„A pesszimista és az optimista emberek gyakran vonzzák egymást. …” Gary Chapman Ez az idézetet vetítettem ki a gyerekeknek és kértem őket gondolkozzanak el rajta, az ő poharuk félig üres vagy félig teli. A beszédesebbek megosztották gondolataikat a csoporttal, a visszahúzódókat kértem írják le azokat. Tippeket adtak egymásnak, hogyan lehet egy negatív eseményt pozitívan/ pozitívabban felfogni.
Az optimizmus gyakorlása
Köszöntő és hangulatválasztó kör: A gyerekek a köszöntő falról választhatják ki, hogy öleléssel (piros szívforma), pacsival (tenyérlenyomat forma) vagy tánccal (hangjegyforma) köszönnek a pedagógusnak.
1.Relaxációs gyakorlatok: „Vasbaba,rongybaba” és „Összehangoló 1″.
2.Érzelmek utánzása a szőnyegen körben ülve, arcbábok körbeadásával. Érzelmek utánzása arccal, hangadással, majd megbeszélése az adott érzelemnek („Mikor éreztél ilyet? Jó vagy rossz volt e?” ) Legvégül a boldog arcról beszélünk. „Melyik a boldog arc? Neked mi okoz boldogságot?”
II. 3. Boldog Blanka és Szomorú Szilárd bábokkal megbeszéljük,mit tehetünk ha a barátunk szomorú,hogyan lehet felvidítani.
4. Tódi törpe Szebben látó mondókájának megtanulása.
5. Bábozás, mese :A medve születésnapja. Az erdőben élő medvének születésnapja lesz,és a barátai nem tudják,milyen ajándéknak örülne,végül közösen egy málnás-mézes tortát készítenek, aminek a medve nagyon megörül.
6. Megbeszélés: Ki minek örülne legjobban a születésnapján? Medve báb körbeadása
7. Mosolygós lufi körbedobálása a gyerekek között Bagdi Bella: Pozitív gyerek vagyok c. zenéjére.
Képek
Az optimizmus tanulható
„ Nincs a világon se jó, se rossz, a gondolat teszi azzá.”
A boldogságóra program második alkalmával az optimista szemlélet kialakításán dolgoztunk tovább. Október az optimizmus gyakorlásának hónapja.
Ebben a furcsa, alaposan megváltozott, újabb és újabb kihívások elé állító időszakban talán még nagyobb szükségünk van az optimizmusra, mint valaha.
Meglátni a rosszban is a jót egy nagyon fontos, tanulható képesség, amely átsegíthet minket a nehéz pillanatokon.
Kitartást, és boldog pillanatokat kívántunk az októberhez is és ha nehezebb időszak kezdődik azt mondtuk eszünkbe jut majd a mondás: Ha az élet citromot dob, készíts belőle limonádét!
Az optimizmust is érdemes gyakorolni! Valójában mindannyian tudjuk, csak nem gyakoroljuk eleget. Az életcél, az örömmel végzett munka az elégedettség, az optimizmus sarokköve. A cél elérése hitet, mindennap megújuló reményt és a cél mellett való elkötelezettséget kíván, ez pedig erőfeszítésre ösztönzi az embert. Nem kell világrengető célokra gondolni, az öröm, optimizmus, a mindennapi életünk része kell, hogy legyen. A foglalkozáson arról beszélgettünk, hogy mi az oka annak, hogy vidáman, erősen, vagy szomorúan, lehangoltan töltjük a napjainkat az iskolában. Mindenki elkészítette az optimista és pesszimista szemüvegét. Szülői értekezleten a szülők érdeklődve nézték, hogy gyermekük a szomorú vagy vidám csapathoz sorolta magát. Szükséges volt a munka elején a szavakat értelmezni, mivel nem volt mindenkinek érthető ezek jelentése. Szituációs játékban készítettünk citromból limonádét. Jól érezte mindenki magát!
„A lényeg, hogy legyen egy szempár, ami reményt talál ebben a világban, és legyen egy kedves szív, ami hisz abban, hogy léteznek szép dolgok.”
Összegyűjtöttük ötletroham keretében mindazokat az eseményeket, velünk történt dolgokat, amitől optimisták lehetünk. Ezután kiválasztottuk a legjellemzőbbeket és plakátot készítettünk belőlük.
Mezőlaki Arany János Általános Iskola
A tanév során belekóstoltunk az Önbizalom Program, valamint az Erősségközpontú Oktatási Program néhány feladatába is. Októberben megnéztük a „Hegytetőn” című animációs kisfilmet, amely nagyon tetszett a gyerekeknek, sokat beszélgettünk róla. A témával kapcsolatban elkészítették saját rajzukat arról, hogy ők milyennek értékelik saját önbizalmukat. Nyíltan, bátran beszéltek önmagukról, gondolataikról.
A szomorúságról és a nevetésről szóló mesével indítottuk a foglalkozást: A szomorú királykisasszony címen. Majd megbeszéltük miről szól a mese és hogyan tudnánk megvigasztalni a szomorú király lányát. Megbeszéltük az optimista és pesszimista szó fogalmát, amit konkrét helyzetekhez kötöttünk. Pl. Mit csinálsz, ha nincs kész a dolgozatod?, Elveszett a kulcsod?, A tanító néni téged hívott ki felelni, de nem készültél?. Ezeket helyzetgyakorlatként eljátszottunk. Végül napocskákat készítettünk, hiszen:,,Ha belül hordozod a napot, nem számít, ha kint esik.”
Marcali Noszlopy Gáspár Általános és Alapfokú Művészeti Iskola
Az Avar találkozón erdei kisállatok szerepébe bújtunk, majd A mesebeli kis szűcs meséjét meghallgattuk, kiegészítettük, ehhez kapcsolódóan beszélgettünk, megvitattuk milyen tulajdonságai vannak a szűcsnek, és meseillusztrációt készítettünk. Képzeletben időutazáson is részt vettünk, elképzeltük milyen lenne az ideális életünk felnőttként.
A pozitív gondolkodás segít meglátni a jó dolgokat, hiszen mindennek van pozitív és negatív oldala is. Dönteni kell, melyikre fókuszálunk.