Szervezés:
Játék: Mesterségem címere: Szűcs
Beszélgetés: mivel foglalkozik a szűcs? Milyen szerszámokat használ? stb.
Ráhangolás:
Elvarázsolom varázskendővel a gyerekeket meseországba, ahol mesemécsest gyújtunk és mesehívogató mondókákkal, dalokkal hívjuk a mesét.
A téma kifejtése:
Hallgassuk meg: A mesebeli kis szűcs történetét!
Interaktívan résztveszünk a közös mesélésben, elmondják a gyerekek a véleményüket, észrevételeiket a történettel kapcsolatban.
Játék: Optimista köszönés: Összetett csoport köszönés kitalálása különböző ötletek alapján. Teremben séta Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalára, a dal megállításakor a köszönés ismétlése, gyakorlása.
Lezárás: Az erdei állatoknak kuckó építés egyéni ötletek alapján
Az optimizmus gyakorlása
A téma megbeszélése az optimista és pesszimista szavak jelentésével kezdődött.
A gyerekek eljátszották milyen az, hogyan viselkedik, hogyan néz ki, aki pesszimista és aki optimista.
Ha lenne egy optimista szemüvegünk, amit csak úgy felkaphatnánk, hogyan változtatná meg a viselkedésünket? A dolgok átkeretezésének gyakorlása: példamondat, amit ők fordítottak át optimistává pl.: A barátom az előbb csúnyán szólt hozzám…igazából nem is rám haragszik…
Idézeteket olvastunk fel felváltva, és megbeszéltük kinek mi jut róla eszébe.
Rövid történet az optimizmusról felolvasása után, a legfontosabb észrevételük a hit témaköre volt, hinni önmagukban, hinni abban, hogy minden megvalósul majd amiben hisznek, ha tesznek érte.
Feladatként kapták, hogy rajzolják le életútjukat, milyen nagyszerű dolgok történtek velük eddig, és milyen szép eseményeket terveznek megvalósítani?
A hónap témája az optimizmus gyakorlása. Megbeszéltük az optimizmus szó jelentését a pozitív gondolkodás lényegét. Megismerkedtek Szomorú Szilárddal és Boldog Blankával és eljátszottuk a játékot. Mindenki készített magának hangulatához megfelelő emotikont amit pálcikára erősítettünk. Szőnyegen ülve meghallgatták a Tódi törpe varázsszemüvegéről szóló mesét,és meséhez tartozó kérdéseket átbeszéltük. Mindenki készített magának varázsszemüveget. A tükörjátékot is eljátszottuk és végül mindenki lerajzolta magát a “tükörbe”.
Gárdonyi Géza és Szegi Suli Általános Iskola
Optimista? Pesszimista?
Helyzetek értékelése. Milyen az optimista ember?-szivecskébe tulajdonságok gyűjtése.
Optimista önarckép rajzolása.
Vörösmarty M. Általános Iskola
Ebben ahónapban több alkalommal foglalkoztunk az optimizmussal:
Optimista szemüveget vettünk fel,
Hálásak voltunk az esőért, mert láttuk, mi benne a jó, szivárványt csodáltunk az esőben.
Az optimizmus témakörével foglalkozó Boldogságórát a szabadban tartottam meg. Pár nappal voltunk a gyerekek október 23-i fellépése előtt, ezért sokan izgatottak és kissé idegesek voltak a közelgő szereplés miatt. A pozitív hozzáállás erősítésére bevetettem az érzelemkártyáimat: mindenki választhatott egy érzést, amit kifejezhetett és megoszthatott a többiekkel. Az optimizmus témája éppen kapóra jött, így beszélgettünk arról is, hogy a reggeli megerősítések milyen fontosak, különösen stresszes helyzetekben. Ki is próbáltuk a mantrázást, ami nagy érdeklődést váltott ki a csoportból.
Az órán megismerkedtünk az optimizmus fogalmával és gyakorlásának jelentőségével. Azután következett a „tükörfeladat,” amely során mindenki belenézett a tükörbe, és elmondta, melyik testrészét tartja a legszebbnek. Ez segítette a pozitív önkép kialakítását és növelte az önbizalmukat. Az órát az időjárásmese-feszültségoldó játékkal zártuk, amely során körbe állva, egymás hátára „mesélték” a történetet, közben pedig masszírozták egymást – így nyújtva támogatást és feszültségoldást a többieknek.
Különösen nagy büszkeséggel tölt el, hogy október 25-én a mi csoportunkat kérték fel, hogy a Boldogságóra Címátadó rendezvényén segédkezzenek a regisztrációnál. A gyerekek hatalmas örömmel és lelkesedéssel végezték a feladataikat, és kérték, hogy jövőre is legyen lehetőségük önkénteskedni.
