minden pillanatban próbáltunk erre oda figyelni, és felhívni egymás figyelmét ezekre a dolgokra. Törekedtem arra, hogy a gyermekek megértsék, hogy ha jót cselekednek társaikkal, másokkal, akkor ők is boldogabbnak érzik magukat tőle. Egy idő után, ha tudatosan törekszenek erre, már nem is kellesz odafigyelniük, mert a szívük úgy is megsúgja, hogy hogyan kell jól cselekedniük.
Boldogságóránk kezdetekor relaxációs gyakorlatot végeztünk, ami az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…” volt.
A relaxációt követően mesére hívogattam őket Boldog Dóra mondókájával, és elmeséltem nekik a kézikönyvben található, Bezzeg Andrea-Szívem kertje című mesét. A mesét követően gondolkodtató kérdéseket raktam fel számukra, melyek a könyvben szerepelnek. A kérdések által szépen kikerekedett a mese mondanivalója, és a jó cselekedetek fogalmának tettekkel és gesztusokkal való kifejezése.
A mesét követően meghallgattuk Bagdi Bella- Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalát, és kitaláltuk, hogy amikor a dal elcsendesedik, megállítom, akkor minden gyermeknek oda kell mennie legalább egy társához, és olyat kell cselekednie vele, amiről azt gondolja, hogy az biztosan jól fog esni társának, így például egy ölelés, egy simogatás, egy mosoly stb. Egy- két gyerek kicsit megilletődött a játék elején (ők picit visszahúzódóbbak), de hamar megérezték, hogy milyen jó érzés, ha egy társuk megöleli őket, és a dal végére már ők is mosollyal várták, hogy ki lesz a következő, aki oda megy hozzájuk (kezdeményezni még nem mertek). Annyira tetszett nekik a játék, hogy ugyan ezzel a módszerrel kérték, hogy hallgassuk meg Bagdi Bella- Ha boldog vagy című dalát is.
Elcsendesítés képen meditáltunk egy kicsit, amikor is vissza repítettem őket a kertbe, és különböző jó cselekedeteket hajtottunk végre.
Az óra zárásaként minden gyerek a saját munkafüzetében dolgozhatott, elvégezve benne néhány feladatot, ezzel is mélyítve az újonnan szerzett tapasztalatokat, érzéseket.
A hónap során a gyerekek elkészítették angyalkáikat, és megajándékozták vele szüleiket, hogy megköszönjék szeretetüket, gondoskodásukat.
Boldogító jó cselekedetek
A december, a szeretet ünnepére való készülődés nagyon mozgalmasan telt boldogságcsoportunk számára. Mi is gondoskodtunk arról, hogy jó cselekedeteinkkel szebbé tegyük a várakozás időszakát.
Elsőként egy kis Mikulás-ünnepség keretében egymást örvendeztettük meg. A legnagyobb ajándékot nem a csomag jelentette, hanem a vers, amelyből ki kellett találnia mindenkinek, hogy neki íródott. A gyerekek megható, érzelmekkel teli írásaiból az is kiderült, hogy jól ismerik egymást.
Az egyik boldogságórán karácsonyi díszbe öltöztettük osztálytermünket, feldíszítettünk egy olyan karácsonyfát is, amire nem díszeket, égősort tettünk, hanem olyan érzéseket, amelyekre mindnyájunknak nagy szüksége van nem csak karácsonykor, hanem egész évben.
Szeretetüzenetünket elsőként a Szülőknek adtuk át: ünnepi műsorral leptük meg Őket, majd minden kisgyerek átadta a szeretteinek készített üdvözlőlapot, a hála szavaival.
A hónap legnagyobb jó cselekedete, hogy osztályunk ellátogatott a Landorhegyi úti Idősek Gondozóházába. Karácsonyi műsorral és kis ajándékkal készültünk, hogy szebbé tegyük az idős, beteg, sokszor magányos emberek számára a szeretet ünnepét. Az előzetes beszélgetések során a gyerekek megértették, hogy az otthon lakói számára sokat jelentenek ezek a találkozások, így fejezzük ki törődésünket és megbecsülésünket irántuk.
