A december minden évben a kedvenc hónapunk, hiszen jónak lenni jó és ezt gyakorolni még jobb. Minden évben kapnak a gyerekek egy kihívást, hogy a hónapban minél több jó cselekedetet tegyenek meg. Idén a 24 kedvesség közül a lehető legtöbbet igyekeztek véghez vinni. Az adventi kalendáriumunk is minden napra rejtett egy-egy jó cselekedetet, amiből az utolsó napra egy szép fenyőfa kerekedett. Az osztály nagy részt vállalt az adventi gyertyagyújtásokon, ezzel is biztatva az egész iskola közösségét a jó cselekedetekre, az egymásra figyelésre. Ebben az évben is kedveskedtünk a szülőknek egy kis karácsonyi műsorral, ami nagyon megható és családias volt. Nagy öröm volt látni, hogy a karácsonyi ajándékozásunk alkalmával mindenki nagyon igyekezett személyre szóló, saját készítésű ajándékot adni. Levelet is írtak egymásnak, hogy mit szeretnek a kihúzott társukban a legjobban. Végre észrevették egymás értékes tulajdonságait is. 🙂
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónap a jó cselekedetek jegyében telt. Egy adventi kalendáriumot készítettünk, melyben minden napra meghatároztunk egy feladatot. A gyerekek lelkesen készültek minden feladat elvégzésre, lélekben pedig hangolódtak az ünnepekre.
Atkári Petőfi Sándor Általános Iskola
Az adventi készülődés jegyében többször beszélgettünk arról, ki mivel tehet jót otthon, az iskolában. Hogyan okozhat örömet szüleinek, társainak. Mindenki megfogalmazott egy néhány mondatos képeslapot egyik osztálytársának, mely így kezdődött: „Örülök, hogy az osztálytársam vagy. Azt szeretem benned, hogy…”
Megtanultunk borítékot hajtogatni. A gyerekek minden borítékba megfogalmaztak egy jókívánságot és egy olyan feladatot, melyet aznap teljesíteni kell annak a gyereknek, akinek kihúzzuk a mikulás sapkából a nevét. Ez volt a mi adventi kalendáriumunk az idén. 🙂
Ez a hónap számunkra kiemelt jelentőségű – kizárólag olyan tini lányok nevelkednek nálunk, akik az élet hétpróbájának kihívásai közül már többel szembesültek. Hogyan lehet úgy jót cselekedni, ha eddig az élet zivataros oldalát ismerték meg? Hogyan lehet megváltoztatni a szemléletet úgy, hogy maga az ünnep, sőt a karácsony ünnepe nem a felszabadult készülédéssel, hanem szorongások mélyebb megélésével jár?
A hónap témájának feldolgozása három héten át intenzíven valósult meg: még intenzívebb egyéni odafigyeléssel (beszélgetés, ölelés, fókuszálás), kis versek, versrészletek tanulása, közös éneklés, kreatív feladatok (színezés, hajtogatás, rajzolás), az őket gondozó nevelőknek, gyermekfelügyelőknek kis saját készítésű ajándék (karácsonyi dísz cipő) készítése.
December 11-én a helyi Ádventi programon mutatták meg azt, hogy a szeretet mindent felülír (https://www.facebook.com/watch/?v=1402677220563350), majd december 13-án Szekszárdon a Mentálhigiénés Műhely ádventi programján az I. Béla Gimnázium cipősdobozainak átadása történt, ahol egymást műsorral ajándékoztuk meg. December 21-én helyben gyermekkarácsony alkalmával adták át a felnőtteknek a mély érzelmeket megmozgató műsorukat, majd a saját készítésű kis ajándékokat. December 22-én a szomszéd település egyik vállalkozójának az évzáró műsorát adták, ahol egyben megvendégelték őket.
A meghitt pillanatok, az érzelmek, a melegséget adó, elfogadó környezet hozzájárult ahhoz, hogy megélhessék azt, milyen az ha valaki velük jó és milyen hatása van annak, ha mások jók velük.
