Decemberi boldogságóránkat színezéssel és a hónap dalának meghallgatásával indítottuk. Először az ADVENT szó jelentéséről, majd arról beszélgettünk, hogy mit érzünk, amikor jót cselekszünk. Felolvastam néhány mondatot és megkértem a gyerekeket, hogy amelyiket igaznak érzik magukra, azoknál emeljék fel a kezüket. Pl. Amikor jót cselekszem, magamat is jobbnak látom. / … elterelődik a figyelmem a saját problémáimról. / …barátokra találok. stb. Ezután megnéztük az „Ilyen világot szeretnénk mindannyian” c. kisfilmet, amit a következő idézettel vezettem be: „A jó cselekedet nem vész el a világban, és egyszer visszatér hozzád.” A film után elmondták a gyerekek, hogy ők milyen jó cselekedeteikre emlékeznek, majd a „Mit hoztál ma?” c. játékot játszottuk a szőnyegen. A következő órán arról beszélgettünk, hogy vannak olyan emberek, akiknek különösen nehéz ilyenkor, ünnep idején. Szóba kerültek a betegek, az árvák, az idős és magányos emberek. Mi kiknek tudnánk örömet szerezni, hogyan tudnánk felvidítani őket? Mivel kiderült, hogy az egyik kisfiú testvére is kórházban van, úgy döntöttek a gyerekek, hogy a gyerekosztályt lepjük meg egy kis figyelmességgel. Mindenki egy kedves rajzot készített, majd megfogalmaztunk mellé egy levelet is. Borítékba tettük és elküldtük a kórházba, ahol a többi karácsonyi adomány mellé került. Reméljük sikerült egy kis mosolyt csalni a beteg gyerekek arcára!
Boldogító jó cselekedetek
Beszámoló
Boldogságóra: 4. Boldogító jócselekedetek
Időpont: 2023. december 1.-21.
Résztvevők: 3. osztály
A december hónap teljes egészében a jócselekedetek téma jegyében telt el. A karácsony közeledtével nagyon sokat beszélgettünk a jó cselekedetekről, a segítségnyújtásról. Az idei év sokkal jobban ráirányította a figyelmet egymásra, s az emberi kapcsolatok fontosságára. Az idei évben is tanultunk verseket, amit a falut járva egyedül élő idős embereknek szavaltak el a gyerekek. Ebben az évben is meghívást kaptunk a Nyugdíjas Klubban ténykedő aktív nyugdíjasoktól. Kis műsorunkkal szívesen látogattuk meg őket. is. Az idei évben a Nagyváradi János: Csendes éj című megható történetet is felolvastuk nekik. A hónap során zenehallgatás nemcsak a karácsonyi dalokra, hanem a hónap dalára is kiterjedt. Jó cselekedeteket rajzban is elkészítették a gyerekek, hiszen iskolán kívül mindenkinél ez máshogy nyilvánult meg. A decemberben végzett tevékenységek során a tanulóink megtanulhatták, hogy az elfogadás, segítségadás, kapcsolattartás, boldogság, jó cselekedet, jóság, nagylelkűség, kedvesség, támogatás során még értékesebb emberré válhatunk.
