Ebben a hónapban az optimista szemléletmódról sokat beszélgettünk. Először megkerestük saját magunkban az optimista tulajdonságokat, majd lestük a hétköznapi alkalmakat, mikor kell más szemszögből látnunk dolgokat. Pl. ha esett az eső és nem tudtunk kimenni, akkor előkaphattuk a régi, kedvelt társasjátékunkat…ha valami nem úgy alakult ahogy valaki szerette volna, mindig megálltunk és átbeszéltük, mi a jó az adott helyzetben.
A gyerekek nagyon szerették ezt a „gyűjtést” és azr, hogy kerekasztal módszerrel beszéltünk át megoldandó helyzeteket.
Az optimizmus gyakorlása
OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA
(az erősségközpontú oktatási program feladataival, módszereivel, eszközeivel kiegészítve)
Az óvodapedagógus neve: Csorbáné Bálint Judit
Csoport: vegyes csoport (4-5-6 évesek)
Tevékenységi forma: Boldogságóra-mikrocsoportos
A tevékenység időpontja: 2024 április 10.
A tevékenység tartalma/témája: Optimizmus gyakorlása, személyes erősségekkel ismerkedés, pozitív szemléletmód bevezetése
A tevékenység feldolgozása
A fejlesztő tevékenység felépítése, a foglalkozás menete
Szervezési feladatok
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka elkészítése a gyerekekkel közösen
Motiváció
Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. dalának meghallgatása, melyre a gyerekek gyülekeznek a szőnyegen
I. RÁHANGOLÓDÁS RELAXÁCIÓ FÉSZEK: „PUHA MELEG, FELENGEDEK, MELEG VAGYOK ELOLVADOK” A gyerekek előrehajolnak kis mértékben és átölelik a testüket… A pedagógus mondja: képzeld el, hogy mint egy fészek, olyan meleg az ölelő karodon belül a tested… Óvd meg ezt a meleget, hajolj előre, érezd, ahogy ez a jó kis meleg átsugározza egész testedet… Ha jégből volnál, elolvadnál… Most éld át a jó kis meleget a karodban, öledben, mellkasodban… Közben gondolj a mondókára és mondd magadban: „Puha meleg, felengedek, meleg vagyok elolvadok” (A gyakorlat védettségi érzést aktivizál, ezért párja a szabad nyitás gyakorlata.) Folytasd a nyitással…
Relaxáció
„Égig érő fa vagyok, megnövök, mint a nagyok..” c. gyakorlat elvégzése
„Nyújtózz fel, érd el az eget, légy sudár és nyújtsd meg magad. .engedd le a karod és mint az ingaóra, engedd lengeni a két karodat.. inga-inga lendül jobbra-balra.. (nyújtás és oldás)
SZABAD NYITÁS: „KITÁROM A VILÁGOM, MINT EGY VIRÁG KINYÍLOK…” Ezt a gyakorlatot a „fészekhez” kapcsoljuk. Hagyjuk, hogy a gyermek átélje a nyitottság szabadságát, ezt el is mondjuk: Érezd, ahogy kinyílsz, mint egy bimbóból a virág, mint egy tulipán vagy mint egy felfedező, aki távcsövével észrevette, hogy soha nem látott tájakra jutott, ő a felfedező… Nyílj ki, ahogyan az erősségkertünkben is hamarosan kinyílnak az erősségvirágok!
Téma bevezetése
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játékának eljátszása
A csoport két részre osztva, egymással szemben állnak egyes sorban, egyik sor szomorú (Szilárd barátai), másik vidám (Blanka barátai)
Feladat :
Blanka barátai nevettessék meg Szilárd barátait! (ha sikerül, szerepcsere)
„Erősségek kertje” animációs kisfilm megtekintése közösen (mind a 24 erősség megvan mindenkiben!)
A mese bevezetése
„Kerekerdő kalandra hív téged.
hallgasd, mit súgnak a tündérek,
hipp-hopp tárd ki szíved kapuját,
mesevilág ajtaja előtted is nyitva áll.
Tikk-takk ketyeg a kis óra,
ezt üzeni neked boldog Dóra:
Gyere velem, vigyáz ránk a napsugár,
Kerekerdőn a boldogság megtalál!