Mire jó? Az, hogy másoknak jó, ha jót teszünk velük, egyértelmű mindenki számára.
RELAXÁCIÓ:
Magas fenyő vagyok, nagyra nyújtozkodóm mindkét karommal: Nyújtózz fel , érd el az eget, légy sudár és nyútsd meg magad, élvezd milyen sudár lettél, majd a leendegett karokat előrelógatva, mint az ingaóra enged lengeni a két karodat.
ZENE:
Bagossy Brothers Company-Visszajövök…
RÁHANGOLÓDÁS:
Én milyen jó cselekedetet hajtottam végre tegnap vagy ma reggel vagy az elmúlt héten , nézz szét a terembe: jót cselekedni a társammal, válasz ki valakit akivel jót tudsz cselekedni, most itt közösen mit tudunk cselekedni.
TÉMA FELDOLGOZÁSA:
1.Feladat-Képelemzés: beszéljék meg , elemezzék, írják le , tüzzék fel a táblára, valaki olvassa fel.
2.Feladat-Jó cselekedeteim:
Színes papírra virágot rajzolunk, ráírjuk saját magunkkal szemben végrahajtott jó cselekedeteinket , majd kivágjuk és felragasztuk egy kartonlapra!
ALKOTÁS: Jó cselekedetek virágja
REFLEXIÓ, FOGLALKOZÁS LEZÁRÁSA:
Üzenj társaidnak egy jó cselekedettel!
A gyerekek már profin készítik elő az osztálytermet, hiszen ilyenkor valami más történik mint a hétköznapokban…
A relaxációs hatású mozdulatokkal kísért légzőgyakorlatok után Nálatok milyenek az emberek? című tantörténetet olvastam fel – beszélgettünk arról, hogyan látjuk az embereket, milyen a beállítódásunk. Ezt követően a mikulászsákkal az alábbi játékot játszottuk – pl. barátságot kaptam, szeretetet adok – mindenki kapott is és adott is.
A gyerekek felírták egy kis papírlapra a nevüket, összehajtották, majd a mikulászsákba helyezték, mindenki kihúzott egy nevet, kapott egy szívet, ahova a kihúzott nevű gyermekről belső tulajdonságokat kellett legalább egyet, de lehetőleg minél többet – kiszínezték a szívet. Eközben a hónap dalát meghallgattuk.
Amikor elkészült mindenki felolvasták egymásnak a tulajdonságokat, majd átadták-átvették őket. Izgatottan várták, hogy sorra kerüljenek. Bár felsősökről van szó, még vannak, akiknek tanulniuk kell azt, hogy mit jelent a belső tulajdonság és mit jelent az, hogy az állítása pozitív legyen. Jó, hogy kapott mintát a többiektől és sikerült kijavítani a berögződést…
A gyerekek már profin készítik elő az osztálytermet, hiszen ilyenkor valami más történik mint a hétköznapokban…
A relaxációs hatású mozdulatokkal kísért légzőgyakorlatok után Nálatok milyenek az emberek? című tantörténetet olvastam fel – beszélgettünk arról, hogyan látjuk az embereket, milyen a beállítódásunk. Ezt követően a mikulászsákkal az alábbi játékot játszottuk – pl. barátságot kaptam, szeretetet adok – mindenki kapott is és adott is.
A gyerekek felírták egy kis papírlapra a nevüket, összehajtották, majd a mikulászsákba helyezték, mindenki kihúzott egy nevet, kapott egy szívet, ahova a kihúzott nevű gyermekről belső tulajdonságokat kellett legalább egyet, de lehetőleg minél többet – kiszínezték a szívet. Eközben a hónap dalát meghallgatták.
Amikor elkészült mindenki felolvasták egymásnak a tulajdonságokat, majd átadták-átvették őket. Ami számomra fontos volt, hogy kíváncsian figyelték azt is, hogy társaik mit írtak egymásról.