Szakosné Biczó Marianna (tanítónő, Pókaszepetki Festetics Kristóf Általános Iskola)
A decemberi hónapban az apró kis meglepetések és a jó cselekedetek (4. lépcsőfok) időszakát éltük meg a csoportommal, melynek kiteljesedése az egyik legszebb ünnepünk (karácsony) köré formálódott. Már a Mikulás érkezését megelőző napokban felmerültek a gyerekekben a jóság, a kedvesség, az ajándékozás gondolatai, így mindennapjainkat az egymás iránti tisztelet, barátság és az apró örömök szerzése határozta meg. Minden évben a Mikulás „kis manócskái” az adventi manósapkákba elrejtenek valamit, (most hópihét-mikulással) jellel ellátva így, ha kihúzzuk a jelet, barchobázva megtudhatjuk, kinek hoztak ajándékot a barátaink. Az idén a Mikulás bácsi küldött nekünk levelet is, melybe arra kérte a gyerekeket, hogy jók legyenek, jeget, havat, ne egyenek (ez egy versike, amit mindennap elmondtunk a gyerekeknek, a végére megtanulták és együtt mondtuk) Ez az izgalmas játék nagyon felkeltette az érdeklődésüket. „Az ajándékozó karácsonyi manók titkos élete”- története rávilágított a tiszta szeretet és az önzetlen cselekedetek meglétére. Kértem, hogy ők is keressenek, végezzenek olyan cselekvéseket, amivel a másiknak örömet tudnak szerezni. Nem csak egymást, hanem engem is megleptek egy-egy rajzzal, színezéssel, mézzel-egészséges életmód, barátságkarkötővel, ceruzával (mert soha nem találom a sajátomat), becsomagolt almával…-mind kedves volt a számomra. De a legbüszkébb mégis az egyik kiscsoportos kisfiúmra vagyok, aki kijelentette, hogy ő most már nem fog sírni az óvodában, mert meglátja a Mikulás. (azóta, ha belép a csoportunkba, tényleg nem sír…)-apróságok, nagydolgok-imádnivaló jócselekedetek. Mikulás-tornával próbáltuk az egészséges életformánkat fenntartani, valamint naponta fogyasztottunk gyümölcsöket, amit a figyelmes szülőktől kaptunk. Sajnos a betegség megtizedelte a csoportunkat, de töretlenül készítettük és díszítettük a karácsonyfánkat és a mézeskalács-sütire (szeretetsüti-szív küldi szívnek szívesen) mintákat rajzoltunk csupa szeretetből, majd megajándékoztuk vele az egész óvodát és a családunkat, így hálálva meg nekik a sok önzetlen segítséget, kedvességet és a barátságukat. A fenyőünnepi gyermekműsorral kívántunk békés boldog karácsonyt és egészségben gazdag új esztendőt mindenkinek!!!
Kedves Boldogságórás tagok!
Sok mindent kaptam a pozitív gondolkodást szorgalmazó, a „jobb veled a világ” szemléletet sugalló csoporttól, így nagyon hálásan köszönöm, hogy veletek együtt gondolkodhatok, veletek együtt lehetek. Kívánok mindannyiunknak békés, meghitt ünnepeket!
Üdvözlettel: Tariné Varga Edit
A Boldogságóra Alapprogram december havi témája a boldogító jó cselekedetek volt.
“A jó cselekedet nem vész el a világban, és egyszer visszatér hozzád.”
A diákok feladatául azt adtuk, hogy képzeljenek el valakit, aki valamiért nehéz időszakon megy keresztül, vagy mostanában nehéz sora van. Készítsenek képeslapot, amit az elképzelt személynek szeretnének ajándékozni, jelezve ezzel, hogy mellette vannak a nehézségekben.
Tanulóink a képeslapjaikon szívmelengetőbbnél szívmelengetőbb módon fogalmazták meg jókívánságaikat, megerősítésüket, szeretetüket.
Három éves gyerekekkel még nehéz volt elméleti síkon megértetni a téma lényegét. Sokat beszélgettünk arról, hogy segíteni miért jó, kinek van rá szüksége. Mivel egyre többen próbálkoznak a szív-forma rajzolásával, ezért előre rajzolt szívecskéket színeztek a gyerekek és átadták valamelyik társuknak. Ez egyfajta szociometria is lehetett volna, ha nem kiscsoportról beszélnénk. Öröm volt látni, hogy mindenkinek volt valami jókívánsága a pajtásához. Minden hónapban igyekszem az ő kis gondolatvilágukhoz igazítani a feldolgozandó témákat, melyekről a végén mindig sikerül beszélgetnünk.
Nőtincsi Vár-Lak Óvoda és Bölcsőde
Boldogító jó cselekedetek
A decemberi hónapban a jó cselekedetek boldogító ereje volt a fő témánk.
A gyermekekkel beszélgettünk arról, hogy milyen jó hatással van ránk, ha segítünk valakinek, vagy ha ajándékozunk. Relaxációs gyakorlatokon kívül, táncoltunk Bagdi Bella Jó emberré csak a szívemmel válhatok c. számra. Elbáboztam a Szívem kertje mesét. Ajándékokat készítettek az óvoda dolgozóinak. Egy nagy szívecskébe rajzoltak és a szélét is kidíszítették. Ez az időszak ideális volt a jó cselekedetek gyakorlására. Ezen kívül a gyermekek nagy örömmel vettek részt a decemberi hónap feladatainak teljesítésében. Rögtön a hónap elején jött a Mikulás, akinek ajándékként énekekkel és verssel kedveskedtünk. Adventi kézműves készülődést csináltunk a szülőkkel közösen. Készültünk a Karácsonyra énekekekkel és verssel. Mézeskalácsot sütöttünk.
