Reflexió az órához
A gyerekek élvezték az óra elején elhangzó vidám dalt.
(Bíró Eszter:Birkadal)
Megbeszéltük,hogy kiből milyen érzelmet váltott ki.
Vidámságot vagy szomorúságot?
Beszélgettünk a két érzésről.
A „Nevettesd meg a másikat!” páros játék sok vidámsággal teli percet adott.
Ezt fokozta, amikor valami olyan dolgot kellett rajzolni, ami a másikat jókedvre deríti.
Beszélgettünk a gyerekekkel arról, hogy miért voltak már szomorúak, és ki volt az,aki megvigasztalta őket.
Megvitattuk, hogy mennyire fontos az, hogy jókedvűek legyünk, hogy vidáman teljen a nap a közösségben.
Hallották-e már az optimista szót?
Mit jelent?
A gyerekek jól körülírták a saját szavaikkal a fogalmat.
Mesefeldolgozás következett,amiből megtanultuk, hogy mit jelent a kitartás és az optimista hozzáállás.(Tanmese az optimizmus erejéről)
Az órát rajzolós mondókával és az óra eleji vidám dallal zártuk.
Az optimizmus gyakorlása
Az októberi első osztályfőnöki óránkat az optimizmus gyakorlásával indítottuk. A nyugodt légkör megteremtése után relaxációs gyakorlattal folytattuk a foglalkozást. Ezután pozitív és negatív smile kártyákat húztak, és mindenki elmondta az érzéseit. Rávilágítottunk az optimizmus és pesszimizmus fogalmára. Az előző évek gyakorlatai alapján látni, hogy most már sokkal világosabb számukra a két fogalom közötti éles különbségre. Az órát meditációval zártuk.
Foglalkozásterv 2. – Az optimizmus gyakorlása
Boldogságóra vezetője:
Faragó-Flaskay Szabolcsné
Monori Tesz-Vesz Óvoda, 2023/2024
Katica csoport, vegyes korcsoport
Szervezési feladatok csoportszoba előkészítése:
-érzelem kifejező képek bekészítése
-színes ceruzák, ollók, papír, ragasztók bekészítése
Ráhangolódás:
Foglalkozást kezdő éneklés:
Ha jó a kedved üsd a tenyered! című dal eléneklése, mutogatása
Grimasz verseny: Ki tudja közülünk a legszomorúbb és a legvidámabb arcot vágni?
Szomorú Szilárd és Boldog Blanka.
A pohár félig tele! Kísérlet bemutatása: egy poharat félig töltök folyadékkal és bemutatom, hogy ugyanaz a mennyiség jelentheti, hogy félig üres, vagy félig tele van.
Az optimizmus érzésének fogalom magyarázata. Az optimista ember jellemzői:
Ha optimista vagy akkor:
– nem panaszkodsz, mindig, mindenben meglátod a jót!
Egy csodálatos világ tárul eléd egy csodás szemüvegen át!
Mondóka tanulása:
Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt
Szebbé válik minden benne, amit megmutat!
Örömséta vendégségbe megyünk 8 napos kiscsibéket nézünk meg.
Relaxáció:
Ég a gyertya ég, el ne aludjék, aki lángot látni akar, mind ide jöjjék.
Kicsi vagyok én, majd megnövök én, én leszek a legboldogabb a Föld kerekén.
(A gyerekek megszokták, hogy ha meggyújtok egy gyertyát és elkezdem énekelni az Ég a gyertya kezdetű dalt valamilyen tevékenység veszi kezdetét, a tevékenység végén elfújják a gyertyát, ez keretet ad a tevékenységnek.)
Leülünk a szőnyegre és meghallgatjuk Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok című dalát.
Mesébe hívó: Egyszer régen nagyon régen, kinn jártam a meseréten. Ahogy keltem, ahogy jártam, tudjátok, hogy mit találtam? Semmi mást csak egy mesét, kezdem is az elejét.
