A hónap témája a boldogító jó cselekedetek így karácsony közeledtével talán még aktuálisabb. Rövid ráhangolódás után a pozitív gyerek kártyával játszottunk, megerősítettük erősségeinket, majd elolvastuk a hónap témájához kapcsolódó mesét. Az adventi várakozás időszaka nagyon jó volt a jócselekedetek gyakorlására. Már az első gyertyagyújtáskor megterveztük, hogy hétről hértre milyen jócselekedeteket szeretnénk megvalósítani, mire figyelünk jobban, kinek, mivel segítünk. A mese meghallgatása után megbeszéltünk, hogyan sikerült megvalósítani jócselekedeteinket és megfigyeltük, hogy hogyan tudjuk felismerni, hogy kivel, hogyan tehetünk jót, mivel vesszük észre.
Meghallgattuk a Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalt, majd megbeszéltük a munkafüzet feladatait, végül segítő angyalokat rajzoltunk.
Boldogító jó cselekedetek
A 7.o. a „Jobb veled a világ! Nem vagy egyedül!” feladatot választotta. Mindenki írt, rajzolt a képeslapjára valami kedveset családtagjának, barátjának, amellyel szeretetét, segítőkészségét fejezte ki irányába. A tanulók hazavitték alkotásaikat és odaadják a címzettnek.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
December a Télapó eljöveteléről, a karácsonyi készülődésről, az ünnepvárásról és az ajándékok készítéséről szólt. A gyerekek elkészítették saját angyalkájukat szüleiknek, családtagjaiknak, valamint ajándékot vásárolhattak az iskolai Adventi vásárban. Az utolsó héten megnéztük „A karácsony megmentése” című rajzfilmet. Öröm volt látni a gyerekek arcán a készülődést, és hogy mennyire élvezettel töltötték el a napokat.
A december nagy izgalomban telt el. Nagyon várták a gyerekek az ünnepek, az ajándékozás miatt. Sok olyan történetet, verset hallgattunk, kisfilmet néztünk meg, amelyek az ünnepre való felkészülésben nagyon hasznosak voltak.
Elkészült a fenyődísz óriásszínezőnk, amit azok a gyerekek színezhettek, akik aznap valami jót cselekedtek. Öröm volt számomra, hogy a színezőt minden nap több gyerek is körülállta. Mindig megbeszéltük, hogy milyen jócselekedetet, örömet szereztek aznap valakinek.
December hónapban több órán is foglalkoztunk a hónap témájával.
Minden foglalkozásunk relaxációs gyakorlattal kezdődött és leginkább az irka-firka nevűvel, mert ez a gyerekek kedvence.
Megismerkedtünk a jó emberré csak a szívemmel válhatok című Bagdi Bella dallal, amit már kívülről is tudnak énekelni a gyerekek. A dal első meghallgatása után minden gyerek elmondta, hogy mi jutott eszébe a dal hallgatása közben és hogyan érezte magát.
Bezzeg Anna: Szívem kertje című mesét is feldolgoztuk, dramatizáltuk, valamint lerajzoltuk Amáliát is, ki hogyan képzelte el a kislányt.
A munkafüzet feladatai közül segítettünk a macinak és gyógyító szíveket készítettek a gyerekek, az otthon gyógyuló osztálytársaiknak, mert a fél osztály beteg sajnos.
Az órákat pedig dallal, énekléssel zártuk. A Bagdi Bella: Boldog vagyok című dal mellett ilyenkor még 1-2 másik dal is elszokott hangzani.
Ez a téma nagyon jó alkalmat adott a meghitt beszélgetésre a karácsony közeledtével. A foglalkozást A suszter manói című mesével indítottuk. A cselekmény és a szereplők segítségével megismertünk olyan fogalmakat, mint az önzetlen segítség, a jótékonyság… Elmélyítettük a jó cselekedetek mindennapi szükségességét. A gyerekeknek nagyon tetszett a történet, több okból is. A legfontosabb, hogy nekünk van egy saját Manónk is (az egyik kisfiút szólítjuk így), aki szintén aprócska, szeretetreméltó, segítőkész, kedves. A saját kis történetek elmondása, meghallgatása után elkészítettük a mi karácsonyfánkat. Olyan díszeket tettünk rá, amelyeket a gyerekek készítettek. Ráírták, vagy rajzolták azt a jó cselekedetetet, amellyel már okoztak örömet másnak ( és ezáltal maguknak is), vagy szeretnének megtenni, illetve örömet adó gondolatokat, tetteket. A rajzok elkészítése alatt a hónap dalát hallgattuk meg többször is.Feldíszítettük a mi kis fánkat ezekkel a díszekkel. Jó érzésekkel zártuk az órát. Békés, boldog karácsonyt mindenkinek!