Az utolsó tanítási napon került sor az iskolai karácsonyi ünnepélyre, amelyben a mi boldogságcsoportunk tanulói is szerepeltek, majd a 3.-osokkal közösen – egy „szeretet-dallal” elbúcsúztattuk az idei esztendőt.
A hónap végén kiürítettük a „Hála-ládá”-t is, a köszönőleveleket eljuttattuk a címzettekhez. Hogy miért?
„A legjobb módja a boldogságnak az, ha másoknak szerzünk örömet.”
(Mark Twain)
Szép ünnepet, boldog új esztendőt kívánunk Mindenkinek!
Az Izsákos5.a és Mariann néni
Decemberi boldogságóránkon, illetve egész hónapban, sőt a teljes Adventi időszakban, a magunkra és másokra való odafigyelés, a szeretetünk kimutatása, mások segítése és az ajándékozás örömének átélése voltak a tevékenységeink megszervezésének alapja.
– Rendet tettünk a csoportunkban
– Ünnepi díszbe öltöztettük a termünket
– Sütit sütöttünk a Télapónak, az ajándékokért, köszönet képpen
– Fenyődíszeket készítettünk mindannyiunk örömére
– Ajándékokat készítettünk a szülőkkel közösen a családtagoknak
– Mindezek közben pedig énekszóval, zenehallgatással, versekkel és mesékkel öltöztettük ünneplőbe lelkünket is.
Munkálkodás közben pedig egyre több „jó-pihe” került fel a hófelhőnkre.
December hónapban a boldogító jó cselekedeteket vettük át az osztállyal. Szokás szerint meghallgattuk a hónap dalát. Átbeszéltük, mit jelentenek a jó cselekedetek. Feldolgoztuk Az egérke új háza című verses mesét, különböző játékos feladatokat. Sok apró ötlet jutott eszünkbe, így karácsony közeledtével, amellyel megörvendeztethetjük egymást, a szülőket, a betanító tanárokat. Sok apró dísztárgyat, ajándékot gyártottunk, köztük a képeslapot is. Örömmel veszem észre, hogy a szív, a szeretet, az öröm, az önzetlen adás mindig jelen van a diákok válaszában, ötletében.
A gyermekekkel átrendeztük a termet, székekkel körbe ültünk. Ismét babzsákot vettem elő, melyet odadobtunk a másiknak aki elmondta, hogyan érzi magát. Miután mindenkire sor került, önkéntes alapon meg lehetett osztani egy tapasztalatot, amikor jót cselekedtek másokkal vagy éppen velük. Megbeszéltük, miért jó adni, miért okozhat ez örömöt.
Ezután az osztályból megkértem a lányokat, akik szeretnek kézműveskedni, hogy az előre megírt kartont (a kalendárium alapját) fessék ki, ragasszanak rá matricákat.
Az osztály többi tagjával addig összegyűjtöttünk és leírtunk különböző jócselekedeteket, amiket a hónapban szeretnének megcsinálni. Az ötletelés és kivitelezés közben karácsonyi zenék szóltak.
Az utolsó tanítási napon megbeszéltük tapasztalatainkat.
Jócselekdetek
A december igazán a jócselekedetek hónapja. Az ajándékozás öröme, az ünnepi készülődés hangulatában telt boldogságóránk. Sütöttünk, alkottunk, sok ünnepi dalt hallgattunk a foglalkozások alatt. A decemberi naptár teli van jócselekedetekkel, karácsonyi képeslapot is készítettünk. Megbeszéltük, hogy mennyi jóság van a világban, mi magunk is mennyi jót tudunk tenni embertársainkkal, sőt, a kis állatkáinkkal is a kertben. Télen így segítünk a madaraknak, a hét minden napján valamelyik osztály magot szór nekik az etetőkbe. Még pár hónapig így teszünk, amíg eljön a tavasz. Nagy öröm nekünk is és a kis madárkáknak is. A szép sütemények, a meglepetés ajándékok szintén nagy örömet okoztak mi magunknak és társainknak, a családoknak is. Az ajándékozás öröme is hatott mindennapjainkra, jó hangulatban telt a december. Nagy szeretetben váltunk el egymástól, a hosszú téli szünet után remélhetőleg mindenki kipihenten, feltöltődve érkezik majd vissza az iskolába, a második félévre.