Majd elmesélem Bezzeg Andrea: Tódi törpe varázsszemüvege című meséjét.
A mese után megbeszéltük:
-miért voltak már szomorúak a gyerekek:
-hogyan tudunk ezen a szomorúságon segíteni?
Reflektálás:
Készítsünk optimista szemüveget! Rajzolunk, színezünk, kivágunk (minden gyermeknek a képességeihez mérten segítünk)
Téma továbbadása:
– munkafüzet 14. oldalán található feladat otthoni megoldása
Felhasznált irodalom
• Bagdi Bella – Prof. Dr. Bagdy Emőke – Tabajdi Éva:
Boldogságóra kézikönyv pedagógusoknak és szülőknek,
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella – Bezzeg Andrea:
Boldogságóra készségfejlesztő, kifestő és színező munkafüzet
3-6 éveseknek
• Bagdi Bella: Világomban minden rendben van cd
.Kalap Jakab : Ha jó a kedved üsd a tenyered
Beszélgettünk mit is jelent a szó: optimizmus?
Minek örülhetünk nap, mint nap. Majd elkészítettük az optimista süncsaládot.
Eljátszottuk, hogy erdei állatok vagyunk. A gyerekek bejárták a termet, és a végén összebújtak a hideg éjszakában.
A tevékenység témája: Optimizmus gyakorlása
Korcsoport: vegyes csoport óvoda 3-7 évesek
Létszám: 26 fő
Előzmény: Beszélgetőkör (Az élet nem csupán nyakig tejfel, bizony vannak jó és rossz dolgok is az életünkben.) De bizony tudunk olyat mondani vagy mutatni amitől a rosszat bizony jobbá varázsolhatjuk.
Játék az érzelem ladbával
Cél: Optimista gondolkodás alakítása, a jó dolgok felismerése, hogyan ismerjem fel a dolgok jó oldalát.
Szervezés: játékok elpakolása a szőnyegről
Foglalkozás helyszíne: csoportszoba
Foglalkozást kezdő relaxáció: Tankönyv 37.oldal „Az én hangom…”
Foglalkozást kezdő éneklés: Bagdi Bella Pozitív gyerek vagyok dal szabad mozgással kísérve
Téma bevezetése: Szomorú Szilárd és Boldog Blanka játék az érzelmekkel, ehhezz bekapcsoljuk az érzelem ladbákat is, amivel már előzőleg játszhattak a gyerekek a hét folyamán.
A téma feldolgozása mesével: Mese gyertya meggyújtása
Tódi törpe varázsszemüvege ( a mese élvezetes bemutatása)
Beszélgetés a meséről – Voltatok már szomorúak mint a süni?
– sírtatok is mikor szomorúak voltatok?
-Ki segített nektek megnyugodni?
-Mit láttok szépet a világban? (Hagyok időt arra, ha valaki szeretné elmesélni valamit ami a témával kapcsolatban eszébe jut)
-Milyen lehetne ha ti is varázsszemüvegen keresztül látnátok a világot?
„Nekem van egy varázsszemüvegem! De mielőtt körbe adom nektek tanuljuk meg együtt Tódi törpe szebben látó mondókáját!
Hipp hopp, hopp
Itt vagyok! Varázslatot mutatok.
Felteszem
szemüvegem!
Ide ode billentem a fejem.
Szemüvegben messze nézek.
Meglátom a csodaszépet!
Hipp-hopp, hopp
Itt vagyok! Varázslatot mutatok
Ki mit lát benne? XY te mit látsz benne?
Varázsszemüveg készítése színezéssel.
Szadab játék során a mese illusztrációjának színezése szabadon, zsírkrétával és színesceruzával.
A foglalkozás lezárása: az optimizmus jelének színezése
A foglalkozás záró ének: Bagdi Bella: Jól érzem magam Boogie
Október az optimizmus gyakorlása a Boldogságóra programban, ennek megfelelően az októberi első osztályfőnöki óránk a pozitív gondolkodás jegyében telt.