Visontai Szent-Györgyi Albert Általános Iskola
A megadott sablonokat is és karácsonyi képeslapokat felhasználva próbáltunk a környezetünkben élő diákoknak és az intézményben dolgozóknak szép versekkel és rajzokkal örömet szerezni, hiszen együtt vagyunk nap, mint nap, nagyon sok órát együtt töltünk, kis iskola révén ismerjük egymás kisebb-nagyon problémait, amit igyekszünk megoldani. A gyerekek a karácsonyi képeslapokkal pedig a családot fogják meglepni szenteste, választott versüket leírva teszik még emlékezetesebbé az ünnepet.
BOLDOGSÁGÓRA – DECEMBER 2023/2024-es tanév
A hónap témája :Boldogító jó cselekedetek
Havi beszámolómat egy olyan történettel szeretném kezdeni, ami látszólag nem illik ide, de meghatározó volt havi munkánk témájának feldolgozásában.
Néhány éve 4. osztályos gyerekekkel készítettünk iskolánk pedagógusai és tanárai részére karácsonyi műsort. Ezt szokás szerint a településünk művelődési házának színpadán adtuk elő. A műsorban sok egyéb mellett volt egy kis történet Panov apóról, aki karácsonykor nagyon egyedül volt ,és nagyon magányosnak érezte magát. Nagyon megható volt a történet és megható volt a feldolgozása is. Ami szokatlanná és egyedivé tette az előadást, az az volt, hogy a műsor végén odajött hozzám a kabai kábel TV munkatársa, aki felvételt készített az előadásról. Könnyezve mondta el, hogy mennyire szíven találta ez a történet, és hogy valójában ő érzi , érezte magát végig Panov apónak, aki vágyik arra, hogy mások észre vegyék, milyen egyedül van, milyen magányos, és hogy mennyire retteg az egyedülléttől. Ezzel a történettel indítottuk a hónap témájának feldolgozását, és megbeszéltük, hogy ez a történet azért érinti meg a szívünket, lelkünket, mert egy velünk együtt élő emberrel történt.
Aztán ezt a témát körül járva beszélgettünk arról, milyen sokan érezhetik egész évben magukat magányosnak, egyedülállónak. Beszéltünk arról, mit is tehet egy kicsi gyerek ilyenkor, milyen érzések járnak át bennünket.
Hogy még több gondolat járjon át bennünket, meghallgattuk többször a Hónap dalát. Megbeszéltük, ki mit értett meg a dalból.
Megbeszéltük, milyen érveket /7/ tudunk felhozni annak bizonyítására, milyen fontosak a jó cselekedetek, és nem csak az ünnepek, a karácsony előtt, hanem egész évben. Vitát rendeztünk belőle, mi a jobb? Adni vagy kapni? Mindkettő mellett sok érv hangzott el. A beszélgetés végső kicsengése az lett, hogy az egymásra való odafigyelés mennyire fontos. Attól leszünk jobb emberek , ha minél jobban odafigyelünk egymásra. A gyereke elmondták, milyen jó, ha nincsenek egyedül a problémáikkal sem, jó dolog, ha tudják, számíthatnak egymásra. Legjobban az tetszett nekik, amikor arról beszéltünk, hogy milyen jó dolog az ha „átélheted, hogy szükség van rád és tudsz valami olyat tenni, amitől jobb lesz veled a világ.”Elolvastuk, megbeszéltük a motiváló idézeteket is.
Az osztály nagyon szeret vágni, ragasztani, úgy hogy a hónap feladatai közül azokat választottuk ki leghamarabb, ahol kézműveskedni lehetett.
1. Első feladatként az Angyal a cipősdobozban –feladatot készítettük el. Kétfelé osztottuk a csoportot, az egyik csoport azt rajzolta meg egy cipősdobozba, mit szeretne kapni, a másik fele a csoportnak azt rajzolta meg, milyen ajándékokat tudna otthon összeválogatni, ami jó állapotban van, vagy új, de szívesen odaadná egy olyan gyereknek, akit boldoggá tudna vele tenni.Feladatvégzés előtt megismerkedtünk a történettel.
