A reggeli beszélgetőkörünk ebben a hónapban az ünnepkör köré épül, melynek középpontjában a család, a szeretet áll. Éppen ezért a boldogító jó cselekedetek már bevezetésre kerültek a csoport mindennapjaiba a témaköri aktualitásnak köszönhetően.
Reggeli beszélgetőkörünkben a napi aktualitások megbeszélése után a hónapokhoz kapcsolódóan a jó cselekedetek kerültek sorra.
” Gyerekek! Tudja valaki mik azok a jó cselekedetek?” A válaszok nagyon érdekesnek bizonyultak: ” amikor kapunk valamit, amikor valaki kedves hozzánk, amikor nevettetnek minket, bármi aminek örülünk, ha összepakolunk, ha adunk pénzt valakinek”
A gyermekek válaszai után megbeszéltük mi lehet jó cselekedet, illetve, hogy mi a fontossága, hogy milyen hatással van ránk.
” Gyerekek! Tettünk mostanában valami jót ? Meséljétek el” csak úgy szaporáztak a frappáns válaszok a jó cselekedeteket illetően.
A tízórait és a naposi munkát követően meseország tündére tartogatott számunkra meglepetést.
” Meseország tündére tartogat számunkra egy meglepetést! Utazzunk el meseországba és hallgassuk meg mi lehet az?!” Meseország- mesevár című mondókára utazás meseországba.
Mesehallgatás: Óvodás vándor tündérek
” Gyertek játsszuk el a mesét!”
beszélgetés a meséről
” Mit gondoltok gyerekek! Mivel tehetünk jót? Mi lehet jó cselekedet?” Ha segítünk valakinek, jött a válasz a gyermekek nagy részétől..
Készítsünk segítő kártyákat!
A segítő kártyákra a gyermekek a jelüket, a másik oldalra pedig egy-egy szívecskét ragasztottak, amivel azt jelezték, hogy ha valakinek szüksége van segítségre a csoportban, csak elveheti és a kártyán szereplő segít neki.
A nap további részében a kártyák cserélgetése zajlott, érdekesebbnél érdekesebb helyzetekben segítettek a gyermekek egymásnak. A kártyákat mindenhová magunkkal vittük!
Másnap reggel a beszélgetőkörünk után megkérdeztem a gyermekeket milyen érzéssel töltötte el őket az, hogy segítettek és hogy segítséget kaptak.
Kértem őket, hogy formázzák meg az érzelmet gyurmából! Mutassák meg, milyen érzés volt nekik!
Boldogító jó cselekedetek
A reggeli beszélgetőkörünk ebben a hónapban az ünnepkör köré épül, melynek középpontjában a család, a szeretet áll. Éppen ezért a boldogító jó cselekedetek már bevezetésre kerültek a csoport mindennapjaiba a témaköri aktualitásnak köszönhetően.
Reggeli beszélgetőkörünkben a napi aktualitások megbeszélése után a hónapokhoz kapcsolódóan a jó cselekedetek kerültek sorra.
” Gyerekek! Tudja valaki mik azok a jó cselekedetek?” A válaszok nagyon érdekesnek bizonyultak: ” amikor kapunk valamit, amikor valaki kedves hozzánk, amikor nevettetnek minket, bármi aminek örülünk, ha összepakolunk, ha adunk pénzt valakinek”
A gyermekek válaszai után megbeszéltük mi lehet jó cselekedet, illetve, hogy mi a fontossága, hogy milyen hatással van ránk.
” Gyerekek! Tettünk mostanában valami jót ? Meséljétek el” csak úgy szaporáztak a frappáns válaszok a jó cselekedeteket illetően.
A tízórait és a naposi munkát követően meseország tündére tartogatott számunkra meglepetést.
” Meseország tündére tartogat számunkra egy meglepetést! Utazzunk el meseországba és hallgassuk meg mi lehet az?!” Meseország- mesevár című mondókára utazás meseországba.
Mesehallgatás: Óvodás vándor tündérek
” Gyertek játsszuk el a mesét!”
beszélgetés a meséről
” Mit gondoltok gyerekek! Mivel tehetünk jót? Mi lehet jó cselekedet?” Ha segítünk valakinek, jött a válasz a gyermekek nagy részétől..
