Mi mással is kezdhettük volna a boldogító jó cselekedetek témáját, mint azzal, hogy jót teszünk.
Az időszakban éppen aktuális a madarak etetése, ezért a tündérek szívmelengető bemelegítése után zsírgolyókat készítettünk a gyerekekkel: tálba szórtuk a magokat, a bátrabbak kézzel lapátolták a zsírt, összegyúrtuk és mosolygó szilikonformába nyomkodtuk, hogy a madarak biztosan elmosolyodjanak, ha meglátják. Egy kis hűtés után már ki is tudtuk nyomkodni és etetőbe helyezni az udvarunk kis vendégeinek. Fontos megemlítenem, hogy ez a szülőkkel közös jó cselekedet volt. Önzetlenségüknek hála, olyan sok eleség gyűlt össze, hogy később is lesz mivel dolgoznunk.
Magunkat ünnepelve a hónap dalára úgy táncoltunk, mint ahogy a szív dobog: körbe álltunk, belépkedtünk összehúzódva, majd kilépkedtünk vissza a körbe.
A következő alkalmon játékos beszélgetőkörben meséltük el egymásnak, hogy mi jót tettünk aznap. Majd megismerkedtünk egy szomorú kisegérrel, aki nem szeret óvodába járni, mindenkitől fél és nincsenek barátai. Ismét a tündérek segítettek. Megmutatták neki a szupererejét, ahogy minden gyereknek is. Ez igazán őszinte, ragyogó örömöt festett a kicsi arcokra. Büszkén mutogatták egymásnak a szupererő kártyáikat.
A témát a Bretter Worldians Foundation animációjával zártuk, amely annyira elvarázsolta a gyerekeket, hogy újra megnéztük. A filmecske után 3 féle szimbolikájú színezőből választva színezhették ki a világot a szívből jövő jó cselekedetekre gondolva: sugárzó szeretettel, szívindákat növesztve szerteszét, vagy a szív ajándékát adva. Hiszen „Jó emberré csak a szívemmel válhatok”…
Boldogító jó cselekedetek
Karácsony közeledtével az előkészületi időszak is kezdetét vette. Díszítgetjük, szépítgetjük osztálytermünket, szobánkat, hogy az ünnep méltó fogadtatásban részesüljön. A szép külsőnél azonban van valami, ami sokkal fontosabb, amivel nagyobb örömet tudunk okozni a környezetünkben élőknek is! Megajándékozhatjuk egymást egy kis odafigyeléssel, törődéssel, kedvességgel is. Ezek többet jelenthetnek, mint a szépen becsomagolt ajándékok. Adventi kihívásunk, hogy szűkebb és tágabb környezetünkben vegyük észre a kínálkozó lehetőségeket, amikor jót tehetünk. Osztálytársak, szülők felé apró gesztusokkal, segítségnyújtással többet adhatunk mindennél. Max Lucado Különleges ajándék c. meséjét néztük meg és játszottuk el. Megtanultuk, hogy adottságainkkal, tehetségünkkel örömet szerezhetünk másoknak és jobb előzékenyen adni, mint elvárni. A jócselekedetek nemcsak másokat tehetnek boldoggá, hanem minket, magunkat is.
A tevékenységet a Bagdi Bella: Boldog vagyok c. dal meghallgatásával kezdeményeztem, mely felkeltette a gyermekek érdeklődését.
Elmondtuk a Boldog mondókát, amely kihagyhatatlan a Boldogságórákról.
A Téli erdő történetét meséltem el bábelőadás formájában. A mese meghallgatása után beszélgetést kezdeményeztem a meséről, a szereplőkről, arra motiváltam őket, hogy érezzék át a szereplők érzéseit, mit érezhetnek a segítségre szorulók, és mit érezhetnek a segítséget nyújtók. Megfogalmazták többen is, hogy jobb adni, mint kapni. Elmondták, hogy ki milyen jócselekedetet hajtott már végre, a szegény gyerekeknek való ajándékozást mondták többen is, hogy a már nem használt játékaikat odaadják a rászoruló gyermekeknek. Ezek a gondolatok a családból jönnek, mely nagy boldogsággal töltött el.
