Az adventi időszakban idén is sorban gyújtottuk meg az osztály koszorúján a gyertyákat. Minden héten a diákok megszavazták, ki legyen a gyertyagyújtó. A téli szünet előtti utolsó napon pedig megajándékoztuk egymást. Bár nem maradt titokban, ki lesz az ajándékozó, mégis őszinte örömmel fogadták egymás apró ajándékait a diákok.
Boldogító jó cselekedetek
Karácsony, a szeretet ünnepe. Luca hagyományainkhoz híven, idén is Lucázni voltunk. Jártunk a helyi könyvtárban, illetve a nyugdíjasoknál is. A faluban ahol megálltunk, mindenki arcáról vidám mosoly köszönt vissza ránk. Úgy gondoljuk, jócselekedeteinket ezúttal is megtettük.
Hó hiányában kénytelenek voltunk havat varázsolni a tanterembe, ezért ezt kreatív munkával értük el. A fa hátuljára üzenetet írtunk szüleinknek.
Tanulóink elgondolkodtak a jó cselekedetek pozitív hatásain. Saját ötleteiket és jó cselekedeteiket egy gondolattérkép formájába öntötték.
Beszélgettünk a gyerekekkel, arról, hogy mik is a jó cselekedetek. Mennyire boldoggá tehetjük vele a másikat. A kolleganőmmel bevezettük a jó cselekedetek táblát. Ha valamelyik gyermek úgy érzi, hogy a társa olyan dolgot tett érte, ami őt boldoggá teszi, a nevéhez odatesz egy piros szívecskét. Hamar nyilvánvalóvá vált, hogy nincs elég piros szívecskénk 🙂
A hónap minden hétfőjén a diákok húztak egy nevet, akit azon a héten meg kellett lepni, örömet kellett neki okozni, úgy, hogy ne tudjon arról, ki húzta az őt. Több diák másnak is cselekedett jót, pl.kinyitotta neki az ajtót, kölcsönözte a tollát, kedvesebben beszélt vele a megszokottnál. Pénteken pedig mindig megbeszéltük, hogy azon a héten ki volt az ő jóságmanója, és mennyire teljesítette a feladatát. A hónap végén hálaköszönő leveleket írtunk egymásnak.
Boldogító jócselekedetek
A reggeli kör alkalmával megbeszéljük a gyermekekkel a saját jelüket.
Tükörbe tekintenek, megnézik magukat.
Majd kézbe veszik a saját fényképüket.
Milyen a kedvetek van ma, hogy közeledik a karácsony?
Kommunikátoron jelölik- szomorú, vidám, mérges, jókedvű.
A reggeli kört a napi aktualitásokkal folytatjuk:
Milyen nap van ma? – mondóka, vers, ének
Megbeszéljük milyen kint az időjárás, milyen napszak van?
Beszélgetünk az évszakról, megbeszéljük az aktuális évszak jellemzőit.
Milyen hónap van?
December.
December a karácsonyvárás hónapja. Mindenki izgatott, készülődik az ünnepre.
Ilyenkor mindenki szeretne valami jót cselekedni. Jót tenni a másik emberrel, adni valamit, aminek úgy gondoljuk, hogy örül.
-Mikor vagyunk boldogabbak, ha adunk valakinek valamit, vagy ha mi kapunk valamit valakitől?
-Akkor, ha mi adhatunk akár a barátunknak, akár a szüleinknek, vagy a testvérünknek: jó cselekedetet, apróbb ajándékot.
Most karácsony ünnepe közeledik.
Ilyekor mindannyian szeretünk ajándékot adni és kapni.
Rajzoltam egy nagy dobozt.
Ragasszuk bele közösen, milyen ajándékot adhatunk a barátainknak!
-Könyvet
– játékot
-ruhát
-karácsonyi süteményt
Nemcsak tárgyi ajándékot adhatunk, hanem jó cselekedet is véghez vihetünk.
Nézzük meg a következő rövid videót: Jó cselekedetek című videó megtekintése közösen.
Mit látunk a képeken?
-Ölelés
-Ajándékkészítés
-Segítés a szüleinknek
-Tortasütés
-Szeretni másokat
-Megosztani valamit másokkal
„Tégy minden jót, amire képes vagy és tedd olyan csendben, ahogyan csak lehetséges” (Dickens)
Te felvidítottál már valakit ma?
Rámosolyogtál valakire, aki szomorú volt?
Ez is egy jó cselekedet.
Jó emberré csak a szívemmel válhatok.
Bagdi Bella: Jobb veled a világ
Hallgassuk meg közösen a dalt!
Adj át a társadnak egy szivecskét, amibe beleírtam egy-egy jócselekedetet!
Boldog karácsonyt mindenkinek!!
