A hónap témaköre a boldogító jó cselekedetek volt. A csoportunk ötödikes tanulókból áll, akik szeptembertől alkotnak egy osztályközösséget. A gyerekek a hónap elején feladatul kapták, hogy figyeljenek oda egymásra és legalább egy jó cselekedetet hajtsanak végre a nap folyamán. Mindennap lejegyezték, hogy kinek milyen jót tettek, illetve kitől milyen jót kaptak. Az utolsó közös óránkon összegeztük ezeket a jó tetteket, majd elkészítettük a jó cselekedetek virágát, ahol az „én” kapott nagy hangsúlyt. Megbeszéltük a gyerekekkel, hogy ez a virág lesz az újévi fogadalmaink alapja, ezt szemelőtt tartva indítjuk a 2024-es évet.
Boldogító jó cselekedetek
Tenni másokért
Decemberben a boldogító jó cselekedetek jegyében két boldogságórás foglalkozást tartottam, de igyekeztem az ünnepek közeledtével az osztályomnak tartott többi órámon (irodalom, etika, közösségi nevelés, vizuális kultúra) is szót ejteni a témáról.
Sok mindent megbeszéltük ezeken az órákon, sokféle tevékenységgel igyekeztem elmélyíteni ismereteiket, dolgoztak csoport- és páros munkában is. Nem maradtak el az óra eleji relaxációs gyakorlatok (melyeket mindig jó kedvvel végeznek a gyerekek), és a hónap dalának meghallgatása és eléneklése sem. A jó cselekedetekkel kapcsolatos idézeteket két felét társították, majd megbeszéltük ezeket. A paralimpiáról szóló történet szociális érzékenységük fejlesztésére kiválóan megfelelt. Beszélgettünk a december 3-i fogyatékossággal élők világnapjáról, és a december 5-i önkéntesek világnapjáról, annak hátteréről, fontosságáról. A tanult irodalmi hősök jótetteit jártuk körbe idézetek és képek társításával, a jótettek értelmezésével.
Kártyákról egy-egy szituációt húztak a gyerekek, és próbálták elképzelni, mit tennének az adott helyzetekben (pl.: Ha az általános iskolában is bevezetnék a közösségi munkát, mit vállalnál szívesen? Te milyen településfejlesztő jó tetteket kezdeményeznél? Hogyan tudsz jót tenni másokkal karácsonykor? Milyen jó cselekedeteket tudnál végrehajtani a tantermed szépítése céljából / az osztályod / az iskolai diákönkormányzat / a családod számára? Értelmezd a mondást: Kétszer ad, aki gyorsan ad. Mit tudnál tenni a környezeted védelme érdekében?) Ötletbörzét tartottunk, kivel és hogyan tudnának még jót tenni a karácsony közeledtével. Jó alkalom volt a december közepi ünnepvárás arra, hogy bekapcsolódjunk a csokigyűjtő akcióba, hogy ezzel is segítsük a rászorulók karácsonyát szebbé varázsolni. Filmet néztünk a jó cselekedetek újabb jótetteket generáló hatásáról (Kindness Boomerang).
Utánajártunk annak, hogy a jóság jelképe a fehér rézvirág. Így zinnia rajzok egy-egy szirmába vagy aköré gyűjtötték össze a gyerekek, hogy ők milyen jó cselekedetek szoktak végrehajtani. Például teát, kávét készíteni szülőnek, testvérnek; régi, megunt játékot felajánlani rászorulónak; segíteni apának szerelni, autót lemosni; segíteni a háztartásban; házi feladat elkészítésében segíteni osztálytársnak; játszani a kistestvérrel, vigyázni a kistestvérre; nem felbosszantani a szülőket, testvéreket; rámosolyogni a másikra stb. Nagy lelkesedéssel színezték a karácsonyi témájú mandalákat, hogy azt családtagjuknak ajándékozva örömet okozhassanak nekik.
Nagyon fontos, hogy megtanuljanak szívvel-lélekkel adni, és örömmel fogadni az apró kedvességeket, jótetteket. December 6-án kis mikuláscsomagokkal kedveskedtem nekik. Jó volt látni, hogy nem az ajándék értékét nézik, hanem tudják értékelni a gesztust, a feléjük áradó szeretetemet. Az osztály mikulásbuliján a csomag mellé egy-egy kedves verset is írtak a gyerekek egymásnak, kiemelve benne a társuk jó tulajdonságait.
Hiszem, ha megtanítjuk a gyermekeket arra, hogy tudatosan figyeljenek arra, hogy jót tegyenek másokkal, és észrevegyék az ő érdekükben tett jó cselekedeteket, akkor hozzájárulunk ahhoz, hogy kiegyensúlyozott, gazdag lelkivilágú, jó szándékú, boldog felnőttekké váljanak.
