Csoportokban dolgoztuk fel a verset, mindenki egy kép kockát kapott, így állt össze a képregény.
Boldogító jó cselekedetek
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A Boldogságóra decemberben most is a karácsonyi készülődésről, az ünnepvárásról és az ajándékok készítéséről szólt. A gyerekek ajándékot készítettek szüleiknek, családtagjaiknak. Fogalmazás órán levelet írtak egymásnak, amit az utolsó napon kaptak meg. Élvezettel olvasták a róluk és nekik írt leveleket, amiben kifejtették, hogy miért örülnek annak, hogy egymás osztálytársai, és mit szeret bennük az írott fél. Öröm volt látni a gyerekek arcán a készülődést, és hogy mennyire élvezettel töltötték el a napokat.
A decemberi feladat témája: „A jó cselekedetek gyakorlása”
Csoportunk már hagyományokhoz híven alsós testvérosztályt látogatta meg, Mikulás alkalmával, akiknek saját maguk által készített ajándékokat vittek. Az alsósok pedig megvendégelték osztályunkat egy kis „nasival” és közös tnccal és énekkel ünnepeltünk.
A december a legmegfelelőbb hónap a jócselekedetek megbeszélésére. A foglalkozáson résztvevő gyerekeknek azonnal a másokon való segítés jutott eszükbe, sok kis kéz volt a magasban, okos gondolatokat mondtak. Megbeszéltük, hogy meglepik szüleiket valamilyen segítséggel, például: rendet raknak a szobájukban, elmosogatnak anya helyett, felajánlják apának, hogy amikor szükség lesz rá, szívesen társulnak szerelni, javítani, bevásárolni és így tovább.
Tisztázni kellett, hogy a ‘jócselekedet’ nagyon tág fogalom, ugyanis nem csupán családtagjainkon és barátainkon tudunk segíteni, hanem pl. a természetnek is segítünk azzal, ha nem szemetelünk vagy önmagunkon is segíthetünk, ha eleget alszunk, másnap frissebbek leszünk, jobban tudunk figyelni az iskolában, ezáltal jobb eredményeket érhetünk el vagy odafigyelünk az egészségünkre sok mozgással, tudatos étkezéssel, de idegeneknek is tudunk segítséget nyújtani, pl.: idősebbeknek átadni a helyet tömegközlekedési eszközökön vagy gyalogátkelőhelyen átkísérni, akik rászorulnak.
A rajzokon magukat ábrázolták, mint lelkes jótevők. 🙂 Néhány kisdiák abban is segítségére volt az osztály közösségének, hogy festményeket készítettek, csizmákat terveztek és fenyőfákat színesítettek, amellyel szebbé varázsolták a termet.
Néha jutott idő egy-egy téli mese, vers vagy történet felolvasására is, amiket a folyosón lévő adventi zsákokból húztunk ki.
„Minden emberen segítsünk, ne nézzük kicsoda, elég az az egy ok, hogy ember.”
A decemberi hónapunk a jótékonykodás, karácsonyvárás jegyében telt.
Meghallgattuk és feldolgoztuk az Egérke új háza c. verses mesét. Megbeszéltük, hogyan kapcsolódik a mese a jócselekedetekhez? Mi milyen jócselekedetet tehetünk a környezetünkért? (szobánk, házunk ,kertünk, iskolánk és környéke, vizeink, utaink, erdőink óvása). Ezeket a gondolatokat fejtettük ki közösen.
Ezután elkészítettük a csoportunk jócselekedet karácsonyfáját.
A gyerekek annak a társuknak, vagy családtagjainak készítettek szaloncukrot, akik számukra örömöt, jócselekedetet adtak bármilyen formában. Így köszönték meg a segítséget.
Majd közösen feldíszítettük a fánkat, közben meghallgattuk a hónap dalát.
Befejezésként készítettünk szeretetteli szivecskéket, melyet a gyerekek jótékonyság, jócselekedet keretében bárkinek odaadhattak.
