A boldogító jócselekedek témájának feldolgozása szorosan összekapcsolódott az ünnepvárással, így egész hónapban jelen volt a gyerekek mindennapjaiban. Már december elsejétől kezdődően „játszottuk” a Titkos angyal játékot, melynek keretén belül minden nap más tanuló lehetett az osztály titkos angyala. Reggelente egy apró kis matricát rejtettem el valamelyik tanulóm tolltartójában, uzsonnásdobozában vagy a tanszerei közt, s onnantól kezdve a választott gyermeknek az volt a feladata, hogy minél több jót tegyen másokkal (nem csak osztályon belül), míg a többieknek meg kellett próbálni kitalálni, hogy azon a napon ki is volt az osztály titkos angyalkája. A „tippjüket” az általam készített Titkos angyal noteszükbe jegyezték fel. Amikor ellenőriztük, hogy ki miért gondolta az adott osztálytársát az angyalkának kiderült, hogy sokszor úgy is cselekszenek jót, hogy ők maguk nem is gondolják annak (például segítenek felvenni valamit a társuknak). Igazán örültem, hogy a játék során mindegyikük kapott pozitív visszajelzést. Mikuláskor megajándékozták egymást a gyerekek, karácsony előtt pedig közösen sütöttünk mézeskalácsot, illetve sajátkezűleg készíthettek ajándékokat is szeretteiknek. A téma feldolgozását a Melyiket a kilenc közül? című elbeszélés dramatizálásával és közös játékkal zártuk a Pozitivity társasjátékkal.
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi programok miatt elmaradt decemberben a boldogságóránk, így januárban foglalkoztunk ezzel a témakörrel.
Az foglalkozást a jócselekedet lánc-költészettel kezdtük. Körben ülve adtuk tovább a szavakat. Elég nehezen hangolódtak át arra, hogy most a jócselekedetekre fogunk gondolni.
Utána arról beszélgettünk, mennire könnyű/nehéz jót tenni és játszottunk egy térfelek vitáját. Itt erőteljes ellentétek jöttek ki, de már kezdtek ráhangolódni.
A játék után felírtuk a táblára két oszlopba, hogy „jót tettem” és „jót tettek velem”. Ezek alá gyűjtöttük az élményeket.
A végén pedig meghallgattuk az Add tovább c. dalt és megnéztünk egy inspiráló videót arról, hogy egy jótett mennyi jótettet tud generálni – ezt nagyon csendesen figyelték. Házi feladatra pedig kimásoltam a munkafüzetből a jó cselekedetek gyakorlására a táblázatot, amiből mindenki kapott egy példányt, hogy bejelölhesse azt, amit sikerült véghezvinni.
A decemberi programok miatt elmaradt decemberben a boldogságóránk, így januárban foglalkoztunk ezzel a témakörrel.
Az foglalkozást a jócselekedet lánc-költészettel kezdtük. Körben ülve adtuk tovább a szavakat. Elég nehezen hangolódtak át arra, hogy most a jócselekedetekre fogunk gondolni.
Utána arról beszélgettünk, mennire könnyű/nehéz jót tenni és játszottunk egy térfelek vitáját. Itt erőteljes ellentétek jöttek ki, de már kezdtek ráhangolódni.
A játék után felírtuk a táblára két oszlopba, hogy „jót tettem” és „jót tettek velem”. Ezek alá gyűjtöttük az élményeket.
A végén pedig meghallgattuk az Add tovább c. dalt és megnéztünk egy inspiráló videót arról, hogy egy jótett mennyi jótettet tud generálni – ezt nagyon csendesen figyelték. Házi feladatra pedig kimásoltam a munkafüzetből a jó cselekedetek gyakorlására a táblázatot, amiből mindenki kapott egy példányt, hogy bejelölhesse azt, amit sikerült véghezvinni.
December hónapunk a jócselekedetek jegyében telt. Minden nap igyekeztünk kedvesek lenni egymással és valamilyen jó cselekedetet végrehajtani. Az adventi gyertyákat közösen gyújtottuk meg, meghallgattunk egy-egy adventi történetet. Közösen elkészítettük jócselekedet süteményeinket és megajándékoztuk egymást.