Papp Judit
a Sári Gusztáv Általános Iskola és AMI
5. b osztályának (Víg Team) osztályfőnöke
Kaba, 2023. 12. 19.
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
A tanulókkal megbeszéltük a jó cselekedetek fontosságát, hasznosságát.
Meghallgattuk a témához tartozó dalt.
A feladatok közül Várfalvy Emőke: Angyal a cipősdobozban feladatot választottuk. Elolvastuk a mesét, minden gyermek elkészítette a saját angyalkáját.
Boldogságóránkat a téli szünet előtti utolsó fuvolaórán tartottam. Először mellkasi préssel légzést végeztünk. Majd beszélgettünk, milyen érzést kelt jó cselekedetünk másokban és bennünk. Ezt követte egy 15 napos jó cselekedet kihívás: a kartonszívecskékre ragasztott jótettek közül növendékem felakasztotta a karácsonyfára, amiket addig decemberben teljesített. Ezután meghallgattuk a Boldog lelkek táncát Gluck: Orfeó és Euridiké című operájából. Megbeszéltük, hogy az opera cselekményében Ámor jótette a boldogság és hála érzését keltette a szereplőkben. Végül együtt elfuvoláztuk a Boldog lelkek táncát.
– „üzenet” átadása kézfogással; két kör
– Csalj mosolyt a többiek arcára! játék
– II. János Pál idézete megbeszélés
– Paraolimpia történet felolvasása; megbeszélése
– Kivel tehetnék jót?
Ez a Boldogságóra különlegesre sikeredett, hiszen nyílt nap formájában valósult meg. Szeretettel hívtuk meg a szülőket, hogy betekintést nyerjenek a Boldogságórába, hiszen az aznapi témánk a Boldogító jó cselekedet volt. A Boldogságóra bemutató végén a gyermekek a szüleikkel együtt ki színezhettek egy rajzot, melyre spatulából összeragasztott képkeretet is tehettek. A pillangó csoport jó cselekedetéhez ez hozzá tartozott, hiszen a szülőkkel együtt elkészített ajándékokat és a másnap megtartott Nagyszülők napján a nagymamákkal közösen kidíszített mézeskalácsot becsomagolva közösen a méhecske csoportosokkal ellátogattunk Debrecen egyik Idősotthonába és ott Advent időszakában kedveskedtünk ezzel a kis aprósággal az időseknek. A gyermekek megtanulták Mentovics Évától a Hófehér karácsony című verset és gyönyörű előadásmódjukkal megörvendeztették az otthon lakóit.
Boldog Dóra megérkezett a gyermekek közzé, szeretettel köszöntötte őket. Nagyon örültek a gyermekek, hogy ismét eljött Boldog Dóra hozzájuk. Beszélgetőkörrel indította Dóra a Boldogságórát, a boldogító jó cselekedeteket beszélték meg a gyermekekkel. Beszélgetett a gyermekekkel arról is, hogy nemcsak arra kell figyelnünk, hogyha jót teszünk valakivel, hanem arra is, hogy ránk milyen jó hatással van, ha segíthetünk valakinek, ha önzetlenek vagyunk, ha adunk vagy adakozunk. Az adventi időszakhoz jól illeszkedett ez a téma. A gyermekeket nagyon érdekelte ez a téma, okos válaszokat mondtak a feltett kérdésekre.
Mentálhigiénés játékkal folytattuk: Rég játszottunk egymással. A gyerekek laminált piros szívet kaptak, oda kellett vinniük egy társhoz és meg kellett mondani, hogy miért neki szerették volna adni azt a szívet. Boldogságmondókával jártuk körbe a Boldogságvárunkat, és megfogva a boldogságot betettük a blúzunk alá, hogy mindig velünk legyen.
Relaxációs gyakorlattal folytattuk: „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok!” Ez az egyik kedvenc gyakorlatuk, azért választottam ki ezt, mert ebben jól érzik magukat gyakorlat kivitelezése közben.
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok zenéjére ringatóztunk együtt egy nagy körben, miközben hallgattuk és énekeltünk. A gyermekek szívesen hallgatják Bagdi Bella zenéit.
Boldog Dóra szélcsengőjét megszólaltatta és utána Kerekerdő kalandra hív téged mondóka elmondásával mese meghallgatására hívta a gyermekeket. A Szívem kertje című mesét báboztam el a gyermekeknek, úgy hogy a Boldogságvár felé elkészítettem a felhőket és sík báb formájában pedig Amáliát. A gyermekeknek nagyon tetszett, a végén tapssal jutalmazták bábozásomat.
