A hónap témáját relaxációs gyakorlattal kezdtük el. Ezután „A mesebeli szűcs” című mesével folyattuk boldogságóránkat, melyben az érzelmek is szerepet kaptak. A gyermekeknek a mesében lévő instrukciókat követve kellett az érzelmeiket megmutatni. Boldogságóránkat beszélgetéssel zártuk le, mely során a gyerekek olyan eseményeket idéztek fel, amelyek vidámak voltak, vagy éppen szomorúak.
Az optimizmus gyakorlása
Nagycsoportos óvodás gyermekek számára az optimizmus lényegét tanítottuk meg. A foglalkozások központi eleme általában mindig egy témához illő mese volt, azonban rendszeresen használtunk Bagdy Bella dalait vagy egyéb dalokat is. Továbbá mindig valamilyen kézműves tevékenységet is végeztünk. A képeken a gyermekek épp optimista szemüvegeket készítenek.
A 9.C osztályosok pozitív gondolatokat írtak egy-egy osztálytársuk fényképe köré, melyekkel motiválni szerették volna. Mindenki sorra szeretett volna kerülni, mert kíváncsiak voltak a többiek véleményére.
Az optimizmus hónapja alkalmából megbeszéltük, hogy fontos a pozitív hozzáállás és hogy soha nem szabad feladni a céljainkért való küzdelmet. Találkoztunk Nemes Viktor világbajnok birkózóval, aki saját pályafutásáról és a sport nehézségeiről és sikereiről mesélt nekünk.
A gyerekekkel az óra elején az optimizmus fogalmával ismerkedtünk meg, hallotta-e már valaki, tudjátok-e mit jelent? Ezután a hónap dala következett. Nagy sikert aratott a gyerekek körében, még a szünetekben is ezt énekelték. Az iskolánkban rendezett őszi fesztivált is e köré a téma köré szerveztük. A kifaragott tökök mellett kis táblákat készítettünk, melyeket pozitív gondolatokkal feliratoztunk: Mosolyogj! Légy boldog!… Ezeket lamináltuk a gyerekekkel és amikor a vidám tököket elhelyeztük a városban a közimsert középületek előtt a pozitív táblácskáinkkal együtt.
Villányi Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola
Hogyan lásd meg a szépet, a jót magadnak és másoknak, gondolkoztak a kérdésen az 1. osztályosok.
Október az ősz második hónapja, fő feladata az optimizmus gyakorlása. Ősszel, főként a természet adta gyümölcsökkel, zöldségfélékkel, termésekkel, terményekkel, valamit a télire készülő, elbújdosó állatok témái köré csoportosítottuk az optimizmus gyakorlásának tevékenységeit. Minden egyes tevékenységben optimistán a lehető legjobb dolgok megvalósítására törekedtünk. Beszélgettünk arról, hogy a fák elengedik leveleiket,de a lehulló falevelek fotosak az erdei állatok életében télen, mert a bogarak, a sünök abban találnak menedéket. Az őszi termések új életre keltek csoportunkban, gesztenye figurákat készítettünk, és tököt faragtunk. A zöldségekből és gyümölcsökből vitamin salátát készítettünk, bízva abban, hogy egészségesek leszünk tőle, és elkerül minket a megfázás és egyéb betegségek.A gyermekek a több éves boldgoságóra következtében már nagyon optimistán gonodolkodnak a különböző események és tevékenységek során.
Október hónapban az optimizmussal foglalkoztunk a gyerekekkel. Eleinte aggodalommal töltött el, hogy hogy fogják a gyerekek megerteni ennek a szónak a jelentését, de nagyon ügyesek voltak, és hamar ráérteztek az optimizmus jelentésére.
A foglalkozást relaxációval kezdtük, majd Szomorú Szilárd és Boldog Blanka következett. Két csapatra osztottam a gyerekeket, és a Boldog csapat feladata volt, hogy jó kedvre derítse a szomorú gyerekeket. Nagyon tetszett a gyerekeknek ez a játék, csak kevés ideig tudták eljátszani a szomorúságukat. Ezután elmeséltem nekik Tódi törpe történetét, majd mi is felvettük a varázsszemüveget, és a varázstükörbe nézve mindenki elmondta, hogy milyen jó tulajdonságaink vannak. Egymásnak is segítettünk megfogalmazni a bennünk rejlő pozitív értékeket. A foglalkozás végén szintet léptünk a boldogság várába vezető lépcsőfokon.
Szilvási Általános Iskola Felsőszilvási Általános Iskolája
Az optimizmust egy reggeli köszönő versikével próbáljuk erősíteni . Közösen mondjuk :
Jó reggelt kívánok magamnak és mindazoknak akiket szeretek és akikkel ma találkozni fogok. Odavezetek egy fénysugarat a lábujjaimhoz, végigvezetem az egész testemen, és mosolyog minden pici sejtem, örül a mai napnak . Ma valami jó történik !
Ezután általában én mondok valami bíztató jó dolgot, ami aznap vár ránk, és utána a gyerekek is elmesélik, hogy nekik mi lesz a jó az adott napon.
Meghajtogattuk a süniket, nem találtunk két egyformát közülük.
Lerajzoltuk A mesebeli kis szűcsöt.
Ebben a hónapban az optimista szemléletmódról sokat beszélgettünk. Először megkerestük saját magunkban az optimista tulajdonságokat, majd lestük a hétköznapi alkalmakat, mikor kell más szemszögből látnunk dolgokat. Pl. ha esett az eső és nem tudtunk kimenni, akkor előkaphattuk a régi, kedvelt társasjátékunkat…ha valami nem úgy alakult ahogy valaki szerette volna, mindig megálltunk és átbeszéltük, mi a jó az adott helyzetben.
A gyerekek nagyon szerették ezt a „gyűjtést” és azr, hogy kerekasztal módszerrel beszéltünk át megoldandó helyzeteket.