A foglalkozást azzal kezdtük, hogy összegyűjtöttük és megfogalmaztuk, milyen tulajdonságai vannak az optimista ill. a pesszimista embernek: hogyan gondolkodik, milyennek látja a világot, stb.
Elolvastuk „A lakatlan sziget” c. történetet, ami nagyon jó gondolatébresztőnek bizonyult, mert egy sokrétű, tartalmas beszélgetés kerekedett belőle. A gyerekek különböző emlékeket, helyzeteket, tapasztalatokat meséltek el, kiemelve, hogy akkor éppen mennyire pozitívan vagy negatívan álltak hozzá, és ennek következtében milyen módon sikerült rendezni/lezárni a dolgot.
Elkészítettük az optimista és pesszimista szemüvegeinket, és különböző szituációkat egyik és a másik „lencsén” keresztül is megvizsgáltunk. A szemüvegek azóta is a fiókban vannak, és szükség esetén előkapjuk és felvesszük az optimistát.
Az optimizmus gyakorlása
Papi Kölcsey Ferenc Általános Iskola, Aranyosapáti Tagiskola
Optimistán tekintünk a jövő felé, amit tőlünk telik megtesszük a Föld megóvása érdekében. Novemberben minél több hulladékot próbáltunk újrahasznosítani. A következő játékok így születtek.
Kölcsey Ferenc Főgimnázium ,29-es számú Napközi Otthonos Tagóvoda
Az Optimizmus témakör keretén belül a gyerekek érdeklődéssel hallgatták meg a Bundavásár című mesét. A kedves kis történet kapcsán ismerkedtek meg azzal a kis sünnel, aki akárcsak a mese többi szereplője, arra vágyott, hogy meleg bundát kapjon, mely megvédi őt a hidegtől. Csak a történet végén derül ki, mennyire derűlátó és bizakodó volt a kis sün, aki büszkén viselte a tűpárna bundát, ami neki utolsóként, maradékul jutott. Optimizmusának azonban meg lett a jutalma, hiszen az elnyert bunda egész élete során védelmezni fogja őt minden támadójától.
A gyerekek megértették, milyen fontos dolog az optimizmus, és az, hogy mindig merjünk hinni abban, hogy jól alakulnak a dolgaink, hogy előbb utóbb sikerülhet minden, amit igazán szeretnénk. Később pedig minden óvodás elkészítette a maga aranyos, bizakodó szívű sünikéjét.
Október hónapban az optimizmust vettük górcső alá.
Először tisztáztuk a szó jelentését, ezután arról beszélgettünk, hogy ki mire tud optimizmussal tekinteni.
Időgépeset játszottunk, amelyben mindenki beül a saját időgépébe, és elmondja, hogy mi történik vele a jövőben. Nagyon érdekes és szórakoztató történetek kerültek elő.
Levezetésképpen süniket készítettünk, akik összebújva szeretik egymást és várják a jó idő eljövetelét.
Az osztály tanulói megismerték, miért fontos optimistának lenni. Meghatározták optimista álmukat 8. osztályos szemmel.
A hónap során az optimizmusról, pozitív világlátásról beszélgettünk. Elmeséltem nekik Tódi törpe varázsszemüvegét, mely annyira tetszett a gyerekeknek, hogy a mese után még egész sokat beszélgettünk a történet cselekményéről. A hónap során pedig mindenki elkészíthette magának a kis varázsszemüvegét, melyet megbeszéltünk, hogy tartsanak a fiókjukban, és ha rosszkedvűek bátran vegyék fel.
A gyerekek bábjáték által érthették meg az optimizmus fogalmát.
A óvodások megismerhették Optimista Oszkár történetét.
Óraegység funkciója Óraegység tartalma Módszer Instrukció
Relaxációs gyakorlat Oktatási segédanyag alapján egyéni és csoport munka Trópusi eső.
Üljetek körbe és a pedagógus irányításával különböző kézmozdulatokat bemutatva utánozzátok és adjátok körbe az eső hangját. Kezetek és lábatok egyaránt vegyen részt a szemerkélő esőtől, a zuhogó, mennydörgő esőn át annak lecsendesüléséig. Például: teljes csendből induljatok. 1. mozdulat: tenyerek összesimítása 2. halk csapkodás a csuklón 3. taps 4. taps és dobogás együtt (erős zápor, innen visszafelé lépkedünk) 5. taps 6. gyengéd csapkodás a csuklón 7. tenyerek összesimítása 8. teljes csend.
A téma bevezetése Boldogságóra kézikönyv alapján beszélgetés Szerintetek mit jelent az optimizmus?
Kinek mi jut erről eszébe?
A téma feldolgozása Oktatási segédanyag alapján csoportmunka Optimista esernyő
Készítsük el esernyőnket! Az optimizmus olyan, mint az esernyő. Megvéd bennünket a szomorú, aggódó gondolatoktól. „Álljunk be” alá! 🙂
Bagdi Bella CD zenehallgatás Bagdi Bella CD szól a foglalkozás közben
A téma lezárása Oktatási segédanyag alapján páros munka Táncoljatok együtt a Zivatar lánnyal! Alma együttes: Zivatar lány!
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A hónap témáját relaxációs gyakorlattal kezdtük el. Ezután „A mesebeli szűcs” című mesével folyattuk boldogságóránkat, melyben az érzelmek is szerepet kaptak. A gyermekeknek a mesében lévő instrukciókat követve kellett az érzelmeiket megmutatni. Boldogságóránkat beszélgetéssel zártuk le, mely során a gyerekek olyan eseményeket idéztek fel, amelyek vidámak voltak, vagy éppen szomorúak.
Városi Óvodák és Bölcsőde Tiszakécske
A hónap témáját relaxációs gyakorlattal kezdtük el. Ezután „A mesebeli szűcs” című mesével folyattuk boldogságóránkat, melyben az érzelmek is szerepet kaptak. A gyermekeknek a mesében lévő instrukciókat követve kellett az érzelmeiket megmutatni. Boldogságóránkat beszélgetéssel zártuk le, mely során a gyerekek olyan eseményeket idéztek fel, amelyek vidámak voltak, vagy éppen szomorúak.