A Ficánka középső csoporttal resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogy hogyan és mivel bővíthetjük a jócselekedeteink tárházát, mivel tudunk segíteni szüleinknek, családunknak, ovis társainknak és ezáltal a jócselekedetektől hogyan érezzük magunkat. Például otthon segítünk a rendrakásban, egymásnak odaadjuk a játékokat, segítünk felvenni, ha valami leesett, megvígasztaljuk, aki szomorú, vigyázunk a környezetünkre, mivel tél van, gondoskodunk az éhező kismadarakról és figyelemmel kísérjük őket. Ellátogattunk a bölcsisekhez, ahol közösen játszottunk, énekeltünk nekik és a játék végeztével segítettünk az összepakolásban, illetve a szabadban történő levegőzéshez segítettünk nekik az öltözködésben. Elkészítettük a szeretet karácsonyfáját és mindenki felajánlotta, hogy kinek készít rá díszt és közben megbeszéltük azt is, hogy nem csak ezen az ünnepen, hanem mindenkor kell szeretnünk, odafigyelnünk egymásra. Közben meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válthatok” dalát. Megismerkedtünk Hétvári Andrea „Szívem kertje” című meséjével is.
Boldogító jó cselekedetek
A Ficánka középső csoporttal resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogy hogyan és mivel bővíthetjük a jócselekedeteink tárházát, mivel tudunk segíteni szüleinknek, családunknak, ovis társainknak és ezáltal a jócselekedetektől hogyan érezzük magunkat. Például otthon segítünk a rendrakásban, egymásnak odaadjuk a játékokat, segítünk felvenni, ha valami leesett, megvígasztaljuk, aki szomorú, vigyázunk a környezetünkre, mivel tél van, gondoskodunk az éhező kismadarakról és figyelemmel kísérjük őket. Ellátogattunk a bölcsisekhez, ahol közösen játszottunk, énekeltünk nekik és a játék végeztével segítettünk az összepakolásban, illetve a szabadban történő levegőzéshez segítettünk nekik az öltözködésben. Elkészítettük a szeretet karácsonyfáját és mindenki felajánlotta, hogy kinek készít rá díszt és közben megbeszéltük azt is, hogy nem csak ezen az ünnepen, hanem mindenkor kell szeretnünk, odafigyelnünk egymásra. Közben meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válthatok” dalát. Megismerkedtünk Hétvári Andrea „Szívem kertje” című meséjével is.
A Ficánka középső csoporttal resztoratív kör keretében beszélgettünk arról, hogy hogyan és mivel bővíthetjük a jócselekedeteink tárházát, mivel tudunk segíteni szüleinknek, családunknak, ovis társainknak és ezáltal a jócselekedetektől hogyan érezzük magunkat. Például otthon segítünk a rendrakásban, egymásnak odaadjuk a játékokat, segítünk felvenni, ha valami leesett, megvígasztaljuk, aki szomorú, vigyázunk a környezetünkre, mivel tél van, gondoskodunk az éhező kismadarakról és figyelemmel kísérjük őket. Ellátogattunk a bölcsisekhez, ahol közösen játszottunk, énekeltünk nekik és a játék végeztével segítettünk az összepakolásban, illetve a szabadban történő levegőzéshez segítettünk nekik az öltözködésben. Elkészítettük a szeretet karácsonyfáját és mindenki felajánlotta, hogy kinek készít rá díszt és közben megbeszéltük azt is, hogy nem csak ezen az ünnepen, hanem mindenkor kell szeretnünk, odafigyelnünk egymásra. Közben meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válthatok” dalát. Megismerkedtünk Hétvári Andrea „Szívem kertje” című meséjével is.
Jót tenni jó. Nem csak azért, mert másoknak jót teszünk vele, hanem azért, mert mi is boldogabbak leszünk tőle.
Kárpáti János Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
A december minden évben a kedvenc hónapunk, hiszen jónak lenni jó és ezt gyakorolni még jobb. Minden évben kapnak a gyerekek egy kihívást, hogy a hónapban minél több jó cselekedetet tegyenek meg. Idén a 24 kedvesség közül a lehető legtöbbet igyekeztek véghez vinni. Az adventi kalendáriumunk is minden napra rejtett egy-egy jó cselekedetet, amiből az utolsó napra egy szép fenyőfa kerekedett. Az osztály nagy részt vállalt az adventi gyertyagyújtásokon, ezzel is biztatva az egész iskola közösségét a jó cselekedetekre, az egymásra figyelésre. Ebben az évben is kedveskedtünk a szülőknek egy kis karácsonyi műsorral, ami nagyon megható és családias volt. Nagy öröm volt látni, hogy a karácsonyi ajándékozásunk alkalmával mindenki nagyon igyekezett személyre szóló, saját készítésű ajándékot adni. Levelet is írtak egymásnak, hogy mit szeretnek a kihúzott társukban a legjobban. Végre észrevették egymás értékes tulajdonságait is. 🙂
A decemberi hónap a jó cselekedetek jegyében telt. Egy adventi kalendáriumot készítettünk, melyben minden napra meghatároztunk egy feladatot. A gyerekek lelkesen készültek minden feladat elvégzésre, lélekben pedig hangolódtak az ünnepekre.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Az adventi készülődés jegyében többször beszélgettünk arról, ki mivel tehet jót otthon, az iskolában. Hogyan okozhat örömet szüleinek, társainak. Mindenki megfogalmazott egy néhány mondatos képeslapot egyik osztálytársának, mely így kezdődött: „Örülök, hogy az osztálytársam vagy. Azt szeretem benned, hogy…”
Megtanultunk borítékot hajtogatni. A gyerekek minden borítékba megfogalmaztak egy jókívánságot és egy olyan feladatot, melyet aznap teljesíteni kell annak a gyereknek, akinek kihúzzuk a mikulás sapkából a nevét. Ez volt a mi adventi kalendáriumunk az idén. 🙂
Ez a hónap számunkra kiemelt jelentőségű – kizárólag olyan tini lányok nevelkednek nálunk, akik az élet hétpróbájának kihívásai közül már többel szembesültek. Hogyan lehet úgy jót cselekedni, ha eddig az élet zivataros oldalát ismerték meg? Hogyan lehet megváltoztatni a szemléletet úgy, hogy maga az ünnep, sőt a karácsony ünnepe nem a felszabadult készülédéssel, hanem szorongások mélyebb megélésével jár?