Kedves gyerekek! Utazzatok velem egy mezőre, ahol mindenki elhiszi magáról, hogy jó valamiben. Az optimista mező vár ránk. Tegyük fel varázsszemüvegünket!
A mese bemutatása
Tódi törpe varázsszemüvege
Bevezetés
Tódi életének bemutatása, az örökölt szemüveg, amivel mindig észrevehetők a szép és jó dolgok
Bonyodalom
Tódi találkozik a kis sünnel, aki nagyon szomorú.
A cselekmény kibontakozása
Rábeszéli, hogy vegye fel a szemüveget és tanulja meg a varázsmondókát.
„Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt.
Szebbé válik minden benne, amit megmutat.
Szép az ősz, szép a tél, Kerekerdő vígan él
Szép a tavasz, szép a nyár, oly gyönyörű a világ!
Varázslatot látok én a szemüveg üvegén,
s ha leveszem?
ezután?
boldog lesz a szívem már.
A kis süni kipróbálja és működik a varázslat.
Tetőpont
Tódi nekiadja az optimista szemüveget, hiszen neki már nincs rá szüksége és örül, hogy segíthet.
Megoldás
A többi erdei állat is felpróbálja a szemüveget és megtanulják közösen a mondókát. Kerekerdő lesz a legvidámabb, összetartó erdő a kerek világon.
A kisebbeknek felkínálom a mozgásos „Szebben látó mondókát”:
Hipp-hopp, hopp
Itt vagyok! Varázslatot mutatok.
Felteszem
szemüvegem!
Ide-oda billentem a fejem.
Szemüvegben messze nézek.
Meglátom a csodaszépet!
Hipp-hopp, hopp
Itt vagyok! varázslatot mutatok.
A téma feldolgozása
Voltatok már szomorúak? Miért? ki segített nektek megnyugodni? Mit láttok szépnek a világban? Milyen lehet a varázsszemüvegben látható világ? Mi az, amit másképp szeretnétek? Min változtatnátok ha megtehetnétek? Mit látott a süni a szemüvegben?
Lenne kedvetek ilyen szemüveget készíteni? Fogjunk hozzá!
Eszközök az asztalokon előkészítve, különböző készültségi fázisokban
1.A szemüvegek vágása, díszítése, színezése, ragasztása közösen
Ha készen van, kipróbálásuk (mondókával, később anélkül)
2.Erősségkert készítése A2-es méretben (közös munka)
A 24 erősség bemutatása,
Mindannyiunkban ott vannak ezek az erősségek, de ahogyan foglalkozunk velük, megismerjük őket, öntözgetjük, tápláljuk az erősségeink virágait, úgy fognak növekedni bennünk. Ezt a növekedést az év folyamán a virágfejek nagyságával tudjuk kifejezni. Ebből látjuk majd, hogy mely erősségekkel mennyit foglalkoztunk az év során. Ha valamely erőséggel foglalkozunk, vágjuk ki a megfelelő virág eggyel nagyobb méretű fejecskéjét, és ragasszuk rá a korábbi kisebb virágfejre. Ha még többet foglalkozunk egy erősséggel, akkor ismét egy nagyobb virágfejet ragaszthatunk rá, így folyamatosan láthatjuk a haladást, növekedést az erősségek világában.
A tevékenység lezárása
„Varázstükör a kezed” játék (jó tulajdonságok, pozitív dolgok megláttatása a gyerekekkel ezen a játékon keresztül)
Szemléletváltó társasjáték
Szupererő kártyajáték A fejlesztés módszerei, alkalmazott munkaformák, módszerek, megjegyzések
A tevékenység szervezése mikrocsoportos formában történik, a nyugodt légkör elengedhetetlen az ellazult, nyitott állapot létrejöttéhez, amit a relaxációs gyakorlatok eredményeznek
A relaxációs gyakorlatok végzése során a gyermek észrevétlenül sajátítja el a légzési, ritmusbéli, mozgási hangzásokkal kiegészített ellazítási és testi feszültségcsökkentő módokat, melyek a későbbiekben is segítségére lehetnek.
A játék jó lehetőséget biztosít arra, hogy a gyerekek kifejezhessék érzelmeiket, csökkenhet belső feszültségük. Kedvez a társas kapcsolatoknak, erősíti a gyermekekben a közösséghez tartozás érzését. A szerepcsere során mindkét érzelem kimutatására lehetőséget kapnak, tapasztalatokat szereznek.