Készítsünk segítő kártyákat!
A segítő kártyákra a gyermekek a jelüket, a másik oldalra pedig egy-egy szívecskét ragasztottak, amivel azt jelezték, hogy ha valakinek szüksége van segítségre a csoportban, csak elveheti és a kártyán szereplő segít neki.
A nap további részében a kártyák cserélgetése zajlott, érdekesebbnél érdekesebb helyzetekben segítettek a gyermekek egymásnak. A kártyákat mindenhová magunkkal vittük!
Másnap reggel a beszélgetőkörünk után megkérdeztem a gyermekeket milyen érzéssel töltötte el őket az, hogy segítettek és hogy segítséget kaptak.
Kértem őket, hogy formázzák meg az érzelmet gyurmából! Mutassák meg, milyen érzés volt nekik!
Ebben a hónapban kiemelten nagy hangsúlyt fektetünk a szociális kompetenciák fejlődésére, fejlesztésére. Sok közös élményt biztosítunk a gyerekek számára, amely által erősítjük bennük az összetartozás érzését, az együttérzést, segítőkészséget, figyelmességet. Az adventi időszak kapcsán sokat beszélgetünk a családról, szeretetről, az ajándékozás öröméről. Fényképeket nézegettünk a családtagokról. Megbeszéltük kinek mi a feladata, mit szokott otthon segíteni a szüleinek. Relaxációkat végeztünk, mindennap meghallgattuk Bagdi Bella „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát. Több mesét is hallhattak ezzel a témával kapcsolatban. Nagyon sok kisgyermek hiányzott ebben a hónapban betegség miatt. Sütöttünk mézeskalácsot melynek hangulata segített, hogy átérezzék az ünnepi várakozás pillanatait. Beszélgettünk a betegség miatt hiányzó társaikról, majd készítettünk nekik szívecskés mézeskalácsot, melyet el tudtunk nekik küldeni. Párosító játékokat és gyakorlatokat végeztünk. Sokat beszélgettünk a szeretetről, a jó cselekedetekről. Az idén is minden kisgyermek kapott ajándékdobozt a karitatív szervezettől. Ez jó lehetőséget nyújtott arra, hogy megtapasztaljuk milyen kapni, tudni, hogy valaki gondol ránk és örömet szerez nekünk. Biztattuk őket, hogy a régi megunt játékaikat ők is adják tovább, hiszen nem csak kapni, de adni is nagyon jó érzés.
Decemberben elkészítettük a boldogító jó cselekedetek angyalkáját.
A hónap dalával kezdtünk, amit szívesen hallgattunk. Az adventi időszakban a boldogító jócselekedetekről minden gyerek szívesen mesélt. Megértették az egymásra való odafigyelés fontosságát, ennek jelentőségét az emberi kapcsolatokban. A változatos, boldogító jócselekedetek felsorolása után készítettünk egy plakátot, ami útán a fejünk búbja is festékes volt, de megérte. Nagyon élvezték a gyerekek és én is. 🙂
A hónap dalával kezdtünk, amit szívesen hallgattunk. Az adventi időszakban a boldogító jócselekedetekről minden gyerek szívesen mesélt. Megértették az egymásra való odafigyelés fontosságát, ennek jelentőségét az emberi kapcsolatokban. A változatos, boldogító jócselekedetek felsorolása után készítettünk egy plakátot, ami útán a fejünk búbja is festékes volt, de megérte. Nagyon élvezték a gyerekek és én is. 🙂
December hónapja a karácsony várásának izgalmában telt. Nagyon sok olyan olvasmányt, verset hallgattunk, amelyek a gyerekek lelkét is felkészítette az ünnepre. Sokat beszélgettünk az ajándékozásról, arról, hogy mivel lehet valakinek szebbé tenni a napját. Mit adhatnak, tehetnek ők, hogy valakinek örömet szerezzenek. Ezután már nagyon ügyesen mondták a példákat. Egy kedves mosoly, érdeklődés valaki hogyléte felől, beszélgetés, segítségnyújtás mind, mind boldogító jócselekedet lehet.
