BOLDOGÍTÓ JÓ CSELEKEDETEK
(3-6 évesek részére)
Idő Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
3’ Relaxációs gyakorlat „Repül a madár, szárnyalva száll, mert szabad madár” csoport munka Arra szeretnélek kérni Titeket, hogy képzeljetek el egy madarat, aki szabadon száll, szárnyait kitárva, boldogan repül a felhők között. Mindenki mutassa meg, hogy milyen a madár, amire gondolt, hogyan repül. (Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 38.oldal)
3’ „Dagasztás” (Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 39.oldal) csoport munka Most arra kérnélek Titeket, hogy hajoljunk előre törzsünkkel, mindkét kezünket ökölbe szorítva, felváltva húzogassuk a jobb és bal vállunkat, majd az ujjainkat kiengedve, „rázzuk le róluk a lisztet”, és mintha zongoráznánk, lazítsuk ki a kezünket és karjainkat.
5’ A téma bevezetése Jó cselekedetek gyakorlása beszélgetés, kézikönyv 99-101. oldal alapján A szőnyegen ülve most beszélgessünk arról, hogy mit is jelent a jó cselekedet. Kinek mi jut erről eszébe?
10’ A téma feldolgozása Téma feldolgozás mesével, felolvasás Mesélek nektek egy szép történetet Amáliáról és szíve kertjéről.
Boldogságóra könyv 3-6 éveseknek 105. oldal – Szívem kertje
5’ Kérdések a témával kapcsolatban csoport munka Volt olyan pillanat, amikor jót cselekedtetek, és megdicsértek érte? Milyen jót cselekedtél? Milyen érzés volt?
5’ Boldogságóra tankönyv 6-10 éveseknek, 107. oldal alapján csoport munka Készítsük el a csoportunk karácsonyfáját, amit díszítsünk olyan díszekkel, amik jó cselekedeteinket szimbolizálják. (a díszre az óvodai jelet és a gyermek jó cselekedetét írjuk fel)
Eszközigény: karácsonyi díszek sablonjai, karácsonyfa, színes ceruzák, olló, ragasztó, papír, karton
4’ A téma lezárása Bagdi Bella Boldog vagyok c. dalának meghallgatása zenehallgatás, tánc Gyertek táncolni!
Boldogító jó cselekedetek
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
Az ünnepek, a hagyományok az összetartozás érzését erősítik, a közösséget éltetik. A faliújság, folyosó, csoportszoba díszítésével, a gyermekek alkotásaival megteremtjük az ünnepi hangulatot. A boldogító jó cselekedetek volt december havi témánk, a gyerekek örömmel vettek részt a hónap feladatinak elvégzésében. December hava tele van meglepetéssel. Először érkezik hozzánk a Mikulás, majd nagy izgalommal készülünk a Karácsonyra.
Ünnepi díszbe öltöztetett csoportszobában, karácsonyi versek, énekek mellett, zenét hallgatva készülődünk a SZERETET ÜNNEPÉRE. Nagy örömmel és szeretettel készítjük, az ajándékokat közben pedig arról beszélünk, hogy milyen jó együtt tölteni az időt a családdal, segíteni egymásnak, megvigasztalni akit, ha szomorú, megosztani valakivel a játékot, édességet. Nagyon fontos, hogy figyeljünk egymásra, nyújtsunk segítséget, ha szükséges vegyük észre, ha valaki magányos, ha szomorú.
Decemberben, Mikulás napjához közeledve számot vetettünk arról, hogy mi esik jobban a színünknek: adni valakinek valamit, akár egy kisebb ajándékot, vagy egy kedves gesztust, egy jó szót, vagy ugyanezt valaki mástól megkapni. Érdekes, és gyermekien őszinte válaszokat kaptam beszélgetéseink során. Egyben viszont minden gyermek egyetértett, hogy a Mikulásnak egy szép éneket, egy verset mindenképpen szeretnének adni, és persze az ajándékot is nagyon szívesen elfogadják majd tőle.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban mindenki igyekezett jónak lenni .Nagy örömmel készítettek szüleiknek ajándékot.Eljött hozzánk a mesebeli tündér,aki jó cselekedeteket osztogatott.Nagy szeretettel viszonoztuk ,jó volt adni,ajándékozni is.
Miért jobb adni, mint kapni? Miért tesz boldoggá minket az ajándékozás? Milyen céllal ajándékozunk? Miért olyan ajándékot adjunk, aminek a barátunk örül? A segítség is egy ajándék? Hogyan lehet jót cselekedni? Mindez miért tesz minket is boldoggá? Ezekről beszélgettünk a gyerekekkel a karácsony eljövetele idején. Közösen kitaláltuk, hogy minden kisgyermek mézeskalácsszívet ajándékoz a családjának, aminek ők is nagyon örültek, hiszen az elkészítése is boldogsággal töltötte el őket. A titok megtartása is hatalmas önfegyelmet követelt tőlük. Eljátszottuk a szituációs játékokat, hogy fáradt anyukának miben tudnak otthon segíteni vagy, amikor barátjuk szomorkodik, hogyan nyugtatják meg. A foglalkozás lezárásául megbeszéltük, hogy aznap ki milyen jót cselekedett.
A januári időszak nyitó órájaként választottuk a témát. Az osztály az adventi gondolatokkal gazdagabban tért vissza, ez jó táptalajt adott a foglalkozáshoz.
A gyerekek jócselekedetekhez festményt is készítettek, ahol a segítőkészséget színes festéssel kellett megjeleníteniük. A létra, híd, lépcső jelképe is megjelent alkotásaikban.
Szikszai György Református Általános Iskola
Arról beszélgettünk, hogy a jó cselekedetek egész apró dolgok is lehetnek. Utána eljátszottuk, hogy most nem a családra, hanem a társainkra koncentrálva, hogyan tudunk egymással jót tenni. Aranyosan jöttek az ötleteik. Felsegítjük azt, aki elesett, segítünk a leckében, felsegítjük a másik kabátját, vagy megvigasztaljuk, ha szomorú.
A tevékenységet Bezzeg Andrea Szívem kertje című meséjével indítottam. A mese meghallgatása után átbeszéltük. Azután eljátszottuk a ,,Kis barátom, hogy vagy?” című játékot a gyerekekkel. Halát adtunk a minket kismadarakért, és madáretetőt készítettünk nekik, hogy boldoggá tegyük őket.
A gyerekekhez nagyon közel állt ez a téma, a nap folyamán nagyon figyelmesek és segítőkészek voltak egymással.
Széchenyi István Általános Iskola Jászkarajenő
Decemberben boldogító jó cselekedetekkel emeltük az adventi várakozás hangulatát. Szerepeltünk községi programokon rövid műsorunkkal, hasznos dolgokat gyűjtöttünk, képeslapokat készítettünk és küldtünk Ukrajnába.
Debrecen-Józsa Kerekerdő óvoda
December témája:
Boldogító jó cselekedetek
Milyen jó érzés nem csak kapni, de adni is.
A gyermekekkel ezt a kerdest jartuk körbe karácsony környékén. ” jó emberré csak a szívemmel válhatok” – szól a dal is.
A szivem kertje című mese meghallgatása után a jó cselekedetekről beszélgettünk és dramatikus jatekot jatszottunk a meséhez kapcsolódóan. Az apró szívecskék átadása jóságot, együttérzést, segítőkészséget mutatott.❤