A boldogságunkért nap mint nap tehetünk is. Október első Boldogságóráján újra megszólalt a Szeretet-ábécé dal, az O betűnél ezt hallhattuk: „O, olyan optimista vagy…” Mit jelent az optimista? Milyen, aki optimista? Hogyan szemléli a világot? Az optimizmus az a jelenség, amikor a dolgok napos oldalát látjuk, megtaláljuk a jót a rosszban, jó érzéssel gondolunk a jövőre, illetve hiszünk abban, hogy bármilyen, az elkövetkező időszakban felmerülő nehézségre találunk majd megoldást. Példákkal erősítettük meg a szó jelentését.
Az optimizmus esernyője alatt minden kisállat megfér, amit egy bábjátékkal erősítettünk meg.
Meghallgattuk a hónap dalát is, néhányan táncra is perdültek a ritmusos zenére.
Október 4-én nagyon boldog napot töltöttünk el az Állatok Világnapján. Mindenki elküldte nekem kiskedvencét, melyből egy montázst készítettünk. Plüsstornán megmozgattuk a kis plüsspandáinkat, állatos dalokat énekeltünk, a állatok mozgását utánoztuk, leküzdöttük az akadálypályát.
Az optimizmus gyakorlása
Az optimizmus gyakorlása
1. számú napközis csoport
A boldogságórát a fáradtságérzés és a stressz, a szorongás csökkentése érdekében „ébresztő-aktiváló” testmozgásalapú relaxációs gyakorlattal kezdtem. A „napimádás” gyakorlatsornak köszönhetően ezen az esős, borongós délutánon a gyerekek vidám és kiegyensúlyozott lelkiállapotba kerültek.
„Minden nehéz volt, mielőtt könnyűvé vált” gondolatébresztő mondattal kezdve megbeszéltük azokat a helyzeteket, amikor kudarc és szomorúság érte a gyerekeket – pl. nem tudtak kerékpározni, a tanulás nehezen ment vagy nem sikerült a felelés, kiöntötték az ebédlőben a vizet, elestek az udvaron játék közben. Közösen – a pozitív hozzáállást, a derűlátó gondolkodásmódot hangsúlyozva – megoldási javaslatokat kerestünk a később előforduló kudarcokhoz való optimista, bizakodó hozzáállás érdekében.
Megmutattam a fejlődési szemléletmódú nyújtást, melyet nehéz helyzetben vagy egy bonyolultabb feladat előtt alkalmazhatnak: közösen nyújtóztunk az ég felé kitárt karokkal, így egy magas fát utánoztunk.
A gyerekek varázsszemüveget viselő kislányt, kisfiút színeztek. A szemüvegbe berajzolták a nekik tetsző, őket boldoggá tevő dolgokat.
Megtanultuk a mondókát:
„Van nekem egy szemüvegem, ha felteszem azt, szebbé válik minden benne, amit megmutat!”
A foglalkozás zárásaként meghallgattuk a Pozitív gyerek vagyok című dalt.
Figura Tünde
pedagógus
Kiskunmajsa, 2024. 10. 03.
Az alábbi Boldogságórát biztatás céljából tartottam, hogy sikeres legyen növendékemmel a közös fellépésünk a Tanári hangversenyen.
A relaxációs gyakorlat (Színes légzés) után elfuvoláztuk Borogyin: Igor herceg c. operájából a Leányok siklótáncát. Elmeséltem, miről szól ez a mű: Koncsak kán a fogságba esett Igort szeretné felvidítani a tánccal. Megbeszéltük, hogy nehéz helyzetekben is fontos a pozitív szemlélet.
Ezután felolvastam a békás Tanmesét az optimizmusról és kitartásról: a siket béka nyerte a toronymászást, mert nem hallotta, hogy a nézők azt mondják, lehetetlen feljutni.
Majd időegyenesre rögzítettük a Tanári hangversenyig hátralevő 6 próba teendőit, és a sikerhez vezető optimista hozzáállás útját. Ennek tükrében kezdtünk gyakorolni a koncertre az óra további részében.
A téma feldolgozását a jól ismert relaxációval kezdtem. A gyerekek életkori és egyéni sajátosságaihoz illeszkedő mesét választottam a felkínált helyett.Beszélgetést kezdeményeztem a mese mondanivalójáról. Nem ismerik még az optimizmus fogalmát, jelentőségét a gyerekek. Nem 3-4 éveseknek való szerintem ez a téma. Nem értették még a lényegét. A téma feldolgozását színezővel zártam. Színezés közben lejátszottam a témához kapcsoló dalt.
Táncsis Mihály Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola Kanizsai Dorottya Általános Iskolája
A zene nemcsak a lélek gyógyszere, de aki zenével foglalkozik, annak a kognitív képességei is és a szociális kompetenciái is gyorsabban fejlődnek. A zene világnapján vetélkedővel ünnepeltünk.
Az órán meghallgattuk Bagdi Bella egyik dalát, majd relaxációs gyakorlatokkal folytattuk. A továbbiakban feldolgozuk a témát, majd a kreatív alkotás után a témát újraismételtük.
A Nyíregyházi Bem József Általános Iskola 1.c osztályos tanulói az optimizmus hónapjában A szomorú királykisasszony mese feldolgozásával fogalmazták meg, hogy mindenben a jót és szépet keressük.
Kőbányai Szervátiusz Jenő Általános Iskola
Ebben a hónapban az állatmesék segítettek a téma feldolgozásában. Tartottunk avar találkozót, segítettünk a Panasz erdőben lakóknak, és sünit hajtogattunk.