Nagyon ügyesen és nagy lelkesedéssel készítették a sünbirodalmat a gyerekek.:))
Az optimizmus gyakorlása
Beszélgettünk, mit jelent az optimizmus szó. Arról is, hogy mennyivel jobb a kedvünk, ha a dolgokban igyekszünk a jót meglátni, ezekre példákat hoztunk.
Projektfeladatként mindenki meghajtogatta a saját sünijét, ezekből képet alakítottunk.
Az 5. osztályos gyerekekkel az optimizmus jegyében készítettünk képkereteket, amin keresztül csak a szép dolgokat látjuk meg.
Boldogságórán, az optimizmus gyakorlása alkalmával párokban játszottunk.
Először a pár egyik tagja volt az optimista, másik pedig a pesszimista és szabadon választott témákról „vitáztak”, majd akinek volt kedve szerepcserével folytatták. A következő játék az egy perces interjú volt, ami az elején nehezen indult, mivel túlságon nagy dolgokra gondoltak, hogy mi lehetett az amitől nagyon féltek, de végül kellemesen csalódtak és rájöttek, hogy alaptalan volt az aggodalmuk.
A pozitív megerősítés került a középpontban és ajánlottam, hogy rejtsenek el ” pozitív gondolat cetliket” egymásnál, vagy barátaiknál, családban, ismerősnél. A reakciókból leszűrve , erre csillant fel a szemük, nagyon jó ötletnek vették, bízom benne, hogy meg is valósítják.
Minden Boldogságóra foglalkozást a Boldog mondóka” elmondásával kezdjük.
Megkérdeztem, hogy mit jelenthet az a szó, hogy optimizmus. Nem igazán tudták megfogalmazni, ezért elmeséltem a Varázsbonbon című mesét, amely segítette a téma könnyebb bevezetését, a megértést. A mese után rávezető kérdésekkel, úgy érzem, hogy sikerült megértetnem velük, hogy mit is jelent az optimista szemlélet, gondolkodás.
Elővettem a „Derűs Dani és Borús Boti” síkbábokat, majd két csapatra osztottam a gyermekeket, egy vidám és egy szomorú csapatra. Cél a szomorú csapat jókedvre derítése volt, mimikájukkal, testtartásukkal. Nagy lelkesedéssel és beleéléssel játszották a gyermekek. A játék végén megkérdeztem tőlük, hogy melyik szerep tetszett nekik jobban. Természetesen egyöntetűen a vidám szerep.
Ezután felvettük a varázsszemüvegünket, de rájöttünk, hogy nincs is rá szükségünk ahhoz, hogy szépnek és jónak lássuk a világot.
A tükörjátékkal folytattam a téma feldolgozását, mely során a gyermekek a tükörbe nézve megfogalmazhatták a külső és belső jó tulajdonságaikat. Nagyon nagy boldogsággal töltött el, hogy társaikról is megfogalmazták a pozitív tulajdonságaikat, pedig ezt nem is kértem tőlük. Ez kifejezetten fejlesztő hatású volt a gyermekek személyiségének alakulásában.
A tevékenység végén lerajzolták arcképeiket, ahogyan ők látják a világot. Kedves, aranyos alkotások születtek.
Csik Ferenc Általános Iskola és Gimnázium
Az optimizmus témakörét is bevezettük a másodikos gyerekek tudástárába. Nagyon ügyesen, több oldalról megközelítve beszélgettünk velük a pozitív emberek sikereiről, iskolánk névadójáról is, az olimpikon Csik Ferencről, arról, mennyire fontos, hogy higgyünk magunkban. Egy mesés esernyőre írtuk azokat a biztatásokat, melyek a nehéz, borongós napokon is segítségünkre lehetnek.
Végezetül optimista szemüveget is készítettünk, mindenkinek nagyon tetszett!
A gyerekekkel a rajz óra kezdetén megbeszéltük, hogy aznap , vagy ezen a héten milyen pozitív dolog történt velük! Elmondtàk, hogy az a dolog milyen jól esett nekik, milyen boldogok voltak tőle. Beszélgettünk a színekről, arról, hogy minél színesebb valami, annak a làtvànya is boldogsàggal tölt el minket. Ekkor tértünk ki a szivàrvànyra, hogy mennyire szép ,milyen színes, és hogy mindenkinek örömöt okoz a làtvànya. Mindenki megfestette a maga szivàrvànyàt, ami a bologsàgra és az optimista gondolkodàsra emlékezteti majd !
Báthory István Általános Iskola
A múlt héten ezzel a felhívással készültünk a mai nap nagy eseményére:
„November 14-én, kedden az etika órákon játékra hívjuk a báthorys gyerekeket! A dominó-nap alkalmából évfolyamszinten versenyt rendezünk az osztályok között.
Ki építi a leghosszabb dominó útvonalat? Ki tudja kirakni az iskola nevét, 45. születésnapját vagy az osztálya nevét? Melyik osztály dominó pályája dől le a leggyorsabban? Hozzatok minél több dominót, legyetek kreatívak!”
A plakát, a pedagógusok és a közösség hatására a mai napon régen látott érdeklődés mellett valósult meg iskolánkban a program. A teljes felső tagozat- 12 osztály, közel 300 diák- részvételével rendeztük meg a domino napot, ami nagy sikert aratott a gyerekek körében. Az együttműködés építette a társas kapcsolatokat, a remény, hogy nem dől össze a domino lánc alapot adott az optimizmusra, és a siker okot adott az apró örömökre is. Hálásak voltunk a sikeres játékért is. Régen nem volt ilyen nagy összefogás nálunk! Megépült a leghosszabb pálya, a legkacskaringósabb útvonal, Dóra és Melinda néni kedvence, az osztályok neve is…
Mindenki nagyon élvezte a játékot, jó hangulatban telt a délelőtt.
Részletes tudósítás rengeteg képpel és videóval az iskola facebook oldalán látható:
Súlyosan halmozottan fogyatékos gyermek csapat igyekszik minden hónapban megoldani a feladatokat. Illetve sajátos kommunikáció szintjükön visszük hozzájuk az adott témát. Az optimizmus hónapjában próbáltuk a gyerekekkel kideríteni, hogy mi okoz számukra örömet, mi az ami megnyugtatja őket, mi okoz vidámságot. A tekintet választásos módszerrel a kiválasztott dolgokat rajzos formában összegyűjtöttük és képkeretre ragasztottuk. Ez az optimizmus képkeretünk. Ha lóg az orrunk, magunk elé tesszük a tükör előtt, és máris derülünk egy nagyot!