Tudatosítottuk, hogy mikor cselekszünk jót a mindennapokban. Átbeszéltük, hogy mikor és mivel segíthetik a tanulók osztálytársaikat, tanáraikat, szüleiket.
Karácsonyra készülve közösen feldíszítettük az osztálytermet. Rájöttünk, hogy egyedül ez nem is menne, de egy csapatként gyorsan megoldjuk a feladatot.
Kihúztuk, hogy ki kinek lesz az angyala, kinek készül ajándékkal, és kit fog kiemelt figyelemmel kísérni a héten.
Képeslapot készítettünk, amivel a tanulók boldog karácsonyt kívántak családtagjaiknak.
Boldogító jó cselekedetek
Orosháza Városi Önkormányzat Napköziotthonos Óvodája, Székhely Óvoda
Karácsonyi „meglepetés” mese a kis-és középső csoportosoknak
A jó cselekedetek gyakorlása
Imádom a decemberi Boldogságórákat! Olyan meghitt és bensőséges minden. A szeretet és a tenni akarás hatja át ilyenkor az egész napközis életünket. Még a tanulást is, mert a ráhangolódás meditációi az önzetlenségről és az együttérzésről szólnak.
Számtalan játékot, gyakorlatot valósítottunk meg, nemcsak a Boldogságórákon, hanem a szabadidős napközis foglalkozásokon is.
Meghallgattuk és megtanultuk a hónap dalát. Elmeséltem Vágfalvy Emőke meséjét, melynek címe az „Angyal a cipős dobozban”. A következő naptól fogva sorban hozták a gyerekek a dobozokat, így bekapcsolódtunk az országos akcióba.
Beszélgető körben eljátszottuk a „Mit hoztál ma?”- játékot. Sok-sok pozitív dolog került a kosárba: bátorság, boldogság, lazaság, zsenialitás, okosság, dolgos kezek, dicséret, nevetés, adakozó kedv, zene szeretete és akaraterő.
Mondatokat alkottunk a segíts szó kezdőbetűivel. Szituációs játékot játszottunk kiscsoportban. Pl. Anya fáradtan ér haza a munkából. Miben tudnátok neki segíteni? Játsszátok el!
Milyen lehet más cipőjébe bújni? „ Ha a cipőm beszélni tudna” Mit mesélne?
Közös mesét is szőttünk. „ Egyszer volt hol nem volt, volt egyszer egy 2. a osztály, akik az advent idején a jó cselekedeteket gyakorolták…” Kedves történetet alkottunk.
„Húzz egy cetlit, akinek a neve rajta van, menj oda hozzá és ajándékozd meg egy kedves mondattal!”
Olyan szólásokat, közmondásokat, idézeteket kerestem, melyek a jó cselekedetekhez kapcsolódnak. Kétfelé osztottam az osztályt, a csapat egyik felénél az idézetek eleje, a másik felénél a vége volt és meg kellett keresni a párokat. Majd párban megbeszélték az adott idézet jelentését.
Megválasztottuk a nap hősét, aki a legtöbb jó cselekedetet végezte el azon a napon. Minden nap valaki húzott a kosárból egy jó cselekedetet, amit végre kellett hajtania és másnap beszámolnia a többieknek. Természetesen járt hozzá egy csoki, amit mindfulness gyakorlatként tudatosan kellett megenni.
A szülőkkel kézműves délutánon apróságokat készítettünk a karácsonyi vásárra.
Helyi gyűjtésbe is bekapcsolódtunk. Tartós élelmiszerek felajánlásával, amit nehéz körülmények között élő családok kaptak meg.
Úgy érzem a foglalkozásokon megélték a gyerekek, hogy mit jelent a figyelem, a törődés, egy kedves mosoly, egy szeretettel kimondott dicsérő szó a másiknak.
Rendkívüli hónap volt, sok pozitív érzelemmel. Köszönöm a program alkotóinak a sok ötletet!
Katica csoport
Decemberben az ünnep közeledtével a segítségnyújtásra, jó cselekedetekre helyezzük a hangsúlyt. Már több alkalommal szerveztünk adománygyűjtést az óvodánkban.Az idei évben a FOXPOST és a Bohóc Doktorok felhívására arra bátorítottuk a családokat, hogy adományaikat erre a célra szánják. A kezdeményezés sikeres volt, minden csoportból több család helyezett játékokat, kreatív eszközöket és mesekönyveket a csomagküldő automatába. Közben a csoportban az adventi légkör megteremtése mellett igyekeztem megalapozni, hogy legyünk egymással az óvodában és otthon, a családunkban is türelmesek, segítőkészek és figyeljünk egymásra. December utolsó óvodai napja után ezzel a lelkülettel megyünk haza ünnepelni, pihenni a családunkhoz.