Az osztály egészével csoportmunkában 3D képeslapokat készítettünk vegyes technikàval,Jobb veled a világ!-címmel.
Boldogító jó cselekedetek
Nagy hangsúlyt fektetünk a szociális kompetenciák fejlődésére, a személyes interakciók minőségére, melyek hatással vannak életminőségünket. Számos közös élményt biztosítunk a gyermekek számára, amely által erősítjük bennük az összetartozás érzését, valamint az erkölcsi tulajdonságok, például: az együttérzés, a segítőkészség, a figyelmesség, az önzetlenség alakulását, fejlődését segítjük elő. A csoportomba járó, sajátos nevelési igényű gyermekek önállóságának fejlődése lassabb ütemben történik, minden területen sok segítséget igényelnek, ezzel szemben ők is szívesen nyújtanak segítséget a maguk módján, amit támogatunk, és erősítünk.
Az adventi készülődés kapcsán, beszélgettünk a családról, a szeretetről, az ajándékozásról. Fényképeket nézegettünk a családtagokról, és beszélgettünk, hogy otthon kinek mi a feladata, ki milyen házimunkát szokott végezni, ki szokott segíteni otthon a felnőtteknek. A foglalkozást a „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár”, és a „Dagasztás” relaxációs gyakorlattal folytattuk. Ezután, Bagdi Bella: „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalát hallgattuk meg, melyre táncoltunk. A gyermekek kedvelik a zenét, nagyon szeretnek a zenére mozogni, táncolni. A tánc, a mozgás után, leültünk a szőnyegre, és elmeséltem Bezzeg Andrea: Szívem, kertje című meséjét. A mesehallgatás után segítettünk Amáliának, kiszíneztük a ruháját. Szituációs játékok segítségével megtapasztaltuk, hogy milyen jó érzés bajba került társainkon segíteni. Beszéltünk a betegség miatt hiányzó társainkról, majd készítettünk számukra gyógyító szivecskéket. Később, a plüssállatoknak segítettünk a kicsinyét megtalálni, párosító játék során. A témával minden nap foglalkoztunk, aki segítséget nyújtott a társainak, az a gyermek kapott egy szívecskét. A gyermekek nagyon lelkesek voltak.
„ Az élet olyan, mint a bumeráng játék.
Gondolataink, tetteink és szavaink
előbb vagy utóbb meglepően pontosan
visszatérnek hozzánk.” Florence Scovel Shin
December minden évben a várakozás, ünnep, ajándékozás, meglepetés, szeretet hónapja. A mi kis csoportunkat is átjárták ezek az érzések. A hónap dala elhozta közénk az ünnepvárást, meghittséget. Az órákon több alkalommal is meghallgattuk a gyerekek kérése.
Elsőként megleptem a gyerekeket, kaptak a Mikulástól levelet. Már harmadik éve a helyi postával együttműködve jutnak el a levelek a gyerekekhez. Nagy volt az öröm, hozták fel az iskolába megmutatni. Ilyenkor látni a gyerekeken a csodákban való hitet.
Boldogságórán sokat beszélgettünk az ünnepekről, szeretetről, egymásra való odafigyelésről. Összeálltunk egy körbe és igyekeztünk úgy megfogni egymás kezét, hogy senki se maradjon ki. Ezzel fejeztük ki, hogy mindenki fontos, senkit nem hagyunk magára.
Ebben a tanévben harmadik alkalommal csatlakoztunk a MosolyManók játékgyűjtő akcióhoz. Ehhez készítettünk a csomagokba kisérő leveleket. Az alapjuk a hónap dalának szövege volt, mely köré rajzoltak a gyerekek. Ezeket tettük bele a csomagokba.
Készítettünk magunknak karácsonyi álarcokat. Az álarcokkal kis párbeszédeket adtunk elő a karácsonnyal, szeretettel kapcsolatban.
Nagyon fontosnak tartom, hogy mutassunk példát a gyermekeknek, tanítsuk meg nekik, hogy adni is nagy öröm. Egész december ennek jegyében telt.
„jó emberré csak a szívemmel válhatok” Bagdi Bella