Krafcsik Éva Gabriella gyógypedagógus
A boldogító jócselekedetekről szóló boldogságórát egy kis ismétléssel kezdtük.
Bevezetésként „A mai napon, a mai napon a boldogságra rátalálok” kezdetű versikével a csoportszobában található személyek, tárgyak örömforrásként való megérintése, ölelése. Azt figyeltem meg ennél a kis játéknál, hogy a gyerekek egyre inkább jelölik meg társaikat boldogságuk, jókedvük, örömük forrásának.
Foglalkozást kezdő relaxáció egy relax zenét elindítva, egymás kezét fogva, aki képes rá csukott szemmel, magunkra figyelve ,3-4 percig, Az elején „Nyújtom a kezemet fogd meg kérlek” kezdetű versike, a végén „Kézen foglak, elrepítlek, virágos rétre lefektetlek” kezdetű versike halk mondása.
Ezzel a gyerekeket próbálom figyelő, érző, belső tulajdonságokat meglátó érzelmi állapotba hozni.
A téma feldolgozása: Bezzegh Andrea: Szívem kertje c. mese előadása,majd beszélgetés arról, hogy ők tettek-e már valakivel jót, vagy nekik tett-e valaki valami jót, ami szívmelengető volt, vagy csak egy kis segítség pl. anyának otthon a mosogatásban, főzésben ( a gyerekek ezeket mondták). Ezután néhány szituációs játékot játszottam el nekik, amire reagálhattak. Imádják, amikor valamilyen szerepet játszok el, főleg hétköznapi szituációkat. Pl. én vagyok az anyuka, hazaérek a munkából, nagyon fáradt vagyok. Miben tudtok segíteni anyának?, én vagyok az óvónéni, fáj a fejem, vagy a vállam, stb Mit tudtok tenni, hogy jobban legyek?, kislány vagyok és otthon hagytam az alvókámat! Hogyan tudnátok segíteni, hogy ne legyek szomorú?
Játék: zenére szoborjáték játszása. A szobor legyen boldog, jókedvű- vagy szomorú, mérges!
Játék: Bizalomjáték. Válassz olyan párt, akiről úgy gondolod, hogy meg bír tartani! Az egyik gyerek háttal áll a másiknak, ő hátraengedi magát, a másik megtartja.
A foglalkozás lezárása képeslap készítése azzal az instrukcióval, hogy azt rajzold le, amire ha ránézel boldoggá tesz, örömmel tölt el, jól érzed magad! Az egyik kisfiú lerajzolta a családját és azt mondta, hogy ” Engem a családom tesz boldoggá!” A szemembe könny gyűlt, ugyanis ez a kisfiú a legelső boldogságórán inkább leült a asztalhoz, mert nem szeretett volna részt venni a foglakozáson.
Persze a rajzolás, színezés közben hallgattuk a hónap dalát a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok…” c. dalt.
Boldogságóra vázlat
A foglalkozás helye: Csillagfürt EGYMI
A foglalkozást vezeti: Papp Gáborné
Foglalkozás témája: Boldogító jócselekedetek
A foglalkozás célja: A társas kapcsolatok erősítése.
A foglalkozás feladatai: Ajándékot nem csak kapni, de adni is jó.
Az ajándékozás örömének megismertetése a gyerekekkel.
1. Motiváció: Bogyó és Babóca : A mézeskalácsok c. mese megnézése, beszélgetés a meséről
2. Mézeskalács tésztájának összeállítása közösen, mézeskalácsforma kiválasztása, a sütik kiszúrása, kisütése.
3. Téma feldolgozása mesével: Visszajött a répa c. mese dramatizálása közösen.
4. A mézeskalácsok kidíszítése közösen, elcsomagolása ajándékként a szülőknek, közben Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalának hallgatása.
5. Lezárás: Bagdi Bella dalára mozgásutánzás.