Az „ajándékozós” játékokkal szerettem volna arra rávilágítani, hogy nem csak tárgyi dologgal lehet jó cselekedetet tenni, hanem egy mosollyal, öleléssel, simogatással, csiklandozással, puszival, egy kedves szóval is. Nagy lelkesedéssel játszották, többször is helyet változtattunk, hogy minél több gyermekkel kapcsolatba kerüljenek.
Ezután jóságos manókká változtunk. Lerajzolták a jelüket, majd a Mikulás zsákjába tettük azokat. Mindenki húzott egy jelet és annak a gyermeknek lett a „jóságos manócskája”. Jót kellett cselekedniük, de úgy, hogy ne legyen feltűnő. Később megbeszéltük, hogy ki, kinek a manócskája volt. Többen komolyan vették és próbáltak kapcsolatba lépni és jó cselekedetet tenni a kihúzott gyermek számára, valakinek nem sikerült, nem volt motivált. A tevékenység zárásaként a „jó cselekedetek” angyalkáját színezhették, majd vágták ki.
December hónap mindig is a pihenés, a békés családi együttlétek, a karácsonyi készülődés időszaka volt. Ennek függvényében havi Boldogságóra foglalkozásaink témája a Boldogító jócselekedetek elnevezést kapta.
Foglalkozásaink alkalmával igyekeztünk főként arra fókuszálni, milyen boldogságot okozhat számunkra az, ha valakinek segítünk és önzetlenek vagyunk. Hogy másoknak adni, gyakran többet jelent, mint kapni. Hogy tárgyak helyett gyermekként egy csomó dolgot tudnak egymásnak és szeretteiknek nyújtani: örömöt, segítőkészséget, szeretetet, önzetlenséget.
Különböző játékos feladatokon keresztül együtt gyűjtöttünk példákat arra, hogy kedvességgel és nagylelkűséggel milyen jócselekedeteket tudunk véghezvinni az osztályközösségeken belül.
A közös programjaink során megfigyeltük, hogy a gyermekek lényéhez nagyon közel áll a jó tettek gyakorlása. Végig nyitottak, érdeklődők voltak, odafigyeltek egymásra, így sikerült igazán elmélyülniük a havi témánkban.
Nagyon jó volt látni, hogy december havában is nagy örömként élték meg diákjaink a Boldogságórai tevékenységeiket, miközben átérezték a jó cselekedetek boldogságfokozó hatását is.
Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégium
Helyszín: M. 19., 316-os tanulószoba
Téma: Boldogító jó cselekedetek
Cím: Jónak lenni jó!
Foglalkozásvezető: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A foglalkozás célja volt megmutatni, hogy miként és miért boldogítanak minket a jó cselekedetek. A jó cselekedetek fontosságának interiorizálása, megerősítés abban, hogy minden apró jótét boldogságfokozásra képes az azt adónak és kapónak egyaránt.
A foglalkozásra való érzelmi és értelmi ráhangolódásként egy a foglalkozásvezető által összeállított PPT-t vetítettem le a boldogságórán megjelenteknek. A PPT-ből megtudhatták, hogy:
– A jóság miként tesz erősebbé;
– Miért boldogítanak a jó cselekedetek;
– Milyen egészen kis jó cselekedet is sokat jelentenek annak, aki adja, mind aki kapja;
– Hogyan tegyenek jót magukért, mert nem önzés magukért is jót cselekedni!
– Hogyan lehetnek ők is valaki életében a csoda?
A foglalkozás végén mindenki elmondhatta, mivel lett gazdagabb az együttlétünk hatására, majd közösen elfogyasztottuk a foglalkozás vezetője által készített „karácsonyi” bolognai spagettit. 🙂
Jó hangulatú, örömteli foglalkozás volt, könnyen megnyíltak a fiúk. Okos gondolatokat osztottak meg egymással és velem.
