Kis csoportokban készítették a gyerekek a képeslapokat. Igyekeztek az osztály életéből venni a példákat. Így végül egészen személyes „üzenetek” születtek.
Boldogító jó cselekedetek
A Karácsony közeledte jó alkalom volt feldolgozni a boldogító jócselekedetek témáját, hiszen a szeretet ünnepe arról is szól, hogy hogyan tudunk másoknak örömet okozni. Beszélgetések során elmesélték a gyerekek, hogy ők miben szoktak segíteni szüleiknek, nagyszüleiknek és testvéreiknek. A segítségnyújtás örömének átélését a csoportszoba ünnepi dekorációjának elkészítésével és elhelyezésével igyekeztem biztosítani számukra. Játszottuk a zoknipárosítós játékot csoportosan és egyénileg versengéses formában is. Örültek saját maguk és egymás sikerének is egy- egy verseny után. A könyvben szereplő mese feldolgozása jó alapot nyújtott a témával kapcsolatos ismeretek feldolgozásához és a benne rejlő érzelmek átéléséhez.
Szikszai György Református Óvoda és Általános Iskola Örömsziget Óvodája
Az adventi időszak idén is a boldogító jócselekedetek jegyében telt. Az ünnepi készülődés mindig egy különleges hangulatot kölcsönöz a csoportba, a gyermekeken is látszik a felfokozott érzelmi állapot. A gyerekek tudják jól, hogy a Mikulás is a jócselekedeteket díjazza, így van számukra egy plusz motiváció. A hónap minden napján egy kispajtás kapott egy kis ajándékot, ez mindig az volt, aki valami kiemelkedőt tett a saját szempontjából. Lehetett ez segítő kéz nyújtása, okos megszólalás, bátor kiállás, vagy egy akadály leküzdése. Ahogy egyre többet beszélgettünk, mesét és verset hallgattunk a szeretetről, az ajándékozás és a segítségnyújtás öröméről, úgy jelent meg egyre többször egy-egy jócselekedet a csoportban. A gyerekek segítettek egymásnak elpakolni a játékokat, bekapcsolódtak egymás játékába, segédkeztek az öltözésnél-vetkőzésnél. Egy Mikulás-sapkából mindenki kihúzta egy társa jelét, akire különös figyelmét fordított, és jótettekkel kedveskedett neki. Az ajándékkészítést mindenki örömmel végezte, és büszkén mutatták szüleiknek, mikor hazavitték. A Luca-búza ültetése is jó alkalmat biztosított a jócselekedetekre, mindig akadt valaki, aki meglocsolta a hiányzók búzáját. A hónapban sor került egy szülőkkel közös barkácsolásra is, mellyel célunk az volt, hogy minőségi időt töltsenek a gyerekek szüleikkel, legyen az pozitív élmény, ami adjon inspirációt hasonló otthoni programoknak. A délután zárásaként a gyerekek elfogyaszthatták szüleikkel a mézeskalácsot, amit korábban készítettek.
Relaxációval indítottunk, ahol minden fáradtságot, bánatot és szomorúságot kifújtunk, kiengedtünk magunkból. Ezt követően kis tündérkék módjára elvégeztük azokat a kedves kis gyakorlatokat, amelyeket a tündérek is szoktak reggelente végezni, ez megalapozta a gyerekek számára a mosolygós jókedvet. Boldogságminyonunknak annyi ölelést adtunk és akkorát, amilyet csak tudtunk. A hónap dalára táncoltunk egy jó nagyot, ami annyira tetszett a gyerekeknek hogy kétszer egymás után is táncoltunk rá. Megbeszéltük a „Szívem kertje” mese fontos mondanivalóját, és közösen ötleteltünk, hogy milyen jó cselekedeteket tudunk még tenni, hogy azzal magunknak és másoknak is jót tegyünk. Az Óvodás Vándor Tündérek mesét eljátszottuk, amely nagy kacagásokat, közös vándorlásokat és kedves pillanatokat adott a gyerekeknek. Végezetül megépítettük az általunk elképzelt falut, ahol a tündérek lakhattak. Mindenki szívesen vett részt a közös építésben.