Minden nap gyakoroljuk, hogy másokkal jót cselekedni, kedvesnek lenni nekünk is örömöt ad.
A relaxáció és az éneklés után segítettünk a kismadaraknak eljutni az oduba,majd kimentünk az udvarra és megtöltöttük a madáretetőket. Megbeszéltük, hogy a madárkák nehezebben találnak maguknak élelmet télen,ezért fontos, hogy segítsünk.
A mese után gyógyító szíveket készítettünk a hiányzó gyerekeknek.
Minden nap gyakoroljuk, hogy másokkal jót cselekedni, kedvesnek lenni nekünk is örömöt ad.
A relaxáció és az éneklés után segítettünk a kismadaraknak eljutni az oduba,majd kimentünk az udvarra és megtöltöttük a madáretetőket. Megbeszéltük, hogy a madárkák nehezebben találnak maguknak élelmet télen,ezért fontos, hogy segítsünk.
A mese után gyógyító szíveket készítettünk a hiányzó gyerekeknek.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
A december a jó cselekedetek, odafigyelés hónapja. A gyerekek nagyon találékonyan gyűjtötték össze mindazon dolgokat, melyekkel a családnak, iskolának, barátoknak tudnak segíteni, örömet okozni. Megállapítottuk, jó adni is és jó kapni is. Mindannyian apró fogadalmat tettek, karácsonykor mivel fogják meglepni, segíteni a családot.
Az idei decemberünk is bővelkedett boldogító jó cselekedetekben:
1. Megajándékoztuk egymást december 6-án, a mikuláscsomag mellé olyan verseket is írtak egymásnak a gyerekek, amelyekben kifejezhették társuk iránti megbecsülésüket, szeretetüket.
2. Az elmúlt időszak legjobb jó cselekedeteivel feldíszítettük osztályunk karácsonyfáját.
3. 2023. december 19-én este családi karácsonyt rendeztünk, műsorukkal, kis ajándékukkal örömet okoztak a gyerekek szüleiknek, nagyszüleiknek.
4. A csoport legeslegnagyobb boldogító jó cselekedete az idősotthonbeli látogatás volt: karácsonyi műsorral, maguk által készített ajándékkal tették szebbé a gyerekek az Otthon lakói számára a szeretet ünnepét.
„Legyünk hát jobbak, s higgyünk rendületlen,
S ne csak így decemberben.” (Juhász Gyula)
Ebben a hónapban a gyerekekkel közösen meghallgattuk a „Jó emberré csak a szívemmel válhatok” című dalt. Ezzel is hangolódva a Boldogító Jó cselekedetekre.
„Emberré csak a szívemmel válhatok.”
A dalnak a lényegét beszélgető kör keretében dolgoztuk fel, és a gyerekek saját tapasztalataikat is elmondták a jó cselekedeteikről. Meghallgattuk Amáliának a történetét. Ez a kis történet is hozzájárult ahhoz, hogy a gyerekek másokkal hogy tudnak jót tenni és szépen viselkedni.
A téma lezárásaként elkészítettük a közös Boldog Karácsonyfánkat, melyen a gyerekek kéznyomukkal szimbolizálták az összetartozás, egymás megértése, tisztelete és a jó cselekedetek fontosságát.
Papp Bertalan Ószőlői Általános Iskola
A decembert már mindig körbe lengi az ünnepvárás, a karácsony hangulata. Advent idején a szívünket is ünneplőbe öltöztetjük. Ezt tették Szőkéné Kis Edit tanító néni vezetésével az én drága kis 1.b osztályos tanulóim is, mivel én még mindig a bokatörés utáni lábadozásom töltöm.
Edit nénivel egy mesés feladatot készítettek el a kis nebulók. Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban
című meséjét hallgatták meg majd beszélgettek az ünnepről, a meglepetésekről, a csodák erejéről. Ezután boldogan fogtak a rajzoláshoz, vetették papírra az általuk elképzelt saját jótevő angyalkájukat.
Ez a hónap szintén hozott meglepetéseket számomra is. A helyettesítő kollégák és a pedagógiai asszisztensünk, Incike néni segédletével igazi örömajándékot hozott nekem a Mikulás. A csatolt fotón jól látszik mit. A sok kis mikulászsák szép írású betűket, számokat rejtett, melyet azóta tanultak meg a gyerekek!
Azt hiszem ezek a pindur elsősök még most kezdték a boldogságóra programot, de már ezen rövid idő alatt is átérezték a boldogító jó cselekedetek hatását magukra és másokra. Csak így tovább.