A mese előadása közben nem használok eszközt, a cselekmény és környezet elképzelését a fantáziájukra bízva. Segítségül hívom a hanglejtést, a mimikát. a metakommunikáció eszközeit.
Alkalmazott módszerek:
motiválás, bemutatás, irodalmi élményszerzés, magyarázat, szemléltetés, beszélgetés, értékelés, differenciálás
Erősségvirágok:
-bölcsesség és tudás
-bátorság
-emberség
-igazságosság
-mértékletesség
-transzcendencia
A mese hallgatása stresszoldó, feszültségcsökkentő hatású, segíti a képzelet szárnyalását, a kreatív gondolkodást, fokozza a beszédkedvet.
A befogadás közben fejlődik problémamegoldó gondolkodásuk, beleérző képességük, emlékezetük. Az új, ismeretlen kifejezések bővítik szókincsüket.
A frappáns, rövid varázsmondóka közelebb hozza a gyermekekhez a mese szereplőit, szimpátiát ébreszt és együtt gondolkodásra sarkal. A megoldás megnyugvást teremt számukra, hogy a dolgok jól alakultak, az erdő lakói boldogságban élhetnek.
A kisebbek esetében felkínálom a rövid, mozgásos mondókát (amihez a nagyok is szívesen csatlakozni fognak)
A téma feldolgozása beszélgetőkör formában történik. A passzívabb gyermekek esetében próbálom őket bevonni, de tiszteletben tartom, elfogadom őket. Az aktívabb gyerekek bátorságát dicsérettel jutalmazom.
A kérdésekre adott válaszok jelzik, hogy a gyerekek megértették-e a mese mondanivalóját, azonosulni tudtak-e a szereplőkkel (melyikkel), hogyan képzelik a kerekerdőben folyó életet ezek után.
Differenciált feladatadással segítem az alkotókedv fennmaradását, a sikerélmény megtapasztalását
A játék jó lehetőséget biztosít a pesszimistább szemléletű gyermekek megváltoztatására, a szomorúság ellensúlyozására, a minket körülvevő világ szépségének, jóságának megláttatására.
Reflexió:
A foglalkozás során a gyermekek figyelme, érdeklődése a tevékenység végéig kitartott, aktívan részt vettek a játékokban. Az OPTIMIZMUS témaköre kibővítve a pozitív pszichológia alapjaival, az erősségek felismertetésével nagyon fontos területe a boldogságóráknak, hiszen a pozitív gondolkodás elengedhetetlen a boldogság eléréséhez, a boldog életszemlélet megtartásához. Az óvodás gyermekek körében az elfogadás, a család szeretete, a társak pozitív, gondoskodó attitűdje, a csapathoz tartozás érzésének megélése mind-mind elősegítik az önbecsülés, az önbizalom, a pozitív életszemlélet kialakulását, tudatosítva a személyes erősségeket, kibontakoztatva a szunnyadó képességeiket. Ebben segíthet sokat az óvoda és a csoportba járó gyerekek összetartása, elfogadása, dicsérő szavai. Nagyon pozitívnak tartom, hogy a jelen körülmények közt rendelkezésünkre áll egy olyan módszertani segédanyag, amivel bátran dolgozhatunk az óvodai nevelés keretein belül is, amely tudásanyag az évek során folyamatosan bővül, tudományos mérések támasztják alá. A tankönyv alapján és az EKOP továbbképzésen tanultak szerint próbáltam egy ovisok számára élvezetes, izgalmas tevékenységszervezés anyagát összeállítani, figyelembe véve az egyéni fejlettségi szintet, a tárgyi feltételeket és a program kiemelt területeit. Idő hiányában a játékokat nem bővítettem saját ötlettel, de még erre is sort kerítek, mivel nagyon jó kezdeményezésnek tartom a mentális egészségre való odafigyelés kidolgozott programját, feltétlenül szükségesnek látom az alkalmazását minden korosztály esetében. A kollégák közt tapasztalt fásultság és negatívizmus mindenképp változást sürget a pedagógus-társadalmon belül, mert a közeljövőben nem látok ennek megváltoztatására más lehetőséget. Az óvodapedagógusok közössége alapvetően lelkes és optimista, melynek a jövőben sem szabad megváltoznia. Az óvodás korosztály elsősorban utánzással tanul, tehát az óvónéni személyisége, pozitív életszemlélete, hite a gyermeki jóságban, mind-mind követendő példa a gyermekek szemében. Az ilyen értékrendet, szemléletet kapott gyermek ezt azattitűdöt viszi tovább élete során és így válhat BOLDOG felnőtté.
