A havi program feldolgozást az optimista szemüveg elkészítésével indítottam. A szabd játék ideje alatt kiszínezték, díszítették a gyerekek, majd segítséggel kivágták, és, hogy tartós legyen, le is lamináltuk gyorsan. Dorka és Vili megérkezésekor elmondták a gyerekeknek, hogy mit is jelent az optimizmus, és, hogy nekik van olyan szemüvegük, amibe ha belenéznek, máris szebb, jobb lesz a világ, és az a helyzet, amiben benne vannak. Ekkor árultam el a gyerekeknek, hogy amit ők készítettek, az is ilyen optimista szemüveg. Mindenki megkapta a saját szemüvegét, és bele is néztek. Megtanultuk a varázsigét is, és beszélgettünk arról, hogy hogyan tudjuk jóra fordítani a történteket. Egy középső csoportos kislányunk nagyon szépen megfogalmazta, hogy amikor először jött óvodába, akkor még szomorú volt, azt gondolta, hogy nem jó itt lenni, aztán később, mikor megismerte a gyerekeket, már szeret ide járni. Nagyon jóleső érzés volt ezt hallani, hogy ilyen hamar beépül a szemléletmód. A fejlődési szemléletmód témából a „Minden nehéz volt, mielőtt könnyűvé vált” játékot kezdeményeztem, beszélgettünk arról, hogy milyen helyzetben érezték azt, hogy először nehéz volt, majd hogy vált könnyűvé. A biciklizés, felöltözés, hintázás, rajzolás példák kerültek elő. Személyre szólóan érősítettem bennük, hogy a gyakorlások által lettek képesek rá. Folytattuk a fejlődési szemléletmódú nyújtás gyakorlattal mozgattuk meg magunkat, majd a kitartás erőssége feladattal folytattuk. Itt is egy nagyon pozitív élményt kaptam, ugyanis a kérdéseket végi vettem, a gyerekek sorra végezték is az adott utasításnak megfelelően. Azonban az „Aki össze szokta pakolni maga után a játékait” feladatra is mindenki feltette a kezét. Mivel a szülőktől tudom, hogy ez otthon nem így van, ezért megállítottam a játékot, és kértem, hogy most mindenki tegye a szívére a kezét, csukja be a szemét, és gondolja végig ezt a kérdést. Amikor kinyitották a szemüket, újra megkérdeztem a gyerekeket, hogy őszintén, csak az a kisgyerek tegye fel a kezét, aki TÉNYLEG elpakol otthon… Bizony, voltak, akik nem emelték fel a kezüket. Nagyon megdicsértem őket is, hogy őszinték voltak. A foglalkozás levezetése a mezítlábas pakolás volt, amikor elkezdtem szétszórni a játékokat, döbbenten kérdezték is, hogy most mit csinálok? Mondtam, hogy most én rosszalkodom. Nagyon értették a viccet, és örömmel vették le a zoknijukat, hogy össze tudják szedni a szétszórt tüske elemeket. Mindenkinek nagy élmény volt a Boldogságóra, nekem különösen pozitív visszajelzés volt, hogy így előjöttek az élmények, az őszinteség.
Az optimizmus gyakorlása
Balatonfüredi Fekete István Általános Iskola, 8230 Balatonfüred Iskola u. 2.
Beszélgettünk arról, hogy mit jelent az a szó, hogy optimizmus.
Az optimizmus gyakorlása témán belül az Optimista Gyaloglók feladatot választottuk.
Balatonfüreden tanulnak a gyerekek. Ez a város minden évszakban gyönyörű. Könnyű volt olyan dolgot észrevenni, meglátni, mely jó érzéssel tölt el bennünket.
A Boldogságóra program 2. hónapjának témája az optimizmus gyakorlása. A gyerekek már nagyon várták, hogy Boldog Dóra ismét hozzon nekik valami játékot, mesét, zenét. A múlt heti témánk kapcsán színekkel, anyagokkal foglalkoztunk és akkor merült fel bennünk, hogy Dóra számára készítsünk egy ülőalkalmatosságot. Filc anyagból mindenki kiválasztotta az ő kedvenc színét, majd kis négyzeteket vágtunk, összeragasztottuk és végül kis hintát alkottunk belőle. A mesét már ebben csücsülve indította el Dóra.
Szomorú Szilárd és Boldog Dóra játékánál érdekes volt látni, ahogy egymást is figyelik a gyerekek, utánozzák egymás gesztusait. A játék után hallgattuk meg Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, nem is egyszer, mert olyan nagy vidámság kerekedett, hogy a legtöbben táncra perdültek. Az is kiderült, hogy két ovisunknál otthon is hallgatják Bagdi Bella dalait.
