Karácsonyi képeslap
Boldogító jó cselekedetek
“Karácsony készül emberek!
Szépek és tiszták legyetek!
Súroljátok föl lelketek,
csillogtassátok kedvetek,
legyetek újra gyermekek,
hogy emberek lehessetek!”
(Wass Albert)
A jócselekedetek kalendáriumába sokféle jó tett került.
A hétfő reggeli beszélgetőkör során versek és dalok megszólaltatásával, gyermeki szívvel és igaz hittel fogalmaztuk meg: jót tenni jó!
Azt is felfedeztük, hogy annak a lelkét is nemesíti a jó tett aki adja, és annak a jóllétét is biztosítja, aki kapja.
A Mikulás gyorsan jött és egy pillanat alatt tovarepült szánjával. Mi szerencsések voltunk, személyesen is találkoztunk Vele. Az osztályteremben énekkel, süteménnyel kínálták a gyerekek. Miután kipihente az utazás fáradalmait, mindent látó könyvéből felolvasta, hogy kiről mi jót hallott.
Angyalszárnyakon repülve küldtük el bájos rajzainkat a szentiváni felnőtteknek.
Az adventi időszakban a gyerekek saját készítésű ajándékokkal lepték meg családtagjaikat, majd az iskola aulájában rendezett karácsonyi vásáron árulták portékáikat. Így igyekeztünk tanítani őket képessé válni az örömre egész életükben.
December hónap bővelkedett jó cselekedetekben. Igyekeztem tudatosan felfedezni az ünnepre hangolódás időszakában ezeket a jó tetteket. Szeretnék erre néhány példát felsorolni:
– Egyik alkalommal az utcán sétáltunk a gyerekekkel, amikor egy idős néni megállított minket, akit egyébként nem ismertünk. Nagy meglepetésünkre egy zacskó szaloncukrot nyújtott át nekünk. Hálánk jeléül énekeltünk és verseltünk a néninek, aki meghatódva hallgatott minket.
– Egyik kisfiú születésnapját tartottuk a csoportunkban. A tortáján volt egy szív alakú marcipán, ami mindenkinek nagyon tetszett. Sokan szerették volna ezt maguknak. A fiú mindenkinek egyenként adott egy-egy darabot a csoki szívecskéből. Örömmel tapasztaltam ezt a viselkedést társaival szemben.
– Rengeteg rajzot kaptam a gyerekeimtől napközben. A csodás alkotások egy részét hazavittem, egy részét a táskámba tettem. Amikor bevásároltam, vagy csak belenyúltam a táskámba, ezek a csodák a kezem ügyébe kerültek és mosolyt csaltak az arcomra.
– Intézményünk felajánlást is kapott egy ingatlanközvetítő irodától, akik játékokat gyűjtöttek a nehéz körülmények között élő gyerekeknek. Vöröskereszt bázisóvodaként ételcsomagot is szétosztottunk a családok között.
– Én is megpróbáltam kicsit jobban odafigyelni a környezetemben élőkre. Ha boltban jártam, szívesen vettem olyan élelmiszert, amit adományként felajánlottam. Továbbá évek óta feldíszítem a lépcsőházunk bejárati ajtaját. Szívből teszem. A szomszédjaim mindig hálásak ezért a szépségért és megköszönik az ünnepi dekorációt.
Fő feladatomnak tartottam, hogy ne vesszen el ennek az időszaknak a varázsa! Fontos volt számomra, hogy a gyerekek megértsék, nem a drága ajándékok számítanak, hanem a szeretet, egészség, béke, hála. Megbeszéltük, hogy mi énekekkel, versekkel és két ügyes kezünkkel tudunk jót cselekedni, szeretetet adni.
Óvodásaimmal lelkesen készülődtünk a téli ünnepekre. Vártuk a Mikulást és hagyományos karácsonyi műsorral is készültünk a szülőknek, amit néhány év elteltével személyesen is átnyújthattunk nekik. A kreativitás is nagy szerepet kapott mindennapjainkban: csoportunkat ünnepi díszbe öltöztettük, folyosónk faliújságjára is sok szép alkotás került, a gyerekek pedig egyedi ajándékokkal lepték meg szüleiket.
Természetesen a Boldogságórára kitűzött feladatainkat is megvalósítottuk. Az ünnepi dalok mellett gyakran szóltak Bagdi Bella dalai, Bezzeg Andrea meséjét is felolvastam a gyerekeknek. A tavalyi évhez hasonlóan csoportszobánk ajtajára készítettem egy adventi fenyőfát zöld borítékokból, melyben minden napra jutott egy-egy pozitív üzenet, a Boldogságórák megerősítő kártyáiból.