A hónap témájának feldolgozása három héten át intenzíven valósult meg: még intenzívebb egyéni odafigyeléssel (beszélgetés, ölelés, fókuszálás), kis versek, versrészletek tanulása, közös éneklés, kreatív feladatok (színezés, hajtogatás, rajzolás), az őket gondozó nevelőknek, gyermekfelügyelőknek kis saját készítésű ajándék (karácsonyi dísz cipő) készítése.
December 11-én a helyi Ádventi programon mutatták meg azt, hogy a szeretet mindent felülír (https://www.facebook.com/watch/?v=1402677220563350), majd december 13-án Szekszárdon a Mentálhigiénés Műhely ádventi programján az I. Béla Gimnázium cipősdobozainak átadása történt, ahol egymást műsorral ajándékoztuk meg. December 21-én helyben gyermekkarácsony alkalmával adták át a felnőtteknek a mély érzelmeket megmozgató műsorukat, majd a saját készítésű kis ajándékokat. December 22-én a szomszéd település egyik vállalkozójának az évzáró műsorát adták, ahol egyben megvendégelték őket.
A meghitt pillanatok, az érzelmek, a melegséget adó, elfogadó környezet hozzájárult ahhoz, hogy megélhessék azt, milyen az ha valaki velük jó és milyen hatása van annak, ha mások jók velük.
Mire jó? Az, hogy másoknak jó, ha jót teszünk velük, egyértelmű mindenki számára.
RELAXÁCIÓ:
Magas fenyő vagyok, nagyra nyújtozkodóm mindkét karommal: Nyújtózz fel , érd el az eget, légy sudár és nyútsd meg magad, élvezd milyen sudár lettél, majd a leendegett karokat előrelógatva, mint az ingaóra enged lengeni a két karodat.
ZENE:
Bagossy Brothers Company-Visszajövök…
RÁHANGOLÓDÁS:
Én milyen jó cselekedetet hajtottam végre tegnap vagy ma reggel vagy az elmúlt héten , nézz szét a terembe: jót cselekedni a társammal, válasz ki valakit akivel jót tudsz cselekedni, most itt közösen mit tudunk cselekedni.
TÉMA FELDOLGOZÁSA:
1.Feladat-Képelemzés: beszéljék meg , elemezzék, írják le , tüzzék fel a táblára, valaki olvassa fel.
2.Feladat-Jó cselekedeteim:
Színes papírra virágot rajzolunk, ráírjuk saját magunkkal szemben végrahajtott jó cselekedeteinket , majd kivágjuk és felragasztuk egy kartonlapra!
ALKOTÁS: Jó cselekedetek virágja
REFLEXIÓ, FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Üzenj társaidnak egy jó cselekedettel!
A gyerekek már profin készítik elő az osztálytermet, hiszen ilyenkor valami más történik mint a hétköznapokban…
A relaxációs hatású mozdulatokkal kísért légzőgyakorlatok után Nálatok milyenek az emberek? című tantörténetet olvastam fel – beszélgettünk arról, hogyan látjuk az embereket, milyen a beállítódásunk. Ezt követően a mikulászsákkal az alábbi játékot játszottuk – pl. barátságot kaptam, szeretetet adok – mindenki kapott is és adott is.
A gyerekek felírták egy kis papírlapra a nevüket, összehajtották, majd a mikulászsákba helyezték, mindenki kihúzott egy nevet, kapott egy szívet, ahova a kihúzott nevű gyermekről belső tulajdonságokat kellett legalább egyet, de lehetőleg minél többet – kiszínezték a szívet. Eközben a hónap dalát meghallgattuk.
Amikor elkészült mindenki felolvasták egymásnak a tulajdonságokat, majd átadták-átvették őket. Izgatottan várták, hogy sorra kerüljenek. Bár felsősökről van szó, még vannak, akiknek tanulniuk kell azt, hogy mit jelent a belső tulajdonság és mit jelent az, hogy az állítása pozitív legyen. Jó, hogy kapott mintát a többiektől és sikerült kijavítani a berögződést…