A nyugodt, derűs légkör megteremtése érdekében ráhangolással, relaxációs mozgással kezdtük boldogságóránkat, majd a hónap dalának meghallgatása, eléneklése következett. Fogalomalkotás során világítottunk rá az optimista és a pesszimista ember közti különbségekre.
A témával kapcsolatos történet tanulságának megbeszélésével tisztáztuk az optimizmus fontosságát az ember életében.
Digitális kultúra órán Paint rajzban is megjelenítettük az optimizmust és a pesszimizmust: attól függ, hogy ki milyen „szemüvegen” át nézi a világot.
Az órát meditációval zártuk, ismét jókedvűen, optimistán várják tanulóim a következő boldogságórát.
OPTIMIZMUS
Az október hónap témája az optimizmus volt.
A foglalkozás elején felelevenítettük a nyugtató „Csillaglégzés” relaxációs technikát, majd a témát a Szomorú Szilárd – Boldog Blanka játékkal vezettem be. Két csoportra osztva a gyerekeket, igyekeztünk az éppen aktuális szomorú csapatot megnevettetni.
A témához kapcsolódóan egy állatmesét választottam: Mese a kitartásról és az optimizmusról címmel, melynek üzenete, hogy nem szabad hinni a kételkedőknek, hitetleneknek, mert bízva magunkban, bármire képesek lehetünk.
Ezt követően minden gyermek kapott egy mosolygós (optimista) és egy borulátó, szomorú arcot ábrázoló emojit. Ezek felemelésével kellett jelezniük, hogy a példamondatokban szereplő gyerekek optimisták vagy pesszimisták.
(Pl: Ha iskolás leszek, biztosan sok piros pontot fogok kapni!
Beteg vagyok, most nem mehetek oviba, de gyorsan meggyógyulok és hamarosan újra játszhatok a barátaimmal.
Holnap lesz az oviban a futóverseny, de szerintem én leszek az utolsó!
Összevesztem a barátommal, soha többé nem fog már játszani velem.)
Az optimizmus fogalma még nehezen értelmezhető volt számukra, de a szituációs játékokban már egyértelműen meg tudták különböztetni az optimista és pesszimista szemléletet.
Kézműves tevékenyégként mindenki kiszínezett egy arcot, mely forgatható hátlapja lehetővé tette, hogy boldog, mosolygós és szomorú arcot is kifejezhessen. Az elkészült arcokkal már maguktól is megfogalmaztak egy-egy optimista vagy pesszimista gondolatot.
A foglalkozást egy mozgásos szobor játékkal zártuk le a Pozitív mondóka dalára. Minden alkalommal dobtunk egy kockával, amely különböző érzelmeket ábrázolt. Ennek megfelelő szoborrá kellett változniuk a zene megállításakor.
ÖNÉRTÉKELÉS-ÖNBECSÜLÉS-ÖNBIZALOM FEJLESZTÉSE
I. Bevezető gyakorlat:
1 percetek lesz a következő feladatra. Egy papírra számokat kell írnotok 1-től kezdve növekvő sorrendben. Előtte megkérlek benneteket, írjátok fel a papírra, hogy meddig juttok majd el, hányas számig 1 perc alatt (pl. 45-ig tudom leírni a számokat egy perc alatt).
Most jöhet a feladat! 1 perc
Feldolgozás: Ki teljesített úgy, ahogy várta?
Ki írt többet, mint a terv szerint? Ki írt kevesebbet?
Megmutatja, ez a gyakorlat, kinek mekkora az önbizalma, kinek milyen az önértékelése. Ki az, aki helyesen ítéli meg a képességeit.