2. A „Játékkészítő műhely feladaton belül készítettünk egy általunk kiszínezett fenyőfát, amit körberaktunk adventi jókívánságokkal és feladatokkal. Minden nap kihúztuk valakinek a nevét, és végre kellett hajtania egy aznapi adventi jócselekedetet. Nagyon élvezték a feladatot.Főleg azt élvezték, hogy tanító néni is részt vett a feladatokban.
3. Az ünnephirdetés feladatban elkészítettük a letéphető „hirdetéseket”, melyek egy részét meghagytuk az osztályteremben, de a folyosókra is raktunk belőle, és örültünk, ha azt láttuk, hogy valaki leszakított belőle egy hirdetést, és elvitte, ahogyan a rajzon biztattuk. Mint kiderült, volt olyan gyerek, aki otthon is készített ilyen hirdetéseket, és anyával kitűzték az utcájukban található fára.
Míg készítettük a feladatokat, sokat hallgattuk a Hónap dalát. A gyerekek elmondták, mennyivel hangulatosabb volt ebben az évben az adventi várakozás időszaka, mennyivel jobban átjárta őket az a gondolat, hogy a szívünkkel látunk igazán.
Utólag is kívánunk mindenkinek egész évben szívhez szóló boldog napokat!
Boldogító jócselekedetek
1. Relaxációs gyakorlat: „Villámlazítás”
2. Megbeszélés segítő kérdésekkel (Tankönyv 73. o.)
Mi számít jócselekedetnek?, Miért boldogítanak a jócselekedetek?, Ki, milyen jócselekedetet tett ma vagy ezen a héten?, Hogyan lehet jót cselekedni?, A jóság erősebbé tesz?, Mit jelentenek a következő közmondások: „Jobb adni, mint kapni.”, „A kedvesség megtérül.?, Milyen jócselekedetet kívánnál megtenni?, Mi az, amit megtennél, ha a legjobb barátod te magad lennél?
Kedvesség jótékony hatásainak megbeszélése (Tudtad? TK:55.)
1. Videó megnézése
Volt a videóban olyan jócselekedet, amit már te is megtettél? Jó cselekedetek gyűjtése egyénileg, majd közösen.
3. Jócselekedetek gyűjtése
A tanulók párban jócselekedetek gyűjtenek, melyeket felolvasnak, utána a tankönyv 84. oldalán található „50 jócselekedet lista” megbeszélése. Milyen önkéntes jócselekedetet hajtanál végre szívesen?
4. Szófelhő készítése
A jócselekedetek hatásainak megbeszélése és szófelhő készítése.
5. Kezek
Minden tanuló átrajzolja a kezét, kivágja és ráírja, hogy mit kíván a többieknek az ünnepekre. Majd a kezekből egy fenyőfát alkotunk.
1. Jobb Veled a világ Képeslap
A tanulók a megadott sablonnal készítenek egy képeslapot egy pozitív szeretetteljes üzenettel, amit a Boldogkőváraljai Gyermekotthonban lakó gyerekeknek fogunk elküldeni az összekészített cipősdobozokkal.
2. Zenehallgatás
Bagdi Bella: Jó emberré csak a szívemmel válhatok
3. „Legyetek angyalok!” Cipősdobozok ajándékokkal
Iskolánk tanuló a Boldogkőváraljai Gyermekotthon lakóinak gyűjtöttek ruhát, játékokat, tartós élelmiszert, könyveket, melyeket cipősdobozba tettek, becsomagoltak, majd eljuttattak az gyermekotthonba.
Ismét eltelt egy hónap. Az osztály változatos programokkal feldolgozta a decemberi témát is. Megvizsgáltuk lelkünket, átbeszéltük, átgondoltuk, mit is jelentenek a jó cselekedetek így karácsony tájékán. Meghallgattuk a hónap dalát, elolvastuk a motivációs idézeteket. Feldolgoztuk az Angyal a cipős dobozban mesét melyhez klassz kis illusztrációkat készített a csoport. Karácsonyi ajándékként kis játékokat, üdvözlő kártyákat készítettünk minden kedves pedagógusunknak, családtagjainknak. Élveztük a tanítás utolsó napjait. Közös programokkal, tevékenységekkel használtuk ki az utolsó pillanatokat, mielőtt kivehettük jól megérdemelt téli pihenőidőnket. A következő időkben is hasonló elszántsággal, kitartással, változatos feladatokkal folytatjuk a Boldogságóra programunkat.