Az idei évben kolléganőm felmondott, így dajka nénimmel és pedagógus asszisztens segítségével teltek az év utolsó hónapjai. Csoportunk karácsonyfáját dadus nénimmel együtt díszítettük, akinek egy hatalmas öleléssel megköszöntem egész éves kitartó, segítőkész munkáját. Egyik délutánon pedig kollektívánk is összegyűlt egy kis karácsonyi vacsorára, ahová meghívtuk a nyugdíjas kolléganőinket is. Az intézményvezetőnk kedves szavakkal megköszönte egész éves munkánkat, együttműködésünket, ami jóleső érzéssel töltött el mindannyiunkat.
A mindennapi nehézségek ellenére szép évet zártunk. Boldog voltam, hogy sikerült meghitten együtt tölteni az ünnepeket. Jó érzés volt részese lenni a fent leírt pillanatoknak, jó cselekedeteknek.
A csoportom szülei még nem láttak Boldogságóra bemutatót. Hogy konkrétabb fogalmuk legyen a tevékenységről, ezért úgy gondoltam, hogy ezt a decemberi boldogságórát nyitottá teszem és meghívom erre a csoport szüleit. A téma: „A boldogító jócselekedetek gyakorlása” volt, amelyet összekapcsoltam a karácsonyvárás témájával, élményével. A 25 fős csoportból 13 gyerek és a hozzájuk tartozó családtag (anya, apa, testvér) volt jelen. A szülők érdeklődve, kíváncsian várták a foglalkozást.
A tervezésem során elgondolkodtam azon, hogy hogyan tegyem motiválttá a gyermekeket és a szülőket erre a témára és akkor jött a dajka nénimmel folytatott társalgás, hogy a debreceni Gyermekklinikára lehet játékokat és plüss figurákat felajánlani karácsonyi ajándékként. Felhívást intéztem a gyermekek és aztán a szüleik felé, hogy aki tud, az ajánljon fel egy plüss játékot a beteg gyermekeknek. A kérésemre legalább a csoport gyerekének kétharmada ajánlott fel plüss figurákat, amelyet a tevékenység kezdetén megköszöntem nekik.
A foglalkozás elején azt kérdeztem a gyermekektől, hogy az óvodások, vagyis ők, hogyan szoktak otthon jócselekedeteket végezni? Az anyukájuk vagy az apukájuk miért szokta őket megdicsérni? Olyan válaszok születtek, hogy rendet teszek a szobámban, vigyázok a kis testvéremre vagy segítek az anyukámnak süteményt sütni. Valamint azt kérdeztem, hogy milyen érzés jót cselekedni? Úgy összegeztem nekik, hogy természetesen ez jó érzés és ezért teszünk jó dolgokat másokért.
Aztán egy keresztcsatorna fejlesztő gyakorlatot végeztünk. Utána ülve meghallgattuk és együtt énekeltük „Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok…” kezdetű dalát. Ezt követően a csoportom jelenlevő tagjai karácsonyi verseket és dalokat adtak elő a szülőknek. Ezt követte a magyar népmese, a „Melyiket a kilenc közül?”
Ezután következett a kézműves foglalkozás a szülőkkel, közben szólt a csendes, ünnepi hangulatot idéző karácsonyi dallam. Három karácsonyfadíszt készítettünk. Az első technika az volt, hogy bébiételes üvegre dekupázs ragasztóval ragasztottunk karácsonyi szalvétát. A második technika, hogy fehérre lefestett fenyőtobozból készítettünk manót és a harmadik pedig kávékapszulából csengőt. A gyermekek és a szülők közösen dolgoztak. Mindenki kipróbálta mind a három technikát. Öröm volt látni, hogyan mélyülnek el a gyermekek és az anyukák a közös tevékenységben. Egymást segítve készítették a karácsonyfadíszeket. A családias légkörben nyugalom, meghittség és szeretet uralkodott.
Egy – két szülő süteményt is hozott és a gyermekek a végén azt kóstolgatták. A szülőket pedig meleg teával kínálgattuk.
A hozzátartozóknak pedig egy kivágott fenyőformára pozitív gondolatokat írtam és ezekből választhattak búcsúzóul. Mindenki nagyon jól érezte magát, néhány gyermek haza sem akart menni.
Most először tartottam közös Boldogságórát a szülőkkel és annyira felemelő érzés volt számomra, hogy elhatároztam, hogy lehetőség szerint minden évben megszervezem ezt a tevékenységet.
A Maci csoport ügyes kezű kisgyermekei mézeskalácsot sütöttek az óvónénik segítségével. A mézeskalácsot szépen becsomagoltuk és megajándékoztuk a faluban élő egyedülálló idős embereket, akik nagyon örültek a kedves ajándéknak. Sokat énekeltük a Szálljatok le, szálljatok le karácsonyi angyalok kezdetű dalocskát, amit a gyermekek ének közben mozgással is kísértek. Örömmel díszítettük fel együtt a csoport karácsonyfáját, közben karácsonyi dalokat hallgattunk.
Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola és Kollégium
Beszélgettünk a jó cselekedetek fontosságáról, egymásra irányítottuk a figyelmet. Megbeszéltük minden nap használjuk a mosoly erejét, és kiemelten segítjük egymást az iskolában és otthon is. Meghallgattuk a hónap dalát, majd szerepjátékot játszottunk. Párbeszédként:
-Meg van már gyújtva az adventi gyertya?