Az optimizmus szót nem ismerték a gyerekek. Több „esetet” felsorolva értették meg a lényegét, majd már ők is tudtak az életükből példát mondani. Az optimista szemüveg nagy sikert aratott. Elkészítésénél több formát kínáltunk fel, és a színes kartonokból is mindenki maga választott. Vágás után filccel kedvükre díszíthették.
Maga az optimizmus szó magyarázata kissé nehézkes első évfolyamon, de sikerrel vettem az akadályt. Célom az volt, hogy a gyermekek egy bizonyos dolgot, helyzetet, szituációt hogyan tudják más szemszögből nézni, mint azok, akik pesszimistán gondolkodnak. Ahhoz próbáltam segítségek nyújtani, hogy pozitívan tudják kezelni a problémákat, kialakítsak bennük egy olyan gondolkodásmódot, hogy a nehéz helyzeteket is próbálják a saját jóllétük érdekében a javukra fordítsák.
Az órára készítettem egy ppt bemutatót, mely alapján színes képek segítségével magyaráztam el nekik, hogy mi az optimizmus és a pesszimizmus. Mikor tisztában lettek a két fogalommal egy szituációs játékkal folytattuk, amely ppt megtalálható a ppt-ben. A mindennapi életből válogattam helyzeteket és megbeszéltük, hogy mit tesz az optimista és a pesszimista. Például: Lekésed a buszt…A tanulóknak nagyon jó ötleteik voltak, íme néhány példa:
– Pesszimista: sír, dühös, mérges, földhöz vágja magát, káromkodik
– Optimista: Leül egy padra és élvezi a napsütést, megvárja a következő buszt, pihen, iszik egy kávét, üdítőt, szétnéz a környéken…
Az óra folytatásaként felolvastam nekik Tódi törpe varázsszemüvege című mesét, amelyet tátott szájjal hallgattak végig. Átbeszéltük a történetet, szinte beleélték magukat az elhangzottakba.
Ezután tartottunk egy kis szünetet, mert szép napos idő volt és ki akartuk használni a napsütést, hiszen ezért is hálásak lehetünk. A feladat az volt, hogy ha vége a szünetnek, akkor mindenki menjen be a mosdóba és a legboldogabb mosolyával nézze meg magát a tükörben. Majd a Munkafüzet 11. oldalán található feladat alapján készített feladatlap alapján le kellett rajzolniuk, ahogyan a tükörben az imént látták magukat. Az alkotómunka közben többször meghallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyermek vagyok, ami olyan fülbemászó, hogy a gyerekek alkotás közben dúdolgatták. Mivel az őszi szünetre készültünk a gyerekek az óra zárásaként megkapták „Tódi törpe varázsszemüvegét’’, amit otthon kedvükre ki tudnak színezni, nem is hittem volna, hogy ekkora örömöt fogok okozni nekik, ezzel a kis papírszemüveggel. Kértem őket, hogy ha valami akadályba ütköznek vegyék fel és gondoljanak a mai órán „ tanultakra”.
A mosolygós rajzok ki fognak kerülni a Boldogságfalunkra és, ha valakit szomorúnak látok, odavezetem, hogy nézze meg a vidám önmagát. Mi így csináltunk „citromból limonádét” a Rózsahegyi Kálmán Általános Iskola 1.b osztályában.
Mészárosné Braun Szilvia
Nagykárolyi 1-es számú Napköziotthkon / Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Carei
A gyerekekkel kiszíneztük az általuk választott optimista szemüveget, majd ezt a szemüveget kivágtuk és összeragasztottuk. A szemüveg elkészítését követően a gyerekek felidéztek olyan negatív eseményeket, amelyeket velük történtek meg, majd felvették a szemüveget és megpróbálták meglátni a helyzetek jó oldalát is.
Ahogy Prof. Dr. Bagdy Emőke írja egyik könyvében, hogy az optimizmus a hangulati élet derűje”. Ezen az órán a derűnek, a jókedvnek nagyon fontos immunrendszer erősítő szerepe volt. Ezt a témát nagyon fontosnak tartom a gyerekek életében, fontos, hogy mindent pozitívan szemléljenek, mindenben találják meg a jót. Próbálják meg a rossz, nehéz helyzetben is meglátni a jó dolgokat. Ezt a pozitív szemléletet szerettem volna átadni tanítványaimnak is.
