December a várakozás, az elcsendesedés és az egymásra figyelés időszaka. Az aktuális Boldogságóra foglalkozásaink témája a Boldogító jó cselekedetek elnevezést kapta. A negyedikesekkel mi is aktívan kerestük az alkalmakat, hogy egymást segítsük, és örömet szerezzünk szeretteinknek, ismerőseinknek és barátainknak. Csatlakoztunk a „karácsonyi cipősdoboz” adománygyűjtő programhoz, amellyel az időseknek segítettünk. Játékokat gyűjtöttünk a helyi óvodáknak a „Ajándékozz örömet Karácsonyra!” programban, majd a hónap végén tanulóink karácsonyi kultúrműsorral lepték meg szüleiket és nagyszüleiket. Az utolsó tanítási napon saját készítésű képeslapokkal, és színes rajzokkal díszített naptárral ajándékozták meg egymást. Az együtt átélt pillanatok mutatták meg igazán, hogy milyen jó érzés adni és együtt átélni a szeretet, a figyelmesség és a kedvesség pillanatait.
Kellemes karácsonyi ünnepeket és boldog új évet kívánunk MINDENKINEK!
Boldogító jó cselekedetek
Fiataljainkkal játékot készítettünk.
Mondhatjuk azt, hogy a Mikulás Játékkészítő műhelyében jártunk a 10.e osztály tagjaival ebben a hónapban. Vagy egyenesen mondjuk azt, amit a diákok találtak ki, hogy nálunk „rendezkedett be” egy időre a Mikulás és mi adtunk helyet a Játékkészítő műhelynek!
Nekünk ez az utóbbi elnevezés jobban tetszett, egész decemberben kitartott a tanulók lelkesedése, nem fogytak ki az ötletekből, a jókedvből, a boldogságból és a jócselekedetekre készülésből.
Hála ennek a feladatnak, megszépítette az ünnepvárást és nagymértékben fejlesztette személyiségüket, hiszen mindenki elajándékozta a saját családjában a kisebbeknek az elkészített játékát.
Sokat nevettünk ötletelés közben, mi legyen a neve a játéknak. Mindez fejlesztette kreativitásukat, asszociatív gondolkodásukat és szókincsüket. Észrevétlenül tanultak.
A nyerő nevek: HaMIkulás
Éhes Mikulás
Télapóetető
A 4. képen lendül a szaloncukor és az 5. képen már a Mikulásnál van!
Nagyon jó móka volt, az idei évben ezt élvezték legjobban, köszönet érte.
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban a jó cselekedetek erejére fókuszáltunk.Tündérmelengető játék segítségével kis tündérekké váltunk és megbeszéltük ,hogy indulhat a jó tett nap!Ehhez szükséges volt ,hogy közösen meghallgassuk a tündérek indulóját amit motivációként elneveztem. Bagdi Bella:Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt. Jó cselekedetekről beszélgettünk.Lehetőséget adtam arra,hogy elmondhassák ki mikor tett már jót valakivel.,,Segítettem a dajka néninek ágyazni.Otthon anyának segítek sepregetni ,a kicsire vigyázni.”Majd kértem arra a gyerekeket,hogy mondják el társaitoknak mivel szereztek örömet ?,,Építek neki várat.”Nehezebb volt,gondolkodóba estek egy kis időre.Beszélgettünk arról,hogy a jó cselekedet lehet egy apróság is.Nemcsak annak okoz örömöt aki adja, hanem aki kapja .Ha kedvesek segítőkészek vagyunk az a lelkünknek is jó.Nem leszünk feszültek az egészségünknek is használ.Legyünk önzetlenek,ha adunk , adakozunk.Szituációs játék során az óvónéninek fáj a feje kérdésre ,minden segítséget megkaptam/vizes zsebkendő a fejemre ,lefektettnek stb.Majd később nem kiabálunk,nem vagyunk rosszak ilyen jellegű válaszok is születtek.Szavak tettek nagyon fontosak,példamutatásommal ösztönzôm a gyerekeket,szülőket egyaránt.Pár nap múlva figyelmes lettem,hogy orrot töröl egy gyerek a másiknak,ilyen nem volt még.Öröm volt nézni milyen kedvesen ,segítőkészek.Oda mentem és segítettem befejezni.Bezzeg Andrea :Szívem kertjét elmeséltem .Majd egy másik alkalommal pedig el is készült a kertecske,az öreg ajtóval. Beszélgettünk a mese bűvöletéről.Nagyon nehezen merték elmondani ,hogy mikor szégyelték magukat igazán.Egy kisfiú aki két éve csak igen nemmel válaszolt most megnyílt elsőnek.Szájtátva figyelték a gyerekek ,volt aki közel hajolt hozzá,én is meglepődtem nem gondoltam,hogy ilyen nagy a probléma a kisfiúnál .Olyan szinten dadogot,hogy hétszeri nekifutásra kezdte el a szót.A lényeg,hogy otthon betört egy ablakot focival.Csendes visszahúzódó gyerek a