Készítette: Lőrincz Norbert, kollégiumi nevelőtanár
A közös relaxáció és tánc után a mese szárnyain a kismadarak életébe nyertünk bepillantást. Érzékenyítettük a gyerekeket nehéz helyzetükre, a téli eleség hiányára, a hidegre . Előző napokban már feltöltöttük a madáretetőket és élőbe is látták a kismadarak örömét és csapatos etetőhöz járásukat! Most rajzos feladatot oldottak meg, ahol az anyamadarat a fiókáihoz kellett vezetniük. Mindenki örömmel segített a feladatban, átérezték a jócselekedetek örömét! Kérésükre a délelött még az udvari etetőket is megnéztük, van e szükség a feltöltésükre. Nagy örömmel hozzák nekik a magokat, gondoskodnak vízről, eleségről. A feladatot a tavaszig folyamatosan végezzük.
Ugyanakkor átvittük az érzést a csoportban lévő gyermekekre is és karácsonyra játékgyűjtést, ruhagyűjtést hírdettünk a rászorulóknak, sok adomány gyűlt össze, szívesen támogatták a szülők is kérésünket. Így mindannyian bekapcsolódva, a jó cselekedetek örömét átélve várhatjuk az ünnepet!
Mindenkinek Kellemes Ünnepeket Kívánunk szeretettel!
Boldogságóránk decemberi témája a jó cselekedetek gyakorlása volt. Az órát beszélgetőkörrel kezdtük, amelyhez egyre több gyerek csatlakozott az osztályból. Mindannyian lelkesen mesélték történeteiket, azzal kapcsolatosan, hogy milyen jó cselekedeteket tettek. Majd papír formájában „befőttes üvegbe raktuk” az általuk gondolt jó cselekedeteket, melyeket fotók alapján meg is örökítettünk.
Az erények és erősségek rendszere témában négy kulcsfogalomhoz gyűjtöttünk kifejezéseket: Bölcsesség, lelkesedés, mértékletesség, emberség. Az ünnepek közeledtével most ez utóbbit állítottuk középpontba. Mi az emberség? Létezik –e ma még emberség? Az emberek hite egyénenként és életszakaszonként változhat, de szeretetre, gondoskodása és társas intelligenciára minden embernek szüksége van.
Mit jelent a következő idézet? „Önmagával tesz jót a szeretet embere, a kegyetlen pedig saját magának árt.” (Példabeszédek könyve) A gyerekek szerint, aki jót cselekszik maga is jobb emberré válik. A gonosz embert a sorsa is előbb-utóbb utoléri, tehát az élet visszaköszön ránk. Elég sok negatív történés ér minket, a mai kor emberét is. A „kisember” sokszor érzi, vonszolja az élet, nincs ráhatással az őt körülvevő folyamatokra. Naivnak tűnő kérdést tettem fel: Vajon egy ember is tehet azért, hogy jobb legyen a világ?
Két foglalkozáson egy filmet tekintettünk meg Trevorról, egy 11 éves fiúról, akinek nincs könnyű élete. A gyerekek közben egy hiányos szöveget kaptak, amely a film tartalmára és összefüggéseire késztette figyelni őket. A főszereplő anyja alkoholista, két műszakban dolgozik, nem sok minőségi időt tudnak együtt tölteni. Az apja már rég elhagyta őket, de időnként visszatér balhézni. Az iskola új tanára, Eugene azt a feladatot adja, hogy tegyenek valami jót a világgal. Trevor befogad egy hajléktalant, aki emlékezik a jóra, amit vele tettek és tovább is adja. Megment egy hídról leugrani készülő nőt. Az édesanya, Arlene érzelmi kötődést alakít ki a tanárral, Eugennal, de a nő kész visszafogadni volt férjét. Ez feldühíti Eugenet, akinek az anyja szintén visszafogadta a bántalmazó, alkoholista apját. Eugene elmagyarázza, hogy a sebhelyei abból származnak, amikor apja bántotta. A film nyitójelenetében egy későbbi szívességről van szó, amelyben egy férfi autót ajándékoz egy Los Angeles-i újságírónak. A történet előrehaladtával Chris visszavezeti a szívességek láncolatát Trevor iskolai projektjének eredetéig. Arlene megbocsát saját anyjának, Gracenek. Trevor anyja kibékül a nagyival, aki tovább adja a jót. A hajléktalan Grace segít egy bandatagnak megszökni a rendőrség elől. A bandatag ezután megment egy asztmás lányt, a lány apja pedig Chrisnek adja az új autóját. A történetben egy feladatból országos szintű mozgalom lett. A film számomra is meglepő hatással bírt. A csengő megszólalt, de senki sem mozdult.