Majd egy játékkal zártuk a Boldogságóránkat. Bekötött szemmel fel kellett ismerniük a társuk hangját, az a gyermek szólalhatott meg, akinek a kezébe adtam egy kis piros laminált szívet. A gyermekek szívvel-lélekkel élvezték ezt a játékot. Ezt a játékot most játszottuk először. Kedvencükké vált.
Szívünkben az idei Karácsonykor hálát érzünk, hogy jó cselekedetre neveltük gyermekeinket.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Süni csoport
1. Ráhangolódás, közös játék: Pizzasütés
Milyen érzés volt? Hogyan éreztétek magatokat közben?
Ez egy kedves dolog volt.
2. A legcsinosabb óriás c. mese megtekintése
3. Hogyan tudunk még egymásnak jót tenni?
Annak felismerése, hogy nem csak tárgyakkal lehet örömet okozni.
A hét során ajándékkészítés.
Közben: Bagdi Bella: Jól csak a szívemmel láthatok c. dalának hallhatása
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
1. Kapcsolódó légzőgyakorlat (Önbizalom Progaram könyv 217.old.)
Forduljatok egymás felé, öleljétek meg egymást!
Álljunk körbe! Milyen érzés volt ez a gyakorlat?
2. Szerintetek mit jelenthet ez a mondás:
“A jó cselekedet nem vész el a világban, és egyszer visszatér hozzád.” (Felicity c. film)
Hozzászólások meghallgatása.
Hogyan tudunk jót cselekedni? Csak ajándékozással tudunk jót cselekedni?
3. Hoztam egy kisfilmet, nézzük meg!
Milyen jócselekedetek voltak ebben a filmben?
Ezek közül történt-e veletek ilyen, vagy hasonló. Esetleg ti segítettek már valakinek? Hogyan?
Annak felismertetése, hogy nem csak tárgyakkal lehet egymásnak örömet okozni, illetve nem drága, nagy dolgokra kell mindig gondolni.
pl. a szülők, nagyszülők örülnek annak az ajándéknak, amit a gyerekek készítenek.
4. Rajzoljuk le!
Közben: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát hallgatjuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
1. Kapcsolódó légzőgyakorlat (Önbizalom Progaram könyv 217.old.)
Forduljatok egymás felé, öleljétek meg egymást!
Álljunk körbe! Milyen érzés volt ez a gyakorlat?
2. Szerintetek mit jelenthet ez a mondás:
“A jó cselekedet nem vész el a világban, és egyszer visszatér hozzád.” (Felicity c. film)
Hozzászólások meghallgatása.
Hogyan tudunk jót cselekedni? Csak ajándékozással tudunk jót cselekedni?
3. Hoztam egy kisfilmet, nézzük meg!
Milyen jócselekedetek voltak ebben a filmben?
Ezek közül történt-e veletek ilyen, vagy hasonló. Esetleg ti segítettek már valakinek? Hogyan?
Annak felismertetése, hogy nem csak tárgyakkal lehet egymásnak örömet okozni, illetve nem drága, nagy dolgokra kell mindig gondolni.
pl. a szülők, nagyszülők örülnek annak az ajándéknak, amit a gyerekek készítenek.
4. Rajzoljuk le!
Közben: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát hallgatjuk.
Érsekcsanádi Napköziotthonos Óvoda
Kópé Klub
1. Kapcsolódó légzőgyakorlat (Önbizalom Progaram könyv 217.old.)
Forduljatok egymás felé, öleljétek meg egymást!
Álljunk körbe! Milyen érzés volt ez a gyakorlat?
2. Szerintetek mit jelenthet ez a mondás:
“A jó cselekedet nem vész el a világban, és egyszer visszatér hozzád.” (Felicity c. film)
Hozzászólások meghallgatása.
Hogyan tudunk jót cselekedni? Csak ajándékozással tudunk jót cselekedni?
3. Hoztam egy kisfilmet, nézzük meg!
Milyen jócselekedetek voltak ebben a filmben?
Ezek közül történt-e veletek ilyen, vagy hasonló. Esetleg ti segítettek már valakinek? Hogyan?
Annak felismertetése, hogy nem csak tárgyakkal lehet egymásnak örömet okozni, illetve nem drága, nagy dolgokra kell mindig gondolni.
pl. a szülők, nagyszülők örülnek annak az ajándéknak, amit a gyerekek készítenek.
4. Rajzoljuk le!
Közben: Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. dalát hallgatjuk.