Az optimizmust a képen látható tobozzal szemléltettem. Bár leesett a termés a fáról, talán egyedül volt a fa alatt, de mégis milyen jó, hogy ott volt, mert mi megtaláltuk, és a csoportszobánk ékes dísze lett. És ez a kis toboz, boldogabb, mint valaha.
AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA
1. A foglalkozást kezdő relaxáció: Napra forgó a napra forgó
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Pozitív gyerek vagyok
3. Téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged….
Mese: A kis almafa meséje
-Madarak színezése majd felragasztása a fára
-A varázsgömbbe belerajzoljuk a vágyainkat Mf. 12. old lévő feladat
-Az optimizmus jelének ki színezése majd felragasztása a Boldogságvár második lépcsőfokára
5.Foglalkozást záró éneklés: Világomban minden rendben van
6.Téma továbbadása: Egy nagy varázsgömb (befőttesüveg) kihelyezése a folyosóra amibe bárki belerakhatja a vágyait
Reflexió: A gyerekek örömmel jöttek velem a boldogságórára. A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella Világomban minden rendben van című dalát amire kis táncos mozdulatokat végeztünk. A gyerekeknek nagyon tetszett a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék örömmel nevettették meg egymást. A mesét nagy érdeklődéssel hallgatták majd megbeszéltük miről szólt. Szívesen színezték a madarakat majd felragasztották a fára. Ezután mindenki elmondta a vágyait mit szeretne majd belerajzolták a varázsgömbbe. felkerült a vidámfej a Boldogságvár második lépcsőfokára. Táncolva, vidáman zártuk a foglalkozást a Világomban minden rendben van című dallal. A folyosóra kitettünk egy nagy varázsgömböt amibe mindenki beletehette a vágyait, kívánságait
AZ OPTIMIZMUS GYAKORLÁSA
1. A foglalkozást kezdő relaxáció: Napra forgó a napra forgó
2. Foglalkozást kezdő éneklés: Pozitív gyerek vagyok
3. Téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék
4. Téma feldolgozása: Kerek erdő kalandra hív téged….
Mese: A kis almafa meséje
-Madarak színezése majd felragasztása a fára
-A varázsgömbbe belerajzoljuk a vágyainkat Mf. 12. old lévő feladat
-Az optimizmus jelének ki színezése majd felragasztása a Boldogságvár második lépcsőfokára
5.Foglalkozást záró éneklés: Világomban minden rendben van
6.Téma továbbadása: Egy nagy varázsgömb (befőttesüveg) kihelyezése a folyosóra amibe bárki belerakhatja a vágyait
Reflexió: A gyerekek örömmel jöttek velem a boldogságórára. A relaxáció után meghallgattuk Bagdi Bella Világomban minden rendben van című dalát amire kis táncos mozdulatokat végeztünk. A gyerekeknek nagyon tetszett a Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék örömmel nevettették meg egymást. A mesét nagy érdeklődéssel hallgatták majd megbeszéltük miről szólt. Szívesen színezték a madarakat majd felragasztották a fára. Ezután mindenki elmondta a vágyait mit szeretne majd belerajzolták a varázsgömbbe. felkerült a vidámfej a Boldogságvár második lépcsőfokára. Táncolva, vidáman zártuk a foglalkozást a Világomban minden rendben van című dallal. A folyosóra kitettünk egy nagy varázsgömböt amibe mindenki beletehette a vágyait, kívánságait
II. Optimizmus gyakorlása
VARÁZSSZEMÜVEG
Csoport : Óvodáskorú ,vegyes csoport(3-6éves korig)
Idő : 20-30 perc
Tér : csoportszoba
Eszközök : Zenelejátszó, Bagdi Bella : Ölelj most át engem , színes papír, olló ragasztó ,szemüveg minta
Fókusz: Hogyan tudok inkább a jóra figyelni?
