A foglalkozást a szeptemberben megismert relaxációval kezdtük, majd elővettem és bemutattam a gyerekeknek Morci kutyát. Elmondtam a gyerekeknek, hogy Morci kutya onnan kapta a nevét, hogy sokszor morcizik, gyakran mondogatja, hogy neki úgysem sikerül semmi, vagy hogy őt senki se szereti. Megkértem a gyerekeket, hogy próbálják jobb kedvre deríteni Morcit, biztassák, támogassák. Kedves párbeszédet folytattak, ahol Morci újabb és újabb dolgot említett, ami miatt rossz a napja (esik az eső, eddig senki sem játszott vele, az anyukája nem csomagolt neki chipset stb.). Végül Morci mindegyik gyerektől kapott egy ölelést mielőtt elkészítették volna az optimista szemüvegüket, amit ha feltesznek, a rossz gondolatok máris menekülőre fogják. Csoportképpel és zenehallgatással zártuk a foglalkozást.
Az optimizmus gyakorlása
A foglalkozás felépitése:
Kezdő relaxáció: Napimádás
Éneklés: Pozitiv gyerek vagyok
Téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka bábok segitségével játék
Téma feldolgozása: Tódi Törpe varázs szemüvege cimű mese feldolgozása
Varázsszemüveg készitése
A foglalkozás lezárása: A gyerekek kiszinezik az optimizmus jelét és felragasztják a várra
Az óra folyamán a gyerekek kisebb nagyobb kudarcaik megoldásán, illetve a problémákban rejtőző pozitív dolgokat keresték. Mindenre találtak megoldást. Optimista tükörképet nagy élvezettel készítették el. Sok beszélgetéssel mindenben találtunk pozitív gondolatot.
Minden rosszban van valami jó, ezért fogadd el , amit kapsz. A jót és a rosszat is.
Beszélgetéseink során a gyerekek felidéztek egy-egy kellemetlen korábbi élményüket, mely szinet mindenkinél a végén jóra fordult. Aki úgy gondolta, hogy a saját története a mégis rosszul végződött, azokan a többi gyerekekkel törekedtünk pozitív oldalát, kimenetelt, megolldást adni.
Ebben sokat segített a Ferenzcei Éva bábjátéka, amit mi óvodapedagógusok adtunk elő a gyerekeknek.
A foglalkozás folyamán a gyerekeknél jó volt látni, hogy megváltozott a szemléletük. próbálták keresni mindenben a jót. A legrosszabb élményükben is megtalálták a szemléletváltás után a jót. Mindig van megoldás.
Báthory István Általános Iskola
Iskolánk részt vesz az angliai Durham City által megszervezett nemzetközi “ORIGAMI BÉKEDARU” készítő projektben. A nemzetközi kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet a béke fontosságára, és azt az üzenetet eljuttassa a világ gyermekeihez. A résztvevő iskolák origami madarakat hajtogatnak, amelyek egy részét elküldik Angliába, ahol a Prince Bishops Place-n i Durham közponjában egy hónapig tartó kiállítást álllítanak össze a madarakból, majd egy részüket Hiroshimába, Japánba küldik.
Az elkészült madarakból a Báthory Iskola is kiállítást állít össze márciusban az iskola 45. születésnapjához kapcsolódó rendezvények alkalmából.
Csatlakozzatok ti is hozzánk! Küldjetek origami papírmadarakat az iskolánknak:
Báthory István Sportiskolai Általános Iskola
Fábiánné Morvai Dóra
8200 veszprém
Halle u. 10.
A boldogságórák a csoportunkban mindig nagyon jó hangulatban telnek, a gyerekek szívesen vesznek részt a beszélgetésekben, és mindig az adott témához pozitívan állnak hozzá. Októberi hónapunk témája az Optimizmus gyakorlása volt. A téma feldolgozását egy beszélgetéssel kezdtük, ahol mindenki elmondhatta, hogy volt-e már szomorú, ha igen akkor miért és, hogy ilyenkor kinek sikerült őt megvigasztalni. Majd egy vidám-szomorú játékkal folytattuk, Boldog Dóra körbe járt és mindenki az arcával kifejezhette neki, hogyan érzi magát. Szomorú Szilárd és Boldog Blanka jelekből választhattak a következő játékban, ahol meg kellett nevettetni azokat a társaikat, akik szomorú arcot választottak. A játék célja az volt, hogy vidámságot kellett egymás arcára varázsolni.
Kisebb csoportokban az érzéseink című társasjátékot többször vettük elő és a képek válogatásával beszélgettünk a jó és rossz hangulatról, érzésről, mikor mit éreztek már ők is, hogyan sikerült megszabadulni a rossz érzéseiktől, ki és hogyan segített nekik ebben. A gyerekek nagyon megkedvelték a játékot, így mindenki többször vett részt benne.
Bármilyen rossznak tűnjön is egy-egy helyzet, sosem tudhatjuk igazán, mi sül ki belőle.
James Norbury
Kehidakustányi Deák Ferenc Napköziotthonos Óvoda
Mint minden Boldogságóra kapcsán, előkerül Csupaszív a csoport kabalája, ez októberben sem volt másképp. Vele előkerültek színes falevelek is, két nagycsoportos kislány a fa vasút elemeiből őszi fa készítésébe kezdtek.Miközben készült meghallgattuk a hónap dalát, és Gryllus Vilmos Őszi falevél című számát, mese következett, Tódi törpe varázsszemüvege. A gyerekek szívesen hallgatják a mesét,ez a mese pedig épp Kerekerdőről és a benne lakó Tódi törpéről és az erdei állatokról szólt, tanulságos történettel. A mese után a mozgásé volt a főszerep, a mese végén lévő mondókát mondogattuk és mozgással kísértük. Őszi hangulatot is idéztünk, megjelenítettük a csoportszobában,szélként susogtunk, falevélként zizegtünk,esőként kopogtunk, így utánoztuk az őszi természet hangjait. Majd megbeszéltük, hogy mi a mindennapokat és nemcsak a Boldogságórákat próbáljuk élményekkel, játékkal, nevetéssel megtölteni, hogy minél optimistábbak legyenek ezáltal is. A foglalkozás végén előkerült egy őszi játék is, mellyel örömmel játszottak a gyerekek.