-Még nem!
-Akkor tessék, itt a gyufa és gyújtsátok meg!
Az órát ismételten a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, majd beszélgettünk arról, mik is azok a jócselekedetek, hogyan tudunk a másiknak jót, örömet szerezni, milyen kis apróságokkal.Kinek mivel. Végig vettük a családok tagjait, mivel is szerezhetünk örömet. Egy kis odafigyeléssel, segítéssel, kedves szóval. Nemcsak kapni jó, hanem adni is. Ezt a gyerekek mondták ki a beszélgetést követően. Azt tapasztaltam, hogy mióta benne vagyunk a programban, a gyerekek sokkal jobban odafigyelnek a másikra. Három jelenetet játszottak el. Ők találták ki, én csak a 4 kulcsmondatot írtam fel a táblára, hogy minek kell benne lennie. Az első csapat énekkari próbát játszott el, ahol a karmesternek hiányzott a kottatartója, majd készségesen segítettek neki azt odaadni. A második csapat egy karácsonyi családi életképet mutatott be, ahol a család minden egyes tagja jelen volt. Az anyára fektették a hangsúlyt, hiszen ő a családösszetartó kapocs. A harmadikban az egyik gyerek olvasott a másiknak egy mesét, majd jött egy harmadik, aki éppen labdázni szeretett volna. A foglalkozás végét beszélgetéssel zártuk, melyik szerepben mi volt a jócselekedet, esetleg mivel lehetett volna másképpen, máshogy, mással kifejezni a jót. Több megoldást is találtak a gyerekek. Hagytam, hogy maguk jöjjenek rá a jó megoldásokra. Közkívánatra meditációval fejeztük be az órát.
Az órát ismételten a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, majd beszélgettünk arról, mik is azok a jócselekedetek, hogyan tudunk a másiknak jót, örömet szerezni, milyen kis apróságokkal.Kinek mivel. Végig vettük a családok tagjait, mivel is szerezhetünk örömet. Egy kis odafigyeléssel, segítéssel, kedves szóval. Nemcsak kapni jó, hanem adni is. Ezt a gyerekek mondták ki a beszélgetést követően. Azt tapasztaltam, hogy mióta benne vagyunk a programban, a gyerekek sokkal jobban odafigyelnek a másikra. Három jelenetet játszottak el. Ők találták ki, én csak a 4 kulcsmondatot írtam fel a táblára, hogy minek kell benne lennie. Az első csapat énekkari próbát játszott el, ahol a karmesternek hiányzott a kottatartója, majd készségesen segítettek neki azt odaadni. A második csapat egy karácsonyi családi életképet mutatott be, ahol a család minden egyes tagja jelen volt. Az anyára fektették a hangsúlyt, hiszen ő a családösszetartó kapocs. A harmadikban az egyik gyerek olvasott a másiknak egy mesét, majd jött egy harmadik, aki éppen labdázni szeretett volna. A foglalkozás végét beszélgetéssel zártuk, melyik szerepben mi volt a jócselekedet, esetleg mivel lehetett volna másképpen, máshogy, mással kifejezni a jót. Több megoldást is találtak a gyerekek. Hagytam, hogy maguk jöjjenek rá a jó megoldásokra. Közkívánatra meditációval fejeztük be az órát.
Az órát ismételten a hónap dalának meghallgatásával kezdtük, majd beszélgettünk arról, mik is azok a jócselekedetek, hogyan tudunk a másiknak jót, örömet szerezni, milyen kis apróságokkal.Kinek mivel. Végig vettük a családok tagjait, mivel is szerezhetünk örömet. Egy kis odafigyeléssel, segítéssel, kedves szóval. Nemcsak kapni jó, hanem adni is. Ezt a gyerekek mondták ki a beszélgetést követően. Azt tapasztaltam, hogy mióta benne vagyunk a programban, a gyerekek sokkal jobban odafigyelnek a másikra. Három jelenetet játszottak el. Ők találták ki, én csak a 4 kulcsmondatot írtam fel a táblára, hogy minek kell benne lennie. Az első csapat énekkari próbát játszott el, ahol a karmesternek hiányzott a kottatartója, majd készségesen segítettek neki azt odaadni. A második csapat egy karácsonyi családi életképet mutatott be, ahol a család minden egyes tagja jelen volt. Az anyára fektették a hangsúlyt, hiszen ő a családösszetartó kapocs. A harmadikban az egyik gyerek olvasott a másiknak egy mesét, majd jött egy harmadik, aki éppen labdázni szeretett volna. A foglalkozás végét beszélgetéssel zártuk, melyik szerepben mi volt a jócselekedet, esetleg mivel lehetett volna másképpen, máshogy, mással kifejezni a jót. Több megoldást is találtak a gyerekek. Hagytam, hogy maguk jöjjenek rá a jó megoldásokra. Közkívánatra meditációval fejeztük be az órát.