Ismételjük meg a feladatot, most már annak ismeretében, hogy hogyan sikerült teljesítenünk. Most is előre becsüljék meg a gyerekek, mennyit tudnak 1 perc alatt leírni. (általában az alacsony önértékeléssel, kis önbizalommal rendelkező emberek, kevesebb számot mondanak, mint amennyit le tudnak írni, és fordítva.)
Szerintetek miért fontos, hogy jól ismerje mindenki a saját képességeit?
Mi is az az önbizalom?
Rakjuk össze a fogalmat a megadott szavakból!
II. Téma megjelölése: Ma az önbizalomról, annak jelentőségéről, fejleszthetőségéről fogunk beszélni
Mi is az az önbizalom, próbáljátok meg kirakni a helyes mondatot, fogalmat a megadott szavakból, úgy, hogy mindenki húz egy szót. A feladatotok, hogy álljatok olyan sorrendbe, hogy a helyes fogalmat kapjuk meg, ha összeolvassuk a szavakat.
„Egészséges önbizalom alatt azt értjük, ha az egyén tisztában van a saját erényeivel és jó tulajdonságaival annak ellenére is, hogy élete során követett el hibákat, és tudja, hogy nem tökéletes.”
MIÉRT FONTOS AZ ÖNBIZALOM?
Ha az egyén önbizalomhiányos, akkor gyakran megjelenik nála egy negatív életszemlélet, negatív hozzáállás a dolgokhoz. Még ha a személyisége nem is negatív, és szerethető, akkor is érezhető rajta a negatív kisugárzás, kiül a probléma az arcára, ami gyakran a körülötte lévő személyeket is lehúzhatja egy negatív irányba. Különösen azokat, akik észlelték az egyén problémáját, és próbálnak rajta segíteni.
Mivel az egyén fél a kudarcoktól és attól, hogy esetleg nem tud elég jól teljesíteni, ezért inkább bele sem fog egy olyan feladatba, ami számára kihívást jelent. Gyakori, hogy megragad egy szinten vagy egy területen, és nem képes fejlődni, nem képes tovább lépni.
A munkahelyi konfliktusokat kerüli, vagy ha mégis belekerül egy összetűzésbe, akkor igyekszik igazat adni a másiknak, ezzel elnyomva saját magát és az érzéseit, behódol a többi félnek. A munka során kevés feladatot bíznak rá, hiszen vagy nem vállalja a feladatot, vagy a főnökség úgy gondolja, hogy mivel csendes, nem mutatott fel eddig semmi nagyobb dolgot, így maradjon inkább a megszokott feladatoknál.
Ebből következik, hogy az egyén egy folyamatos körforgásba kerül, hiszen nem tud kilépni a negatív, önbizalomhiányos állapotból.
III. Felolvasni!
Értékes vagy! – A foltmanók története
A foltmanók egész életükben, minden áldott nap matricákat osztogattak egymásnak. Minden manónak volt egy doboza tele arany csillag matricával, és egy másik doboza tele szürke pontokkal. – Ismered Max Lucado: Értékes vagy című történetét?
A foltmanók kicsi, fából készült emberkék voltak. Mindannyian Éli fafaragómester keze alól kerültek ki. A mester műhelye messze fent a hegyen állt, ahonnan szép kilátás nyílt a foltmanók kicsi falujára. Mindegyik manó másmilyen volt. Egyiknek nagy volt az orra, a másiknak a szája. Némelyek magasak voltak, mások pedig alacsonyak. Egyesek kalapot hordtak, míg mások kabátot viseltek. Két dolog azonban közös volt bennük: ugyanaz a fafaragó készítette őket és ugyanabban a faluban laktak.
A foltmanók egész életükben, minden áldott nap matricákat osztogattak egymásnak. Minden manónak volt egy doboza tele arany csillag matricával, és egy másik doboza tele szürke pontokkal. Naphosszat a falut járták, és mást sem csináltak, mint csillagokat vagy pontokat ragasztgattak egymásra.
