Varró Dániel: Mese c. vers alapján illusztrációkat készítettek a tanulók.
Csoportmunkában megbeszélték, hogy milyen jócselekedeteket hajtottak végre a tanév során.
Boldogító jó cselekedetek
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Tudatosítottam tanulóimban, hogy a kedvesség, a segítőkészség csodákra képes.
Elolvastuk Varró Dániel: Mese c. versét. Ezután elmondták, hogy ki és milyen jócselekedetet hajtott végre. Kis csoportban képkockákból álló képregényt készítettek.
A következő napon a hittanos tanulókat meglepetés várta. Sportszelet süteménnyel kedveskedtek.
Nyíregyházi Móra Ferenc Általános Iskola
Képeslapunkat egy nehéz sorsú kisgyereknek készítettük.
Karácsonyra készülődve saját készítésű képeslapokat hajtogattunk a szeretteinknek, kedves üzenetet és jókívánságokat írtunk rá.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A témát – bekötött szemmel – egy kis alma, körte kóstolással kezdtük, ami a kis elsősök számára nagy élményt jelentett. A mesében, -melynek főhőse egy kerti manó, és egy alma, -megjelenik a jótett, mely a gyerekekből előcsalogatta azt a sok-sok történetet, amit ők életek meg ugyanebben a témakörben. Kiderült, szívesen segítenek otthon szüleiknek, testvéreiknek. Kibővítettük ezt a kört immáron az iskolában végezhető jócselekedetekkel, osztálytárs iránti kedvességgel, figyelmességgel. Jól sikerült ez az óra!
A boldogító jócselekedek témájának feldolgozása szorosan összekapcsolódott az ünnepvárással, így egész hónapban jelen volt a gyerekek mindennapjaiban. Már december elsejétől kezdődően „játszottuk” a Titkos angyal játékot, melynek keretén belül minden nap más tanuló lehetett az osztály titkos angyala. Reggelente egy apró kis matricát rejtettem el valamelyik tanulóm tolltartójában, uzsonnásdobozában vagy a tanszerei közt, s onnantól kezdve a választott gyermeknek az volt a feladata, hogy minél több jót tegyen másokkal (nem csak osztályon belül), míg a többieknek meg kellett próbálni kitalálni, hogy azon a napon ki is volt az osztály titkos angyalkája. A „tippjüket” az általam készített Titkos angyal noteszükbe jegyezték fel. Amikor ellenőriztük, hogy ki miért gondolta az adott osztálytársát az angyalkának kiderült, hogy sokszor úgy is cselekszenek jót, hogy ők maguk nem is gondolják annak (például segítenek felvenni valamit a társuknak). Igazán örültem, hogy a játék során mindegyikük kapott pozitív visszajelzést. Mikuláskor megajándékozták egymást a gyerekek, karácsony előtt pedig közösen sütöttünk mézeskalácsot, illetve sajátkezűleg készíthettek ajándékokat is szeretteiknek. A téma feldolgozását a Melyiket a kilenc közül? című elbeszélés dramatizálásával és közös játékkal zártuk a Pozitivity társasjátékkal.
A decemberi programok miatt elmaradt decemberben a boldogságóránk, így januárban foglalkoztunk ezzel a témakörrel.
Az foglalkozást a jócselekedet lánc-költészettel kezdtük. Körben ülve adtuk tovább a szavakat. Elég nehezen hangolódtak át arra, hogy most a jócselekedetekre fogunk gondolni.
Utána arról beszélgettünk, mennire könnyű/nehéz jót tenni és játszottunk egy térfelek vitáját. Itt erőteljes ellentétek jöttek ki, de már kezdtek ráhangolódni.
A játék után felírtuk a táblára két oszlopba, hogy „jót tettem” és „jót tettek velem”. Ezek alá gyűjtöttük az élményeket.
A végén pedig meghallgattuk az Add tovább c. dalt és megnéztünk egy inspiráló videót arról, hogy egy jótett mennyi jótettet tud generálni – ezt nagyon csendesen figyelték. Házi feladatra pedig kimásoltam a munkafüzetből a jó cselekedetek gyakorlására a táblázatot, amiből mindenki kapott egy példányt, hogy bejelölhesse azt, amit sikerült véghezvinni.
A decemberi programok miatt elmaradt decemberben a boldogságóránk, így januárban foglalkoztunk ezzel a témakörrel.
Az foglalkozást a jócselekedet lánc-költészettel kezdtük. Körben ülve adtuk tovább a szavakat. Elég nehezen hangolódtak át arra, hogy most a jócselekedetekre fogunk gondolni.
Utána arról beszélgettünk, mennire könnyű/nehéz jót tenni és játszottunk egy térfelek vitáját. Itt erőteljes ellentétek jöttek ki, de már kezdtek ráhangolódni.
A játék után felírtuk a táblára két oszlopba, hogy „jót tettem” és „jót tettek velem”. Ezek alá gyűjtöttük az élményeket.
A végén pedig meghallgattuk az Add tovább c. dalt és megnéztünk egy inspiráló videót arról, hogy egy jótett mennyi jótettet tud generálni – ezt nagyon csendesen figyelték. Házi feladatra pedig kimásoltam a munkafüzetből a jó cselekedetek gyakorlására a táblázatot, amiből mindenki kapott egy példányt, hogy bejelölhesse azt, amit sikerült véghezvinni.
December hónapunk a jócselekedetek jegyében telt. Minden nap igyekeztünk kedvesek lenni egymással és valamilyen jó cselekedetet végrehajtani. Az adventi gyertyákat közösen gyújtottuk meg, meghallgattunk egy-egy adventi történetet. Közösen elkészítettük jócselekedet süteményeinket és megajándékoztuk egymást.