Boldogságórán a film által kiváltott érzelmekről és a film tanulságáról beszélgettünk. A gyerekek hamar megértették, hogy a jó cselekedetet általában nem közvetlenül tudjuk meghálálni, hanem úgy, hogy továbbadjuk. A főszereplő film végi drámájának „szükségszerűsége” megosztotta az osztályt, volt, akik nem így fejezték volna be a filmet, sajnálták a kisfiút. Talán, arra történt utalás, hogy néha a dolgok túlmutatnak önmagunkon: úgy tűnik, megbukunk, vagy veszteseként végezzük, de cselekedeteink másokat is formálhatnak vagy inspirálhatnak… A gyerekek azonosultak a szereplők élethelyzeteivel és átérezték vívódásaikat.
Ünnepi montázst készítettünk: a szeretet pillanatait ragasztottuk fel egy karácsonyfára. Egy -egy díszen jó cselekedetek köszöntek ránk: cipősdobozos adományozás, gyógyítás, a nélkülőzők felé fordulás, beteg állatok megsegítése, érzelmi támasz nyújtása. A következő bibliai idézettel zártuk a foglalkozást és ezzel kívánunk áldott ünnepeket mindenkinek: „Ne szóval szeressünk, ne is nyelvvel, hanem cselekedettel és valóságosan.”
Nézzünk körül, biztosan találunk valakit, aki hiányt szenved valamiben!
A decemberi hónapunk a jó cselekedetek gyakorlása hónap.
Miután nagy szeretettel köszöntöttük Boldog Dórát, relaxációval folytattuk.(Fújj fújj szél….,Arclazítás,feszítés)
A hónap dalára vidáman mozogtunk, táncoltunk, és megtudtuk, hogy jó emberré csak a szívemmel válhatok.
A hónap meséjét meghallgattuk, majd beszéltünk Amáliáról, és a történetéről. Ehhez hozzákapcsoltuk a hónap témáját, és beszélgettünk a jó cselekedetek tevéséről. Ebben a téli hónapban a madáretetés, a gondoskodás fontos feladatunk. Megfogalmaztuk, hogy mi a jóság.
Ezután az Alma és a kerti manó meséjét hallgattuk meg. S utána imitáltuk a mesét.Száraz fűszálakat gyűjtöttünk a mezőn, és ecsetet kötöttünk belőle. Kettétörtünk egy mákfejet és megtöltöttük olvasztott napsugárral,és friss harmattal.Kész is lett a pirospozsgásra színező festék. Beleöntöttük a tenyerünkbe és megsimogattuk társunk arcát, ahogyan a manó tette az almával.
Elmondtuk a hüvelykujjam almafa mondókát és egy figyelemfejlesztő játékkal folytattuk boldogságóránkat.
A „Mi jót tudunk tenni” játék során elképzeltünk különböző szituációkat, hogy mi hogyan is tudnánk segíteni.
Úton vagyunk a boldogságvár felé, de egy őr állta utunkat, és csak akkor engedett tovább, ha mondtunk egy jó szót vagy cselekedetet. Mindenki kiállta a próbát.
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
A foglalkozás során a gyerekeknek elmeséltem Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban című meséjét. Ezután elkészítették az angyalkát, és közben beszélgettünk arról, hogy ki mit küldene az angyalkájával mások otthonába. Végezetül meghallgattuk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok dalát.