.
Boldogító jó cselekedetek
A gyerekek karácsonyi ajándéknak egy gyapjúból, általuk készített angyalkát vittek haza és melléje a Boldogságóra prgramból letöltött képeslapot, (Jobb veled a világ) a következő szöveggel: Boldog karácsonyt, köszönöm, hogy vagytok nekem !
Köszönjük az ötletet!
,A december a boldogító jócselekedetek hónapja.
A jó cselekedetek hatása sok területre kiterjed az életünkben: ha segítőkészségünket és együttérzésünket fejezzük ki, kedvezőbben értékeljük azt a személyt, akinek segítő kezet nyújtottunk.
A kutatásokból az is kiderült, hogy a hasznosság érzését is megélhetjük a jócselekedeteken keresztül, illetve akár új identitást is kialakíthatunk a végzett tevékenységek során. Jótettek végzése közben erősebben érezzük, hogy egy közösséghez tartozunk, amelyben függünk egymástól és amelyben szükséges együttműködnünk. Azonban érdemes figyelmet fordítani a változatosságra is ahhoz, hogy a jócselekedetek újra és újra boldogságfokozó élményt okozzanak nekünk.
Sokféle jócselekedet közül válogathatunk, és hasznos lehet ezekre kijelölni egy adott napot, amikor a megszokottól eltérő, tudatos cselekedettel magunkat is kizökkentjük a szokásos körünkből.
A téma feldolgozásához így történt nálunk:
-A decemberi hónap csak töredék volt,az elején sajnos beteg voltam,a vége pedig már a karácsonyi szünet volt. Ennek ellenére a gyerekek bővelkedtek a jótettekben.
-Leírták ,hogy milyen jócselekedeteket terveznek, mit fogadnak meg a közeljövőben. Központjában a család és a barátok voltak. Itt hamar megjelent a mély kötődésük egymáshoz, a szeretetük.
-Judit néninek üzentünk dallal, verssel, rajzzal, videóval. Jó látni a boldogságot az arcukon, mikor érzik a jócselekedetük súlyát és eredményét. Megbeszéltük: jót tenni jó. Jobb adni, mint kapni.
-Sokat beszélgettünk a karácsonyvárásról, az ünnep lényegéről, a várakozásról, a hitről, a szeretetről. a SZERETTÜNK HIÁNYÁRÓL és az előttünk álló szünidőről.
-Ezek a negyedikes gyerekek már komoly érzéseket tudnak szavakba foglalni ,s erről őszintén beszélni. Nagyon meghat minden alkalommal a meleg szívük.Ez a legnagyobb haszna a boldogságóráknak. Egy közösség vagyunk, mely erősen összetartozik jóban ,rosszban, mindig együtt…
-A legnagyobb ajándék az volt számomra ,hogy a sajnálatos betegségem után a gyerekek minden erejüket és segítőkészségüket, szeretetüket egyesítve 8 nap alatt csodálatos karácsonyi műsort tanultak meg és adtak elő. Ezt álmomban nem gondoltam volna! S megható volt a szülők odaadó, önzetlen támogatása is ,mely példaértékű a saját gyerekeik előtt is! Hálás köszönettel tartozom, s szívmelengető ajándékot kaptam tőlük ezzel karácsonyra.
Nagyon hasznosnak tartom ezt a programot, saját bőrünkön érezzük értelmét.
Nyíregyházi Bem József Általános Iskola
Képeslapot készítettek a gyerekek ajándékba karácsony alkalmából.
A gyerekekkel hangolódtunk az ünnepekre. Karácsonyi dalokat hallgattunk. Majd eljött hozzánk Boldogság Dóra, aki egy dallal ajándékozta meg a gyerekeket. Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalának hallgathattuk meg. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy milyen ajándékot kapni. Milyen érzés volt Boldogság Dóra ajándéka. Ezért mi is szerettünk volna ajándékot készíteni. A gyerekkel közösen készítettük el a mézeskalácsokat. Majd mindenki hazavihette szüleinek karácsonyra. Lezárás képen Bogyó és Babóca – Mézeskalácsok című meséjét tekintettük meg ezzel is felidézve a közös sütés alkalmát.
Szent Gellért Katolikus Általános Iskola és Gimnázium
Képeslapot készítettek a gyerekek a megadott témában.
Biharkeresztesi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde Bojti Tagóvoda
Decemberi Boldogságóránkat az Advent témaköréhez igazítottuk.