Szoborjáték
„Zenére sétáljatok a szőnyegen! Ha elhallgat a zene, változzatok szoborrá! „
– változz szomorúvá
– változz vidámmá
Tükörjáték
Mindenki kap egy tükröt, és arcukkal kell a kérésnek megfelelően csinálniuk
Tevékenység előzménye:
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék
Mosolygós arckép festése (munkafüzet 11.o)
Téma feldolgozása:
Mese bemutatása :
Bezzeg Andrea : Tódi törpe
Mesecsalogató
Mese bemutatása :
Bezzeg Andrea : Tódi törpe varázsszemüvege
(TK.71 old.)
Varázsszemüveges játék :
Bagdi Bella : világomban minden rendben van
foglalkozás lezárása : Varázsszemüveg készítése Mese „Mese, mese mátka pillangós határba,
kezdődik a mese szép meseországba.
Mesekút, mesekút,
kinccsel teli csodakút.
Nincsen alja, se teteje,
se hátulja, se eleje,
se kiút, se beút,
de aki jó odajut.” ….mutogatva
Motiváció:
Tanuljuk meg mi is Tódi törpe mondókáját
Hipp –hopp ,hopp
itt vagyok !Varázslatot mutatok .
Felteszem a szemüvegem!Ide –oda billentem a fejem.
Szemüvegben messze nézek.
Meglátom a csodaszépet!
Hipp-hopp ,hopp
Itt vagyok.
Varázslatot mutatok.
Hoztam én is varázsszemüveget,az én varázsszemüvegem …felteszem…De szépen mosolyog a …
Szemüveg körbeadása, és mindenki mondhat valami szép dolgot amit a szemüvegben lát.
Közös zenehallgatás
Díszítés szabadon választott technikával.
Egész évet átölelő mesekeret segítette az osztály tanulóit a jó tulajdonságok kialakításában. Elkészültek a Rajz-kalandok is, melyek az Önbizalom -hegyéhez vezettek.
-Királyunk-Sziklaszilárd akarattal , a legjobb tudása szerint fogja kormányozni az országot…
Először két alap érzelemmel a boldogság és szomorúság ellentétével foglalkoztunk. Felvidította boldog csapat a szomorút. Jógakaland képesítéssel is rendelkezem, beszereztem a webshopjáról egy érzelmekkel foglalkozó játékcsomagot, relax mesével, interaktív játékokkal, jógapózokkal, amik teljes egészében visszatükrözik az adott érzelmet. „Értékeim fája” is elkészült a gyermekekre jellemző pozitív érzelmekkel, melynek ágaira a szülők is írhattak további jó tulajdonságokat gyermekeikről. Az „utánozós”/”tükörjáték” volt a kedvencük, amelynek az volt a lényege, hogy egy kiválasztott gyerek mimikájával, testtartásával, gesztusaival eljátszott egy érzelmet, a többieknek ki kellett találni és lemásolni a mozdulatokat.
A „Pozitív gyerek vagyok” kártyacsomagot sokszor használtuk a foglalkozások során. A rajta lévő pozitív megerősítéseket gyakran ismételgettük.
Készítettünk optimista szemüvegeket. Gyakran figyelmeztették egymást, ha valaki ideges vagy rossz hangulatban volt. „Tedd fel az optimista szemüveged!”
A foglalkozások zárásaként elénekeltük a hónap dalát.
Szikszai György Református Általános Iskola
Ezen a foglalkozáson a gyerekek egymást igyekeztek bíztatni. Rájöttek, hogy nem is olyan egyszerű olyan gondolatokat mondani, amik valóban bíztatóan hatnak és nem tűnnek felszínes mondatoknak.
Mozgásos játék segítségével megnéztük, hogy minek tudunk örülni, vagy mi az ami miatt elsőkörben elszomorodnánk.
Ebben segítségünkre volt az esős felhő és a ragyogó napocska.
Utána pedig varázsoltunk. Azt néztük meg, hogy az elsőre kellemetlennek tűnő dolgokban hogyan tudjuk meglátni a szépet. Így a rosszból könnyedén jót varázsoltunk.
Hiszen lehet, hogy esik az eső, de ez milyen jó, hiszen végre lehet ugrálni a pocsolyában.