Ebben a hónapban nagyon készültünk a Mikulásra, Karácsonyra. A gyerekek ebben a hónapban kék Manócskává változtak. A ruhákat saját magam varrtam nekik. Ők voltak a Mikulás segítői. Nagyon szerették az átváltozást. Minden nap arcizomlazítással kezdtünk. Felfújták az arcukat, mint a lufit, majd előszőr egyik, majd a másik oldalt pukkantották ki. Következő felfújáskor mindkét oldalt kipukkantották. Az első héten beszéltünk az ünnepekről. A törpék leve c. mesét olvastam el. (https://jatsszunk-egyutt.hu/mesek-a-mikulasrol/)Részlet a meséből: „Ez idő alatt a törpegyerekek összegyűltek egy pajtában, hogy megbeszéljék a történteket. Nagyon szomorúak lettek volna, ha karácsonyra nem kapnak ajándékot, de tulajdonképpen nem haragszanak a magányos, gonosz törpére.
Sejtik, hogy azért ilyen, mert nagyon boldogtalan. Olyan rossz természete
van és olyan mogorva, hogy minden barátját elveszítette. Minél magányosabb, annál gonoszabb lesz.
Ez nem mehet így tovább! A gyerekek elhatározzák, hogy karácsonykor segítenek a törpén. Karácsony este minden gyerek megtalálja az ajándékát a fa alatt. Boldogan csomagolják ki a meglepetést, és rögtön ki is próbálják.
A gyerekek nem szóltak szüleiknek arról, hogy a gonosz törpe kalitkába zárta a nagy, fehér madarat. Titokban akarják tartani, hogy karácsony napján egy jó cselekedetre készülnek…
Késő este, a mogorva törpe, amikor kinéz az ablakon, arra lesz figyelmes, hogy egy hosszú imbolygó fénysor közeledik a kunyhója felé. Minden ízében reszketni kezd, mert azt hiszi, hogy a falubéliek akarják őt megbüntetni gonosz tetteiért.
De legnagyobb meglepetésére hirtelen karácsonyi dallamok csendülnek fel az ajtaja előtt. A gyerekek körbeállják a kunyhót, és gyertyával a kezükben énekelnek, hogy meglágyítsák a törpe mogorva szívét. Majd lassan elindulnak az ajtó felé…
A mogorva, gonosz törpe nem hisz a szemének. A gyerekek nem csak énekelnek, hanem mindenféle ajándékot is hoznak neki. ”
A gyerekek nagyon sajnálták a Mikulást, hogy milyen sok ajándékot kell neki elvinnie egy éjszaka alatt. Ezért kitaláltuk, hogy egy kedves műsorral ajándékozzák meg. A Jó emberré csak a szívemmel válhatok c.dallal köszönték meg a Mikulásnak a sok munkát, közben táncoltak.
Másnap az volt a feladat, hogy színezzenek ki egy kismadaras rajzot, majd helyezzék fel a mágneses táblára, majd mindenki vegyen elegyet, ami nem a sajátja. Ezzel egymást ajándékozták meg.
A boldogító jócselekedetek Boldogságóránk jól illeszkedik a Felelősségvállalás másokért, önkéntesség című KNOAP feladatkörbe, ha kollégiumi csoportfoglalkozásként szeretnénk megtartani.
Először beszéltünk az óra címéről, miért boldogító, kinek boldogító a jócselekedetünk? Már korábbi tapasztalataikból kiindulva (pl. szeptemberben a nagyszüleiknek kifejezett hála) tudták, hogy nem csak azt boldogítják a jócselekedetek, akivel teszik azt, hanem azt is, aki teszi.
Megbeszéltük, mik lehetnek jócselekedetek, itt a Hősök Tere alapítvány videójából szedett képek mellé állatvédő- és környezetvédő cselekedeteket is beillesztettem, mert ezeket is fontos ügyeknek tartom. Megállapítottuk, hogy nem kell sok csak egy kis odafigyelés, hogy hétköznapi hősökké váljunk. Itt a környezetünkben az utunkba került ismeretlen emberekről beszéltünk.
De tehetünk-e jót a közvetlen környezetünkben lévő emberekkel? Például a csoporttársainkkal hálótársainkkal. Adtam egy olyan feladatot, hogy több nyíltvégű mondat (Hálás vagyok neked, mert…, Tetszik benned az, hogy …, Kedvellek, mert…, Veled kapcsolatban tudom, hogy…, Olyan jó. hogy te…) közül választva egyet-egyet minden hálótárs számára, fejezzék be úgy, hogy az igaz legyen. Ez tulajdonképp a melegzuhany technika egy változata. Azt mondták, hogy az tetszett nekik ebben a feladatban, hogy miközben kigondolták, hogy kire mi jót mondjanak, felidézték a pozitív emlékeiket egymásról, és ez jó érzéssel töltötte el őket, mint ahogy az is, hogy minden hálótársuk tud valami jót mondani róluk.