A csinosak és jóvágásúak, akik szépen csiszoltak és fényesre festettek voltak, mindig csillagot kaptak. De akik érdes fából készültek, vagy már pattogott róluk a festék, azok bizony csak szürke pontra számíthattak.
A tehetségesek is csillagot kaptak. Némelyikük könnyedén a feje fölé emelt hatalmas fa rudakat vagy átugrott magas dobozok fölött. Mások bonyolult szavakat használtak vagy gyönyörű dalokat énekeltek. Őket mindenki elárasztotta csillaggal.
Némely foltmanónak az egész testét csillagok borították! Persze mindig nagyon jól érezték magukat, amikor csillagot kaptak. Így aztán újabb és újabb dolgokat találtak ki, hogy ismét kiérdemeljék a csillagot. Mások viszont nem voltak olyan ügyesek. Nekik mindig csak szürke pont jutott.
Pancsinelló is egy ilyen foltmanó volt. Próbált magasra ugrani, de mindig csak nagyot esett. Erre persze rögtön köré gyűltek néhányan, hogy ráragasszanak egy-egy szürke pontot. Néha eséskor megkarcolta a testét. Ilyenkor újabb pontokkal halmozták el.
Aztán, ha megpróbálta kimagyarázni az esetet, biztos valamit bután fogalmazott meg, amiért persze még több pontot ragasztottak rá. Egy idő után olyan sok szürke pont lett rajta, hogy már az utcára sem mert kimenni. Félt, hogy valamit megint elügyetlenkedik, például elfelejt sapkát húzni, vagy belelép egy tócsába, és ezzel még több rossz pontot szerez. Sőt, néha már minden ok nélkül is ráragasztottak egy-egy szürke pontot, pusztán ezért, mert látták, hogy már úgyis olyan sok van rajta.
– Sok szürke pontot érdemel – mondogatták egymásnak. – Ő aztán tényleg nem jó foltmanó!
Egy idő után már maga Pancsinelló is elhitte ezt.
– Nem vagyok jó foltmanó – gondolta.
Amikor nagy ritkán kiment az utcára, csak olyan manókkal lófrált, akiken szintén sok szürke pont volt. Köztük jobban érezte magát.
Egy nap találkozott egy olyan manóval, aki egészen más volt, mint a többi. Nem volt rajta sem csillag, sem pont. Egyszerűen famanó volt. Lúciának hívták. Nem mintha az emberek nem ragasztottak volna rá matricákat – csak azok egyszerűen nem maradtak meg rajta! Némely manó emiatt felnézett rá és ragasztott rá egy csillagot. De a csillag leesett! Mások lenézték, mert nem volt egy csillaga sem, és raktak rá egy szürke pontot. Ám az is leesett!
– Én is ilyen akarok lenni! – gondolta Pancsinelló. – Nem akarom, hogy mások jeleket rakjanak rám!
Megkérdezte a matrica nélküli famanót, hogyan lehetséges az, hogy neki nincs egyetlen matricája sem.
– Ó, nem nagy ügy! – válaszolta Lúcia. – Egyszerűen csak mindennap meglátogatom Élit.
– Élit?
– Igen, Élit, a fafaragót. Jót ücsörgök a műhelyében.
– De miért?
– Majd megtudod! Menj el hozzá, fel a hegyre!
Ezzel a matrica nélküli famanó megfordult és elment.
– Szerinted egyáltalán szóba áll majd velem? – kiáltott utána Pancsinelló.
De Lúcia ezt már nem hallotta meg.
Így aztán Pancsinelló hazament. Leült az ablak elé, és nézte, hogyan rohangálnak ide-oda a manók, csillagokat és szürke pontokat osztogatva egymásnak. „Ez így nincs rendjén” – suttogta, és elhatározta, hogy elmegy Élihez.