Csoportokban dolgoztuk fel a verset, mindenki egy kép kockát kapott, így állt össze a képregény.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A Boldogságóra decemberben most is a karácsonyi készülődésről, az ünnepvárásról és az ajándékok készítéséről szólt. A gyerekek ajándékot készítettek szüleiknek, családtagjaiknak. Fogalmazás órán levelet írtak egymásnak, amit az utolsó napon kaptak meg. Élvezettel olvasták a róluk és nekik írt leveleket, amiben kifejtették, hogy miért örülnek annak, hogy egymás osztálytársai, és mit szeret bennük az írott fél. Öröm volt látni a gyerekek arcán a készülődést, és hogy mennyire élvezettel töltötték el a napokat.
A decemberi feladat témája: „A jó cselekedetek gyakorlása”
Csoportunk már hagyományokhoz híven alsós testvérosztályt látogatta meg, Mikulás alkalmával, akiknek saját maguk által készített ajándékokat vittek. Az alsósok pedig megvendégelték osztályunkat egy kis „nasival” és közös tnccal és énekkel ünnepeltünk.
A december a legmegfelelőbb hónap a jócselekedetek megbeszélésére. A foglalkozáson résztvevő gyerekeknek azonnal a másokon való segítés jutott eszükbe, sok kis kéz volt a magasban, okos gondolatokat mondtak. Megbeszéltük, hogy meglepik szüleiket valamilyen segítséggel, például: rendet raknak a szobájukban, elmosogatnak anya helyett, felajánlják apának, hogy amikor szükség lesz rá, szívesen társulnak szerelni, javítani, bevásárolni és így tovább.
Tisztázni kellett, hogy a ‘jócselekedet’ nagyon tág fogalom, ugyanis nem csupán családtagjainkon és barátainkon tudunk segíteni, hanem pl. a természetnek is segítünk azzal, ha nem szemetelünk vagy önmagunkon is segíthetünk, ha eleget alszunk, másnap frissebbek leszünk, jobban tudunk figyelni az iskolában, ezáltal jobb eredményeket érhetünk el vagy odafigyelünk az egészségünkre sok mozgással, tudatos étkezéssel, de idegeneknek is tudunk segítséget nyújtani, pl.: idősebbeknek átadni a helyet tömegközlekedési eszközökön vagy gyalogátkelőhelyen átkísérni, akik rászorulnak.
A rajzokon magukat ábrázolták, mint lelkes jótevők. 🙂 Néhány kisdiák abban is segítségére volt az osztály közösségének, hogy festményeket készítettek, csizmákat terveztek és fenyőfákat színesítettek, amellyel szebbé varázsolták a termet.
Néha jutott idő egy-egy téli mese, vers vagy történet felolvasására is, amiket a folyosón lévő adventi zsákokból húztunk ki.
„Minden emberen segítsünk, ne nézzük kicsoda, elég az az egy ok, hogy ember.”
A decemberi hónapunk a jótékonykodás, karácsonyvárás jegyében telt.
Meghallgattuk és feldolgoztuk az Egérke új háza c. verses mesét. Megbeszéltük, hogyan kapcsolódik a mese a jócselekedetekhez? Mi milyen jócselekedetet tehetünk a környezetünkért? (szobánk, házunk ,kertünk, iskolánk és környéke, vizeink, utaink, erdőink óvása). Ezeket a gondolatokat fejtettük ki közösen.
Ezután elkészítettük a csoportunk jócselekedet karácsonyfáját.
A gyerekek annak a társuknak, vagy családtagjainak készítettek szaloncukrot, akik számukra örömöt, jócselekedetet adtak bármilyen formában. Így köszönték meg a segítséget.
Majd közösen feldíszítettük a fánkat, közben meghallgattuk a hónap dalát.
Befejezésként készítettünk szeretetteli szivecskéket, melyet a gyerekek jótékonyság, jócselekedet keretében bárkinek odaadhattak.
A foglalkozás koronája egy gyönyörű karácsonyi dal meghallgatása volt: Gyere el a jászolhoz
Edit néni és a kis csapat
Az 5. B osztály lelkesen és átszellemülten írt leveleket Jobb veled a világ! címmel az egyik adventi osztályfőnöki órán. Megbeszéltük, kik azok, akik karácsony környékén igazán elesettek. Majd mindenki csendesen átgondolhatta, kihez és miért intéz kedves szavakat. Több olyan meggondolás is született, ami meglepő volt. Egyesek nyilatkozata meglepően fejlett empátiás készségről és érzékenységről tanúskodott.