Ezek után megkértem, hogy olvassák fel azokat a verseket, irodalmi szövegrészleteket, melyek üzenet értékűek számukra, s ezért a többiek számára is az lehet, vagy csak tetszik nekik valamiért, és lehet, hogy másnak is tetszene. Ezekkel a versekkel ajándékozták még meg a csoporttársaikat. (Ezeket előre már kiválasztották, és elküldték nekem, néhányat feltöltöttem ide.) Bevezetésként és befejezésként én is elmondtam egy-egy verset az igazságkeresésről, ami úgy érzem nagyon jellemző rájuk.
Végül megegyeztünk abban, hogy ott a család is (még közelebbi környezetünk), és otthon is tehetnek a szüleikkel, testvérükkel valami jócselekedetet, már csak a karácsony apropóján is, de egyébként is lehet ezt nap mint nap gyakorolni. Majd megettük az almáspitét, amit már hagyományosan készítek ilyenkor ajándékba nekik.
DERECSKEI BOCSKAI ISTVÁN ÁLTALÁNOS ISKOLA ÉS AMI
Az előző évekhez hasonlóan, az idén is tartós élelmiszerekből állítottunk össze csomagokat a derecskei rászoruló családoknak a helyi művelődési ház és a gyermekjóléti központ kezdeményezésére. A Jónak lenni jó karácsonyi adományozás során az 1. b osztályba járó gyerekek és szüleik megtapasztalták segítőkészségüket és együttérzésüket, a hasznosság érzését.
A gyerekekkel közösen vittük el a csomagokat a gyűjtőpontra.
Együtt énekeltünk és átéreztük, hogy egy közösséghez tartozunk, amelyben egymástól függünk, és együtt kell működnünk.
Visszatérve az iskolába, megbeszéltük a gyerekekkel, hogy mikor jócselekedetet hajtunk végre, szerethetőbbnek látjuk magunkat, jobban értékeljük amink van, hálásabbnak érezzük magunkat a jó életünkért.
„A szív jósága olyan, mint a nap melege: életet ad. Csak a jóság, a szeretet maradandó. Olyan, akár a forrás. Minél többet merítesz belőle, annál jobban buzog. Légy jó!” Henryk Sienkiewicz
2022. december 21-én, az utolsó tanítási napon „csodaváró szüneteken” vártuk az alsós és az ötödik osztályos tanulókat. Együtt vártuk a csodát dallal és tánccal a lengyel utcán lévő épület aulájában. Kinyitott a CSODABOLT! Karácsonyi szimbólumokra írt pozitív üzenetekért mézeskalácsot, karácsonyi idézetért szaloncukrot vehettek a gyerekek.
„Lásd, szimatold a csodát, ott, ahol éppen van. Mindig a közelben van.
Legtöbbször oly közel, annyira a kezed ügyében, hogy egy életen át eszedbe sem jut kinyújtani utána a kezed.“
(Márai Sándor)
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
December hónapban a 6. osztályosokkal kihúztuk egymás neveit, és naponta titkos manókként apró figyelmességekkel leptük meg egymást. A mikulási és karácsonyi ajándékozás a figyelmességek mellett saját készítésű ajándékokkal, versekkel is bővült. Titkos készülődéssel, meglepetésekkel sok örömet szereztek a gyerekek egymásnak.
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Páros munkában tűpárnát készítettek a tanulók ajándéknak.
Bp. I. Kerületi Kosztolányi Dezső Gimnázium
Idén decemberben a szokásos angyalkázás, egymással való törődés mellett karitatív tevékenységekben is részt vettünk. A Máltai Szeretetszolgálattal szinte már gyakori kapcsolat révén, idén is gyűjtöttünk meleg ruhákat takarókat stb. Osztályomból többen is hoztak csomagokat.
Az utolsó tanítási napon három óra az osztálykarácsonnyal telt. Ebből két órát közösen karácsonyoztunk az iskolában. Népszokásokat, néphagyományokat követve mi is minden évben felvágunk egy almát annyi felé, ahányan összegyűltünk. (idén is 30). Elmondjuk a kísérő szöveget: „Ha távol kerülsz, gondolj mindig azokra, akikkel almát ettél Karácsonykor”. Az osztálykarácsony harmadik órájában ellátogattunk a Mikulásgyárhoz, ahova mindenki hozott némi adományt, tartós élelmiszert, édességet, játékot, tisztítószert stb. Az adományok leadása után köszöntünk el egymástól.