Felkapaszkodott a hegytetőre vezető keskeny ösvényen, és belépett a nagy műhelybe. Szeme-szája elállt a csodálkozástól az óriási bútorok láttán. A hokedli a feje búbjáig ért. Lábujjhegyre kellett állnia, hogy rálásson a munkapadra. A kalapács nyele olyan hosszú volt, mint az ő karja. Pancsinelló nyelt egy nagyot, és elindult kifelé.
Ekkor meghallotta a nevét.
– Pancsinelló! – hallatszott egy mély, erős hang.
Pancsinelló megállt.
– Pancsinelló! Örülök, hogy látlak! Gyere közelebb, hadd nézlek meg!
Pancsinelló lassan megfordult, és ránézett a nagydarab, szakállas mesterre.
– Te tudod a nevemet? – kérdezte a kis manó.
– Persze, hogy tudom! Én alkottalak!
Éli lehajolt, felemelte és maga mellé ültette a padra.
– Hm… – szólalt meg a mester elgondolkozva, miközben a szürke pontokat nézte. – Úgy látom, gyűjtöttél néhány rossz pontot!
– Nem akartam, Éli! Tényleg nagyon próbáltam jó lenni!
– Gyermekem, előttem nem kell védekezned. Én nem foglalkozom azzal, hogy mit gondolnak rólad a foltmanók.
– Tényleg?
– Tényleg. És neked sem kellene. Hát kik ők, hogy jó vagy rossz pontokat osztogassanak? Ők is ugyanolyan foltmanók, mint te. Amit ők gondolnak, az semmit sem számít, Pancsinelló. Csak az számít, amit én gondolok. És szerintem te nagyon értékes manó vagy!
Pancsinelló felnevetett.
– Én értékes?! Ugyan mitől? Nem tudok gyorsan járni. Nem tudok magasra ugrani. A festék repedezik rajtam. Mit számítok én neked?
Éli Pancsinellóra nézett, rátette kezét a kis favállakra, majd nagyon lassan így szólt:
– Az enyém vagy! Ezért vagy értékes nekem.
Pancsinellóra még soha senki nem nézett így – különösen nem az, aki alkotta őt. Nem is tudta, mit mondjon.
– Mindennap vártam, hogy eljössz! – folytatta Éli.
– Azért jöttem el, mert találkoztam valakivel, akin nem voltak matricák – mondta Pancsinelló.
– Tudom. Mesélt rólad.
– Rajta miért nem tapadnak meg a matricák?
A fafaragó nagyon kedvesen beszélt:
– Azért, mert elhatározta, hogy neki fontosabb az, amit én gondolok róla, mint az, amit mások. A matricák csak akkor ragadnak rád, ha hagyod.
– Micsoda?
– A matricák csak akkor ragadnak rád, ha fontosak neked. Minél jobban bízol az én szeretetemben, annál kevesebbet aggódsz a matricák miatt. Érted?
– Hát, még nem nagyon…
Éli elmosolyodott.
– Idővel majd megérted. Most még tele vagy szürke pontokkal. Egyelőre elég, ha minden nap eljössz hozzám, hogy emlékeztethesselek rá, mennyire fontos vagy nekem.
Éli letette Pancsinellót a földre.
– Ne felejtsd el – mondta, miközben a foltmanó elindult az ajtó felé –, hogy nagyon értékes vagy, mert én alkottalak! És én sohasem hibázom!
Pancsinelló nem állt meg, de magában ezt gondolta:
– Azt hiszem, komolyan mondja!
És miközben ezt gondolta, már le is gurult róla egy szürke pont.
Forrás: Max Lucado: You Are Special (In: Punchinello and the Wemmicks)
IV. Félelmeink: Gyűjtsd össze azokat a dolgokat, amitől féltek, írd össze őket, mielőtt hazamennek kidobjuk őket a kukába.
V. Gondoljatok vissza egy olyan szituációra, amikor nem voltatok egészen magabiztosak. Írjátok fel a kapott cetlikre, hogy mitől féltetek abban a helyzetben?