Az órát relaxációval indítottuk. A teljes asztalt papírral beborítva szabadon firkálhattak. Ezt a játékot nem először játsszuk és azt tapasztalom, az első próbálkozásokhoz képest sokkal jobban el tudják magukat engedni, el tudnak lazulni.
A téma bevezetéseként mindenki sorban húzott a képes kártyák közül, melyek különböző társas szituációkat ábrázoltak, majd elmesélték mit látnak a képen. Ha jó cselekedetnek ítélték meg, akkor a kép felkerült a szívecskére.
Ezt követően arról beszélgettük, ők mikor tettek valamilyen jócselekedetet, és az milyen érzés volt számukra és milyen érzés volt annak, akinek ezzel segítettek.
A téma feldolgozásához A tündér újévi ajándéka c. mesét választottam. A mesében a gyerekek a tündértől egy fehér lapokból álló könyvet kaptak, amelyben a lapok minden jócselekedet után arany, ezüst színben pompázó, gyönyörű mintákkal díszített lapokká váltak, és amibe sajnos időnként egy-egy csúnya paca is került, ha a gyermekek veszekedtek, irigykedtek.
A mese után különböző szituációkat meséltem el nekik, ők pedig eldönthették, hogy a tündér ezt vajon hogyan értékelné, milyen lap kerülne a könyvbe. A nagyokat arra biztattam ők maguk is kitalálhatnak vagy akár felelveníthetnek egy történetet, mely velük történt meg. Ezt néhányan nagyon ügyesen meg is tették.
A foglalkozásra előre megfestett titkos koronákat (akkor még nem tudták a gyerekek mire készülünk) ez alkalommal különböző mintákkal, ragasztással díszítették ki. Megbeszéltük, hogy a Méhecske csoportosak amellett, hogy szorgosak, nagyon jólelkűek is tudnak lenni, hiszen sokszor kedvesek, figyelmesek, segítőkészek egymással. Közösen próbáltunk meg mindenkiről feleleveníteni egy olyan emléket, amelyben valami jó tett, hogy a jócselekedetek királyává koronázhassuk. Természetesen mindenkiről jutott valami kedves emlék eszünkbe, így jócselekedete pozitív megerősítéseként mindenkit „megkoronázhattunk.”
A foglalkozás lezárásaként a gyermekek egyik kedvenc ölelős játékát játszottuk, majd szerettük volna felragasztottuk a jócselekedetek jelét a Boldogság várához vezető utunk 4. lépcsőjére.
Az óra menete:
1. Ráhangolódás
-A Mikulás legendájának meghallgatása
-A történet valóságos és mesebeli elemeinek megbeszélése. Morális tartalom kiemelése.
-Interneten/tableten /Szent Miklós püspökről fellelhető információk megkeresése.
-Mikulásváró versek és dalok felidézése
2. Hogyan tudnánk örömteli meglepetést okozni a kisebb gyerekeknek?
– Ötletek meghallgatása.
– A képességeinkhez és lehetőségeinkhez megfelelő ötlet megvalósítása:
A: Tankonyhán sütemény készítése, minél több darabból álló mézes, vagy linzer készüljön!
B: Készítsünk magunknak jelmezeket! Angyalok legyenek a lányok, az egy szem fiú öltözzön Mikulásnak!
3. A sütemények elkészítése karácsonyi és téli / Télapó váró zenék meghallgatása közben történt.
A tanulók fegyelmezett munkamegosztás mellett dolgoztak, örömmel és izgalommal gondoltak arra, hogy a kicsiny tanulók mekkora szemekkel fogadják majd őket!
4. A jelmezeket, nagyon egyszerű kivitelezéssel, 2 napig öltögették, ragasztgatták a gyerekek.
5. A „projekt” megvalósulása: Teremről, teremre haladva , ének és csengő szóval érkezett a 10. osztály Mikulása az intézmény gyerekeihez. Akik nagyon komolyan vették a látogatásunkat, verseket mondtak, és a „nagyok „ sütivel „ díjazták a lelkes szavalókat, de jutott bőven mindenkinek!
Örömmel nyugtáztuk, hogy jól sikerült ez a nap! Legboldogabbak talán a mi, a nagyok voltunk, hogy sikerült egy kis csodát vinni a kisgyermekek iskolai életébe is!
Összegzés: Az értelmileg akadályozott tanulók érettségét fejlesztette, az hogy „felnőttként” viselkedtek, vagyis nem ők kaptak ajándékot, hanem ők készíthettek most a kicsiknek.
Önállósodtak a konyhai munkában.
Saját ötletüket valósíthatták meg, önállóan dönthettek, kis segítséggel barkácsolhattak.
Sikerélményt szereztek és hálát, katarzist élhettek át!
(Zelenka Ildikó, gyógypedagógus)