A foglalkozás koronája egy gyönyörű karácsonyi dal meghallgatása volt: Gyere el a jászolhoz
Edit néni és a kis csapat
Az 5. B osztály lelkesen és átszellemülten írt leveleket Jobb veled a világ! címmel az egyik adventi osztályfőnöki órán. Megbeszéltük, kik azok, akik karácsony környékén igazán elesettek. Majd mindenki csendesen átgondolhatta, kihez és miért intéz kedves szavakat. Több olyan meggondolás is született, ami meglepő volt. Egyesek nyilatkozata meglepően fejlett empátiás készségről és érzékenységről tanúskodott.
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
A december hónap témája a boldogító jócselekedetek. A témát a szeretet ünnepére való készülődés során dolgoztam fel egy kis saját kreativitással. A mi kis óvodás csoportunkban mindig egymásra vagyunk utalva, egymástól függünk, összetartozunk, együttműködünk az óvodás éveink alatt mindig, de Karácsony ünnepét megelőzően valahogy még jobban. Éppen ezért fontos, hogy az ünnepre hangolódás is együtt történjen, szeretetben, békességben. Az óvodás gyermekekért a Szülői Munkaközösség szervezésében sütivásárt hirdettünk, melyre mi is készítettünk a gyerekekkel egy süteményt az egyik délelőtt. Kókuszgolyó volt a meglepetésünk a szülőknek, gyerekeknek, és az ide látogató ismerősöknek. A gyerekek kíváncsian figyelték mit rejt a doboz, amivel reggel érkeztem. Nagy lelkesedéssel segítettek, megbeszéltük az alapanyagokat, hogy mire készítjük, illetve, hogy ezt egy jó cselekedetnek szánjuk, mivel mi is hozzá akartunk járulni a rendezvény sikeréhez, a közösségnek szerettünk volna ezzel jót tenni, illetve megtanultuk, hogy sokszor jobb adni, mint kapni……
Miután elkészült a süti, megjelent Csupaszív, leültünk a szőnyegre és elmeséltem a gyerekeknek a Szívem kertje című mesét. Ezt követően megbeszéltük a kérdéseket, és kértem őket, hogy a téli szünetben ők is próbáljanak otthon minél több jót tenni, mivel ezzel okoznak a legnagyobb örömöt és ők ezt adhatják otthon „ajándékba”!
A december, az advent időszaka mindig tele van jóleső izgalommal, meghittséggel, szeretettel. Tudatosan is készültünk az ünnepre, a mindennapokat áthatották a jócselekedetek, az egymás iránti fokozott figyelmesség. Karácsonyi dalokat hallgattunk, karácsonyi történeteket olvastunk. Beszélgettünk az ajándékozásról, arról, mi a jobb: ajándékot adni avagy kapni. Végül mézeskalácsot sütöttünk közösen, amellyel a gyerekek megajándékozták egymást.
Gátéri liget Óvoda és Szociális Szolgáltató
A karácsonyi ünnepkör a szeretetre, az egymásra odafigyelèsre fokozottan jó alkalom volt. Hópehely volt a jutalom .
Szilvia Kerekes.Zsomborné Hargitai
Boldogító jó cselekedetek
Az órát azzal indítottuk, hogy a tanulók elmondták, hogy szerintük „Mi számít jó cselekedetnek?”, majd csoportokat alkottak és bemutattak egy jelenetet ezzel kapcsolatban.
A 127. oldalon található kép elemzése után felolvastam a „Paraolimpia” című történetet és megbeszéltük a hallottakat. Elkészítették a jó cselekedetek leltárát és virágát. Írtak pozitív üzeneteket, melyeket egy-egy osztálytársuknak adták oda.
Készítettünk egy szívet színes papírból, amire azokat a jó cselekedeteket gyűjtik, melyeket másoknak tettek.