Optimista Kerékpározók!
Ráhangolásként átbeszéltük hogyan tudnánk gondolkodásmódunkat pozitív irányba terelni. Ebben segítettek minket a segítségül megadott tippek. Majd az október hónap utolsó tanítási napjának délutánját nem gyaloglással, hanem a Hármas-Körös folyó gátján elindulva a Peresi bemutatóház megtekintésével egybekötött, majd a Hortobágy-Berettyó főcsatorna árvízkapuja útvonalon megtett kerékpártúrával tettük emlékezetessé.
A gyermekekkel már nagy örömmel vártuk a következő boldogságóra foglalkozást. Októberi hónapunk az optimizmusról szólt. Meghallgatták a gyermekek a szomorú gomba és a vidám tündér meséjét. Nagyon szomorú volt a gyilkos galóca mert őt senki nem szerette csak bántotta, kerülte és csúfolta. A tündér segített megmutatni neki az értékeit. Onnantól kezdve a gomba is boldog volt. A gombának elmesélhették a gyermekek, hogy mi okozott nekik szomorúságot az utóbbi időben és ki volt az a személy, aki segített nekik, hogy jobban legyenek. Arra fújta a szél egy falevelet. A tündér fújta oda, hogy a gyermekek így tudjanak kedveskedni egymásnak, hogy megsimogatják egymás arcát a falevéllel. A hétvégefelé az egyik lány mesélni szeretett volna, meséje a már megismert gomba és a tündér mese volt, majd ezt a mesét szőte tovább amit a csoporttársai szeretettel hallgatták. Következő alkalommal megismerkedtünk a kis hobótos Szikla Szilárddal a kiadott a gyermekeknek egy tükröt amibe belenézve elmondhatták, hogy mit szeretnek magukban. Az egyik lány versmondó versenyen kapott oklevelét mutatta meg a csoporttársainak. A csoport együtt örült a sikerének és öleléssel mutatták ki érzéseiket. Egy másik lány elkészítette a gomba szemüveget melybe belenézve boldognak látják a gyermekek és a felnőttek a világot. Hónap végén elkészítettük a saját erőség falunkat, ahol a gyermekek jeleikkel jelezték, hogy mit tartanak erőségüknek. Az erőségük helye változhat, ha úgy gondolják, továbbá aki úgy érzi, hogy több minden az erősége azok a gyerekek több helyre is rakták a jelüket.
Október az Optimizmus hónapja volt. A fogalom ismertetése után játékba kezdtünk, vonatozásba kezdtünk, ahol mindig más volt a masiniszta. A vezetőnek ki kellett találnia egy célt, ahova elvisz minket (ajtó, ablak, … fantáziavilágban is utaztunk: Balatonig is mentünk). Ezzel a játékkal nagyon lehetett érzékeltetni, hogy a kitűzött céljainkat el lehet érni. Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok című dalát többször meghallgattuk, közben lehetett táncolni is, ki hogyan szerette volna.
Az óra végén rajzokat készítettek, hogy ki mit szeretne csinálni, mit szeretne elérni a jövőben.
Játékba hívó dallal-Ki játszik ilyet…- ösztönöztem a gyerekeket egy közös játszásra majd egy relaxációval elcsendesedtünk.
Meghallgattuk Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok … című dalt, együtt megpróbáltuk elénekelni.
Játszottunk: Tükör játék- mindenki egyenként belenézett a tükörbe és elmondta, hogy ő milyen gyereknek látja magát. A kisebbeknek segítettem.Minden gyereket meghallgattunk.
Csengőszóval hívtam mesehallgatásra a gyerekeket Boldog Dóra bábbal.
Mese hallgatás: Tódi törpe és Sün Artúr története az optimista szemüvegről.
Ismét játszottunk! : XY szomorú aki elmondja miért. Feladat egy kiválasztott gyermek vigasztalja meg szavakkal, vagy ahogyan szeretné. Nagy koncentráció és figyelem volt látható minden gyermeken.
Zenét hallgattunk-mozogtunk: Boldog vagyok! ( Bagdi Bella )
Amit fejlesztett: Érzelmi intelligencia fejlesztése, hallásfejlesztés, szókincsbővítés, türelem, fegyelem, képzelet, szociális készségek, érzékenyítés, egymás elfogadása, zenei hallásfejlesztés
Eszközök amiket használtunk: Tódi törpe sík báb, Sün Artúr sík báb, Boldog Dóra csengővel kesztyű báb, interaktív tábla, tükör
Módszereim: szemléltetés, beszélgetés, mesemondás, bemutatás.
Az együtt játszás nagy öröm volt minden gyermek számára!