Nézzétek meg ezeket az ORZONOKAT! Melyik Orzon mutatja azt az érzést, helyzetet, amilyen abban a felidézett szituációban jellemzett benneteket? Most tegyétek mellé azt az Orzont, amilyen szeretnél lenni.
VI. Csoportokba rendezzük most Orzonokat:
Magabiztos csoport Alacsony önértékelésű, önbizalomhiányos csoport
Az asztalon állításokat találtok, tegyétek ezeket az állításokat az alá az ORZON kép alá, amelyik tükrözi, hogy milyen az, aki magabiztos, milyen az, aki önbizalomhiányos.
VII. Következő feladatotok! Gondoljatok egy olyan szituációra, amikor magabiztosak voltatok. Amikor sikerélményetek volt! Ami büszkeséggel töltött el.
pl.: először sikerült az acetilénbuborékos kísérletem
Mi kellett ahhoz, hogy sikerüljön? Írjátok le!
pl.: magabiztosság, nyugalom, kipróbálhattam egyedül, gyakoroltam, felkészültem sikerült.
Végül fejezzétek be a következő mondatokat:
„Képes vagyok elérni a céljaimat.„
„Bízom a saját képességeimben.„
„Minden nap egyre magabiztosabb vagyok.„
„Megerősítem önbizalmamat minden helyzetben.„
„Sikerülhet, ha kitartó vagyok és hiszek magamban.„
VIII. Önbizalom-hegy:
https://www.udvaronc.hu/onbizalom-teszt.php
Egy hegymászó bőrébe bújva haladunk végig a célkitűzéstől a cél magvalósulásáig. A kihívás a hegy megmászása lesz. Ez a hegy azt is szemlélteti, hogy mindenkinek van egy hegye maga előtt, amit meg kell hódítania, amikor egy cél meghódítására törekszik. A cél a saját önbizalom-hegyed megmászása. A feladatok segítenek felidézni, és kihozni belőled a legjobbat.
Senki nem születik önbizalom nélkül. Benned is ott van az egészséges önbizalom, csak épp bizonyos gondolatok akadályoznak abban, hogy ezt meg is tudd élni. Fontos, hogy szembenézzünk a saját magunkról alkotott korlátozó gondolatainkkal, el tudjuk fogadni azokat, mert csak ez után tudunk változni és fejlődni. Az alábbi lépések támogatnak abban, hogy tudatosítsd magadban az önbizalomhiány érzését és felismerd az azt kiváltó gondolatokat. A lépések támogatnak önbizalmat adható erős megerősítésében, de természetesen nem helyettesítik a mély önismereti munkát.
1. lépés: Nézz szembe azzal, hogy alacsony az önbizalmad!
Mikor legközelebb olyan helyzetbe kerülsz, amiben úgy érzed, csökken az önbizalmad, engedd meg magadnak, hogy átéld az érzést, úgy, ahogy van. Sokszor ilyen helyzetben arra kezdünk figyelni, hogyan tudnánk megszüntetni az érzést, nem éljük át, menekülni akarunk. Ha a tudatod fényébe emeled az önbizalomhiány érzését, akkor az, magától hagy el téged.
2. lépés: Figyeld meg, milyen gondolat okozza az érzést!
Minden gondolat magával hoz egy érlelkesedés. Sokszor, a gondolatok áramlásában, nem veszed észre, melyik gondolat, milyen érzelmeket vált ki. Ha tudatosan figyelni kezdesz gondolataidra, akkor felismerted, azt a kiinduló gondolatot, ami az önbizalomhiány érzését kiváltotta. Ez a gondolat lehet például: „Nekem semmi nem sikerül!”, „Túl kövér vagyok.” stb.
3. lépés: Ha felismerte a gondolatot, döntsd el, igaz-e!
