A Boldogság napja iskolánkban.
Boldogító jó cselekedetek
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Boldogító jó cselekedetek témához kapcsolódóan pikniket rendeztünk,melyre mindenki hozott valamit és együtt boldogan elfogyasztottuk!
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Boldogító jó cselekedetek témához kapcsolódóan pikniket rendeztünk,melyre mindenki hozott valamit és együtt boldogan elfogyasztottuk!
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola Aranyosapáti Tagiskolája
Boldogító jó cselekedetek témához kapcsolódóan pikniket rendeztünk,melyre mindenki hozott valamit és együtt boldogan elfogyasztottuk!
Hám János Római Katolikus Teológiai Líceum
Hám János Római Katólikus Teológiai Liceum Szatmárnémeti
Boldogságóra Program
Első osztály
Tanító:Hiri Brigitta
Boldogító jó cselekedetek
“Adni kell, adni, mindent odaadni. Munkát, erőt, életet. Pénzt ruhát és kenyeret. Könnyet, mosolyt, simogatást. Jó szándékot, jó akarást, imádságot egészséget. Melegséget, élő hitet. Odaadni akárkinek, a legelső nincstelennek, a náladnál szegényebbnek.
Szeretettel adni és érte semmit sem kivánni.”
Teréz anya
A Boldogságóra program 4.hónapjának témája:a boldogító jó cselekedetek, ebben a fejezetben, sőt ebben a hónapban a jó cselekedetek boldogító erejére figyelünk. Nemcsak arra, hogy boldoggá tesszük azt, akivel jót teszünk, hanem arra is, ránk milyen jó hatással van, ha segítünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk.
A jó cselekedet gyakorlásához nem kell semmilyenkülönleges tehetség, idő vag y pénz. A jó cselekedetnek nem kell nagyszabásúnak vagy bonyolultnak lennie. Ahogy Teréz anya híres mondása tartj: „Nagy dolgokat nem tehetünk, csak kis dolgokat nagy szeretettel.”
Első osztály:
Órakezdő relaxáció éneklés: Bagdi Bella – Jó emberré csak a szívemmel válhatok
Téma bevezetése:
Szineznek, rajzolnak a gyerekek, s beszélgetés történik az elkövetkező adventi időszakról. Az év utolsó hónapjaiban átélt legszeretetteljesebb, legjobb cselekedet vagy átélt élmény, esemény, legkedvesebb, legértékesebb pillanataikat kell lerajzolják, majd mindenki külön pár szóban elmeséli, bemutatja.
Az értékelésénét követően a következő adventi, karácsonyhoz a szeretet ünnepéhez közeledő időszakot tervezzük. Megkérem a gyerekeket, képzeljék el , hogyan okozhatnának örömöt egy számukra kedves személynek akár osztálytárs is lehet.. Gondolkodjanak el rajta, mi lenne, a legnagyobb segítség, jó cselekedet neki.
Téma feldolgozása:
Mese következik:
A kőleves.
Eután a mese megbeszélése következik, a történet felidézése, képek segítségével, majd dramatizásása szerepekre osztva.
Pl. válasszanak kedvenc szereplőt , majd indokolják kinek miért épp ő tetszett.
Pl. Miért segítettem? Hogyan tehettem volna másképp?
Itt tértünk vissza az óra elején is már megfogalmazott célkitűzéseinkhez, s azok eléréséhez. Tehát fontos, hogy hittel cselekedjünk jót, önzetlenül teljes szívből.
A jó cselekedetek által empatikusabbak leszünk, szerethetőbbnek látjuk magunkat, hiszen nemcsak másokat szemlélünk pozitívabban, hanem magunkat is kedvezőbben értékeljük. A mesék varázslatos világa mindig is az elsők között lesz útmutatásként a gyerekeknek ezért is fontos ilyen korai életszakaszban erre is felhívni a figyelmüket.
Visszacsatolás:
Majd kézimunkás foglalkozás, mindeki elkészíti a saját jó cselekedetek kockáját, s választ egy jó cselekedetet róla. Párban dobják a kockát s így dől el kinek milyen jó cselekedete lesz erre a napra/hétre.Illetve 28 napos kihívás veszi kezdetét a napi jócselekedetekkel.
Az óra végső mozzanatában, pedig egy nyugtató, pihentető, kedves gyakoralat következik:
“Lemegy a nap, lankad a kar, a törzsem pihenni akar…”Erre a mondókára a gyerekek előreejtik a fejüket, és a hát domborításásval a térdükre, vagy a padba, … mi jelen esetben a kispárnáinkon körbe ölve játszottuk. (korhatártól független gyakorlat, a gyerekek nagyon szeretik s igénylik.)
“ A boldogságórákban részt vett tanulók optimistábbak, magabiztosabbak,
A témánk alappillére “A jobb adni, mint kapni”. Az Adventi várakozás időszakában a Katica és a Csiga-biga csoportban a gyermekek egymás és a szülők megörvendeztetésére, megajándékozására fordítottunk nagy hangsúlyt. Megtapasztalhatták, hogy milyen az önzetlen szeretet, milyen az ha segítünk valakinek, milyen jó érzés az ajándékozás. A téma feldolgozásánál beszélgettünk arról, hogy a gyerekek hogyan segítsenek otthon a szüleiknek, és hogyan szerezzenek örömet nekik.
Emellett óvodánk teraszára kihelyeztük a csoportok elé a madáretetőket, és megtöltöttük azokat madáreledelel. A gyermekek örömmel hallgatták a Bezzeg Andrea: Szívem kertje című meséjét. Az ehhez tartozó illusztrációval ellátott színezőt a gyerekek boldogan színezték ki. Közben beszélgettünk a meséről, melyet mi óvodapedagógusok kérdésekkel segítettünk. A csoportokban egyéni karácsonyfa díszeket is festettek a gyermekek, amelyet egymás között „ajándékoztak” el, majd a karácsonyfánkat díszítették.
Témánk lezárása képen a Jó szívű címet hirdettük meg, aminek mind két csoportban nagy hatása volt. Az óvodások örömmel segítettek társaikon, egymáson. A csoportokban minden óvodás kapott egy mézeskalács szívet, amelyet hazavihetett, ezzel jelképezve a jó cselekedetet. A mézeskalácsot a gyermekek együtt készítették el az óvodában.
A gyerekek karácsonyi hangolódásképp méze süteményt gyúrhattak, díszíthettek. A kisült finomságokkal egymást lephették meg!