Megismertük Bezzeg Andrea: Szívem kertje című meséjét, melynek tanulságáról beszélgetve, bevezettük a jó cselekedet fogalmát is. Hiszen ha másokkal jót teszünk, mi is “elnyerjük jutalmunkat”.
Kézművesedtünk, karácsonyfadíszeket készítettünk a falu karácsonyfájára, beszélgettünk a szeretetről, a jócselekedetekről a csoport életében, és a családon belül is.
Az Igazgyöngy Alapítvány a Jónak lenni jó akció keretében ebben az évben is ajándékkal lepte meg óvodásainkat, melynek mindig nagyon örülünk. Ez az alkalom jó lehetőség volt arra most is, hogy beszélgessünk arról, hogy milyen jó kapni, tudni azt, hogy valaki gondol ránk, és örömet szerez nekünk. Ezért most is arra biztattuk a gyerekeket, hogy régi, megunt játékaikat ők is adják tovább, hiszen nemcsak kapni, de adni is nagyon jó érzés.
Részt vettünk a Boldogságprogram által hirdetett Karácsonyi képeslap rajzpályázaton, ahol a négy beadott munkánkból 1 fő rajza első helyezést ért el, ketten megosztott díjat kaptak, és 1 fő szellemi különdíjas lett, melyre nagyon büszkék vagyunk!
Decemberben beszéltünk az önkéntesség jelentőségéről, a segítségnyújtás különböző lehetőségeiről. Kiemeltük azt, hogy ha górcső alá vesszük a saját közvetlen környezetünket, biztosan találunk olyanokat, akiknek tudunk segítő kezet nyújtani. A diákokat is arra ösztönöztük, hogy tárgyi ajándék helyett kedvességgel, figyelemmel ajándékozzák meg egymást.
December a boldogító jócselekedetek hónapja. Előtérbe kerülnek a pozitív gondolatok és érzések, az egymásra való odafigyelés. Megerősítjük a gyerekeket abban, hogy a jó cselekedetek nem csak annak okoz örömet, aki kapja, hanem annak is, aki adja.
“ Aki rendszeresen jó cselekedeteket hajt végre, az tartósan boldogabbá válik”- Sonja Lyubomirsky
A gyermekekkel beszélgető-kör alkalmával érzékenyítő gyakorlatokat végzünk. A témát feldolgoztuk mesével.
A jó cselekedeteknél a gyerekeknek először a másokon való segítés jutott eszükbe. Sokakban szebbnél szebb gondolatok fogalmazódtak meg, hogyan tudnának segíteni. Igyekeztünk minden jó cselekedetet megbeszélni. „Elraktam a játékaimat, szót fogadtam anyának, segítettem párosítani”- elsősorban ezeket gondolták a gyerekek ezekért őket megdicsérik. A dicséret büszkeséggel és örömmel tölti el őket. Munkalap segítségével párosítottuk a kesztyuket. A pozitív pedagógia fontos része a dicséret, buzdítás, a pozitív példa. Pozitív énkép kialakítása, a feladatok, játékok segítségével a szeretet, magabiztosság, egymásra való odafigyelés, önmagunk és társaink tiszteletének erősítése.
Nagy gondot fordítunk ezen alkalmakkor a testi kontaktus közösségformáló erejének is. Egy-egy érintést, ölelést, kedves gesztust adunk tovább folyamatosan az utánunk következő gyermeknek. Így megtanulják elsajátítani a szeretet fogadásának, továbbadásának képességét egyaránt.
Beszélgettünk a közelgő karácsonyról, a szeretetről,a család értékéről. És hogy bizony vannak szegény családból származó gyerekek,akiknek nem jut ajándékra. Ebből az ötletből eredően készítettünk a gyerekekkel egy -egy csomagot. Nagyon lelkesen segítettek csomagolni a gyerekek.
Örömmel készültünk a karácsonyi ünnepségre, és nagyon nagy örömmel fogadták a fa alatt az ajándékokat.
Nagy örömmel készítettük el a kinyomtatott sablonra a családi, karácsonyi emlékeinket. A gyerekek örömmel tervezték és alakították ki a képeslapjuk tartalmát, majd gondosan ki is színezték. Közben volt lehetőségünk az ünnepről és hozzá kapcsolódóan a szeretetről, a jótettekről és annak másra gyakorolt hatásáról, kimutatásáról is beszélni. Egyre jobban meg tudják fogalmazni gondolataikat és nagyobb hangsúlyt kap már most a szeretet, a boldogság, az öröm és örömszerzés átélése!!!