csoportban.Majd utcai ,kinti ruhára átöltöztünk .Az óvoda előkertjét tündérkertté varázsoltuk.Volt aki érthetetlenül nézet,hova megyünk ilyenkor,sárosak is lehetünk akár.De minden megoldható. A kicsik szemetet szedtek .A nagyok pedig a fűre lépve gyertyákkal díszítettek a kert kerítésétSepregettek,angyalkákat készítettünk amit felakasztottuk a fára. Szép szívünk kertje tàrult elénk.Mennyire kreatív a gyerekek elméje papirfecnire rajzol,ezek ajándékok.Hazavihetem kérdi és boldogan viszi a zsákjába.Boldogan adja át ezt neked rajzoltam óvó néni.Mosolyogtatóak.A karácsonyi ajándék készítésekor szeretett vittek bele az ajándékba .Türelmesen festettek gyertyát ,hogy örömet szerezzenek .Szeretet nyelvén,azt fejezték ki,hogy gondolnak szüleikre, eszükbe jutottak.Úgy érzem a boldogságóra segítségével a legjobb,tündéri cselekedeteket ,jó cselekedeteket gyakoroltattam a gyerekekkel.Az ünnep közeledtével próbáltam átadni egy kis ünnepi melegséget és szeretett . Békés Karácsonyt és Boldog új évet kívánok !
Taktaharkányi Szivárvány Óvoda és Bölcsőde
Ebben a hónapban a jó cselekedetek erejére fókuszáltunk.Tündérmelengető játék segítségével kis tündérekké váltunk és megbeszéltük ,hogy indulhat a jó tett nap!Ehhez szükséges volt ,hogy közösen meghallgassuk a tündérek indulóját amit motivációként elneveztem. Bagdi Bella:Jó emberré csak a szívemmel válhatok című dalt. Jó cselekedetekről beszélgettünk.Lehetőséget adtam arra,hogy elmondhassák ki mikor tett már jót valakivel.,,Segítettem a dajka néninek ágyazni.Otthon anyának segítek sepregetni ,a kicsire vigyázni.”Majd kértem arra a gyerekeket,hogy mondják el társaitoknak mivel szereztek örömet ?,,Építek neki várat.”Nehezebb volt,gondolkodóba estek egy kis időre.Beszélgettünk arról,hogy a jó cselekedet lehet egy apróság is.Nemcsak annak okoz örömöt aki adja, hanem aki kapja .Ha kedvesek segítőkészek vagyunk az a lelkünknek is jó.Nem leszünk feszültek az egészségünknek is használ.Legyünk önzetlenek,ha adunk , adakozunk.Szituációs játék során az óvónéninek fáj a feje kérdésre ,minden segítséget megkaptam/vizes zsebkendő a fejemre ,lefektettnek stb.Majd később nem kiabálunk,nem vagyunk rosszak ilyen jellegű válaszok is születtek.Szavak tettek nagyon fontosak,példamutatásommal ösztönzôm a gyerekeket,szülőket egyaránt.Pár nap múlva figyelmes lettem,hogy orrot töröl egy gyerek a másiknak,ilyen nem volt még.Öröm volt nézni milyen kedvesen ,segítőkészek.Oda mentem és segítettem befejezni.Bezzeg Andrea :Szívem kertjét elmeséltem .Majd egy másik alkalommal pedig el is készült a kertecske,az öreg ajtóval. Beszélgettünk a mese bűvöletéről.Nagyon nehezen merték elmondani ,hogy mikor szégyelték magukat igazán.Egy kisfiú aki két éve csak igen nemmel válaszolt most megnyílt elsőnek.Szájtátva figyelték a gyerekek ,volt aki közel hajolt hozzá,én is meglepődtem nem gondoltam,hogy ilyen nagy a probléma a kisfiúnál .Olyan szinten dadogot,hogy hétszeri nekifutásra kezdte el a szót.A lényeg,hogy otthon betört egy ablakot focival.Csendes visszahúzódó gyerek a csoportban.Majd utcai ,kinti ruhára átöltöztünk .Az óvoda előkertjét tündérkertté varázsoltuk.Volt aki érthetetlenül nézet,hova megyünk ilyenkor,sárosak is lehetünk akár.De minden megoldható. A kicsik szemetet szedtek .A nagyok pedig a fűre lépve gyertyákkal díszítettek a kert kerítésétSepregettek,angyalkákat készítettünk amit felakasztottuk a fára. Szép szívünk kertje tàrult elénk.Mennyire kreatív a gyerekek elméje papirfecnire rajzol,ezek ajándékok.Hazavihetem kérdi és boldogan viszi a zsákjába.Boldogan adja át ezt neked rajzoltam óvó néni.Mosolyogtatóak.A karácsonyi ajándék készítésekor szeretett vittek bele az ajándékba .Türelmesen festettek gyertyát ,hogy örömet szerezzenek .Szeretet nyelvén,azt fejezték ki,hogy gondolnak szüleikre, eszükbe jutottak.Úgy érzem a boldogságóra segítségével a legjobb,tündéri cselekedeteket ,jó cselekedeteket gyakoroltattam a gyerekekkel.Az ünnep közeledtével próbáltam átadni egy kis ünnepi melegséget és szeretett . Békés Karácsonyt és Boldog új évet kívánok !
