Boldogító jó cselekedetek hónapja, amit a 3.b osztállyal a következőképpen dolgoztuk fel:
1. Angyali kívánság: papírból angyalkákat készítettünk, amiknek a hátuljára „angyali” kívánságokat írtunk, természetesen olyanokat, amik megvalósulhatnak (Pl: karácsonykor az egész család ülje körbe az asztalt és együtt ünnepeljen vagy anya és a mama béküljenek ki…), majd az elkészített munkákat feltűztük egy filcből kivágott fenyőfára. Ők ott várták, hogy ebből mi fog teljesülni. Az újév első tanítási napján kíváncsian elolvastuk és megbeszéltük kinek mi valósult meg ebből.
2. Angyali jó cselekedet: ez az Angyalkázás, ami az egész hónapot átszőtte. Minden hétfőn egy kalapból húztunk nevet, akinek az „angyalkája” lettünk azon a héten. Titokban jótettekkel kellett meglepni őt, úgy, hogy ne vegye észre (Pl. rendet rakni a padjában, kedves szavakat csempészni a táskájába…). Következő hét elején ki kellett találni, hogy szerinted ki volt a jótevő, akinek a jutalma egy nagy ölelés volt.
Boldogító jó cselekedetek
Az ünnepek közeledtével egyre többször ejtettünk szót arról, hogy milyen jó dolog adni a másik embernek. A Boldogság óra keretein belül alkalmunk nyílt egy kicsit többet beszélgetni erről a témáról. A gyerekek képeslapokat készítettek „Jobb Veled a Világ” címmel. A lapra rajzoltak és különböző támogató üzeneteket írtak rá, hiszen mindenkinek jól esik azt tudni, hogy nincs egyedül.
Az Újév dala a 4.c-ben
Beköszöntött az Újév,
Jön a tűzijáték.
Az Újévben minden van,
Pezsgő, buli, játék.
Legyen sok a boldogság,
12 hónapon át 23-as évben.
Karácsony közeledtével a gyerekeket nagyon megfogta a téma. Örömmel készítették el a csoportunk saját várát, szívüket-lelküket beleadták, hogy a legszebb legyen.
Erzsébethelyi Általános Iskola
Még decemberben készítettünk könyvjelzőket ajándékba, amelyekre pozitív, biztató mondatokat írtunk. Mivel rendszeresen járunk a közeli könyvtárba, oda vittük el, hogy bárki vehessen belőle, akinek tetszik. Ezen kívül több adomány gyűjtési akcióban is részt vettünk, a rászoruló gyerekek részére gyűjtöttünk élelmiszert, Mikulásra édességet.
December hónap a jócselekdetek gyakorlásának jegyében telt. Készítettünk a gyerekekkl közösen adveni kalendáriumot, melyben csoki helyett minden napra jutott egy-egy cselekedet. Egy zsákból nevet húztak a gyerekek, amit betettünk a következő napi számhoz, majd másnap az a gyerek kihúzta a kis zsebből az aznapi jócselekedetet. Ilyenek voltak közöttök, mint: Ma minden játékomat elrakom magam után; Ma segítek a tőlem kisebbeknek; Ma olyan valakivel játszom, akivel nem- vagy csak keveset szoktam stb. Minden nap nagyon izgatottak voltak, hogy vajon ki milyen jócselekedetet fog kihúzni? Továbbá elkészítettük a Kis Jézus ingecskéjét, amire egész hónapban pecsétnyomatokat gyűjtöttek aszerint, hogy milyen jó cselekedet hajtottak végre. Végül az ingecskét ünnepek előtt haza is vihették. Nagy izgalomban teltek a hetek, hiszen jó érzéssel töltötte el őket, hogy szüleiknek készíthettek különféle karácsonyi ajándékokat. Rájöttek, hogy adni, másnak kedveskedni legalább olyan jó érzés, ha nem jobb, mint amikor velünk cselekednek valami jót. A tündéres mesét nagyon élvezték a gyerekek, és a hónap során többször is eljátszottuk. Előszeretettel vettek részt a mese eljátszásában, majd a Tündérfalu felépítésében. A gyerekek úgy döntöttek, hogy a szegény családnak hálájuk jeléül, amiért befogadták, etették, itatták őket, aranyat ajándékoznak.
December a leghálásabb hónap, a Boldogságóra gyakorlására. Ilyenkor minden foglalkozásunkat átszövi a jó cselekedetek gyakorlása. Először mert várjuk a Mikulást, aztán , mert készülünk a szeretet ünnepére. Az év legszebb és legjobban várt ünnepkörére.
Kiegészítve az eddig megszokott tevékenységeinket, ebben az évben, nem szalmaszálat, vagy csillagocskákat gyűjtöttünk a Jézuskának, hanem minden elvégzett jó cselekedetért egy hópelyhet ragaszthattak fel a kis táblánkra. Azt beszéltük meg, hogy minél sűrűbb a hóesés, annál csillogóbb, szebb helyre fog megérkezni a kis Jézus.
Mindennapi foglalkozásainkat a „Tündérmelegedő” játékkal indítottunk, mivel nagyon megszerették. Ebben a varázslatos hangulatban, „tündértapssal”dicsértük meg egymást.
Varázslatos ünnepvárássá alakultak át a mindennapjaink.
A témával kapcsolatosan egész decemberben dolgoztunk. Kis jócselekedet kártyákat húztunk az adventi kalendárium nyitásával párhuzamosan. Ezeket vagy az osztályban, vagy otthon a családban, vagy az egész iskolára kiterjesztve kellett teljesíteni. A másik feladat az volt, hogy december elején kihúztuk az osztályban, hogy ki kinek lesz az őrangyala. A feladat az volt, hogy minden nap lepd meg valamivel, vagy legyél figyelmes vele, segítsél neki, vagy éppen vidítsd fel.
Jócselekedeteket fogalmaztunk meg egy fenyőfára ragasztva.
Advent idején mindig húzunk egy nevet az osztályunkból, akivel egészen karácsonyig igyekszünk jót cselekedni, időnként egy kis aprósággal meglepni úgy, hogy közben ne derüljön fény kilétünkre. Közös karácsonyi ünnepségünk alkalmával mindenre fény derül. Ebben az időszakban sütöttünk az iskola tankonyháján is, mely során megvendégeltük az iskola vezetőségét. Az iskolában gyűjtést szerveztünk a közeli állatmenhely lakói számára, hisz nem csak embertársainkkal tehetünk jót. Volt osztály, aki betlehemi játékokkal kedveskedett a szülők és a helyi idősotthon lakói számára. Nekik egy újabb csoport kézműves ajándékkal is készült. Mindezek során beszélgettünk a bennünk kialakult érzésekről és, hogy milyen összefüggés van az eddigi témákkal kapcsolatban.
Adventi jócselekedetek szerint igyekeztünk december hónapban még kedvesebbek, még barátságosabbak, elfogadóbbak és türelmesek lenni egymáshoz. A napi jócselekedetek mellett ajándékot is készítettek a gyerekek sajátkezűleg karácsonyra a szüleiknek, testvéreiknek meglepetésül. A gyerekekkel angyalkákat készítettünk, világító házikót és karácsonyi képeslapot. Az utolsó tanítási napon a gyerekek hazavihették, hogy Szenteste átadhassák szeretteiknek.