Ha sikerül felismerned a kiinduló gondolatot, akkor vizsgáld meg, hogy valóban igaz-e? Tényleg soha nemsikerül neked semmi?
(Nincs olyan ember, akinek soha semmi nem sikerül).
Mi az, amiben sikereket értél/érsz el?
Tényleg kövér vagy? Mit jelent kövérnek lenni? Kihez képes érzed magad kövérnek? Mit tehetsz az ellen, hogy így érezd magad? Mi az a külsőtulajdonságod, amivel elégedett vagy? Fókuszálj ezekre é s meglátod, máris más színben látod magadat. Ne higgy nekem, próbáld ki!
Az alábbi módon lehetséges megküzdeni az önbizalomhiánnyal:
• napló vezetése pozitív gondolatokkal önmagunkról
• újabb cél meghatározása és kitűzése
• komfort zónából való fokozatos kilépés
• nyitás az új dolgokra, ami jót hozhat nekünk
• negatív gondolatok kirekesztése
• megtanulni elengedni, hogy mit gondolnak mások
• ne legyünk túl szigorúak önmagunkhoz
• kényeztessük néha magunkat nem mindennapi dolgokkal, adjunk saját magunknak jutalmat
• soroljuk fel az eddig elért sikereket, és legyünk érte büszkék magunkra
• keressük a pozitív és sikeres emberek társaságát
• olvassunk könyvet, fejlesszük a hiányosságainkat
• menjünk el önbizalom tréningre
• végső esetben pedig forduljunk szakemberhez, és ne érezzük magunkat rosszul emiatt, hiszen ez is egy előrelépés az életben, amit saját magunkért teszünk
• Készíts egy listát az erősségeidről, képességeidről.
• Írd össze minimum 30 olyan tulajdonságodat (lehet külső és belső tulajdonság is), ami tetszik magadon, amit kedvelsz és értékelsz magadban.
• Írj megerősítő mondatokat
• Tükör előtti gyakorlat:
• Gondolkodásod alakítsd megoldás központúvá
• Tégy úgy, mintha már magabiztos lennél.
• Tanulj meg nemet mondani!
• Hagyj fel az önkritizálással, önmarcangolással!
• Hagyj fel az összehasonlítással!
• Ügyelj a megjelenésedre!
• Tudatosítsd magadban, hogy értékes, egyedi és különleges ember vagy!
Lezáró gyakorlat: Gondolatolvasás
Csukd be a szemed és képzelj el egy kis házat. Menj el az ajtajáig és nyisd ki. Képzeld el, hogy a gondolataid belépnek a házba, és különböző dolgokká alakulnak: képek, feliratok, tárgyak lehetnek belőlük. Figyeld meg ezek formáját, színét és hogy hol helyezkednének el a házban. Amikor minden gondolatnak helyet találtál, zárd be az ajtót. Vegyél most nyugodtan három lélegzetet…
Most újra nyisd ki az ajtót. Nézz be a kis házba és válaszd ki azokat a gondolatokat (dolgokat), amelyeket szívesen magaddal vinnél, a többit pedig hagyd a házban. A végén csukd be az ajtót.
A foglalkozáson készült képek:
A témát Janikovszky Éva csodás idézetével indítottam. Az osztályterembe a téma kapcsán optimista megerősítő gondolatokat tűztünk ki, s értelmeztük ezeket. Beszélgettünk az optimizmus-pesszimizmus közötti különbségekről. Mindenki mondott egy olyan esetet amikor optimista volt, vagyis bízott magában, valamint olyat helyzetet is felhoztak, amikor pesszimistán gondolkodtak. Közösen pedig eldöntöttük, hogy az adott helyzeteket melyik kategóriába soroljuk. Ezután csapatokba osztva egy feladatot (Lezuhantunk-éljük túl!) kellett megoldani optimistán. A diákok nagy élvezettel hajtották végre az erőpróbát.