December havában a boldogító jó cselekedetek gyakorlása kapott kiemelkedő szerepet a Boldogságórákon. Az adventi várakozás időszakában még nagyobb hangsúlyt fektettünk önzetlen, jótékony és emberszerető cselekedeteinkre. Sokat beszélgettünk arról, hogy mennyire jó érzés örömet okozni másoknak. Mindenki elmondhatta, számára mit jelent embertársainak örömet okozni. A beszélgetés során arra jutottunk, hogy társainknak való örömszerzés megnyilvánulhat egy kedves szóban, egy biztató mosolyban, egy ölelésben, egy apró ajándékban vagy bármely segítségadási formában. Ennek kapcsán egy „Kedvesség naptárt” készítettünk, amelyben minden napra egy jó cselekedet elvégzése volt a feladat. Mindenki lelkesen vett részt a naptár elkészítésében és a kitűzött napi „kedveskedés” megvalósításában. A szeretet ünnepéhez közeledve kedves, kis ajándékokkal készültünk családtagjainknak, barátainknak. Mézeskalácsot és kókuszgolyót is készítettünk, ezzel kedveskedve a többi iskolatársnak és a pedagógusoknak. Iskolánk kórusa fellépett a kerületi Adventi Vásáron, ahol vidám karácsonyi énekekkel okozott boldog pillanatokat a lelkes közönségnek. Ebben a hónapban számos lehetőségünk adódott szeretetünket többféle módon kinyilvánítani jó cselekedeteinkkel.
Bárczi Gusztáv Ált. Isk., Szakiskola , Készségfejlesztő Iskola és EGYMI
A hónap minden napjára jutott egy-egy jócselekedet. Minden nap megbeszéltük, kinek, hogyan sikerült megvalósítani.
Minden évben osztályunk a minket tanító tanárokat megajándékozza saját készítésű karácsonyi ajándékkal és képeslappal. Nagy szeretettel készítettünk idén mécseseket és szerkesztettünk számítógéppel képeslapot, amivel az utolsó tanítási napon kívántunk kellemes ünnepeket az iskola dolgozóinak.
Szerencsés vagyok, hiszen nagyon jólelkű gyermekek vannak az osztályomban. Viszont az adventi időszakban minden évben ráerősítünk, hogy mivel is tehetnénk másnak jót, hogyan tudnánk örömet szerezni. Idén is így történt. Minden gyertyagyújtásnál húztak egy jó cselekedetet, melyet egyenként olvastunk fel az osztályban, beszéltünk róla, s tartották be, tették meg.
A tevékenységet bemelegítő mozgással kezdtük, az „Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok…”, majd „Inga-inga, lendül jobbra, balra…” mondókákkal. Bemutattam nekik Boldog Dórát, aki szeret jól cselekedni és örömet okozni másoknak. Ezután mesére invitáltam a gyerekeket a „Kerekerdő kalandra hív téged…” című verssel. Elmeséltem Egérke piros szegélyes kék kabátja című mesét bábok segítségével. Beszélgettünk a gyerekekkel, hogy mi volt a történetben a jó cselekedet, ki vitte véghez. Megbeszéltük, hogy ki szeret jobban adni, mint kapni, illetve kapni, mint adni. Ezután minden felnőtt dolgozónak készítettünk karácsony alkalmából egy angyalkát és az utolsó nevelési napon át is adták őket a gyerekek, aminek a dolgozók nagyon örültek. Így a gyerekek át tudták élni az adakozás örömét, ami az ő arcukra is mosolyt csalt.
Bevezetésként meghallgattuk Várfalvy Emőke: Angyal a cipős dobozban című meséjét. Majd mindenki elképzelte és lerajzolta a saját jótevő angyalkáját és elmondták egyenként hogy mire vágynának mit hozzon a jótevő angyalka a cipős dobozba. Azt is megfogalmazták mit küldenének másoknak.