Az óránk a tündérvilágba röppentette el a gyerekeket: a ráhangoló gyakorlat a tündérmosakodást volt, majd a Vándor tündérek mesét játszottuk el, mely igazán közel állt a kis elsősök lelki világához. Minden rezdülésük azt jelezte vissza, hogy felszabadultak a hétköznapi terhek nyomása alól, felszabadultan figyeltek a mesére és játszották a történetet.
A következőben megbeszéltük, hogy egy jótevőnek milyen testrészekre van szüksége, hogy minél hatékonyabban segítsen – a Boldogságóra munkafüzetéből rajzos-kiegészítős feladatot készítették el, aki gyorsabban dolgozott még azt is mellérajzolta, hogy mit adna szívesen. Rajzolás közben meghallgattuk közösen a hónap dalát. Sziporkázó megoldásokat mondtak, rajzoltak. Amikor elkészültek, mindenki megmutatta alkotását a többieknek.
A téma lezárása során egy babzsákot adtunk körbe – először el kellett mondani, hogy mit kapott a mellette levő gyermektől, majd mit ad tovább (például figyelmet kaptam, barátságot adok) a következő gyermeknek. A játék akkor ér véget, amikor körbeér a babzsák.
Az óra végén kérték a gyerekek, hogy az előző hónap dalát Ha boldog vagy mutasd meg… kérték, hogy játszuk el most is.
Lendületes és jókedvű óránk volt.
Az óránk a tündérvilágba röppentette el a gyerekeket: a ráhangoló gyakorlat a tündérmosakodást volt, majd a Vándor tündérek mesét játszottuk el, mely igazán közel állt a kis elsősök lelki világához. Minden rezdülésük azt jelezte vissza, hogy felszabadultak a hétköznapi terhek nyomása alól, felszabadultan figyeltek a mesére és játszották a történetet.
A következőben megbeszéltük, hogy egy jótevőnek milyen testrészekre van szüksége, hogy minél hatékonyabban segítsen – a Boldogságóra munkafüzetéből rajzos-kiegészítős feladatot készítették el, aki gyorsabban dolgozott még azt is mellérajzolta, hogy mit adna szívesen. Rajzolás közben meghallgattuk közösen a hónap dalát. Sziporkázó megoldásokat mondtak, rajzoltak. Amikor elkészültek, mindenki megmutatta alkotását a többieknek.
A téma lezárása során egy babzsákot adtunk körbe – először el kellett mondani, hogy mit kapott a mellette levő gyermektől, majd mit ad tovább (például figyelmet kaptam, barátságot adok) a következő gyermeknek. A játék akkor ér véget, amikor körbeér a babzsák.
Az óra végén kérték a gyerekek, hogy az előző hónap dalát Ha boldog vagy mutasd meg… kérték, hogy játszuk el most is.
Lendületes és jókedvű óránk volt.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
December hónapban a boldogító jócselekedetek volt a témánk.
A téma hálás, hisz gyerekként sokszor megtapasztalhatjuk, hogy jót tesznek velünk családtagjaink, szeretteink, testvéreink. A legnagyobb felelősség talán a szülőkre hárul, míg kicsi a gyermek, de kisiskolásként az intézményekben is megtapasztalhatják a nevelők, osztálytársak részéről kapott pozitív érzéseket, tanításokat a diákok. Egyre inkább próbálják viszonozni is a számukra jóérzést nyújtó pozitív gondolatokat, véleményeket, érzéseket, kis ajándékokat.
A gyerekekkel elkészítettük a Jobb Veled a Világ Képeslapot. A képeslapot elképzelt vagy a valóságban is ismert társuknak készíthették, akiknek valamilyen nehézséggel kell szembenézniük, megküzdeniük, ezzel a feladattal szembenézhettek esetleg a saját életükben adódó nehézségekkel, illetve beleélhették magukat más gyermekek nehéz sorsába.
Elolvastam nekik Erdős Sándor az Egérke új háza c. versét is, melyben szintén megfigyelhették milyen jócselekedetek jelennek meg a történetben.
Az órát megszokott módon a hónap zenéjének meghallgatásával zártuk. 🙂