Palya Bea: Szaladnak a madarak a tetőn c. zeneszámára két kört alkottunk és egymás hátát megmasszíroztuk, így teremtettünk derűs hangulatot, már az óra elején. Megbeszéltük az optimizmus és a pesszimizmus jelentését. Aztán mindenki elkészítette a saját varászszemüvegét, és megtanultuk hozzá a varázsigét is: Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, szebbé válik minden benne, amit megmutat! Varászszemüveggel a szemükön képzeletbeli sétára indultank ahol mindenki szebbnek, jobbnak látta a világot.
Bagdi Bella Pozitív mondóka és a Pozitív gyerek vagyok dalai után ismét játszottunk, két csoportot alkotva hol a nevetésnek adtuk át magunkat, hol a szomorúságnak. A vidám gyerekek próbálták felvidítani a borúsakat.
Optimista válaszok születtek, kellemetlen helyzetekre.
A tanóra végén ismét a játéké volt a főszerep mezítláb pakoltuk el az építőjátékokat.
Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dala adta az ötletet a gyerekek számára, megalkották az osztály optimista köszönését.
Jármi-Papos-Őr Általános Iskola Őri Bibó István Tagintézménye
A hónap témája az optimizmus gyakorlása volt. Ahhoz, hogy tanulóink örömmel, jókedvűen vegyenek részt a dolgos hétköznapokon, magunkat is pozitív hozzáállásra, hangnemre, hangulatra kell „tekernünk.” A gyerekek örömmel nyitnak az újdonságokra, ha nyitott személyiségként tevékenykedünk mi is köztük. Kis elsőseimmel könnyű volt az optimista szemléletet megvalósítani. Segített ebben bennünket a pozitív szemüveg elkészítése és viselése valamint egy hatalmas táncos, éneklős vonatozás, amivel elindultunk egy jókedvűbb, vidámabb hónap felé. 🙂
Napoleon szóhasználatából kiindulva: ” Az a szó,hogy lehetetlen, nem szerepel a szótáramba!”úgy gondolom, hogy az óvodai élet egyik legalapvetőbb feladatai közé tartozik kialakítani, megalapozni az optimizmus fogalmát, elmélyülni benne, érvényesíteni.
Az optimizmus gyakorlása érdekében többször is hallgattuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát, miközben elkészítettük a csoport Optimista szemüvegét, belekukkantottunk a mindent is szépnek, elfogadónak látó kaleidoszkopunkba és nagy örömmel, lelkesedéssel készítettük el a csoport Varázspárna-kuckóját ,ahol bármikor „elbújhatunk”, elcsendesedhetünk, megpihenhetünk, kipanaszolhatjuk magunkat, megoldásokat találhatunk egy -egy felmerülő problémára.
A hetünket vídám hangulatban zártuk, a csoport hangszert ragadott a kezébe és örömmel buliztak a „Jól érzem magam boogie „című Bella dalra:).
Az optimizmus hónapjában is örömmel köszöntötték és ölelték át Boldog Dórát a gyerekek. Az „Almát szedj ügyesedj, szőlőt szedj ügyesedj” relaxációval készültünk fel a második „erőpróbánkra”, majd a Pozitív gyerek vagyok című dal hallatán vidám táncra perdültünk. A téma bevezetésében Szomorú Szilárd és Boldog Blanka segítettek, jót játszottunk velük és kipróbáltuk, átéltük az érzelmeket. A hónap meséjét (Tódi törpe varázs szemüvege) meghallgatták a gyerekek, közben ők is felvehették kipróbálni a varázs szemüveget és elmondtuk a varázsmondókát is. Ezt követően picit beszélgettünk és Boldog Dóra kérésére varázsgömbbe rajzolta le mindenki, min változtatna a világban. Zárásként egy kis tükröt is körbe adtak egymásnak a gyerekek és mindenki elmondhatta Ő miben a legjobb. Ez volt csak az igazi „erőpróba”! -Úgy gondolom, hogy többször is elő fogjuk venni ezt a kis tükröt még a jövőben, mert sokat adott ez a gyakorlat a gyerekeknek. Végül a Boldogság várunk második lépcsőfokát is megrajzoltuk és kifesthették a gyerekek.
Sülysápi Móra Ferenc Általános Iskola
Októberben az optimizmus szó jelentését megbeszéltük, közösen ötleteltünk, hogy mikor nézhetünk optimistán a világra, mikor lenne szükségünk segítségre, ha lehetne, akár egy optimista szemüvegre.
A gyerekek egyedül terveztek „optimista szemüveget” maguknak. 🙂