Ebben hónapban az ” Angyalkák a cipősdobozban ” című feladattal foglalkoztunk. Először meghallgatták a gyerekek a történetet. Több tanulónak eszébe jutott, hogy az iskolánk részt szokott venni a cipősdoboz akcióban és hogy kapcsolódik ehhez ez a történet. Majd gyerekek elmondták szóban, hogy mit szeretnének ők kapni az angyalkától és ők mit ajándékoznak a rászoruló gyerekeknek, ezek után lerajzolták valamelyiket a kettő közül. Nagyon élvezték ezt a feladatot is.
A decemberi hónap szinte minden napja, rendezvénye és légköre a jó cselekedetek köré csoportosul az osztályban. A gyerekek izgalommal telve várják ezt a hónapot, hiszen igyekszem minden évben más-más játékos feladattal buzdítani őket a fokozott odafigyelésre, a mindennapi jó cselekedetek fontosságára.
Az elmúlt időszakban ezért hosszabb feladatokkal készültünk: „Jótündér” játékot játszottunk több napon keresztül, amiben a kihúzott osztálytárs napjait kell titokban szebbé varázsolni, de a kikötés az volt, hogy tárgyi ajándékot nem adhatunk a másiknak. A cél az, hogy az illető a végén kitalálja: ki volt az ő „Jótündére”. A gyerekek élvezték, sokan ki is találták az ő tündérüket. Kiváló alkalom volt arra ez a játék, hogy elgondolkodjanak, hogyan lehet megszépíteni a másik életét a pénz szerepe nélkül.
Mikulás alkalmából szintén húzásos alapon egymást ajándékozták meg egy-egy csomaggal, aminek meghatározott értékben tartalmaznia kellett a kihúzott osztálytársra jellemző ajándékot is. Itt sem az érték volt a fontos, hanem az egyediség. Igazi örömöt varázsoltak egymás arcára a gyerkőcök a csomagokkal.
A legnagyobb öröm és izgalom a „Jó cselekedetek Activity-t” kísérte, amelyhez a munkafüzet segítségével készítettem egyedi kártyákat. Óriási verseny alakult ki és nagyon ügyesek voltak a cseppet sem könnyű feladványok rajzolásában, mutogatásában.
Bár most nem az írásbeli feladatokra helyeztük a hangsúlyt, nagyon jól éreztük magunkat ebben a hónapban a program során, és lélekben igazán felkészültünk a karácsonyi ünnepekre.
A december hónap a jó cselekedetekről szólt. Készítettünk egy listát a témában, melyet minden nap átnéztünk és amit megvalósítottunk belőle azt piros szívvel jelöltük meg. A listát időnként kiegészítették a gyerekek. A hónap utolsó foglalkozásán karácsonyfát készítettünk és a gömbökbe minden gyerek egy-egy jó cselekedetet írt le, olyat, ami leginkább jó érzéssel töltötte el.
December hónapban jócselekedetek címszó alatt elkészítetteük jócselekedetek befőttünket, melybe naponta raktunk neveket. Elolvastuk Az angyal a cipősdobozban c. mesét, majd rajzillusztrációt is készítettünk. Foglalkozások keretén belül egy piros gombolyagot adtunk körbe és mindenki elmesélte kinek milyen jó tulajdonságai vannak. Egy dobozkából egyesével kihúztak a gyerekek egy cetlit amire jó tulajdonságok voltak írva, melyet annak adtak akire szerintük vonatkozott. A foglalkozások záró részeként elcsendesedtünk, relaxáltunk és meghallgattuk a decemberi dalt is. A gyerekek nagyon élvezték a decemberi foglalkozásokat.